Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tori.fi - saako tinkiä?

Vierailija
15.01.2014 |

Mitä mieltä olette? 

Olen menossa katsomaan 600e maksavaa tavaraa. Onko torin tavaroista sopivaa tinkiä, vai onko hinta tasan se, minkä myyjä on ilmoittanut? Kohde ollut myynnissä yli kuukauden ja mieli tekisi tarjota siitä 500e.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoa 500 e

Vierailija
2/60 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:54"]

Monet tinkivät, ja se kaupankäynnin ilmapiiri muuttuu kyllä sillä sekunnilla minun puoleltani tympeäksi, koska mulle tulee tunne että toinen haluaa vaan hyötyä minusta.

[/quote]

No niinhän se asia on, hyötyähän noissa kaupoissa haetaan? Ja ylipäätään kaikessa kaupankäynnissä halutaan vaan hyötyä toisista osapuolista. Oletpa typerä jos pahoitat mielesi tuollaisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi tinkiä, myyjä saa päättää mihin hintaan myy. En näe mitään ärsyyntymisen aihetta, ihan normaalia kaupankäyntiä siviilien kesken (esim kirpputoreilla, tosin siellä tulee harvoin tingittyä kun hinnat on valmiiksi alhaalla). Hiekkaa siellä jos ärsyyntyy tuollaisesta!

Mutta siitä olen samaa mieltä että hinnan alentamisesta olisin tiedustellut jo valmiiksi kun tapaamista on sovittu. Tietenkin jos varaudut että maksat sen 600e jos myyjä ei tinkimiseen suostu, niin asiassa ei ole mitään väärää näinkään.

Vierailija
4/60 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta voi tinkiä. Mun mielestäni se kuuluu tuollaiseen kaupankäyntiin. Itse laitan hintoihin yleensä aina pienen tinkivaran.

Vierailija
5/60 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetyn tavaran kaupassa ei ole vakiohintoja, joten aina voi tinkiä. Itse kerron esimerkiksi, että taloudellinen tilanteeni ei anna mahdollisuutta maksaa enempää. Jos myyjä sanoo, että mikset ilmoittanut aiemmin, vastaan, että vasta paikan päällä voi todeta tavaran todellisen kunnon, ei sitä myyjän ylistävässä myyntipuheessa voi tietää, mitä löytyy. Ota tai jätä, se vanhan tavaran kauppaehto.

Vierailija
6/60 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 22:55"]Käytetyn tavaran kaupassa ei ole vakiohintoja, joten aina voi tinkiä. Itse kerron esimerkiksi, että taloudellinen tilanteeni ei anna mahdollisuutta maksaa enempää. Jos myyjä sanoo, että mikset ilmoittanut aiemmin, vastaan, että vasta paikan päällä voi todeta tavaran todellisen kunnon, ei sitä myyjän ylistävässä myyntipuheessa voi tietää, mitä löytyy. Ota tai jätä, se vanhan tavaran kauppaehto.

[/quote]

Minusta taas tuo on törkeää. Miksi menet paikalle jos sulla ei ole rahaa pyydettyä maksaa? Tarvii se myyjäkin rahaa ja pyydetyllä saa sen jollekin tod näk myytyä. Tuhlaat molempien aikaa

Vierailija
7/60 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitan aina ilmoitukseen onko hinnassa neuvottelemisen varaa.

Vierailija
8/60 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 22:55"]

Käytetyn tavaran kaupassa ei ole vakiohintoja, joten aina voi tinkiä. Itse kerron esimerkiksi, että taloudellinen tilanteeni ei anna mahdollisuutta maksaa enempää. Jos myyjä sanoo, että mikset ilmoittanut aiemmin, vastaan, että vasta paikan päällä voi todeta tavaran todellisen kunnon, ei sitä myyjän ylistävässä myyntipuheessa voi tietää, mitä löytyy. Ota tai jätä, se vanhan tavaran kauppaehto.

[/quote]

Siis oikeasti, haluatko esiintyä niin köyhänä ja kurjana, että sulle annetaan säälistä? Eikö sulla ole mitään ylpeyttä? 

