Miten ostoriippuvuudesta pääsee eroon?
Koko ajan tekee mieli jotain uutta. Eniten törsään vaatteisiin, sisustamiseen ja matkoihin. Palkka on hyvä, mutta paljonkaan ei jää säästöön jatkuvan shoppailun takia. Ulkona syömistä olen jo vähentänyt, ennen siihenkin upposi isoja summia. Auttakaa, olen jo kokeillut kaikkea, mutta aina jossain vaiheessa sorrun tuhlaamaan :(
Kommentit (28)
Ei kai siinä muuta kuin että korvaat riippuvuuden toisella, ottaen huomioon missä tilanteissa useimmin shoppailet. Tässä parhaat ehdokkaat:
- Säästäminen & sijoittaminen.
- Marjastus, sienestys, lähiruoka.
- Liikunta & ulkoilu.
Ikä auttaa siinä jos ei mikään muu, niin että loppuu nopeasti itsestään vaihdevuosien jälkeen, tulee muita kiinnostuksen kohteita ilman pakottavaa intohimoa.
En käy kaupoissa vaan shoppaan netissä, joten sitä voi tehdä missä vaan :( Sijoitan pieniä summia, mutta kuukaudessa menee tyyliin satanen säästöön ja kymmenkertainen määrä shoppailuun.
En viitsisi odottaa vaihdevuosiin asti, kun siihen on aika pitkä aika...
kuuntele rahapodeja (esim kaikki rahasta) ja seuraa instassa ja youtubessa rahasta kertovia tilejä, esim the financial diet on mahtava. saa motivaatiota siihen ettei törsää kaikkia rahoja ja alkaa vähän miettiä että mistä se ostohalu oikein tulee.
myös 30 päivän sääntö on hyvä, jos haluat jotain niin odota 30 päivää ja jos vielä haluat sen niin osta. aika usein se hinku menee pois tai ihan unohtaa koko jutun (huom tietty jos se "jokin" on 3000 egen merkiveska tai jotain muuta absurdia mitä kukaan ei oikeasti tarvitse niin ÄLÄ OSTA).
seuraa sun rahankulutusta, pankeilla on siihen apit. kun tajuat miten paljon rahaa laitat turhaan krääsään niin sä et edes halua ostaa enää. mutta osta jos oikeasti tarvitset / haluat jotain, vähän sama kuin dieetit jos kieltää itseltään kaiken niin se johtaa vaan sortumiseen.
ja hei, jo se että sä olet tajunnut että nyt tää kulutus on lähtenyt lapasesta on merkki siitä että että oot valmis muuttamaan sun tapoja! tsemiä!
Kitupiikki-ohjelman jatkaja on vahvasti suomalaiseen toimintaympäristöön kohdennettu kirjapito- ja laskutusohjelma, jossa hyvien perustoimintojen lisäksi paljon uusia oivalluksia.
https://www.ilmaisohjelmat.fi/kitsas
https://www.isolta.fi/yhdenkertainen-kirjanpito-ilmainen-excel-pohja
Ilmainen Excel-pohja: Yhdenkertainen kirjanpito on mahdollista tehdä myös itse.
Onko tapana tehdä mitään kirjanpitoa budjetista. Itselläni on pakko tai eläisin muuten yli varojeni. Teen paperille että se tulee näkyväksi. Mitään mielihyvä shoppailua ei ole varaa harrastaa kun joskus menin vain kauppoihin että mitäs kivaa ostelisin. Ja kaikki hankinnat pitää tarkkaan suunnitella kestääkö budjetti. Kaikki peruseläminen on niin kallistunut ja peruslaskuissa summa vain nousee kokoajan. Aina vain jää vähemmän rahaa tuhlata johonkin esim. pikaruokaan.
Luottotietojen menetys on aika kiva stoppi. Ihan kaikelle.
Etsi muuta sisältöä elämään. Mistä saat hyvän mielen.
Ulkoilu, liikunta, terveellinen, monipuolinen ruoka, jotain käsillä tekemistä, hoida viherkasveja...
Jos surffaat netissä, laita stoppi sivuille, josta voi tehdä ostoksia.
