Onko kellään enää amalgaamipaikkoja suussa?
Jos on poistettu, oliko mitään erityistoimenpiteitä(suojaus) hammaslääkärissä?
Kommentit (37)
Kyllä niitä on vielä vaikka kuinka paljon. Amalgaamipaikat ovat niin kestäviä, että niitä tulee löytymään suista vielä pitkän aikaa.
Hammaslääkäri
On toki. Uusiakin tehdään edelleen sellaisiin kohtiin, mistä muovipaikat irronneet useamman kerran. Taitaa kuitenkin olla hyvä paikka-aine se amalgaami, kun kokonaisuutta miettii.
Poskihampaissa on tällä kolme amalgaamipaikkaa. Yksi vaihdettiin ja siinä yhteydessä viritettiin hampaan ympärille kalvo, johon amalgaamimuruset menivät ja siitä ne imettiin pois.
Tuo kalvo laitettiin pyynnöstäni, muuten olisi menty ilman.
Vierailija kirjoitti:
On toki. Uusiakin tehdään edelleen sellaisiin kohtiin, mistä muovipaikat irronneet useamman kerran. Taitaa kuitenkin olla hyvä paikka-aine se amalgaami, kun kokonaisuutta miettii.
Ei tahdo enää löytyä uusilla hammaslääkäreillä kokemusta.
Vaatimalla vaadin poskihampaaseen amalgaamin ja oli hampilääkäri vähän ihmeissään sen kanssa.
On useampi ja hyvin toimivat. En voisi harkitakaan poistamista.
Onko noilla amalgaamipaikoilla jotain yhteyttä munuais- ja alzheimerin tautiin?
Ei enää, kaikki vaihdettu jo vuosia sitten. N58
Onhan nyt toki ja olen muutama vuosi takaperin omasta halustani ottanut amalgaamipaikan. Takahampaasta lähti paikka irti jatkuvasti, hammaslääkäri suositteli lopulta kultaa, posliinia tai amalgaamia. En pelkää amalgaamia, joten sillä mentiin ja paikka on pysynyt sen jälkeen suussa :). Uusille hammaslääkäreille ei ilmeisesti enää opeteta amalgaamin käyttöä, joten pitää olla vähän vanhempaa koulukuntaa paikkaajana.
Mulle laitettiin amalgaami kerran, kun ei muovi vaan kestänyt millään. Tästä on noin 10 vuotta. Hammas oli silloin hyvin lähellä pulpiittia, jota ei amalgaamipaikan jälkeen ole tullut. On ollut ihmeen hyvä, muovit sen sijaan hajonneet jo monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei enää, kaikki vaihdettu jo vuosia sitten. N58
Miksi ne pitäisi vaihtaa? Minulla on -70 luvulla kouluikäisenä laitettu joitain amalgaameja. En ole huomannut mitään "vikaa".
Joo, paljonkin. Itse sain niitä lapsena joskus 1980 luvulla enkä todellakaan ala vaihdattamaan kestämättömämpiin muoveihin, koska siinä vaihdossa täytyisi taas porailla hammasta lisää. Ainoa haitta amalgaameista on että onhan ne vähän rumia, mutta ei ne sieltä takahampaista juuri näy.
Miehellä on. Hammaslääkäri oli tarkastuksessa päättänyt vaihtaa amalgaamit pois ja niin ne vaihdettiinkin, mutta eivätpä uudet paikat kestäneet, irtosivat ja hajosivat alle viikossa. Uudet amalgaamit pistettiin sitten tilalle. Ilmeisesti toiset vain purevat kovemmalla voimalla, eikä amalgaamille kestävyydessä ole toistaiseksi vertaista.
Mulla ei ole, miehelläni on, ollaan viisikymppisiä. Itse vaihdatin paikat yksityisellä n. 30 v sitten, ne paikat ovat olleet kestäviä ja pysyneet hyvin, yksikään ei ole irronnut tai lohjennut. Ne on posliinipaikkoja. Vaihdatin, kun mulla oli jatkuvia ientulehduksia ja hampaat olivat rumat, ihan sinertävät, mulla on paljon paikkoja. Lisäksi mulla oli ihottumaa, johon mikään ei auttanut, ei ollut allergiaa tms. Suojana oli kofferdam-liina ja joku erikoisimuri, joka asetettiin hampaan ympärille. En saanut vaihdosta mitään oireita.
Ientulehdukset loppuivat, ei ole ollut kertaakaan vaihdon jälkeen. Ja oli siis sellaisia tulehduksia, että ikeneeseen tuli mätä. Ihottuma alkoi häipyä muutama kk vaihdon jälkeen. En tiedä johtuiko nämä vaivat amalgaameista, mutta jokatapauksessa ne häipyivät. Ja tietysti on kiva kun on nätit, valkoiset hampaat. Tuolloin elettiin aikaa, jolloin amalgaameja pidetiin vielä erinomaisina paikkoina ja oli täysin hölmöä vaihtaa ne. Terveyskeskuksessa laitetut muovipaikat eivät ole tahtoneet pysyä, ilmeisesti ovat huonompaa materiaalia.
Miehelläni on ollut paljon hammasvaivoja viimeisen 20 vuoden aikana, ientulehduksia, on pitänyt tehdä juurihoitoja ja lopulta poistaa pari hammasta. Samalla tavalla hoidamme hampaita.
Määriteltiin vaaralliseksi vain sentakia kun olivat liian kestäviä, nää nykyiset paikat pitää käydä uusimassa ehkä 5 vuoden välein, riippuen siitä että onko tyyliin joku nyrkkeilijä tai jääkiekkoilija vai rauhallisemmassa ammatissa...
pELLE! oN JA PYSYY. Vastaanotollamme niitä laitetaan kymmenittäin joka päivä.
Taitaa olla yksi. Kauniitahan ne eivät ole, mutta kestäviä. Muistaakseni amalgaami-paikkauksen jälkeen hammasta ei koskaan särkenyt, mutta muovipaikan laiton jälkeen hammas särkee ja vihloo viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla yksi. Kauniitahan ne eivät ole, mutta kestäviä. Muistaakseni amalgaami-paikkauksen jälkeen hammasta ei koskaan särkenyt, mutta muovipaikan laiton jälkeen hammas särkee ja vihloo viikkoja.
Voi olla tekijän taidoista kiinni, miten paikkaus onnistuu.
Tk:ssa ei ollut ainakaan mitään erityisiä suojauksia almalgaamipaikan poistossa. Muutenkin niin kiireellä korjaavat, ettei tahdo kunnollista paikkausta saada tilalle.
On muutama vielä. Oletan, että on asianmukaisesti tehty poisto ja vaihto muihin paikka-aineisiin.