Vierailija
9/60 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh... eihän se noloa ole, eikä säälistä myymistä, vaan kaupankäyntiä. Hinnasta neuvotellaan.

Vierailija
10/60 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 08:13"]

Öh... eihän se noloa ole, eikä säälistä myymistä, vaan kaupankäyntiä. Hinnasta neuvotellaan.

[/quote]

Neuvotella voi, mutta turha yrittää koiranpentu-katsetta että kun ei mulla olis rahaa..

Mutta kun sä tiesit mitä siitä pyydetään. Tuhlaat molempien aikaa. piste.

Vierailija
11/60 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle on pari kertaa käynyt, yli 1000 plussaa huutiksessa, että paikan päällä on alkanut tinkaamaan. Kerrankin ostaja oli ottanut miehensä mukaan ja se vaimo oli nolona, kun mies aloitti.

Kummallakin kerralla pysyin tiukkana. Sanoin tinkaamiset pitää tehdä ENNEN näkemistä eikä paikanpäällä. Otatko vai etkö ja jos on alkanut miettimään, olen kummallakin kerralla sanonut heippa ja laittanut negatiivisen. Ja sinne palautteeseen kirjoittanut täys pelle, alkoi paikan päällä tinkaamaan, käytöstavat hukassa.

Ja nämä kummatkin olivat vielä sellaisia että otin tuotteen mukaan töihin ja töitten jälkeen treffasin ostajat ja kannoin myyntiartikkelia koko päivän mukana. Miten jotkut kehtaa ?

Jos tinkaat, tinkaa etukäteen eikä vasta paikanpäällä. Teet itsestäsi täysin idiootin jos paikanpäällä avaat suusi.

Toinen huutajista, siis tämä jonka mies alkoi tinkaamaan sitten osti minulta huutamansa tuotteen. Vaikka alunperin ilmoitin en yhtään enää halua kanniskella tuotetta turhaa ja sitten saan vielä tinkaamisen kaupanpäälle. Kun tuli ilman miestä, mukana tasaraha, saatiin kaupat tehtyä, mutta muutin palautteen neutraaliksi.

Vierailija
12/60 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on tingattu pari kertaa paikan päällä ja oon vaan sanonut että on pari muutakin jonossa ostamassa pyydetyllä. Silloin yleensä ovat maksaneet mukisematta. 

Tiedän kuitenkin tavaran arvon, tutkailen sen tarkkaan.

Vierailija
13/60 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tinkiä hinnasta enää siinä vaiheessa, kun menet katsomaan/hakemaan tuotetta, jos tuotteessa ei ole mitään vikaa tai kauneusvirhettä, jota myyjä ei ole kertonut. Tingi etukäteen, jos hinta ei mielestäsi ole sopiva.

Vierailija
14/60 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinkiminen tule tehdä etukäteen, kun otat yhteyttä, ei enää paikanpäällä, koska kaupat on jo sovittu ja olet ostamassa tuotetta. En enää alennusta antaisi, jos joku pöllähtäisi kotiini ja alkais tinkimään. Saattaisin jopa jättää myymättä ....

Vierailija
15/60 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 20:44"]

No niinhän se asia on, hyötyähän noissa kaupoissa haetaan? Ja ylipäätään kaikessa kaupankäynnissä halutaan vaan hyötyä toisista osapuolista.

[/quote]

Näinhän se on. Tuli tästä mieleen se ketju, jossa puhuttiin USA:n shoppailumahdollisuuksista. Siellä joku kehui ostavansa halvalla lastenvaatteita ja myyvänsä ne Suomessa käytettynä suuremmalla summalla kuin mitä itse joutui maksamaan.

Tuosta varmaan joku on heti vetämässä esiin sen väsyneen toteamuksen, että "ei ole tyhmä joka pyytää..."

Näin ollen tinkiminen on siis viisasta ja se on tyhmä, joka maksaa heti pyydetyn summan.

Vierailija
16/60 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 08:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 20:44"]

No niinhän se asia on, hyötyähän noissa kaupoissa haetaan? Ja ylipäätään kaikessa kaupankäynnissä halutaan vaan hyötyä toisista osapuolista.

[/quote]

Näinhän se on. Tuli tästä mieleen se ketju, jossa puhuttiin USA:n shoppailumahdollisuuksista. Siellä joku kehui ostavansa halvalla lastenvaatteita ja myyvänsä ne Suomessa käytettynä suuremmalla summalla kuin mitä itse joutui maksamaan.

Tuosta varmaan joku on heti vetämässä esiin sen väsyneen toteamuksen, että "ei ole tyhmä joka pyytää..."

Näin ollen tinkiminen on siis viisasta ja se on tyhmä, joka maksaa heti pyydetyn summan.

[/quote]

No onneksi itse teen "tyhmien" kanssa kauppaa.. Enemmänkin mielestäni niiden FIKSUJEN kanssa jotka ymmärtää että pyyntihinta on se pyyntihinta. 

Tai sitten mä vaan myyn järkevin hinnoin, niin ei tarvi tinkiä.. jaa-a.

Sen myyjänkin on tarkoitus saada siitä jotain, hänen tavaransahan se on. 

Vierailija
17/60 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinkiminen on epäkohteliasta, mutta jos jotain on pakko tarjota niin tee se etukäteen. Tinkiminen ei kuulu Suomen kulttuuriin yleensäkään.

Vierailija
18/60 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myyn jonkin verran tavaraa tori.fi:ssä ja mun mielestä on ihan ok sähköpostitse kysyä "tiukkaa hintaa" tai tarjota jotain, mutta paikan päällä se ei tosiaan enää ole ok. Ainoastaan siinä tapauksessa ymmärrän tinkaamisen, jos myytävässä tuotteessa on jokin vika, joka ei ilmoituksessa tule esille, tai jos sen kunto on huonompi kuin mitä ilmoitus antaa ymmärtää.

Vierailija
19/60 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vasta paikan päällä. Eihän tavaraan ole sitä ennen voinut tutustua, joten ei tiedä mitä siitä haluaa tarjota. Ja tapaaminen sovitaan niin että sopiiko tulla tutustumaan mitä on tarjolla, ei se ole lupaus maksaa yhtään mitään.

Tietysti jos tavaran luonne on sellainen että siinä ei voi olla käytön jälkiä tai muita vikoja tai myyjä on selkeästi ja aukottomasti kaikki sellaiset dokumentoinut voi tarjota suoraan ja ottaa riskin, että jotain oli silti jätetty kertomatta tai kaunisteltu.

Hölmöä on maksaa PYYNTIhinta. Ette kai te autoa tai venettä tai asuntoa tai kiinteistöäkään osta sillä mitä joku niistä on saanut päähänsä pyytää? Miksi asia olisi eri jos kaupan kohteena on "Koti ja asuminen", "Vapaa-aika ja harrastukset" tai "Elektroniikka" (Torin muita kategorioita)?

Eri asia on pörssi- ja huutokauppa, kun niissä on kolmansia osapuolia vaikuttamassa hinnanmuodostukseen.

Vierailija
20/60 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tinkiä, mutta tosiaan ENNEN kauppaa. Törkeää viedä myyjän aikaa sillä että hän järkkää tapaamisen ja sitten vasta tinkaus alkaa, kun ollaan jo paikan päällä. Tosiaan kuten on todettu, poikkeus on toki se, jos kunto ei olekaan kuvatunlainen, mutta suurin osa kyllä arvioi kunnon realistisesti eikä yllätyksiä tule. 

Itse en laita yhtään tinkivaraa myymiini tori.fi kohteisiin tai fb-kirppareillekaan. Ja mua kyllä ärsyttää tinkaajat muutenkin. Nytkin myin uutta merkkihaalaria (ovh 200 euroa) hintaan 75 euroa ja joku laittoi viestiä, että jos tulee hakemaan niin eikös hinta olisi sitten 65 euroa. Ei todellakaan, hakeminen on muutenkin ärsyttävää kun joutuu sopimaan aikoja ja päivystämään kotosalla, muutenkin töissäkäyvänä aikaa on vähän ja etenkin viikonloppuisin ei todellakaan tee mieli herätä kukonlaulun aikaan jonkun tavaran hakijaa varten. Mieluummin postitus, jos tuote on helposti postitettavissa, isommat tuotteet toki ilman muuta noudon kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä