Parisuhde ja kehuminen
Olen paljon pohdiskellut parisuhdettani ja suhtautumistani toisten kehumiseen etenkin kumppanini osalta.
En ole koskaan oikein kokenut tarvetta korostaa ääneen toiselle osapuolelle enempää ulkopuolisen naisen tai miehen ulkonäköä. Pelkään loukkaavani, koska haluan olla aina hienotunteinen ja antaa kuvan että arvostan kumppaniani eniten maailmassa.
Tiedän, että maailmassa on myös paljon ihmiskauneutta ja omassa mielessäni toisinaan ajattelenkin ohimennen sivullisista mukavia asioita, kuten kaunista vaatetusta. En voi itse olla ainoa kaunis asia ja kyllä ympärilleen saa suhteessakin katsella.
Kumppanini taas on sellainen, joka kiinnittää enemmän huomiota muihin ihmisiin ja toisinaan ääneen mainitsee siitä minulle tai henkilökohtaisesti toiselle osapuolelle. Kuten kehuu kaunista naisseuraa samassa tilanteessa jossa saatan olla mukana, saattaa kehua toisen naisen kampausta tai vaatetta tai ilmoittaa minulle havaitsemansa naisen hyvännäköisyyttä enempää kuolaamatta kuitenkaan.
En näe ongelmaksi niinkään näitä havaintoja, koska ne ovat olleet suhteellisen asiallisia vaikkakin osa olleet humalassa puhuttuja. Minun on vain vaikea suhtautua näihin. Tulee olo usein, että minäkin haluan julkisesti yhtä mukavia kehuja ja kommentteja. Kumpa kumppanini kehuisi myös vaatteitani tai kampaustani tavalla kuten toisen naisen. Lieneen siis jonkinlaista mustasukkaisuutta, jonka kuitenkin nielen itse ja tiedän täysin että tässä ei ole minulle uhkaa ollut.
Tiedän heikkouteni ja yritän kehittyä. Tästä on myös puhuttu kahdenkesken. Kumppani yrittää huomioida minua ja tarvettani saada myös kehuja ulkonäöstä enemmän kuin ehkä häneltä luonnostaan tuleekaan. Molemmat haluaa tehdä yhteistä tulevaisuutta ja siksi tähän panostamme.
Viime aikoina on kuitenkin tuntunut, kun olemme asioista puhuneet että mies ei oikein ehkä ymmärrä kokemustani ja huonommuuden tunnettani. Yrittää kertoa kuinka upea ihminen olen ja kuinka toivoo, että huomaisin itsekin saman. Olen kertonut että minua auttaisi paljon jos joskus tsemppaisi ja antaisi vähän potkua itsevarmuudelleni kertoakseen vaikka miten kauniisti olen laittautunut. Monesti olen yrittänyt vähän kalastella huomiota laittautumalla ja kysellen miehen mielipidettä, mutta ei ole oikein ymmärtnyt.
Alkuhuuman huipun jälkeen olo vain on ollut tosiaan tällainen, kun ei saa enää samalla mitalla huomiota ja kommentteja ulkonäöstä. Niitä kyllä tulee toisinaan ja rakkaudenosoituksia on, mutta vähemmän. Ehkä suhde on vain tasaantunut alkuhuumasta ja se hämmentää?
Tiedän kyllä, että ongelma sinänsä on vain omaa yliajattelua ja riittämättömyyttä vaikka syytä ei pitäisi olla. Tunnen itseni vain avuttomaksi, sillä pelkään menettäväni suhteen jos alan tästä asiasta ainaisesti mainitsemaan. Olen yrittänyt keskittyä siihen, että huolehdin itsestäni ja annan miehelleni itsestäni kaiken mitä voin. Myös lisännyt hiukan hänen kehumistaan ajatellen, jos alkaisi myös antamaan minulle samaa takaisin. Kyse ei kuitenkaan ole jatkuvasta huomion saannista ja kehuista, mutta henkilökohtaisella tasolla tuntuu että tarvitsisin asiaan muutosta ja ehkä enemmän keinoja itse käsitellä asiaa.
Kommentit (8)
Voisitkohan puhua tästä jollekin ulkopuoliselle? Et voi pakottaa ja muuttaa kumppaniasi toimimaan toisin, mutta toivon että hän huomioi tarpeesi ja auttaa sinua osaltaan minkä voi vaikkapa lisäämällä kehuja jotta tuntisit itsesi suhteessa tärkeäksi ja upeaksi osapuoleksi jonka miehesi on valinnut rinnalleen. Minusta se ei ole liikaa vaadittu. Jokainen ansaitsee sen tunteen, mutta se voi olla toiselle myös raskasta jos ei luonnostaan osaa sanoin osoittaa vaan näyttää ehkä välittämisensä toisella tavalla.
Ehkä myös pyytäisin kumppania huomioimaan nuilla kommenteilla sinutkin tai jättäisi osan sanomatta. Kuten itsekin sanoit, että haluat arvostaa toista eikä siksi kaikkea ääneen tule sanottua mitä näkee.
Olipas siinä tekstiä...no en nyt osaa sanoa juuta enkä jaata. Itsetuntosi vaikuttaa alhaiselta, sen työn kyllä joudut itse tekemään. Kipeää tekee jos turvaudut toisten kehuihin.
Terapiaa ehdoitan, jospa löydät keinoja käsitellä itsetunto asiaa sieltä. En minäkään ihan innosta hehkuisi jos mies kehuisi toisia ja ei sen jälkeen muistaisi huomioida minua mutta tekstistä päättelin että näin ei kuitenkaan ole sillä kyllä kehuja saat?
Miksi en näe tässä mitään ongelmaa? Kaikki kuulostaa normaalilta, mutta teet itse omassa päässäsi tästä liian monimutkaista.
Vierailija kirjoitti:
Olipas siinä tekstiä...no en nyt osaa sanoa juuta enkä jaata. Itsetuntosi vaikuttaa alhaiselta, sen työn kyllä joudut itse tekemään. Kipeää tekee jos turvaudut toisten kehuihin.
Juuri näin. Ensin hoidat itse itsesi kuntoon. Tee asioita joista nautit miettimättä pitääkö miehesikin. Jos aina tekee asiat toivoen saavansa sillä huomiota niin pettyy pahan kerran. Tee asiat siis itseäsi varten lähtökohtaisesti. Se mikä saa sinut itsevarmaksi näkyy ulospäin ja jos miehesi rakastaa sinua niin hän kyllä tukee sinua. Tsemppiä, sillä tuo vie varmasti aikansa opetella.
Itsetunto kuntoon ensin!!! Kokeile rohkeasti myös kehua ääneen miehesi kuullen muita mikäli siihen on hyvä sauma. On normaalia, että pystyy keskustelemaan näistäkin sillä ympärillämme tapahtuu paljon. Tärkeintä on, että ei loukkaa kommentilla toista ja tietää olevansa ykkönen toiselle.
Ei sinun itsetunnossasi mitään vikaa ole. Jokainen haluaisi omalta kumppaniltaan kauniita sanoja eikä siinä ole mitään pahaa. Minä elän miehen kanssa, joka ei koskaan kehu (ei tosin kommentoi muitakaan naisia) ja onhan se kuihduttanut paljon mm. seksualisuuttani.
Luulekko että joku jaksais lukee ton? No ei jaksa ei.