Miksi työttömät nähdään aina juoppo-luusereina, joita työ ei innosta?
Tuntuu kyllä siltä, että työttömät nähdään aina samana massana, alkoholisoituneina ja työtä pelkäävinä luusereina. Jos olet työtön, sinussa on jotain pahasti vikana ja olet varmaan alkon kanta-asiakas. Tai sitten työttömät nähdään vain ongelmana, joille pitää keksiä lapsellisia työllistämiskursseja, joista ei oikeasti ole mitään hyötyä työllistymisen kannalta.
Voisi melkein sanoa, että työttömistä 90% on ihan tavallisia työkuntoisia ihmisiä, jolla on koulutus ja halu päästä töihin, mutta kun työpaikkoja ei ole jokaiselle. Nytkin oli taas uutisissa, että työntekijöitä korvataan entistä enemmän koneilla. Kaikilla ei myöskään ole menestyvässä firmassa työskentelevää setää, joka juuri kaipaisi uutta kirjanpitäjää töihin.
Kuinkakohan moni esim. kosmetologi tai media-assistentti on nykyään työttömänä? Tai insinöörit, joita koulutetaan myös paljon? Tuskin kosmetologit kauheasti kittaa kaljaa ojanpenkoissa tai nuoret insinöörit rähise puistoissa?
Ärsyttää vaan kun työttömät yhdistetään joihinkin pultsareihin. Ei edes kehtaa sanoa, että on työtön. Täytyy sanoa, että "olin tuossa sijaisena pari kuukautta ja nyt sit etsin uutta duunia".
Kommentit (71)
Oikeasti juopottelu työttömänä kertoo , että on jotain moraalia ja vihaa sitä työttömyyttään.Siinä ei ole mitään pahaa. Se on paljon pahempi jos pitää itseään liian fiksuna mihin tahansa työhön ja ei ole töissä niin silloin ei voi oikeasti olla kovin fiksu :D ( En tarkoita , että tarvitsisi ottaa mitä tahansa työtä, mutta siinä on "pikkainen" asenneongelma
Itse olen ihmetellyt, että miksi esim. tiettyjen vuokratyöfirmojen edustajat rummuttavat mediassa työvoimapulaa ja sitä, miten työt eivät kelpaa suomalaisille ja tarvitaan maahanmuuttoa, ja sitten kun sinne laittaa hakemusta ja soittaa perään, niin aina tulee vastaus että ei meillä nyt ole mitään. Avoinna oleviin paikkoihin tulee kymmeniä tai satoja hakemuksia, joten missä se salainen työpaikka on, jonne ei löydetä työntekijää, ja miksei siitä kerrota? Joo, ei ole siivoojan koulutusta, mutta luulisi, että jos niin kova pula on, niin kelpaa muunkin alan koulutettu ja todistetusti töissä käynyt ja hyviä työtodistuksia saanut ihminen.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 12:57"]
Itse olen ihmetellyt, että miksi esim. tiettyjen vuokratyöfirmojen edustajat rummuttavat mediassa työvoimapulaa ja sitä, miten työt eivät kelpaa suomalaisille ja tarvitaan maahanmuuttoa, ja sitten kun sinne laittaa hakemusta ja soittaa perään, niin aina tulee vastaus että ei meillä nyt ole mitään. Avoinna oleviin paikkoihin tulee kymmeniä tai satoja hakemuksia, joten missä se salainen työpaikka on, jonne ei löydetä työntekijää, ja miksei siitä kerrota? Joo, ei ole siivoojan koulutusta, mutta luulisi, että jos niin kova pula on, niin kelpaa muunkin alan koulutettu ja todistetusti töissä käynyt ja hyviä työtodistuksia saanut ihminen.
[/quote]
Tätä kutsutaan vuokrafirmoissa ilmaiseksi mainostukseksi ;)
Työt taitavat mennä tällä(kin) hetkellä suhteilla. Työhaastatteluun pääsykin tuntuu olevan lottovoitto. Terkuin työtön Lissu
Aika tynnyrissä saa olla elänyt, jos ei tänä päivänä tunne työntöntä ihmistä. Sellaista joka yrittää ja yrittää eikä saa työtä.
