Päikkärit aina ulkona, miten hoituu pakkasella
4kk vauva on siis alusta asti nukkunu 3-4h päikkärit ulkona ja 10astetta pidän rajana etten ulos enää viitti laittaa. Sisällä nukkuu korkeintaan 1½h, niillä siis mennään kun on pakko.
Ootteko keksiny mitään muuta ratkasua?
Kommentit (58)
Meillä nukuttu säällä kuin säällä ulkona vauvasta alkaen. Oikea varustus vaan vauvalle päälle ja vaunujen vuoraus, niin hyvin pärjää. Vaunujen suulle kun laittaa fleecepeiton, niin lämpö pysyy hyvin. Kovilla pakkasilla kun ei muuten tule paljon pihalla oltua, niin saa edes nukkuessaan raitista ilmaa.
Minä nukutan 8kk vauvaa -20 pakkasilla pihalla. Vähän epäilin itsekin ja kävin tarkistelemassa tuon tuosta onko vauvalla kylmä, mutta lämmin oli ja vaunujen sisälläkin oli sopivan lämmintä.
Kyllä sielä pakkasessa aikuinenkin jopa yöunilla pärjää oikealla varustuksella, enkä tarkoita lämmitettyä telttaa. Eikai kukaan lastaan ulos halua paleltumaan laittaa, kyllä sille pukee asian mukaisen varustuksen samalla tapaa päälle, miten itselleenkin pukisi. Eikä sitä lasta keskelle pihaa toppavarustuksessa ja makuupussissa, harso naaman ympärillä laiteta, eihän kukaan aikuinenkaan ilman telttaa pihalla talvella yöpyisi. Teltan vauvalla korvaa vaunut, jotka helppo vuorata lämpimäksi, myös aukon kohdalta. Kyllä osataan tehdä kärpäsestä härkänen...
Kyllä sielä pakkasessa aikuinenkin jopa yöunilla pärjää oikealla varustuksella, enkä tarkoita lämmitettyä telttaa. Eikai kukaan lastaan ulos halua paleltumaan laittaa, kyllä sille pukee asian mukaisen varustuksen samalla tapaa päälle, miten itselleenkin pukisi. Eikä sitä lasta keskelle pihaa toppavarustuksessa ja makuupussissa, harso naaman ympärillä laiteta, eihän kukaan aikuinenkaan ilman telttaa pihalla talvella yöpyisi. Teltan vauvalla korvaa vaunut, jotka helppo vuorata lämpimäksi, myös aukon kohdalta. Kyllä osataan tehdä kärpäsestä härkänen...
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:52"]
Minä nukutan 8kk vauvaa -20 pakkasilla pihalla. Vähän epäilin itsekin ja kävin tarkistelemassa tuon tuosta onko vauvalla kylmä, mutta lämmin oli ja vaunujen sisälläkin oli sopivan lämmintä.
[/quote]
Ja pohjoissuomalainen olen. Ja kyllä houkuttaa ajatus nukkua pihalla lämpimässä vaunussa.. Mahtuis vaan sinne.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 23:35"]
Kertokaa nyt ihmeessä, miksi viette lapsenne pakkaseen nukkumaan? Mielestäni jokainen joka nukuttaa lastaan pakkasessa, pitäisi hänen itsekin mennä ulos päikkäreilleen! Moniko teistä on nukkunut ulkona edes vähän lämpeämmällä ilmalla, ei varmasti ketään?!
Siitä vaan vaatetta päälle, harso naamalle ja ulos seuraavalla kerralla sen lapsen kanssa untenmaille, vai eikö ajatus viehätä?
[/quote]
Olen nukkunut ja hyvin on uni tullut. Vaunuihin en ole sopinut enää vuosikymmeniin, mutta muuten kyllä nukkuisin vieläkin, jos se vaan jotenkin onnistuisi. Tällä iällä ei vaan enää pääse päiväunille - en ole päiväkodissa töissä.
Eikö vauvaa sitten saa pakkasella viedä vaunuissa uloskaan, esim. kauppaan tai muille asioille? Jos matkat taitetaan jaloin, eikä autolla tai muulla kulkuvälineellä, on se sama asia, kuin partsilla nukuttaminen.
-25 taisi olla kun lapsi nukkui n. puoli vuotiaana vaunuissa. Lampaan taljan päällä, äp makuupussissa ja paljon vaatetta päällä. Vaunun päällä viltti. Hyvin nukkui 2 tuntia ja oli lämmin kun otin sisälle. Kyllä lapsi itkee jos hänen on paha olla: liian kylmä/kuuma.
Paljon riippuu asuinpakastakin, mikä on sopiva pakkasraja. Meillä täällä Turussa on hyytävän kylmä heti kun laskee alle -10. Tuulesta riippuen -5 jo voi olla liikaa. Lisäksi asumme korkean mäen päällä joten pihalla on aina vähän tuulista. Vaikka vaunuja saakin hyvin vuorattua, niin pidän silti -10 rajana vauvan ulkoilulle.
