Mitä kirkko antaa minulle?
Kirkko häät ei nappaa,lapsi on kastettu.
Hyödynkl kirkosta? Avustaako kirkko köyhiä?
Kommentit (17)
Et hyödy. Suurin osa maksamistasi kirkollisveroista menee kirkko-organisaation pyörittämiseen. Hyväntekeväisyys on hyvin pieni osa, ja sitä voit tehdä ilman kirkkoakin. Olet ns. nettomaksaja kun kirkosta on kysymys. Kumma kun suomalaiset niin vinkuu sitä kun EU:lle pitää maksaa, vaikka sieltä sentään saa jotain vastinettakin. Kirkolta ei saa mitään, ja niitä veroja maksetaan mukisematta.
Millaista apua kaipaisit? Diakoniatyö tarjoaa vähävaraisille materiaalista apua, mutta myös perheneuvontaa on saatavilla.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:49"]
Et hyödy. Suurin osa maksamistasi kirkollisveroista menee kirkko-organisaation pyörittämiseen. Hyväntekeväisyys on hyvin pieni osa, ja sitä voit tehdä ilman kirkkoakin. Olet ns. nettomaksaja kun kirkosta on kysymys. Kumma kun suomalaiset niin vinkuu sitä kun EU:lle pitää maksaa, vaikka sieltä sentään saa jotain vastinettakin. Kirkolta ei saa mitään, ja niitä veroja maksetaan mukisematta.
[/quote]
Eli diakonia- ja perheneuvontatyö on sinusta "ei mitään"?
Itse erosin kun tajusin että aina kun kirkko ja uskonto otettiin esiin koko homma joko nauratti tai uskis hörhöt suorastaa suututtivat. Toissa vuonna kävin kauneimmissa joululauluissa mutta tulin siihen tulokseen että 1200 euroa "pääsylipusta" tilaisuuteen on vähän liikaa. (ainoa asia mihin kirkkoa olin tarvinnut kahteen vuoteen)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:46"]
Hyödynkö kirkosta?
[/quote]
Kirkon henkilökunta voi johdattaa sinut Jumalan luokse. Saat syntisi anteeksi ja saat aloittaa uuden elmään Jumalan yhteydessä. Elämäsi tärkein asia.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:46"]
Hyödynkö kirkosta?
[/quote]
Kirkon henkilökunta voi johdattaa sinut Jumalan luokse. Saat syntisi anteeksi ja saat aloittaa uuden elmään Jumalan yhteydessä. Elämäsi tärkein asia.
[/quote]
Kirkon henkilökunnan päätavoite on vakaa työpaikka ja hyvät palkat, se mielikuvitusolento on siinä rekvisiittana.
diakonian kautta voi käydä pyytämässä apua, jota sitten annetaan tarvitsijan elämäntilanteesta riippuen (auttavat laskuissa, kirjoittavat maksusitoumuksia pakollisiin huonekaluhankintoihin ym.). Lasten kerhot ovat maksuttomia ja maksullisille leireille voidaan myöntää maksuvapautuksia tarpeen mukaan.
Ehkä voisit miettiä, mitä sinä voit antaa kirkolle. Tarkoitan siis muutakin kuin rahaa.
Entä kun lapsenne liittyy kirkkoon? Valtaosa nuorista ottaa konfirmaation ja aikanaan viettää kirkkohäät ja kastaa lapsensa. Ei se kristinusko riipu teistä, se on teidän vanhemmille, vammautuneille ihmisille, lapsi- ja nuortenperheille kerho- ja leiritoimintana.
Se on tukena kun ei ole rahaa tai kun mielenterveys kaipaa terapiaa.
Minä maksan kirkollisveroja ja näen toiminnan arvokkaana asiana, olen kyllä SPR.n kuukausilahjoittajakin muttei nämä toiminnat sulje toisiaan pois.
Minusta kirkolla on paljon hyviä toimintoja auttaa, jos ei Suomessa niin maailmalla! Minä en maksa siitä että saan ITSE vaan että naapuri vaikka saa palveluja. Ja toki elämä voi heitellä ja sitten sitä apua voi itsekin kaivata, mutta minusta se on kovin lyhytnäköistä että vasta kun itse kaipaa apua tai pelveluja niin niiden perään aletaan huutelemaan. Mutta miten vaan.
Kyllä minä jotakin takaisin haluan,jos kirkolle rahaa annan. Ei pelkkä kallis hautapaikka riitä.
