tori.fi - saako tinkiä?
Mitä mieltä olette?
Olen menossa katsomaan 600e maksavaa tavaraa. Onko torin tavaroista sopivaa tinkiä, vai onko hinta tasan se, minkä myyjä on ilmoittanut? Kohde ollut myynnissä yli kuukauden ja mieli tekisi tarjota siitä 500e.
Kommentit (60)
Joka kerta asiakas on yrittänyt tinkiä. En tykkää ollenkaan. Mielummin tinkaus siinä yhteydenottovaiheessa, eikä siinä vaiheessa kun tarttis maksaa. Eri asia jos tuotteessa on jotain huomauttamista, mitä ei ole ilmoituksesta ole tullut selville.
Aina saa tinkiä. Tosin olisi ollut fiksumpaa tehdä tinkaaminen jo etukäteen.
Tottakai saat tinkiä, mutta tee se tosiaan jo yhteydenottovaiheessa, älä vasta paikan päällä.
Minua tinkiminen ärsyttää. Itse en ikinä tingi, minusta se on jotenkin nöyryyttävää alkaa tuntemattoman ihmisen kanssa jankkaamaan muutamasta eurosta tai muutamasta kympistä. Monet tinkivät, ja se kaupankäynnin ilmapiiri muuttuu kyllä sillä sekunnilla minun puoleltani tympeäksi, koska mulle tulee tunne että toinen haluaa vaan hyötyä minusta. Yhtä kaikki, niin kauan kuin kauppoja ei ole tehty ja raha ei ole vaihtanut omistajaa, se tavara on yhä minun, ja voin aivan yhtä hyvin olla myymättäkin. On tosi ärsyttävää, että olen sentään päästänyt omaan kotiini tuntemattoman ihmisen, varannut siihen aikaa, ja sitten yhtäkkiä pitäisi alkaa tinkimään vähän kuin sillä asenteella, että kokeillaan tikulla jäätä. Nämä tinkijät varmaan kuvittelevat olevansa suuriakin mentalisteja ja kaupankävijöitä, mut minä arvostan korkealle sosiaalisia taitoja, ja sitä minun olohuoneessani jankkaava mulle täysin tuntematon ihminen ei näytä osoittavan.
Ja itse en tingi, koska jos haluan tavaran, maksan sen mikä siitä on kohtuullista maksaa, ja kirppiksillä hinnat ovat kohtuulliset. Ikinä ei tiedä milloin siihen ihmiseen törmää jossain muussa yhteydessä, ja silloin on kiva jos mulla ei ole mainetta ihmisenä jonka elämä on eurosta kiinni.
Olen itse ostanut torista tavaraa ja tinkimisessä on yksi sääntö, jota suomalaiset ei ymmärrä! älä ala tinkimään, jos et ole valmis ostamaan tuotetta järkevällä hinnalla. Aina kannattaa tarjota, alle sen millä uskoo tuotteen myytävän. Hinta asettuu sitten yleensä -20% pyydetystä ja torissa moni myy ylihintaa, eikä ole valmiita tinkimään silloin kannattaa jatkaa vain etsintää :D Kannattaa käydä arabimaissa, niin näkee mitä tinkiminen oikeesti on, esim Egypti on mahtava paikka kun kaikesta pitää tinkiä :D
Itse sivuutan kaikki tinkaajat täysin. Myyn yleensä itselle tarpeettomat tavarat edullisesti pois. viimeksikin myymästäni tavarasta oli parissa tunnissa tullut useita yhteydenottoja ja tavarasta olisi jopa maksettu enemmän kuin pyysin. sitten oli näitä naurettavia yhteydenottoja, joissa yritettiin tingata kättelyssä useita kymmeniä prosentteja hinnasta pois. Neuvottelut kyllä tyssäsivät siihen, vaikka tinkaaja olisi lopulta ollutkin valmis maksamaan pyytämäni hinnan. Myyjänä saan valita kenelle myyn ja myyn sellaiselle, jonka kanssa kaupan teko on vaivatonta ja sujuvaa enkä millekään ihme narisijoille!
Kokemukseni mukaan tori.fi peittoaa huuto.netin mennen tullen. Olen tehnyt muutaman kerran tosi hyvät löydöt (huonekaluja) hintaan, joka tosiaan oli myyjän valmiiksi tinkimä. Eli arvelen, että tori.fi-palvelussa ilmoittavat oikeasti (yksityis)ihmiset, jotka tahtovat päästä tavarasta eroon (eikä trokarit joihin huutiksessa törmää tavan takaa).
Lisäksi tori on hurjan paljon helpompi ja vaivattomampi kauppapaikka kuin huuto.net. Myös hakutoiminnot paljon paljon parempia kuin huutiksen.
Omat kauppani ovat sujuneet tosi hyvin torissa.
En yhtään ihmettele torin suosion huimaa nousua. Tavarat kiertävät helposti eikä tarvitse huuto-netin kikkailuja.
Myöskään ei tarvitse jumittua mainoksiin! Kun tavarasta on sovittu nouto, kauppa on reilu, koska kohde on *livenä* nähty ja kokeiltu.
Myös tori.fi:ssä kyllä ilmoitusten jättäjien kannattaisi panostaa kuviin ja mahdollisimman tarkkaan tavaran kuvailuun (materiaali, mitat ym). Minulla on mennyt monta kohdetta ohi, koska kuva (yksi!) on suttuinen ja epätarkka, eikä sanallista kuvailua ole.
Eilen huomasin jonkun (pohjoissuomalaisen) myyvän otsikolla "taulut" kahta graafikan vedosta. Kympillä. Huonosta kuvasta ei erota, kenen graafikon töitä ovat, mutta hyvän näköisiä, ammattilaisen työtä. En sitten viitsinyt edes lähettää myyjälle postia...