Anna sun rahat jonkun toisen ihmisen hallintaan. Hän antaa sinulle viikkorahan, ja enempää et voi käyttää, koska sinulla ei ole enempää.
Laita palkkapäivälle automaattisiirto säästötilille, jolle ei ole pankkikorttia.
Mä tein juurikin noin että siirsin ton pakkomielteen sijoittamiseen. Käyn joka päivä katsomassa sijoitustiliäni ja saan hyvää oloa siitä kun prosentit kasvaa. Lasken joka kuukausi että kuinka paljon sinne pystyy siirtämään, vieläkö voisi enemmän säästää.
Rupea köyhäksi niin et yksinkertaisesti voi ostaa mitään.
Voithan sinä huijata mielesi uskomaan että sinulla ei ole rahaa kuin ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Ikä auttaa siinä jos ei mikään muu, niin että loppuu nopeasti itsestään vaihdevuosien jälkeen, tulee muita kiinnostuksen kohteita ilman pakottavaa intohimoa.
Kun ei kauneuden hoitoon enää tarvitse tuhlata niin tilalle tulee lääke ja terveydenhoito kulut. Mitkä tahansa halvat kengätkään eivät enää käy. Pitää olla terveyskenkiä ja leveämmällä lestillä. Vaihde vuosissa ei ole mitään jäänyt säästöön vaikka pinnallisiin asioihin ei tarvitse tuhlata eikä menopaussissa kiinnosta missään huveissakaan käydä. Pitäisi alkaa käydä säännölliseti jalkahoidossakin. Apteekin perusrasvoihin menee aika paljon rahaa kun kaikki kuivuu. Järkyttävän kallista rampata koko ajan hammaslääkärissä kun vanhat paikat alkavat lähtemään ja vanhoihin hampaisiin tulee lohkeamia koko ajan. Vaihdevuosiin estrogeenit maksavat nekin. Vatteet eivät voi olla mitä tahansa materiaalia vaan puuvillaa tai viskoosia etteivät ne hiosta. Ja isoja kokoja etteivät kiristä mistään. Ei semmoisia löydä mistään kirppareilta. Jotain polyesteri kiikeleitä siellä on pilvin pimein.
Mä ossstin justiin moottorisahan akulla.
Mulla on tarkka kirjanpito ja rahaa siirtyy palkkapäivänä säästötilille, mutta käytän yleensä loppukuusta säästötililtäkin rahaa, kun aina löytyy joku täydellinen mekko tai käsilaukku. Ylitän siis joka ikinen kuukausi itse asettamani shoppailubudjetin. Käytän kylläkin kaikkea ostamaani, mutta silti omatunto kolkuttaa rahan ja luonnonvarojen tuhlaamisesta. Ja onhan tota materiaa kertynyt aika reilusti yli oman tarpeen.
Ihan selkeästi tuhlailu liittyy tylsyyteen tai stressiin. Olen kai tunneshoppailija, vähän niinkuin joku muu on lohtusyöjä. Ehkä täytyy kokeilla tuota sijoittamiseen keskittymistä, onhan sekin tavallaan shoppailua. Ja lisäksi ehkä pitää kehittää itsekuria, kunhan vain keksisi miten.
Hanki koira. Sen jälkeen et ehdi/jaksa tekemään muuta kuin käymään töissä ja lenkittämään koiraa.
Keksit jotain muuta tekemistä nettikaupoissa surffailin tilalle, luet vaikka kirjoja tai lehtiä (kirjastosta lainattuja), tee käsitöitä ym.
Itse pidän kortitonta rinnakkaistiliä. Kun olen maksanut laskut, lasken itselleni sopivan budjetin seuraavaan palkkaan saakka. Jätän käyttötilille tuon budjetin verran rahaa, loput siirrän kortittomalle rinnakkaistilille.
En pidä verkkopankkeja puhelimessa, eli rahaa siirtääkseni täytyy minun avata kotona tietokone ja kirjautua sieltä verkkopankkiin.
Pankista voi tehdä kiellon ja (hinta)rajoituksia nettiostoksiin. Auttaa pahimman addiktion yli. Tulee tuhlattua vähemmän kun pitäisi mennä aina paikan päälle tuhlailemaan.
Kokeile huumeita niin ei ole aikaa shoppailla.