Sähköjohtojen yhdistäminen?
Menin sitten ja ostin kattolampun jossa on liian lyhyt johto! Ostin sitten pidemmän pätkän samanlaista johtoa, mutta tajusin nyt että eihän mulla ole mitään käryä siitä, miten/onko ylipäätänsä mahdollista yhdistää ne pirun johdot jotenkin järkevän näköisesti?
Tai pakkohan sen on olla mahdollista, kun sellaista johtoa myydään joka toisessa sisustuskaupassa..!
En sitten tajunnut ohjeita kysyä kaupasta, enkä googelttelullakaan löytänyt, siksipä ajattelinkin josko täällä olisi joku minua viisaampi, tässäkin asiassa! Kellään tietoa? :)
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:35"]
Osta sokeripala ja liitä valaisimen johdot ensin siihen ja siitä sitten sinne katossa olevaan sokeripalaan ostamallasi johdonpätkällä.
Jos katossa onkin pistorasia niin sitten ostat sellaisen johdonpätkän jossa on pistotulppa ja jatkat sillä siitä laittamastasi sokeripalasta sinne katon pistorasiaan.
Nämä ohjeet eivät ole laillistetun sähkömiehen antamia, mutta niin sen voi turvallisesti tehdä. Luulisin jopa, että on nykyään laillistakin. Tai ainakin siinä rajoilla. Kun katsot vaan että painat johdot pohjaan asti sokeripalaan ja ruuvaat ne tiukasti kiinni niin on ok.
[/quote]
Johtimia ei saa sitten kiinnittää liian löysästi tai liian kireälle. Kummassakaan tapauksessa virta ei silloin kulje suunnitellusti ja vaarana on, että materiallit syttyy palamaan tai valokaari, joka on tuhansia asteita. Tämä on opettu jo ihan ala-asteella.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:48"]
Tuo kuukuu sähkömiehelle. Kotivakuutus voi olla arvoton tuollaisen tee-se-itse liitännän jälkeen. Ei siinä, etteikö se voisi onnistua. Vakuutus vaatii monenlaista.
[/quote]
Noin sen sähkömieskin tekee, ei se mikään tee-se-itse -liitäntä siinä mielessä ole.
Mutta olet oikeassa siinä että vakuutuksen kanssa voi tulla ongelmia jos tekee itse liitäntöjä ja vastuu omista asennuksista on myöskin ihan itsellä.
Tukesin sivuilla on kattavat ohjeet kuvien kanssa erilaisten valaisinasennusten tekemiseen ja ne on todellakin sallittuja itse tehdä.
http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/3_4.html
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:48"]
Tuo kuukuu sähkömiehelle. Kotivakuutus voi olla arvoton tuollaisen tee-se-itse liitännän jälkeen. Ei siinä, etteikö se voisi onnistua. Vakuutus vaatii monenlaista.
[/quote]
Jos on liitetty sokeripalalla kaksi johtoa, mitä ihmettä vakuutusyhtiö siihen sanoisi? Eihän se sokeripala edes kerro, kuka sen on liittänyt.
Tämä ketju vaikuttaa kuuluvan sarjaan uusavuttomat vastaajat. Tietenkin sähkötöissä pitää olla huolellinen, ettei virta ole päällä. Lamppuja on kytketty sokeripalalla kattoon kuitenkin turvallisesti vuodesta miekka ja kypärä. Ei sähkömies ole sitä työtä tehnyt ennenkään.
Pitää vain varmistaa, että verkkovirta on kytketty pois. Jos lampun johto on liitetty ruuveilla, silloin irrottaa sen vanhan johdon niistä ruuveista ja laittaa uuden pidemmän johdon siihen tilalle. Jos se on kiinteästi kiinni lampussa, katkaisee sopivalta etäisyydeltä, jotta saa siihen sokeripalan kiinni ja uusi johto sokeripalaan. Toinen pää siihen katossa olevaan sokeripalaan tai liittää siihen pistokkeen.
Ei todellakaan kannata itse ruveta säätämään,kun selvästikään et ole perillä tekemisistäsi. Koko johto pitää korvata uudella pidemmällä..tuollaiset sokeripalajatkot eivät ole turvallisia ja yksikään kotivakuutus ei korvaa, jos jotain sattuu.
Jos ongelma on se, että kattolamppu pitää saada alemmaksi ja sen mukana tullut johto ei riitä, niin ainoa oikea tapa tehdä homma on vaihtaa koko kaapeli.
Painavimmilla lampuolla kaapeli ei ole tavallista kaksi- tai kolmesäikeistä, vaan siinä on mukana kannatinvaijeri.
