Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaisten päihdehakuisuus

Vierailija
25.12.2025 |

Pakko purkaa tuntemuksia, tuntuu että oon yksin tän asian kanssa. Lapsuudessani siis vanhemmat joivat joka viikonloppu ja kaikki juhlapyhät oltiin kunnolla humalassa, kun me lapset pyörittiin jaloissa ja nukahdettiin kun nukahdettiin. Vanhempien kavereita kävi meillä ja välillä epämääräistä sakkia. Joskus tapeltiin, joskus ei.

Tänä päivänä muut sisarukset ja vanhemmat edelleen juovat kun lapsia on jaloissa. Itse en tähän pysty. Minun mielestä ei ole pienten lasten nähtävää, kun aikuiset humaltuu ja muuttuu erilaisiksi. Jouluaattona tunsin kuinka verenpaine nousee, kun olin ainoa joka ei alkoholia ottanut. Lisäksi osalla sukulaisista on muutakin käyttöä, enkä hyväksy sitä ollenkaan enkä halua olla tekemisissä sen vuoksi. 

Olen sosiaalialalla ja empatia ja auttamisen halu on mulla suuret työssäni ja hlökohtaisesti, mutta vapaa ajalla haluan turvallisen ja mukavan ympäristön minun perheelle. Sukulaiset saavat elää omanlaistaan elämää, mutta oon jotenkin korvia myöten täynnä päihdehakuisuutta joka tilanteessa. Eikä sukulaiset ymmärrä minun kantaa. Välillä mietin, olenko itse liian tiukkapipo?? Haluaisin ottaa etäisyyttä perheenjäseniin, en jaksa heidän toimintaa enää alkoholin, muiden aineiden ja muun rikollisuuden ja moraalittomuuden parissa. Se kuluttaa ja stressaa mua henkisesti.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden narkkaamiset sulle kuulu.

Vierailija
2/11 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä veisi omia lapsiani tuollaiseen joulun viettoon enkä muutenkaan välittäisi olla tekemisissä pakollista enempää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivoraittiit ne jaksaa aina kitistä. Ilonpilaajat voivat viettää aikaa keskenään ja antaa muiden nauttia elämästä.

Vierailija
4/11 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suomalaisilla alkoholi aina joko tai, ei mitään siltä väliltä?

Vierailija
5/11 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lasu niistä lapsista joiden vanhemmat ryyppää ja käyttää huumeita!

Vierailija
6/11 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä veisi omia lapsiani tuollaiseen joulun viettoon enkä muutenkaan välittäisi olla tekemisissä pakollista enempää

En haluakaan enää. En eilen ajatellut yhtään että porukka ottais siellä alkoholia aattona (en oo aiemmin kyseisessä paikassa ollut aattona), kunnes näen että aikuiset alkaa ottaa alkoholia eikä pelkästään ruuan kanssa. Ja kun tiedän muualta mitä muuta osa sukulaisista puuhaa, en voi asioita hyväksyä. Kuulin vasta. Tajusin vain nyt, että mun täytyy viilentää välit oman henkisen jaksamisen vuoksi. En oo sitä jotenkin uskaltanut tehdä.

Vierailija
7/11 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raivoraittiit ne jaksaa aina kitistä. Ilonpilaajat voivat viettää aikaa keskenään ja antaa muiden nauttia elämästä.

Käyn minäkin joskus viihteellä kun aihetta on. Mutta silloin lapsi menee yökylään enkä juo kotona ennenkuin hän on yökylään lähtenyt.

Vierailija
8/11 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tuskan, se lapsen lojaalius vanhempiaan kohtaan on jotain niin pyhää, että siitä on todella vaikea päästä eroon! Käyt siellä puhtaasti velvollisuudentunnossa, et omasta halusta. Jos he eivät olisi sukulaisia, et varmaan olisi missään tekemisissä heidänkaltaistensa kanssa. Kävin tämän saman läpi tänä vuonna. Mitta tuli täyteen koko porukkaan ja tajusin, että olen oikeasti ollut aina vapaa tekemään omat valintani! Vain omassa mielessä ollut "pakko" esti tekemästä pesäeroa. Pääpointti tässä on, että kunhan itse ymmärtää syvästi ja aidosti, että nuo ihmiset eivät vain ole sua varten, he eivät ansaitse sun aikaa ja seuraa ja varsinkaan lapsesi eivät heitä ansaitse, irtaantuminen on yllättävän helppoa! Aloita miettimällä, millainen ihminen olisit, jos nuo ihmiset eivät enää vaikuttaisi sun ajatuksiin ja tekemisiin. Mitä tekisit, jos saisit ihan itse päättää! Todellisuudessa nuo ihmiset eivät ole sulta vaatineet paljoa, suurin osa niistä vaatimuksista on vain sun oletuksia heidän vaatimuksistaan!

Lastesi tähden: älä enää tapaa heitä, kun ovat humalassa! Lapsesi ansaitsevat turvallisen ympäristön ja terveen mallin, miten täällä ollaan ja eletään.

Vierailija
9/11 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko suomalaisilla alkoholi aina joko tai, ei mitään siltä väliltä?

Se on joko täysi juoppo ja narkki tai raivoraitis. Mitään kohtuutta ei voi olla koskaan missään. 

Vierailija
10/11 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi ei kuulu Joulun viettoon eikä mihinkään/milloinkaan missä on öapsia paikalla.

Tuommosiin paikkoihin ei pidä viedä lapsia, olkoonkin vaikka mummola.

Jis alkoholi on tärkeämpää kuin lapsenlapset tai omat lapset niin ei kyläilyjä.

Vierailija
11/11 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen tuskan, se lapsen lojaalius vanhempiaan kohtaan on jotain niin pyhää, että siitä on todella vaikea päästä eroon! Käyt siellä puhtaasti velvollisuudentunnossa, et omasta halusta. Jos he eivät olisi sukulaisia, et varmaan olisi missään tekemisissä heidänkaltaistensa kanssa. Kävin tämän saman läpi tänä vuonna. Mitta tuli täyteen koko porukkaan ja tajusin, että olen oikeasti ollut aina vapaa tekemään omat valintani! Vain omassa mielessä ollut "pakko" esti tekemästä pesäeroa. Pääpointti tässä on, että kunhan itse ymmärtää syvästi ja aidosti, että nuo ihmiset eivät vain ole sua varten, he eivät ansaitse sun aikaa ja seuraa ja varsinkaan lapsesi eivät heitä ansaitse, irtaantuminen on yllättävän helppoa! Aloita miettimällä, millainen ihminen olisit, jos nuo ihmiset eivät enää vaikuttaisi sun ajatuksiin ja tekemisiin. Mitä tekisit, jos saisit ihan itse päättää! Todellisuudessa nuo ihmiset eivät ole sulta vaatineet paljoa, suurin

Veit sanat suustani. En olisi heidän kanssa tekemisissä, mutta kun on ollu juurikin "pakko" velvollisuuden tunteesta. Kiitos näistä kaikista sanoista ja vertaistuesta <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi