Liian varakas opettajaksi?
Työskentelen luokanopettajana ja olen opettanut tämänhetkistä luokkaani elokuusta asti. Yhden vanhemman käytös on ollut ensimmäisistä vanhempaintapaamisista lähtien todella tylyä ja nyt syykin paljastui. Hänen mielestään olen liian elitistinen, hieno ja varakas opettajaksi, etenkin hänen lapselleen. Hänen mielestään annan lapsille huonoa mallia, kun ajan kouluun kalliilla autolla ja lapset näkevät sen, pukeudun liian kalliisti ja hienosti ja kun vielä loma-aikoina matkustelen paljon (minun pitäisi keskittyä työhöni silloin...) Olen mielestäni ihan hyvä opettaja ja kannustan lapsia hyviin ja koulun linjan mukaisiin arvoihin. En tuo asemaani millään lailla esille (paitsi nuo mainitut), enkä syrji varmastikaan kenenkään lasta hänen perhetaustansa tai minkään muunkaan takia.
Tuntuu todella loukkaavalta, tekevätkö hieno auto ja siistit laadukkaat vaatteet minusta jotenkin epäpätevän opettajan? Opetukseni laatuun ja lapsensa oppimiseen vanhemmalla ei ollut valittamista. Haluaisin tietää, mitä itse ajattelisitte jos teidän lapsellanne olisi samanlainen opettaja, häiritsisikö?
Kommentit (46)
Hmm.. Onko hän siis sanonut suoraan noin? Ja miten ihmeessä luokanopettaja edes vanhemman kanssa on niin paljon tekemisissä?
Mistä olet saanut ne rahat, opettajan työllä ei mahda paljoa rikastua? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, mutta tuo vanhempihan on ihan vain kateellinen eikä taida tajuta sitä itse.
Ei haittaisi. Kelpaa minulle kyllä ihan hyvin perinteinen "Marimekon t-paita ja farkut" tyyppinen ope.
2. En henkilökohtaisesti ole kiinnostunut oppilaideni perheiden yhteiskunnallisesta asemasta ja muista henk. koht. asioista, joten on voi päätellä heidän varakkuuttaan, en myöskään tämän kyseisen perheen kohdalla.
3. Luokanopettajahan nimenomaan on vanhemman kanssa tekemisissä? Meillä on vanhempaintapaamisten lisäksi jatkuvaa, viikoittaista yhteydenpitoa mm. Wilman kautta. Ja kyllä, hän on minulle henkilökohtaisen viestin asiasta lähettänyt.
4. Hah! No ei niin, mieheni on meistä se varakas osapuoli.
Tää on aika surkea provo. Eihän vanhemmat voi tietää, mimmoisella autolla joku ope kouluun kulkee tai mitä sen kuteet on maksaneet. Eikä ne alakouluikäiset lapset taatusti osaa kertoa kotona täti-ikäisten opettajien vaatemerkeistä.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:44"]
Tää on aika surkea provo. Eihän vanhemmat voi tietää, mimmoisella autolla joku ope kouluun kulkee tai mitä sen kuteet on maksaneet. Eikä ne alakouluikäiset lapset taatusti osaa kertoa kotona täti-ikäisten opettajien vaatemerkeistä.
[/quote]
Sori, mutta kun ei ole provo. Täällä vanhemmat tuovat aika paljon lapsia kouluun, ihan sille samalle parkkipaikalle, jolle opettajakin ajaa. Lisäksi, en ole täti-ikäinen, vaan 30. Eikä tämä varmasti lapselle olekaan ongelma, vaan tälle äidille. Joka näkee minua koulun tilaisuuksien lisäksi myös mm. kaupassa...
No voi hyvä luoja, jaksatko todella pahoittaa mielen yhden sekopään vuoksi?.. Joo varmaan kannattaa nyt vaihtaa uraa vaikka taidehistorian pariin.. Eikun.. Mitäköhän asiakkaat sielläkin sanoisi? Nyt järki käteen ja jätät muiden mielipiteet omaan arvoonsa.
No voi hyvä luoja, jaksatko todella pahoittaa mielen yhden sekopään vuoksi?.. Joo varmaan kannattaa nyt vaihtaa uraa vaikka taidehistorian pariin.. Eikun.. Mitäköhän asiakkaat sielläkin sanoisi? Nyt järki käteen ja jätät muiden mielipiteet omaan arvoonsa.
Tää on tää sama kuin yritti jo aikaisemmin asiaa saada selville. Nyt on keksinyt että joku vanhempi on näin sanonut. usko jo ettei sillä ole mitään merkitystä missä vaatteissa ja millä autolla kuljet. En käsitä että edes mietit moista. Käytä aikasi ennemmin vaikka kokeiden korjaukseen tai lähde lenkille.
Mulla on lähisuvussa yksi suht. hyvin tienaava johtaja, jonka vaimo on ope ja varakkaasta perheestä vaimokin, saanut jotain perintöjä. Hänellä ei ole koskaan ollut ap:n kaltaisia ongelmia.
12 jatkaa.. Ja jos tämä oikeasti on totta että joku vanhempi on noin sanonut niin jätä omaan arvoonsa! Se ei kenellekään vanhemmalle kuulu. Hyvänen aika jos antaa tollaisen asian vaikuttaa jotenkin omaan elämäänsä. Hulluhan sellanen on joka tollaista opettajalle höpisisi.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:49"]
Tää on tää sama kuin yritti jo aikaisemmin asiaa saada selville. Nyt on keksinyt että joku vanhempi on näin sanonut. usko jo ettei sillä ole mitään merkitystä missä vaatteissa ja millä autolla kuljet. En käsitä että edes mietit moista. Käytä aikasi ennemmin vaikka kokeiden korjaukseen tai lähde lenkille.
[/quote]
Ai, enpäs tajunnut hakeakaan vanhoja keskusteluja! Ei, en ole edes aiemmin kirjoittanut tänne :)
ap
Saanko kysyä että minkä aseman uskot nyt saavuttaneesi miehesi rahojen avulla? ;) ja miten tämä matkustelusi on ilmennyt "paljona" lasten vanhemmille, jos olet yhden lukukauden lapsia opettanut? ;)
Jätä omaan arvoonsa. Minustakin joku voisi halutessaan ajatella noin, mutta ihan sama. Ei vaikuta ammattitaitoon mitenkään.
Ei sillä ole merkitystä onko ope rikas tai köyhä kunhan osaa opettaa ja arvostaa oppilaita.
Tässä muutaman kuukauden av:lla roikkuneena en voi kun ihmetellä tätä jatkuvaa asema/luokkayhteiskuntamalliajattelua, mitä täällä viljellään.. Siis ihan totta kuka jaksaa ajatella mitä muut omasta varallisuudesta ajattelee? Käyttäkää Se aika vastedes johonkin hyödylliseen, sen sijaan että pohditte jpnninjoutavia.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 20:00"]
Tässä muutaman kuukauden av:lla roikkuneena en voi kun ihmetellä tätä jatkuvaa asema/luokkayhteiskuntamalliajattelua, mitä täällä viljellään.. Siis ihan totta kuka jaksaa ajatella mitä muut omasta varallisuudesta ajattelee? Käyttäkää Se aika vastedes johonkin hyödylliseen, sen sijaan että pohditte jpnninjoutavia.
[/quote]
En varmasti jaksaisikaan, enkä ajatellutkaan ennen kuin tämä vanhempi minuun asiasta otti yhteyttä. En ole koskaan ajatellut olevani mitenkään rikas tai muita ylempänä, vasta nyt tajusin että joku oikeasti ajattelee sen vaikuttavan negatiivisesri, TYÖHÖNI!
ap
Omaa asennetta köyhempiinsä voi osoittaa niin monin eri tavoin ihan huomaamattaan...