Kannattaa erota
Kirkko tarjoaa valtavasti tukea ja apua. Ihmisille ruokaa, keskustelua, terapiaa, leirejä, retkiä. Avstuksia pienten ja isojen lasten kerhoille, iltapäivähoitoon, partioon, joka on Suomen suurin nuorisojärjestö.. Kuoroja, kerhoja, vaelluksia, rippikouluja, viikonlopputoimintaa nuorille, perhetoimintaa. Saapas-operaatio auttaa nuoria iltaisin kartsalla. Hautausmaat, kirkot, vanhustentyö.Tässä vain vähän mainitakseni. Ilman kirkkoa tämä kaikki olisi tekemättä tai jäisi valtiolle. Kirkko tekee todella paljon näkymätöntä, vakaumuksetonta hyvää, joka on juuri se, minkä vuoki se on niin tärkeä instanssi maassamme.
Jos jokainen itsekkäästi miettii, että mitä kirkko antaa minulle tässä hetkessä ja eroaa jos kirkko ei juuri sillä hetkellä tunnu antavan mitään, niin kohta kirkko ei anna kenellekään mitään. Diakonia, lapsityö ja moni muu hyvä asia tulee mahdolliseksi kirkollisveroilla, mutta jos ihmiset itsekkäästi ja lyhytnäköisesti ajattelevat vain tätä hetkeä, tulevaisuus on kylmä ja vielä huonompi kuin tämä hetki. Rakkaus vaatii joskus epäitsekkäitä tekoja. Aina ei voi kysyä, mitä minä saan. Pitäisi kysyä myös, voinko minä auttaa. Voinko minä antaa.
Kiitos tamperelaiset!
75 000 kiloa ruoka-avustuksia, 25 000 iloista kerholaista, 10 000 autettua diakonia-asiakasta, 1000 tuettua parisuhdetta. Tämä ja paljon muuta oli mahdolista teidän ansiostanne.
Viime vuonna Tampereella lahjoitettiin 75 000 kiloa ruoka-avustuksia, 10 000 eniten apua tarvitsevaa tamperelaista sai apua ja tukea ongelmiinsa, 25 000 lasta vanhempineen pääsi avoimiin päiväkerhoihin, asunnottomien päiväkeskus Musta Lammas tarjosi jouluaterian 500 nälkäiselle ja 1000 paria sai apua parisuhteeseensa.
Tämä ja paljon muuta on mahdollista, koska kaksi kolmasosaa tamperelaisista haluaa mahdollistaa palvelut kuulumalla kirkkoon. Ennakkotilastojen mukaan kirkkoon kuuluu 147 928 tamperelaisista.
Viime vuonna koko maassa kirkkoon liittyi 15 142 henkilöä, mikä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Myös Tampereella liittyneitä oli keskivertovuotta selvästi enemmän. Alustavien tilastojen mukaan kirkkoon liittyi Tampereella 808 ihmistä. Kirkkoon liittyminen on ollut tasaisessa nousussa vuosittain. Taustalla on usein arvostus kirkon auttamistyötä kohtaan, kertoo yhteisen seurakuntatyön johtaja Timo Takala.
- Ihmiset luottavat kirkkoon organisaationa ja arvostavat kirkon tekemää monipuolista auttamistyötä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Myös rippikoulu ja kirkolliset toimitukset kuten kaste, vihkiminen ja hautaus ovat monen syy liittyä kirkon jäseneksi.
Takala uskoo, että viime vuosien vilkas liittyminen kirkkoon kertoo myös ihmisten kaipauksesta, johon muu yhteiskunta ei kykene vastaamaan.
- Aika moni meistä kirkon penkissä jouluna istuneista sai huomata, ettei ollut kirkossa yksin. Kauneimpiin joululauluihin, yömessuihin ja adventtiajan tilaisuuksiin osallistuttiin Tampereellakin runsain joukoin. Uskon, että kirkko antaa tilaa ihmisen syvimmille tunnoille ja ajatuksille, jotka tavallisessa arjen tiimellyksessä jäävät helposti jalkoihin.
Vaikka kirkkoon liityttiin ennätyksellisen vilkkaasti, kirkon jäsenmäärä väheni. Tampereella kirkkoon kuuluu nyt 613 jäsentä viime vuotta vähemmän. Jos luku suhteutetaan menetettyihin kirkollisveroihin, se tarkoittaa keskimääräisen veronmaksajan tiedoilla laskettuna noin 150 000 euroa.
- Tuolla summalla noin 150 pariskuntaa tulisi autetuksi perheneuvonnassa, laskee Tampereen seurakuntien perheneuvontatyön johtaja Heikki Syrjämäki.
Perheneuvonta on yksi esimerkki kaikille ilmaisesta palvelusta, jonka kirkollisveronmaksajat mahdollistavat. Vuoden aikana perheneuvonnassa käy liki 1000 asiakasta.
Avustaa.