16-vuotias kiukuttelee kun ei saanut omaa huonetta
Muutin lasten kanssa kolmioon, jossa 16- ja 8-vuotiaat pojat on samassa huoneessa ja 8-vuotias tyttö sai oman huoneen. Itse olen olohuoneessa ja minulla nurkassa parvisänky, jonka alla sohva ja meillä sitten toinen sohva myös olohuoneessa.
Nyt tuo vanhin poika kiukuttelee, kun ei ole omaa huonetta. Mutta pojilla on kuitenkin isompi huone käytössä ja tytön huone on pienempi. Mielestäni tämä ratkaisu oli kuitenkin paras, kun parempi samaa sukupuolta olevat lapset samassa huoneessa.
Mitä mieltä tästä tilanteesta?
Kommentit (60)
Ei pitäisi olla mitään ongelmaa 8-vuotiailla kaksosilla jakaa huonetta, vaikka ovatkin eri sukupuolta. Kaksoset kyllä ovat tottuneita toisiinsa ja tilaa voi jakaa kirjahyllyllä tms. Ellei sitten teillä(kin) ole syntymästä asti toitotettu tytöt on tällaisia, pojat on tällaisia ideologiaa, joka rakentaa aivan turhia raja-aitoja.
16-vuotiaalla ja 8-vuotiaalla on niin eri tarpeet ja elämänrytmit, että yhteinen huone ei varmasti kummankaan näkökulmasta toimi. Tuolla systeemiillä vain saat vanhimman muuttamaan muualle heti kun vain voi.
Vierailija kirjoitti:
Tekee hyvää vain joutua jakamaan. Olen huomannut esim. yhteiskoulussa teinien paljon paremmin ymmärtävän sitä, kuinka pienemmät joutuu ottamaan huomioon. Meillä kaksi vanhinta ja kaksi nuorinta jakaa huoneen ja koskaan ei omia tule olemaan. Oppii varmasti myös enemmän itse arvostamaan sitä omilla panoksilla hankkimaansa asuntoa sitten.
Typerys. Toivottavasti et ole vanhempi.
Teinin kehitykseen kuuluu eriytyminen ja itsenäistyminen - ei jakaminen. Sen aika on muulloin, ei nyt. Nyt tarvitaan itsenäisyyden tukemista että se nuori pääsee joskus oikeastikin itsenäistymään ja muuttamaan kotoa pois.
Ottaisitte edes selvää kehityksestä ennen kuin jaatte näitä aivopieruja tai hidastatte ja vaikeutatte teinin kehitystä .
T. Keski-ikäinen teinien vanhempi
Vierailija kirjoitti:
Tekee hyvää vain joutua jakamaan. Olen huomannut esim. yhteiskoulussa teinien paljon paremmin ymmärtävän sitä, kuinka pienemmät joutuu ottamaan huomioon. Meillä kaksi vanhinta ja kaksi nuorinta jakaa huoneen ja koskaan ei omia tule olemaan. Oppii varmasti myös enemmän itse arvostamaan sitä omilla panoksilla hankkimaansa asuntoa sitten.
Sun kaltaisia vastarannan kiiskejä tulee aina välillä vastaan. Valitettavasti. Rasittavia vänkääjiä, jääräpäitä.
Teet varmasti vain periaatteesta juuri päinvastoin mitä kuuluisi vaikka itse tiedät tekeväsi huonosti. On se periaatteestakin teko kiusa. Kiusa se on pienikin kuissa. Eikö.
Miten kestä itseäsi. Loput ei varmasti kestäkään. Eikö.
.
-5/5
Oikeesti kukaan vanhempi ei vois olla noin tyhmä et jakais huoneet noin kunnioittamatta pätkääkään nuoren tarpeita.
Toinen vaihtoehto on et prinsessalle aina parasta ja muut saa kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne kaksoset voi samassa huoneessa olla sen muutaman vuoden, kunnes teini
lähtee maailmalle.
Eiköhän se teini voi samassa huoneessa olla sen muutaman vuoden kunnes lähtee maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerys. Toivottavasti et ole vanhempi.
Teinin kehitykseen kuuluu eriytyminen ja itsenäistyminen - ei jakaminen. Sen aika on muulloin, ei nyt. Nyt tarvitaan itsenäisyyden tukemista että se nuori pääsee joskus oikeastikin itsenäistymään ja muuttamaan kotoa pois.
Ottaisitte edes selvää kehityksestä ennen kuin jaatte näitä aivopieruja tai hidastatte ja vaikeutatte teinin kehitystä .
T. Keski-ikäinen teinien vanhempi
No AP:n tapauksessahan se teini saa hyvän motivaation itsenäistyä ja muuttaa kotoa pois. Eipähän jää huoneeseensa syrjäytymään hikikomoriksi.
