Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Polykystiset munasarjat?

Vierailija
14.01.2014 |

Onko täällä kellään samaa?

Kävin eilen naistentautien polilla selvittämässä vatsakipujen syytä ja paljastui, että mulla on polykystiset munasarjat ja kipu johtuu todennäköisesti niistä.

Lääkäri puhui jotain mahdollisesta lapsettomuudesta, mutta ei paljoa, sillä en yritä juuri nyt tulla raskaaksi. Onko mahdollista, etten saa enää lapsia?

Olen 18-vuotias yhden lapsen äiti. Lääkäri arveli, ettei munasarjani olleet vielä kovin huonossa kunnossa silloin, kun tulin raskaaksi.

Mutta olisi kiva kuulla kanssasisarien kokemuksia tästä vaivasta, kertokaa mitä vaan; oireita, tuntemuksia.. :)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit hyvin saada vielä lapsia ihan luomusti, pco ei ole välttämättä este ollenkaan. Mutta saatat myös joutua turvautumaan johonkin hormoneihin, jos ovulaatiota ei luonnollisesti tapahdu, johtuen pco:sta. Pco on kaiketi helpoimpia lapsettomuuden syitä hoitaa ja usein riittää clomifen-pillerikuuri. oletko ylipainoinen? laihdutus voi korjata tilanteen kokonaan.

Vierailija
2/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 176cm ja 57kg, eli en ylipainoinen. Ymmärsin, että siksi ei ole paljoa oireita. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytitkö pillereita lapsesi jälkeen?

Vierailija
4/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin melkein 2 vuotta. Lopetin ne pari kuukautta sitten. En tykännyt käyttää, oli kalliita, enkä oikein luottanut niihin.

Vierailija
5/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ymmärtänyt, että pillerit hillitsevät pco:ta. joskus jopa määrtään käyttämään niitä hetken ennen raskausyritystä, jotta munasarjat "rauhoittuvat".

Vierailija
6/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on polykystinen munasarja oireyhtymä (PCOS). En tiennyt siitä mitään ennenkuin reilun vuoden yrittämisen (vauva) jälkeen menimme tutkimuksiin ja selvisi miksen tule raskaaksi. Sain hormonia (Clomifen) ja tulin raskaaksi. Normaalit oireet on esim ylipaino, akne, hirsutismi.. Mulla ei ole noista mitään. Ainoo oire mikä mulla on on se etten ovuloi ollenkaan eikä siis ole kuukautisia. 

Hauska muuten että mulla on tismalleen samat mitat kun sulla, eikä siksi mullakaan ole mitään näkyviä oireita.

Vierailija
7/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tsekkauttaa ne munasarjat aika ajoin. Itselläni löytyi toisesta munasarjasta 5 kystaa. Ei kyllä aiheuta kipuja tai mitään muutakaan. Ja tod. näk. hankkiudun eroon piakkoin naissisärompppeistani. Mulle kans gyne sano, että raskautuminen vaikeampaa, mutta ei pidä ajatella, että on hedelmätön. Mulla oli tosi epäsäännölliset menkat teinistä saakka. Nyt toisen hoidon takia ei menkkoja tuu enää lainkaan (jee!). Tais sanoo myös, että niillä joilla polykystiset munasarjat on myös karvoitusta enemmän kuin muilla kanssasisarilla (pätee muhun).

Vierailija
8/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärikin sanoi, että pillerit voivat auttaa. En aio kuitenkaan vielä toista lasta hankkia, mutta en vain osannut odottaa, että se ei ehkä olekaan niin helppoa enää.

Haluaako joku kertoa oireitaan ja miten niitä hoitaa? :) Ap

Vierailija
9/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:52"]Mulla on polykystinen munasarja oireyhtymä (PCOS). En tiennyt siitä mitään ennenkuin reilun vuoden yrittämisen (vauva) jälkeen menimme tutkimuksiin ja selvisi miksen tule raskaaksi. Sain hormonia (Clomifen) ja tulin raskaaksi. Normaalit oireet on esim ylipaino, akne, hirsutismi.. Mulla ei ole noista mitään. Ainoo oire mikä mulla on on se etten ovuloi ollenkaan eikä siis ole kuukautisia. 

