Talousneuvoja, kiitos! (Elämästä eron jälkeen)
Hei.
Mieheni jätti minut (tai meidät, meillä siis yksi lapsi), ja joudun maaliskuun alusta lähtien asumaan jossakin muualla kuin tämänhetkisessä kodissamme. Minulla on koulutus, mutta ei työpaikkaa, ja olen ollut viime vuodet kotiäitinä. Minulla on 30 tuhatta euroa säästössä ja n. 10 tuhannen euron auto. Nyt mietin miten asumisemme järjestän:
1) ostanko heti pienen asunnon, johon tosin joutuisin hieman lainaamaan rahaa vanhemmiltani, jolloin varmaan saisin ainakin työttömyystukea ja asumislisää + mahdollista toimentulotukea siihen asti kunnes löytäisin työtä (luulen että siihen menisi muutama kuukausi-vuosi)
2) etsinkö vuokra-asunnon, johon en sitten varmaan ainakaan mitään toimeentulotukea saisi koska rahaa olisi tilillä - nuo rahat varmaan vaikuttaisivat myös asumistukeen?
3) ostanko asumisoikeusasunnon, johon nuo varani juuri riittäisivät, mutta vastikkeeseen varmasti saisin asumistukea?
Tiedättekö muuten, kuinka nopealla aikataululla huoltajuus ja elatusavun määrä määrätään, ja että vaikuttaako miehen maksaman elatustuen määrä esim. asumis- tai toimeentulotukeen?
Kiitos auttavaisille!
Kommentit (16)
ÄLÄ ensimmäisenä mieti yhteiskunnan tukia vaan sitä mistä saisit TYÖTÄ ja ihan ITSE elättäisit itsesi!
terveisin VERONMAKSAJA
Toimeentulotuen kanssa voi tulla vähän nihkeää. Niitä tiliotteita katsotaan 3 kk taaksepäin ja jos siellä näkyy tuhansien eurojen säästöjä, niin rahaa ei välttämättä tipu. Vähintäänkin joudut asiaa sossun tädeille selittämään. Ja hyvä niin. Toimeentulotuki on tarkoitettu vain väliaikaisesti tueksi varattomille ihmisille. Omistusasunnon osaltakin asumiskuluiksi lasketaan ainoastaan lainan korot ja yhtiövastike.
Hei,
sinuna ostaisin asunnon. Mutta jos paikkakuntasi on sellainen, missä et työllisty, niin osta asunto muualta. Eli muksun kanssa muutatte.
On todella nöyryyttävää jäädä toimeentulotuen asiakkaasi ja tuo varallisuutesi voi estää sinulta tuen saannin.
Tsemppiä, sinä tulet kyllä toimeen, kun olet noin paljon pystynyt säästämään tähän mennessä.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 20:43"]
Hei,
sinuna ostaisin asunnon. Mutta jos paikkakuntasi on sellainen, missä et työllisty, niin osta asunto muualta. Eli muksun kanssa muutatte.
On todella nöyryyttävää jäädä toimeentulotuen asiakkaasi ja tuo varallisuutesi voi estää sinulta tuen saannin.
Tsemppiä, sinä tulet kyllä toimeen, kun olet noin paljon pystynyt säästämään tähän mennessä.
[/quote]Hei, työtön ei saa lainaa
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:48"]Kannattaa HETI varata aika lastenvalvojalle, jotta saatte elatuksen määrän selville. Aikoja voi joutua odottamaan, tosin voitte itsekin sopia jos se onnistuu.[/quote]
Hei, ja kiitoksia vastauksista! Luulen ja toivon, että pääsemme mieheni kanssa elatusmaksusta sopuun, mutta eikö se + tapaamisoikeudet silti pidä vahvistaa lastenvalvojalla? Ja tämä sopimus sitten liitetään erohakemukseen, eikö?
Vai toimeentulotukea pitäisi nostaa ja tilillä 30 000e ja 10 000e auto..et todellakaan saa noilla säästöillä mitään toimeentulotukia, eikä kuulukaan saada. Se on tarkoitettu vähävaraisille ihmisille jolla tilin saldo on nollilla ja työttömyyskorvaus ei riitä. Kaikkea sitä kuuleekin.... omaa rahaa on mutta silti pitää tehdä kaikkensa että saisi loisittua valtion piikkiin. Enpä ihmettele että äijäsi lähti..kyllästyi varmaan kun loisit vuosikausia hänen rahapussillaan :D
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:48"]Kannattaa HETI varata aika lastenvalvojalle, jotta saatte elatuksen määrän selville. Aikoja voi joutua odottamaan, tosin voitte itsekin sopia jos se onnistuu.[/quote]
Hei, ja kiitoksia vastauksista! Luulen ja toivon, että pääsemme mieheni kanssa elatusmaksusta sopuun, mutta eikö se + tapaamisoikeudet silti pidä vahvistaa lastenvalvojalla? Ja tämä sopimus sitten liitetään erohakemukseen, eikö?
[/quote]
Kannattaa tietysti vahvistaa, on sitten mustaa valkoisella.
Mutta pakko ei ole, kaikki lapseen liittyvät asiat voi sopia keskenään.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:48"]Kannattaa HETI varata aika lastenvalvojalle, jotta saatte elatuksen määrän selville. Aikoja voi joutua odottamaan, tosin voitte itsekin sopia jos se onnistuu.[/quote]
[/quote]
Niin ja ei tarvitse liittää erohakemukseen, se on eri asia. :) Kokemusta tästäkin!
Mutta jos asumistukea haet niin ero oltava vireillä!
[/quote]
Niin ja ei tarvitse liittää erohakemukseen, se on eri asia. :) Kokemusta tästäkin!
Mutta jos asumistukea haet niin ero oltava vireillä!
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:32"]
Ootko ajatellut hakea myös töitä jossain vaiheessa?
[/quote]
Lukisitko aloitusviestin tarkemmin?
Heippa,
En ole talousneuvoja, mutta neuvon minkä osaan :)
Miehen maksama elatusapu ostetaan huomioon toimeentulotuessa, kuten kaikki tulot. Asumistukeen eivät vaikuta.
Kannattaa HETI varata aika lastenvalvojalle, jotta saatte elatuksen määrän selville. Aikoja voi joutua odottamaan, tosin voitte itsekin sopia jos se onnistuu.
Suosittelen muuttamaan vuokralle, koska toimeentulotuki on harkinnanvarainen ja olisi helpottavaa jos sinulla on säästöjä yllättäviä menoja varten. Kokemusta on!
Asumistukea haettaessa ei tarvitse toimittaa tiliotteita, kelan sivuilla näkyy paljonko varallisuutta saa olla 2 henkilön taloudessa.
Lisään vielä että et välttämättä saa edes toimeentulotukea, joten ei kannata ajatella sitä kun tekee ratkaisut!
Asumisoikeusasuntoon ei kannata koskea pitkällä tikullakaan, ei missään tilanteessa. Suosittelisin omaa asuntoa, siinähän saa sopivasti säästössä olevat rahatkin kulumaan. Luulisin toimeentulotukea tms saavan sellainenkin kenellä on oma asunto.