Kiva yllätys työkkäristä
Opin tänään tylyllä tavalla, että säännöt on sitten muuttuneet opiskelun suhteen. Jotta saisi työttömyyskorvausta, niin enää ei voi yliopisto-opintoja vain keskeyttää vähintään vuodeksi vaan ne pitää lopettaa kokonaan eli luopua lopullisesti koko opiskeluoikeudesta. Takasin pääsee tuon jälkeen vain pääsykokeiden kautta. Ja tämä koskee myös niitä, jotka opiskelee työttömyystuella, mutta eivät syystä tai toisesta valmistu sinä tukiaikana. Tää olisi ollut hauska tietää jo ennen kuin tuohon alkoi vaan kukaan ei sanonut mitään moisesta. Päin vastoin, mulle vaan vakuutettiin, että jos opinnot jää ton jälkeenkin kesken, niin jatkaminen sujuu ihan ilman mitään ongelmia. Täytyy sanoa, että en olisi edes alkanut tähän paskaan, jos olisin ton tiennyt.
Kommentit (12)
Paljon sulta puutuu alemmasta tutkinnosta, pystytkö opiskelemaan loppuun lainalla?
Vaikka työkkäri ärsyttäisi niin kannattaa yrittää hoitaa homma loppuun asti valmistua. Yliopistotutkinto on aina yliopistotutkinto.
Mun koulullani on niin harvoin tenttipäiviä, että mä valmistuisin aikasintaan ensi syyskuussa. Eikä mulla ole varaa opiskella noin kauaa omalla kustannuksella.
Siellä yhteiskunnan elätti marisee. Mitään valmista tule, ja veronmaksajien piikkiin pitäs kaikki saada. Eipä ole ihme, että verot nousee, kun teitä vetelyksiä pitää elättää.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 17:28"]
Paljon sulta puutuu alemmasta tutkinnosta, pystytkö opiskelemaan loppuun lainalla?
Vaikka työkkäri ärsyttäisi niin kannattaa yrittää hoitaa homma loppuun asti valmistua. Yliopistotutkinto on aina yliopistotutkinto.
[/quote]
Ei puutu paljoa. Ongelma on vaan se, että puuttuvat opinnot ovat kieliopintoja. Niiden tentit on aina samaan aikaan samana päivänä eikä niitä kertoja ole järin usein. Meidän koululla kun ei sovita tenttejä haluamakseen päiväksi vaan ne on mitä opettaja määrää.
Työkkäri ei laadi lakeja vaan eduskunta, työkkäri sitten niitä noudattaa. MIkä on tietty kiusallista, koska jos ne olisi lusmumpia, saisi työtön enemmän etuja. Vielä pari vuotta sitten oli voimassa tuo keskeyttämismahdollisuus, mutta koska AMK:ssa ei vastaavaa ole, poistettiin se yliopisto-opinnoistakin. Poistoa halusivat AMK:ssa opiskelevat, ei työkkäri.
Olisko sinulla mahdollisuutta suorittaa niitä avoimen yliopiston kautta ja saada korvaavuus?
Ai? Onko tuo yliopistokohtaista? Itse jäin syksyllä passiiviopiskelijaksi (keskeytys) Turun yliopistosta.
8lle: En tiedä. Mä vietin tän päivän puhelimessa selvittäen onko tää r...a edes totta. Kyllä se näyttää olevan.
9lle: Ei ilmeisesti. Laki kuulemma muuttui viime vuoden alussa. Ja meillä näyttää olevan sama koulu. Asutaan varmaan sitten eri paikoissa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 17:31"]
Mun koulullani on niin harvoin tenttipäiviä, että mä valmistuisin aikasintaan ensi syyskuussa. Eikä mulla ole varaa opiskella noin kauaa omalla kustannuksella.
[/quote]
No mene töihin, jos on enää tenttejä jäljellä. Osa-aika työkin riittää siihen, että saat itsesi elätettyä. Niin ne muutkin opiskelijat joutuu tekemään, jos ei rahat muuten riitä.
Etkö voi opiskella omaehtoisen opiskelun tuella? Minä suoritan yliopisto-opintoja työttömyyspäivärahalla.
Mitä helvettiä? Mene töihin ja tee puuttuvat tentit siinä sivussa.
Öh, mutta mikset opiskele omalla kustannuksella kuten muutkin?