Lipeälapset-miks piti mennä kattomaan
Tuli taas paha mieli pitkäks aikaa, vaikka noista on jo vuosikymmeniä aikaa. Ruokatorvi arpeutuu umpeen ja lapsi vaan nälkiintyy kuoliaaksi -ja sen aikaset hoidot...
Kommentit (85)
Lipeä on vaarallista myrkkyä, joka polttaa sisälmykset ja tuottaa tuskallisen kuoleman.Kotioloissa lipeää säilytettin usein maito-ja juomapuloissa. Onnettomuuksia sattui, sillä pikkulapset joivat vahingossa valmiiksi liuotettua lipeäkiveä
Itse olen joskus koulun labrassa nähnyt lipeätabletteja, ja ne näyttävät muotonsa puolesta ihan kurkkupastilleilta. Ihmettelen tuota muotoilua, ja vanhempien ajattelemattomuutta jättää sellaisia lasten ulottuville. Ei tuollaisten kanssa kummoista mielikuvitusta tarvitse luullakseen niitä karkeiksi. Lisäksi lipeäliuosta tehtiin usein vanhaan lasiseen limsapulloon, joten hirveästi ei tarvitse ihmetellä vahinkojen yleisyyttä.
Mun mummin (n.70 vee) veli kuoli pienenä lipeään. Erehtyi että oli maitoa lasissa. Poika oli muistaakseni jtn 7 tuolloin. :/
Toimiiko teillä Areenalla tuo ohjelma? Mulle ilmoittaa ongelmasta, samoin kun menen TV-kaistan kautta, ei onnistu.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 18:40"]
Mua kans kaduttaa, että menin kattomaan :(( koko ajan ne lapsukaiset pyörii mielessä :((
mitä teen, ettei tää asia vaivais näin paljoo?
[/quote]
samoin minulla pyörii koko ajan mielessä. Vietin ohjelman jälkeisen yön valvoen kun järkytyin niin kovasti. Miksi ei varoitettu ennen ohjelmaa järkyttävästä sisällöstä, nyt vasta oli areenaan tullut selostus ohjelmasta. En myöskään koskaan unohda Mirja Pyykön dokumenttia osato 10:stä, jonka myös näin "vahingossa" kun ei varoitettu ennalta. Olen muuten ollut sairaalassa töissä en tosin hoitajana, joten jotenkin ehkä eläydyn vielä enemmän
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 17:23"]
Kertoisiko joku tarkemmin kys. elokuvasta/dokumentista? En uskaltaisi katsoa
[/quote]
lapsi sidotaan kiinni sänkyyn ja aletaan survomaan jäykkää kumiletkua ruokatorveen ja seuraavaksi vaihdetaa aina paksumpi ja paksumpi. lapsi vääntelehtii kovissa tuskissa siinä kun palanut ruokatorvi on kipeä ja yököttää
kuolema oli mielestäni suuri armahtaja näissä tapauksissa, tosin sitäkin joutui odottamaan liian pitkää ja kärsimään liikaa
Kuoliko se laps?
Oli pakko kääntää kanavaa, itketti.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 18:40"]
Mua kans kaduttaa, että menin kattomaan :(( koko ajan ne lapsukaiset pyörii mielessä :((
mitä teen, ettei tää asia vaivais näin paljoo?
areenassa on vähän ohjelman taustoja kerrottu "lipeä poltti kuin tuli"
[/quote]
Löytyy YLE Arenasta jos haluatte katsoa. Kestää vain 11min. Eikä se nyt Niiin kauhea ole.
Oli ihan hirveä ohjelma. Mä en ole mitenkään erityisen herkkä. Katselen kaikki silpomiskauhuelokuvat eikä tunnu missää, MUTTA tämä oli ihan kamalaa. Voi, miten ne pienet lapset kärsi. Mua alkoi oksettaa ja oikeasta pyörryttää kun katselin niitä hoitotoimenpiteitä ja pienen lapsen kärsimystä siinä avannehoidossa. Kerrassaan järkyttävää!
Oliko noi "perheenemännät" jotain kehitysvammasia silloin vai miksi ne ei osannu pitää noin vaarallista ainetta korkealla. Noille paskoille olis itselle pitäny kaataa lipeää suuhun
Täytyy sanoa että tosi tyhmää on ollu pitää lipeää
lasten ulottuvilla!
Ei tarvinnu ku unohtaa hetkeksi lipeäpullo laiturille, niin joku lapsi hyvinkin ehti hörpätä kun täti kumartu huuhtelemaan mattoa. Näin kävi sukulaiselleni - kuoli.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:06"]
kuolema oli mielestäni suuri armahtaja näissä tapauksissa, tosin sitäkin joutui odottamaan liian pitkää ja kärsimään liikaa
[/quote]Lääkäreille elävät potilaat on parhaita koekaniineja. Niitä ei vittuakaan kiinnosta sattuuko vai ei.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:27"]
Ei tarvinnu ku unohtaa hetkeksi lipeäpullo laiturille, niin joku lapsi hyvinkin ehti hörpätä kun täti kumartu huuhtelemaan mattoa. Näin kävi sukulaiselleni - kuoli.
[/quote]Et sä unohtaisi mitään lipeää mihinkään jos se pullo juotettaisiin sulle itsellesi unohduksen jälkeen
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:06"]
[/quote]Lääkäreille elävät potilaat on parhaita koekaniineja. Niitä ei vittuakaan kiinnosta sattuuko vai ei.
[/quote]
Mutta kuoliko se laps tuossa ohjelmassa?
Meillä koulussa ope kertoi noista lipeälapsista. Hänen joku tätinsä oli saanut teräsnaisen maineen, koska selvisi hengissä lipeästä, tosin kurkku vaurioituneena.
Lapset söivät lipeää, koska se on kuulemma maultaan makeaa. Paha maku ei siis varoita vaarasta. Lisäksi lipeää käytettiin kaikkeen pesuun, niin sitä aina oli jossain.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 17:23"]
Kertoisiko joku tarkemmin kys. elokuvasta/dokumentista? En uskaltaisi katsoa
[/quote]
no siinä näytetään ruokatorven laajennushoitoja, joita lipeää juoneille lapsille joudutaan tekemään. Ja myös joku avanteen avulla tehtävä toimenpide, joka näyttää äärimmäisen kivuliaalta.