Valaisinkaapelissa pitää olla ns. vedonpoisto sekä valaisimen että kattorasian puoleisissa päissä.
Sokeripalaa ei ole suunniteltu eikä se tule kestämään valaisimen painoa. Sokeripalalla kaapelia jatkettaessa valaisin tulee tipahtamaan ennemmin tai myöhemmin alas.
Pura enemmän. Johto on liitetty lampun istukkaan ihan yksinkertaisesti kun vaan saat sen esiin. Mutta jos vaiheita on enemmän kuin ostamassasi johdossa, et voi uutta johtoa käyttää. Muista ruuvata yhtä tiukasti ja muista vedonpoisto myös. t. nainen joka tekee sähkötyöt itse
Jos joku kyselee kytkentäohjeita av-palstalta ja sanoo ettei tiedä mitä tekis, on kaikki vaaran merkit ilmassa. Taisi olla provo.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:43"]
Se täytyy vaan sulloa sinne, kyllä se mahtuu..
[/quote]
Tai ostaa huppuliitin, joka on sokeripalaa pienempi ja ottaa liittimestä muovit pois.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:14"]
Ei todellakaan kannata itse ruveta säätämään,kun selvästikään et ole perillä tekemisistäsi. Koko johto pitää korvata uudella pidemmällä..tuollaiset sokeripalajatkot eivät ole turvallisia ja yksikään kotivakuutus ei korvaa, jos jotain sattuu.
[/quote]
Sokeripalajatko on se, mitä monissa lampuissa on sisäänrakennettuna ja sähkömieskin käyttää seinien sisällä kulkevien johtojen haaroittamiseen. Olennaista on, että lampun painoa ei siirrä sokeripalalle.
Jos johdin kantaa lampun painon, se pitää kiinnittää lamppuun siten, että kohta johon sokeripala tulee on löysänä lampun riippuessa. Eli lamppu roikkuu johtimen varassa.
Kaikkein paras on, että johdin on vapaana ja laittaa erillisen kannatin narun lampun ja katossa olevan koukun välille. Sen lisäksi johtimelle on syytä olla vedonpoisto, jotta kuorma ei vahingossa mene sokeripalalle ja katossa kiinni olevan johdon pää ei jää vauriotilanteessakaan roikkumaan katosta, jolloin siinä voi pahimmassa tapauksessa olla kaksi paljasta päätä, joista voi saada sähköiskun.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:43"]
[/quote]
Tai ostaa huppuliitin, joka on sokeripalaa pienempi ja ottaa liittimestä muovit pois.
[/quote]
Meinasitko kaikki johdot tunkea siihen yhteen huppuliittimeen....katastrofin ainekset!
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:43"]
[/quote]
[/quote]
Meinasitko kaikki johdot tunkea siihen yhteen huppuliittimeen....katastrofin ainekset!
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä...meinaan kaksikertaiseen liittimeen...
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä...meinaan kaksikertaiseen liittimeen...
[/quote]
Tiedätkö miksi niissä liittimissä on ne muovit...en suosittele poistamaan...
Katosta tulee 2 valkoista ja keltavihreä ja lamppu missä on tuuletin siivet missä katkaisija erikseen niin valaisimien johdot ovat: sininen musta keltavihreä ja valkoinen niin mitä mihinkin pitäisi yhdistää.
Talossa on kuitenkin pikasulakkeet jos menee vaikka vipaan on helppo hoitaa eteenpäin.
Kiitos neuvoista etukäteen.
Lampun rakenteen muuttaminen on luvanvaraista toimintaa. Vertautuu sähkölaitevalmistukseen. Toki itselleen saa tehdä, jos tietää mitä tekee. Vertautuu harrastustoimintaan, kunhan kukaan muu ei käytä tai osta tätä valaisinta.
Teethän eristysvastus- ja maadoituksenjatkuvuusmittaukset asennusten jälkeen. Toki riippuen lampun rakenteesta onko suojaeristetty rakenne vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kyselee kytkentäohjeita av-palstalta ja sanoo ettei tiedä mitä tekis, on kaikki vaaran merkit ilmassa. Taisi olla provo.
Samaa mieltä. Jos ei osaa sen vertaa, että osaisi vaihtaa kaapelin toiseen tai tehdä liitoksen joka on turvallinen, olisi parempi etsiä osapuoli joka sen osaa tehdä turvallisesti.
Sähkömiehet ovat sähkötöitä Varten ammattilaiset!!Soita joku sähkömies paikalle !
Kiva kun te idiootit vastailette ihan tosissaan 8v vanhoihin viesteihin..