Hauska muuten että mulla on tismalleen samat mitat kun sulla, eikä siksi mullakaan ole mitään näkyviä oireita.

[/quote]

Kiva kuulla, että tulit kuitenkin raskaaksi. :) Luin tästä "taudista" netistä ja kokoajan puhuttiin ylipainosta, mutta kyllä tämä meillä hoikillakin on! :D

Vierailija
10/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10=Ap

Vierailija
11/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahdollista tulla luomuna raskaaksi, aikansa se kuitenkin ottaa. Kierrossa kun ei ole mitään säännöllisyyttä. Minulla tuli yhteen aikaan menkat kerran 3.kuukaudessa ja sittenhän sitä tulee...Ovat edelleen runsaat ja kestävät pitkään, en tosin tiedä johtuuko pcosta. Kivuliaatkin olivat, mutta lapsen teon jälkeen kivut hävisivät. Itse olen myös karvainen eli karvoja kasvaa paikoissa missä ei pitäisi.

Vierailija
12/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lääkäri antanut sinulle ohjeita? Kaikki tuntemani PCO:ta sairastavat syövät e-pillereitä. Ne suojaavat hedelmällisyyttäsi. Jos et syö pillereitä, voit tarvita jotain muuta hormonivalmistetta.

Vierailija
13/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen keskiverto naista vähemmän karvainen. Käsitin kyllä, että se karvaisuus saattaa alkaa vasta vähän vanhemmalla iällä. Ap

Vierailija
14/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:58"]Eikö lääkäri antanut sinulle ohjeita? Kaikki tuntemani PCO:ta sairastavat syövät e-pillereitä. Ne suojaavat hedelmällisyyttäsi. Jos et syö pillereitä, voit tarvita jotain muuta hormonivalmistetta.

[/quote]

Lääkäri sanoi, että suosittelee pillereitä, mutta aion ottaa kierukan, niin sanoi, että sekin voi toimia. Ap

Vierailija
15/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin käsityksen mukaan nuo e-pillerit pitävät munasarjoja ikään kuin lepotilassa, jolloin monirakkulaisuus ei pääse etenemään. Itse asiassa minulla monen vuoden pillereiden syönnin jälkeen vain toisesta munasarjasta näki monirakkulaisuuden, ja toinen näytti normaalilta. Pari kuukautta pillereiden lopettamisen jälkeen toisessa munasarjassa oli pieni kysta, ja molemmat munasarjat näyttivät taas selkeästi monirakkulaisilta.

Raskautuminen kesti reilun vuoden, ja tärppi tuli toisesta clomifen-kierrosta. Ehkäisystä kannattaa huolehtia jos lapset eivät ole ajankohtaisia. Monet pcos:aa sairastavat ovat tulleet raskaaksi myös ihan luomuna.

Vierailija
16/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ollut paljoa kipuja joilla tämä on? Millaisia?

Vierailija
17/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä ole huomannut mitään erityisiä kipuja monirakkulaisuuteen liittyen, paitsi ehkä se, että toisinaan yhdynnän aikana vihlaisee alavatsaa ikävästi. Ja aina oikean munasarjan kohdalta.

Vierailija
18/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös pco, 173cm/ 56kg. Eka clomifen-kuuri ei tepsinyt , sitten nostettiin "annosta" kahteen pilleriin päivässä (4pv niitä kai söin), ja heti tulin raskaaksi , lapsi nyt reilun vuoden ja eiköhän seuraavaakin joskus clomifenin avulla yritetä :)

Vierailija
19/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös pco, 173cm/ 56kg. Eka clomifen-kuuri ei tepsinyt , sitten nostettiin "annosta" kahteen pilleriin päivässä (4pv niitä kai söin), ja heti tulin raskaaksi , lapsi nyt reilun vuoden ja eiköhän seuraavaakin joskus clomifenin avulla yritetä :)

Vierailija
20/24 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on melkein kokoajan pientä särkyä munasarjojen kohdalla, säteilee reisiin ja selkään. Sitten välillä tulee kovia viiltäviä ja nopeita kipuja. Ap