Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päikkärit aina ulkona, miten hoituu pakkasella

Vierailija
14.01.2014 |

4kk vauva on siis alusta asti nukkunu 3-4h päikkärit ulkona ja 10astetta pidän rajana etten ulos enää viitti laittaa. Sisällä nukkuu korkeintaan 1½h, niillä siis mennään kun on pakko.

Ootteko keksiny mitään muuta ratkasua?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona nurmikolla vain miten?! Laita vaatetta päälle, vaunuihin makuupussiin ja harsovaippa vaunujen kuomun päälle...

Vierailija
42/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ette laita vauvoja 15 asteen pakkaseen!!!!!!! 10 astetta on max suositus. Vaiva raukat, nukkuisitteko itse 15 asteen pakkasessa? Ilma,jota ne hengittää on kylmää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä olen kuule nukuttanut lasta yli -20 asteen pakkasessa. Ja lämpimänä heräsi, rattaissa oli koko ajan plussan puolella lämpötila. Hölmö! 

Vierailija
44/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:49"]

No ette laita vauvoja 15 asteen pakkaseen!!!!!!! 10 astetta on max suositus. Vaiva raukat, nukkuisitteko itse 15 asteen pakkasessa? Ilma,jota ne hengittää on kylmää!

[/quote]

Siksi laitankin lapsen vaunuhin ja harsovaipan kuomun päälle. Ei siellä vaunuissa pakkasta niin paljon ole. Joo, enkä enää itse mahdu vaunuissa nukkumaan.

Vierailija
45/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:49"]

[/quote]

Et ole koskaan talvitelttailusta kuullut...

Vierailija
46/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:43"]

No ulos vaan ja paljon vaatetta ja lämpömittari sinne vaunuihin, jos pelottaa, että on liian kylmä. Usein rattaiden sisällä on plussa asteita, jos suojaat hyvin.

[/quote]

Ei kai niitä vaunuja mitenkään saa suojattua niin, ettei hengitysilma olisi reilusti pakkasella? Mikä sitä ilmaa lämmittäisi, jos lapsen tuottama lämpö pysyy makuupussissa?

Minä en ole koskaan tajunnut koko ulkona nukuttamista.

Vierailija
47/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:43"]

No ulos vaan ja paljon vaatetta ja lämpömittari sinne vaunuihin, jos pelottaa, että on liian kylmä. Usein rattaiden sisällä on plussa asteita, jos suojaat hyvin.

[/quote]

Ei kai niitä vaunuja mitenkään saa suojattua niin, ettei hengitysilma olisi reilusti pakkasella? Mikä sitä ilmaa lämmittäisi, jos lapsen tuottama lämpö pysyy makuupussissa?

Minä en ole koskaan tajunnut koko ulkona nukuttamista.

[/quote]

Kokeile, niin tajuat ;)

Vierailija
48/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Kuopiossa ja meillä sanottiin neuvolasta pakkasrajaksi -14. En tiedä miten ne voi vaihdella noin paljon eri neuvoloiden kesken.

Meilläkin vauva tykkää nukkua ulkona, onneksi meillä on ns. viileä tuulikaappi, eli teen niin, että käyn lykkimässä vauvaa pihalla sen pari minsaa että nukahtaa, sitten tuon vaunut tuoho viileään eteiseen nukkumaan. Täydestä menee :)

Toki kaikilla ei tällaista mahdollisuutta ole. Jos asteita olisi se -15 niin veisin silti ulos ja peittäisin vaunun suuaukon villaviltillä ja laittaisin vielä mittarin vaunuihin sisään. Seuraisin mittaria ja vauvan oloa. Mutta sen tiedän, että Lapissa vauvoja nukutetaan ulkona -20 asteessa hyvinkin, sielläkin varmaan taas ohjeistukset on erilaiset kuin etelässä.

Vierailija
49/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin vauvalle jääkarhupussin (Googlella löydät Eisbärchen). Se on niin lämmin, että sisävaatteet, hattu, tumput ja sukat riittää pienellä pakkasella. Vaunuissa on melko pieni se suuaukko, kun kuomu on ylhäällä ja se läppä nostettu alareunasta. Testasin -24 pakkasessa lämpömittarilla 3 tunnin päikkäreiden jälkeen, niin kuomun ilma oli -7.

Vierailija
50/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 jatkaa vielä, että lisäksi on eri asia puhua kk ikäisestä kuin esim. 9kk ikäisestä. Pienemmän kanssa noudattaisin pakkasrajoja hyvinkin tarkasti, isomman kanssa tapauskohtaisesti. Lapsen hengitysilma jonkun verran lämmittää kyllä vaunuja jos päällä on esim. just villaviltti.