Esimerkiksi oma kaveripiirini; vuonna 2009 kaikki olivat töissä. Paitsi mieheni joka arveli, että alan työnäkymät ovat tulevaisuudessa heikot ja opiskeli hoitajaksi. Nyt, vuonna 2014 oikeastaan vain mieheni ja muut hoitoalalla olevat kaverimme ovat töissä. Muut opiskelevat joko uutta alaa (kuten minä) tai ovat työttömiä. Muutos on ollut nopea ja suuri, ja näissä meidän piireissä tuollaisia kuluneita kliseitä juopoista työttömistä ei edes viitsittäisi noteerata mitenkään.
Kun mainitseekin, että on työttömänä tai mies on työtön, niin heti tulee 10 vastausta: "menkää pummit töihin" tai "heivaa se työtön mies ja hommaa kunnon mies tilalle".
En tiedä missä suojatyöpaikoissa palstan naiset on, kun ovat niin varmoja ettei heitä voida potkia pois.
Aika moni sanoo, ettei tunne ketään, joka olisi joskus ollut työttömänä. Suurin osa tuntee, mutta harva sitä mainostaa, työelämässä on pilvin pimein porukkaa, joka on kokenut työttömyyden. Enpä usko, että heittä edes kauaksi arvio, että pian kolmasosa työikäisistä on ollut työttömänä ainakin vähän aikaa. On menestyviä yrittäjiäkin, jotka ovat joskus olleet työttömänä. Oma työnantajani on perustanut yrityksen starttirahan turvin olohuoneensa nurkkaan joskus 90-luvulla ja on nyt hyvin pärjäävän yrityksen tj. Ei iso firma, mutta mitä siitä, kun firma menestyy. Hän on ottanut edeltäjäni, jonka tillalle menin, kortistosta, samoin minut ja on ollut molempiin tyytyväinen.
Aika moni vähättelee työttömiä ja etsii väkisin vikoja. Se on joko tiedostamatonta tai tietoista hakua siitä, että vain viallinen on työtön. Näin poissuljetaan se mahdollisuus, että itse voisi jäädä työttömäksi. Moni kuitenkin jää, tiedän montakin. Eikä työelämässä ole juuri ketään täydellistä tyyppiä. Muutenhan emme lukisi erilaisista onnettomuuksista ja inhimillisistä erehdyksistä. Sitä paitsi, se on vain pieni osa mikä päätyy julkisuuteen. Olen vastikään antanut palautetta tekemättömästä työstä, sellaisesta, jonka jouduin itse tekemään kun siitä palkkaa saava oli vain jättänyt tekemättä, koska ei viitsinyt. Ei ole kyse mistään muusta kuin viitseliäisyydestä, sillä olen nämä ihmiset nähnyt useaan kertaan työajalla tupakalla ja jutustelemassa ja ko. homma olisi viiden minuutin homma. Eikä nämä ole työttömiä viime aikoina ainakaan.
Aika harva parikymppinen voi sanoa, ettei lähipiirissä ole yhtään työtöntä. Vai voiko?
Kasikkien työttömien kuvitellaan myös menevän töihin siivoojaksi mieluummin kuin etsivän oman alan töitä. Ketä se hyödyttäisi, että korkeasti koulutetut siivoavat?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:13"]
Kasikkien työttömien kuvitellaan myös menevän töihin siivoojaksi mieluummin kuin etsivän oman alan töitä. Ketä se hyödyttäisi, että korkeasti koulutetut siivoavat?
[/quote]
Minä olen juuri sellainen juoppo-luuseri joidenkin silmissä, kun ei mikä tahansa työ kelpaakaan. Voisin tosin tehdä mitä vain sellaista työtä, josta on ammatillisen kehityksen kannalta hyötyä - jos esim. voisin kehittää kielitaitoani, muokata tekstejä, oikolukea jne. Mutta oletuksena tuntuu olevan, että on vain "mentävä töihin". Siivoushommiakin olen tehnyt kuitenkin parin vuoden ajan opiskellessani ja valmistumisen jälkeen, mutta nyt päätin että sai riittää.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:13"]Kasikkien työttömien kuvitellaan myös menevän töihin siivoojaksi mieluummin kuin etsivän oman alan töitä. Ketä se hyödyttäisi, että korkeasti koulutetut siivoavat?
