"Opettajia pyydetään käskemään koululaisia menemään
suihkuun, pesemään hampaat ja syömään kunnon ruokaa."
Pyydän anteeksi OAJilta, että olen itsekin joskus miettinyt, jos voisin pyytää opettajaa kertomaan kuinka tärkeitä nämä asiat ovat, koska meidän vanhempien omat sadat, ellei tuhannet jankutukset eivät ole auttaneet.
Olen ajatellut, että nämä asiat voisivat tuntua lapsesta tärkeimmiltä ja saada hänet tekemään ne "helpommin", jos ne tulisivat opettajan suusta, mutta nyt tiedän, ettei minun kannata vaivata opettajia tällaisilla asioilla. Häiritseehän se opettajan opetuksellista työtä ja saisin sitä paitsi uusavuttoman leiman.
Meillä kävi tosin päin vastoin esim. nukkumisen kanssa, kun lapsi nukkui ennen 11 tuntia ja opettaja oli koulussa sanonut, että lasten pitää nukkua 9-10 tuntia. Sen jälkeen koululaisemme tuli kotiin ja kertoi meille, että 9 tuntia riittää ja pyrkii kaikin voimin sen toteuttamaan. Tämän jälkeen hänet on ollut aamuisin tosi vaikeaa saada ylös sängystä ja hän on tosi kiukkuinen ja pahalla päällä. Päivälläkin ja illalla hänestä monesti huomaa väsymyksen, mutta kun pitää pysytellä hereillä hinnalla millä hyvänsä...
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:37"]
Muitan vanhempainillan noin 6 vuotta sitten. Oppilaat olivat tuoneet kouluun mukanaan kuulapyssyjä jatkaakseen koulun jälkeen keskenään kuulapyssy"sotaan". Vanhemmat olivat tietoisia moisesta, mutta he eivät omasta mielestään voineet asialle mitään, vaan vaativat opettajaa kieltämään kuulapyssyjen tuomisen kouluun (koulussa ne oli visusti opiilaiden kaapeissa, niitä ei edes esitelty saati käytetty).
Kysyin tyhmänä, että miksi ette itse kiellä, kyllä meillä uskalletaan 11v lapselle sanoa, mitä saa tehdä ja mitä ei. Vastaus oli, että minulla ei ole oikeutta osallistua keskusteluun, koska olen lannistanut lapseni niin, että nämä eivät tee kiellettyjä juttuja. On opettajan asia kieltää kuula-aseiden tuominen kouluun, vanhemmat eivät voi tietää, mitä lapsi aamulla mukaansa pakkaa. Kun ehdotin, että ottakaa ne aseet itsellenne ja antakaa käyttöön vasta sitten, kun pääsette sotaa valvomaan, niin vastaus oli yhtä napakka: he eivät ole kaltaisiani natsiäitejä. He eivät puutu asiaan, se on opettajan tehtävä.
Eli kyllä tätä on ollut jo vuosia vanhemmilla.
[/quote]
Minäkin olen sitten ilmeisesti natsiäiti.
Ja sitä paitsi hirveä nalkuttaja (lapsen mielestä) kun en vieläkään osaa olla hiljaa näistä asioista, vaan pakotan lapseni tekemään (peseytymään ja syömään terveellisesti yms.) näitä asioita.
Tästä vielä puuttuisi, että menisin pyytämään opettajaa kertomaan näiden asioiden tärkeydestä. Silloin olisin vielä uusavutonkin.
Totaalinen epäonnistuja ap :(
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:32"]
Eivätkö nuo pesu-, ravitsemus- ja unihygienia-asiat pitäisi oppia jo ennen kouluikää?
[/quote]
No on opittu, mutta tuntuu, että lapsen elämäntehtävänä on nykyisin harata vastaan joka asiassa, joka tulee vanhempien taholta.
Ja minkäs teet, kun koulussa opetetaan eri tavoin kuin kotona.
Mutta mepäs emme anna periksi!
Pointti tässä koko jutussa oli kuitenkin tuo vanhempien leimaaminen uusavuttomaksi, jos opettajia pyytäisi vaikka muistuttamaan noista OAJ:n puheenjohtajan mainitsemista asioista.
Näistäkin asioista puhuttiin koulussa silloin kun itse kävin koulua. Ja ne ovat jääneet mieleen ihan eri lailla kuin omien vanhempien jankutukset.
-ap
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:59"]
No on opittu, mutta tuntuu, että lapsen elämäntehtävänä on nykyisin harata vastaan joka asiassa, joka tulee vanhempien taholta.
[/quote]
Ei se mitään "nykyaikaa" ole. Näin on ollut aina, sinunkin lapsuudessasi. Se on sitä murkkuikää. Teidän on laitettava rajat ja säännöt ja pidettävä niistä kiinni. Ennen se osattiin, muttei näköjään enää tänä päivänä.
Pitäisikö open tulla iltaisin myös tarkistamaan, että onko hampaat pesty ja suihkussa käyty?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:23"]
Kyllä ne sanoo vastaan, mutta näissä asioissa ei ole ikinä tingitty. Ei ikinä.
[/quote]
No näin on meilläkin.
-ap