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:55"]
Eilen huomasin jonkun (pohjoissuomalaisen) myyvän otsikolla "taulut" kahta graafikan vedosta. Kympillä. Huonosta kuvasta ei erota, kenen graafikon töitä ovat, mutta hyvän näköisiä, ammattilaisen työtä. En sitten viitsinyt edes lähettää myyjälle postia...
[/quote]
Siinäpä oli myyjällä hinta PAIKALLAAN, heh. Taiteentuntija hän ei ilmeisesti ole......
29 korjaa: siis *grafiikan* vedosta, sorry typo
Tottakai saa tinkiä ja myyjä päättää alentaako hinnan. Tinkiminen kuuluu kaupantekoon isältäni olen sen oppinut joka oli kauppias.
Minulla oli myynnissä kirjahylly ja tein kaupat ostajan ehdottamalla hinnalla. Itseasiassa hinnoittelen tavarat niin että niissä on tinkimisen varaa.
Hyvä mieli kummallekin.
Jos ostaja tulee kauppojen jo ollessa tavarantarkastusta vailla ja ryhtyy sitten tinkaamaan vedoten vaikka johonkin kolhuun tms., niin minä heittäydyn täysin tyhmäksi, ryhdyn hämmästelemään sitä, miksen ole moista huomannut ja pahoittelen, kun ostaja tuli niin kaukaa ja sitten minulla ei olekaan kirjahylly kuosissa vaan siinä on taustalevyssä käytössä täysin näkymätön virhe. Enkä myy sitä ostajalle mistään hinnasta, koska sehän on rikki! Pahoittelen aiheuttamaani vaivaa ja sanon, että täytyy viedä kaatopaikalle koko romu. Ostajien ilmeet ovat sen verran arvokkaita, että ajanhukka ei haittaa.
Tai jos ostaja ehdottaa, että saisi 100 euron arvoiseksi määrittämäni tuotteen 75 eurolla, niin ryhdyn tuumailemaan, että miten se olisi ja kannattaisiko ja ehdotan, että mietin asiaa seuraavaan päivään ja katsotaan sitten. Pydän ostajaa soittamaan minulle aamulla, että mihin tulokseen tulin. Yleensä tässä vaiheessa joko maksaa sen 100 e ja jos ei maksa, ei palaa enää asiaan.
Tinkimiset hoidetaan etukäteen ja jos siinä kirjahyllyssä on selkeä virhe, joka aidosti haittaa käyttöä, niin sitten sitä pidetään tinkimisen arvoisena virheenä, muuten käytetään järkeä.
Tavaran kuvaus kohdalleen ja rehellisesti, tinkiminen ETUKÄTEEN. Muuten hukataan sekä myyjien että ostajien aikaa!
Mä olen ollut vain ostajan puolella torissa ja mulle on ollut ihan selvää, että tinkiminen tapahtuu jo yhteydenottovaiheessa eikä enää paikanpäällä. Myyjän tulisi sitten kyllä kanssa sitoutua siihen tingittyyn hintaan, jos hän on siihen puhelimessa tai viesteissä suostunut, eikä jäädä odottelemaan parempaa tarjousta. Itselle on käynyt niin, että olen tinkinyt hinnasta (aika vähän, alle 5% hinnasta) ja sopinut tulevani hakemaan seuraavana päivänä. Kun autottomana olen saanut kyydit ja kantoavun järjestettyä soittaa myyjä, että joku on tarjoutunut hakemaan tänään ja maksamaan ilmoituksessa esitettyä korkeamman summan, jos vaan saa tuotteen Olisin itsekin maksanut täyden summan ja hakenut heti, jos olisin tiennyt, että myyjä niin toivoo, mutta hän vielä oikein korosti, että hakemisella ei ole kiire ja hinnassa on reilusti tinkivaraa
Myyjän ei siis mielestäni kannata tinkiä hinnasta yhtään, jos siihen ei ole valmis. Ja jos on jo sopinut hinnasta ja noudosta, on aika v-mäistä ostajaa kohtaan alkaa ottaa jotain kilpailevia tarjouksia vastaan ja ilmoittaa alkuperäiselle ostajalle siinä vaiheessaa, kun on jo tyyliin ehditty vuokrata pakettiauto. Jos haluaa nostaa tuotteen hinnan mahdollisimman korkeaksi hintakilpailulla, on huuto.net sopivampi myyntipaikka.
Järjen käyttö sallittua tori.fi -kaupoissa. Siis jos myyn vähän käytetyn 500 euron tavaran 250 eurolla, niin kyllä se hinta on se minkä ITSE maksaisin vastaavasta tuotteesta kirppiksellä.
Koska tori on ilmainen, mielestäni siellä hintataso (yleensä) aika kohtuullinen, ei näet mene pöytävuokria eikä muuta kuluja myyjältä.
Ja tosiaan: kun tavara tullaan hakemaan, en sitten siinä vaiheessa enää tingi, en myyjänä enkä ostajana.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:55"]
[/quote]
Apua: nyt haluan löytää nuo aarteet, jos myyjä ei hoksaa! Haenko torista vaan hakusanalla "taulut" vai kertoisiko joku läänin, Lapissa vai?
Saathan sä tarjota, mutta useimmiten tinkimistä ei katsota hyvällä.
Jos tinkaat niin tinkaa jo sähköpostilla, älä vasta paikan päällä.
Mulla on välillä parikin kuukautta kamat myynnissä kunnes ne menee, mut en laske hintoja koska ei mulla kiire ole niistä eroon päästä. :)