Typerä idea. Nyt annat sille teinilleomaksi pienemmän huoneen, pienemmät kyllä mahtuvat yhteiseen sen ehkä kolme vuotta kun teini asuu kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne kaksoset voi samassa huoneessa olla sen muutaman vuoden, kunnes teini
lähtee maailmalle.Eiköhän se teini voi samassa huoneessa olla sen muutaman vuoden kunnes lähtee maailmalle.
Noin suurella ikäerolla huonejako on järjetön. Ap ei huomioi kummankaan tarpeita. Vanhempi tarvitsee aikaa ja rauhaa läksyjen tekemiseen, eli nuorempi ei käytännössä voi leikkiä omassa huoneessaan. Kummallakaan ei voi käydä kavereita kylässä kuin jakamalla etukäteen vuorot. Vuorokausirytmi on erilainen, nuorempi menee nukkumaan aikaisemmin, eli jos teini haluaa valvoa pidempään, hänen on valvottava äidin kanssa olohuoneessa, ja samoin jos nuorempi herää vapaapäivinä aiemmin, hänen on niinikään valvottava äidin kanssa olohuoneessa.
Eipä siinä, varaudu siihen, että poikasi muuttaa kotoa heti kun pystyy. Kun mietin alaikäisinä omilleen/asuntolaan muuttaneita kavereita, kaikkien perimmäinen syy muuttoon oli joko se, että kotona ryypättiin tai se, ettei omaa tilaa ja rauhaa ollut lainkaan.
Ota se 16v viereesi nukkumaan kun on muutenkin hellalettas meininki.
16v vaihtaa huonetta tytön kanssa.
En nyt ihan noin vahvasti lähitisi haukkumaan ap:tä kuin moni täällä, mutta itsekin olisin pistänyt 8v:t isompaan huoneeseen. Siihen kunnollinen tilanjakaja keskelle, niin hyvä tulee.
Samaa pukusuolta kasvattajien mukaan kuulemma pitää olla samassa huoneessa.
Kahdeksan vuotiaat samaan huoneeseen vaan ainakin pariksi vuodeksi. Turha kursailla, käyvät varmaan äitinsä kanssa vielä saunassakin samaan aikaan. Huoneen voi myös jakaa sermillä tai verholla.
Tai sitten ap vie sen kerrossänkynsä tytön huoneeseen ja käy itse siellä nukkumassa, niin jää edes olohuone kunnolla yhteiseksi tilaksi. Eikö sellainen perheen naisväen yhteinen budoaari olisi niin ihana ajatus?
Ottamatta kantaa huonejakoon, niin miksi ihmeessä kaikilla nykyään pitäisi olla oma huone? Meillä on kotina miehen isovanhempien omakotitalo maalla, jossa on vain kolme makkaria, lapsia meillä on viisi, me vanhemmat nukutaan jo olkkarissa. Meillä tämä asumismuoto mahdollistaa lasten harrastukset (neljä poikaa pelaa jääkiekkoa ja tyttö salibandyä), ei ole isoa talolainaa ja pihalla on tilaa. Vaihtoehtona olisi ostaa isompi talo, jossa omat makkarit ja käyttää rahat lainanmaksuun. Me vanhemmat emme ole hyvätuloisia, ihan keskitulon alarajalla, joten harrastukset loppuisi näillä tuloilla ja tilalle sitten jotain edullisempaa. En jaksa uskoa, että meillä kukaan olisi tähän valmis... Vanhimmalla pojalla nyt tyttöystävä ja viettävät aikaa huoneessa, jossa myös veli on, mutta osataan antaa heille tilaa ja usein ovat silti ihan koko muun kotona olevan porukan mukana. Yökyläilyä ei vielä ole, poika täyttää 16 vuotta syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa huonejakoon, niin miksi ihmeessä kaikilla nykyään pitäisi olla oma huone? Meillä on kotina miehen isovanhempien omakotitalo maalla, jossa on vain kolme makkaria, lapsia meillä on viisi, me vanhemmat nukutaan jo olkkarissa. Meillä tämä asumismuoto mahdollistaa lasten harrastukset (neljä poikaa pelaa jääkiekkoa ja tyttö salibandyä), ei ole isoa talolainaa ja pihalla on tilaa. Vaihtoehtona olisi ostaa isompi talo, jossa omat makkarit ja käyttää rahat lainanmaksuun. Me vanhemmat emme ole hyvätuloisia, ihan keskitulon alarajalla, joten harrastukset loppuisi näillä tuloilla ja tilalle sitten jotain edullisempaa. En jaksa uskoa, että meillä kukaan olisi tähän valmis... Vanhimmalla pojalla nyt tyttöystävä ja viettävät aikaa huoneessa, jossa myös veli on, mutta osataan antaa heille tilaa ja usein ovat silti ihan koko muun kotona olevan porukan mukana. Yökyläilyä ei vielä ole, poika täyttää 16 vuotta syksyllä.
Jaetaanko teilläkin huoneet yhtä isolla ikäerolla?
Tuohan on käytännössä ihan sama, kuin olisit suoraan vaan heittänyt teinin pihalle ja käskenyt pärjäämään omillaan.