Vierailija
51/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunuihin ensin porontalja, sitten hyvin puettu vauva makuupussin ja vielä peittoa päälle. Harso suojaksi, ja hyvin pärjäsi. Nukkui tuntikausia jopa 30 asteen pakkasessa ja terveenä pysyi.

Vierailija
52/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin oon nukuttanut lapsia yli 20 asteen pakkasessa ja täytyy sanoa, että siellä ne on pisimmät päiväunensa nukkuneet. Vaunun oon vuorannu lampaan taljalla, ettei selän puolelta käy kylmä ja veto. Vauva makuupussin sisään ja tarpeeksi vaatetta päälle. Verannalla oon pitänyt vaunuja, sillä tavalla, ettei oo kaikkein tuulisin paikka ja vaunujen suuaukon päällä on ollu iso fleecehuopa, ettei hengitysilma ois ollu niin raakaa. Eipä tosta ulkona nukuttamisesta noille lapsille oo mitään ongelmaa tullu. Niin olivat aina jälkeenpäin hyväntuulisia, kun olivat saaneet nukuttua kunnolla.

Vierailija
53/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:02"]

Kokeile, niin tajuat ;)

[/quote]

Olen minä itse nukkunut pakkasessa, jos sisämajoitusta ei ole ollut tarjolla :)

Lapsi on tietysti nukkunut vaunuissa, jos olen itse ollut ulkona, mutta ulkona nukuttu tunti ei tunnu vastaavan sängyssä nukuttua. Lapsi on ollut vaunupäikkärien jälkeen illalla väsynyt ja kiukkuinen.

Vierailija
54/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:49"]

[/quote]

[/quote]

Aikuisten talvitelttailussa makuupussit on yleensä tehty niin, että ne kestävät 20-30 asteen pakkasen. Toisin kuin nämä äitiyspakkauksen makuupussit. Lisäksi aikuisten makuupussiin mennään vain t-paidalla ja pikkuhousuilla, koska liika vaatetus ei suojaa kylmyydeltä vaan oma ruumiinlämpö lämmittää pussissa. Pakkasella äippäpakkauksen makuupussissa ja kauheassa vaatekerroksessa tulee kylmä. Mun miesystävä nukkui tavallisessa makuupussissa paksussa vaatekerroksessa ja tärisi kylmästä koko yön. Terv eränkävijä

Vierailija
55/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse mitään neuvolaohjeita orjallisesti seurannut - esimerkiksi ulkona en ole vauvaa nukuttanut ollenkaan, asumme kerrostalossa ja vaikka parveke löytyykin, se on pieni -, mutta eikö näin pienille vauvolle vielä ihan suositellakin ainakin kaksia päiväunia? Meillä ainakaan ei 3 kk vanha vauva yksinkertaisesti pysy hereillä yli 3 tuntia kerralla. Nukkuu käytännössä "yöllä" 12 h, jona aikana herää vain syömään kahdesti tai joskus harvoin kolmesti. Päiväaikana kahdet pidemmät, 1,5-2 tunnin päiväunet, ja joskus vielä lyhemmät väliin - aika tyypillistä on, että vauva nukahtaa, kun teen itselleni aamupuuroja pari tuntia heräämisemme jälkeen. 

Vierailija
56/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nukuttaa lapsen äp-makuupussissa? Itse olen ainakin ostanut  lapsille Jääkarhupussin.  

Vierailija
57/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:49"]

[/quote]

[/quote]

Aikuisten talvitelttailussa makuupussit on yleensä tehty niin, että ne kestävät 20-30 asteen pakkasen. Toisin kuin nämä äitiyspakkauksen makuupussit. Lisäksi aikuisten makuupussiin mennään vain t-paidalla ja pikkuhousuilla, koska liika vaatetus ei suojaa kylmyydeltä vaan oma ruumiinlämpö lämmittää pussissa. Pakkasella äippäpakkauksen makuupussissa ja kauheassa vaatekerroksessa tulee kylmä. Mun miesystävä nukkui tavallisessa makuupussissa paksussa vaatekerroksessa ja tärisi kylmästä koko yön. Terv eränkävijä

[/quote]

Äitiyspakkauksen makuupussi soveltuu lähinnä makuualustana sisätiloissa...kannattaa tutustua lastentarvikeliikkeiden lämpöpussi valikoimaan...säästyy turhalta vaatetusrumpalta.

Vierailija
58/58 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitä kauratyynyt ja laita se vaunuihin vauvan viereen. Pitää myös sen hengitysilman vähän lämpimämpänä.