Olen käynyt lapissa ja siellä -30 tuntui ihan hyvältä ulkoiluilmalta verrattuna meidän tuuliseen -10 asteeseen, jossa jäätävä kylmyys pureutuu kaikkien varusteiden läpi luihin ja ytimiin.
Ja itsekin nukun paljon paremmin viileässä kuin lämpimässä. Meillä on aina makkarissa aika viileää juuri siksi. Olisikin ihana päästä päiväunille samanlaisiin olosuhteisiin kun vauvakin pääsee. :)
Lääkäreiltä kun olen kysynyt niin, he sanovat että olennaista on juuri ettei hengitysilma ole liian kylmää, koska vauvan keuhkot ovat suhteessa isot vauvan kehoon. Itse olen nukuttanut molemmat pojat -20 asti vuorannut vaunuja vain paremmin, että kopassa ei niin kova hengitys ilma. Esikoinen nukkui 3v asti untuvapussissa koska omastakin mielestä nukkui ulkona paremmin. Ehkä nämä ovat lapsi ja vanhempi kohtaisia, kukin nukkuu missä parhaiten tuntuu. Itse olen ajatellut että tulee vauvallekin samalla Se raitisilma annos
Minä en ole koskaan nukuttanut vauvaa ulkona. Hän nukkuu kyllä mieluusti 2x2 h päiväsaikaan pinnasängyssään. Vaunulenkillä vauva nukkuu tasan niin kauan kun vaunut liikkuvat mutta herää heti, kun vauhti pysähtyy. Nyt kun ulkona on -8 astetta, en aio nokkaani ulos tunkea eikä tarvitse vauvankaan. Merenrantakaupungissa kun asutaan, tuuli tekee ulkoilmasta aina tosi kolean. Kolmatta päivää on kunnon pakkanen, joten sisällä ollaan vain oltu. Ei haittaa meitä. Jos joku muu haluaa mennä tuonne palelemaan, niin ihan siitä vaan.
No, semmosta pakkasta ei tainnut ollakaan etten olisi muksujani laittanut pihalle nukkumaan. Paljon vaan vaatetta ja vilttiä. Aina ne tarkeni ja nukkuivat kuuden-seittemän tunnin unia!
Lapseni nukkui viime talvena noin 5 h unia -20 asteessa. Oli silloin 5-8kk, ei ollut koskaan kylmissään. Oli vaunun kopassa äp-makuupussissa talvipuku päällä, lisäksi kovemmilla pakkasilla heitin lampaan taljan kuomun päälle, vaunun suu aukolla oli harso ja ilmavasti neulottu peitto! Mielestäni oli tärkeämpi että vauva sai hyvin nukuttua!
Ihmettelen tässä kyllä näitä perheitä, joissa nukutetaan lapsia ulkona 5-8 tuntia päiväsaikaan. Nukkuvatko ne lapset yöllä lainkaan? Missä välissä ne harjoittelevat lihaksiaan ja kommunikointia ja leikkivät? Eivätkö ne syö mitään?
Minä olen nukuttanut kahta lastani kovillakin pakkasilla ulkona. Vaunun suuaukon eteen olen laittanut villaviltin ja käärinyt sen vielä koko kuomun ympärille ja vauvalle tietysti riittävästi vaatetta. Vaunujen sisälle olen laittanut lämpömittarin jonka lukemaa pystyy sisältä seuraamaan. Vaunujen sisällä lämpötila on pysynyt plussan puolella vaikka on ollut -20 ulkona. Eli rohkeasti voi nukuttaa pakkasilla ulkona.
Minä olen nukuttanut kahta lastani kovillakin pakkasilla ulkona. Vaunun suuaukon eteen olen laittanut villaviltin ja käärinyt sen vielä koko kuomun ympärille ja vauvalle tietysti riittävästi vaatetta. Vaunujen sisälle olen laittanut lämpömittarin jonka lukemaa pystyy sisältä seuraamaan. Vaunujen sisällä lämpötila on pysynyt plussan puolella vaikka on ollut -20 ulkona. Eli rohkeasti voi nukuttaa pakkasilla ulkona.
Pistä sisälle vaunuihin ja vaunut viileämpään eteiseen. Ehkä hämääntyy olevansa ulkona.
Itse pidä rajana tuon ikäselle sitä -15. Nukkuu max 2h
No ulos vaan ja paljon vaatetta ja lämpömittari sinne vaunuihin, jos pelottaa, että on liian kylmä. Usein rattaiden sisällä on plussa asteita, jos suojaat hyvin.
Sinne vaunuihin voi myös laittaa esim. kuumavesipullon, joka lämmittää vaunujen sisäilmaa :)