[/quote]
Itse en ole päässyt edes siivoojaksi :D Kyseistä ammattia siis mitenkään väheksymättä, arvokasta työtähän nuo tekevät. Pointti oli että miltei mikä tahansa työ kelpaisi, mut kun ei pääse niin ei pääse...
Yhteiskunnassa pitää olla aina joku ryhmä, joiden tilanne on omaa syytä, joita voi potkia päähän ja syyllistää. Suomessa työttömät ovat yksi tälläinen ryhmä, päihderiippuvaisten lisäksi. Siksi juurikin nämä kaksi attribuuttia helposti yhdistetään toisiinsa. Ainoastaan tällöin "paremmat" ihmiset voivat tuntea itsensä paremmiksi.
Jos ei liiemmin tunne ylemmyydentunnetta muita ihmisiä kohtaan, niin silloin ei ole mitään tarvetta syyllistää esim. työttömiä.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:13"]
[/quote]
Itse olen, monien muiden tavoin, tehnyt siivoustyötä. Kyllähän se menettelee, mutta samalla myös turhauttaa... "Täällä vaan moppaan lattiaa, vaikka pää on täynä ideoita ja tietoa".
Työttömyystilastoja sumentaa myös aika ajoin sesonkiaikojen ulkopuoliset työttömät. Esim. Lapissa on paljon yrityksiä jotka työllistävät marras-huhtikuussa ison kasan työttömiä. Heistä kuitenkin suuriosa on heitä jotka ovat vuosia jo olleet kyseisessä paikassa töissä. Tekevät tilin silloin ja elävät kesän sitten lomautettuina tai reilusti työttöminä taas seuraavaan kesään asti.
Itsekin olen ollut tasaisesti töissä vuodesta 2001 asti. Enemmän töissä kuin työttömänä, välillä opiskelin alaa lisää. Mutta kyllä minäkin olen sitten monen mielestä kuulunut siihen työttömään juopposakkiin kun olen ollut kaksi kuukautta ansaitusti työttömänä. Lomia kun en ole koskaan saanut säännöllisesti. Aina on kerrottu koska taas työt jatkuu, ja sitä on sitten saattanut jatkua lähes vuosikin yhtäsoittoa.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:35"]
Työttömyystilastoja sumentaa myös aika ajoin sesonkiaikojen ulkopuoliset työttömät. Esim. Lapissa on paljon yrityksiä jotka työllistävät marras-huhtikuussa ison kasan työttömiä. Heistä kuitenkin suuriosa on heitä jotka ovat vuosia jo olleet kyseisessä paikassa töissä. Tekevät tilin silloin ja elävät kesän sitten lomautettuina tai reilusti työttöminä taas seuraavaan kesään asti.
[/quote]
Kunpa pääsisin tuollaiseen työhön, kuulostaa ihanteelliselta tilanteelta!
Työtön, 25
Se on tärkeää Kokoomusta äänestävien wannabe porvarien henkisen tasapainon säilyttämiseksi. Wannabe porvarit joilla ei ole kuin velkaa tai vähäinen omaisuus pelkäävät puotoamista sydän kurkussa ja uskottelevat itselleen työttömien olevan alkoholisteja ja sosiaalipummeja.
Niinpä!
Itse jäin juuri työttömäksi, tosin parin kuukauden jälkeen jään äitiyslomalle. Olen korkeakoulutettu, en käytä päihteitä ja opiskelen ahkerasti. Mutta varmasti joku ajattelee, että olen pelkkä luuseri ;)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:07"]
Mitähän tohon nyt oikein osais sanoa. Tunnen ystäväpiiristäni kaksi henkilöä, jotka ovat työttöminä, ja ystäväpiirissä on kuitenkin ehkäpä kolmisenkymmentä ihmistä. Itse olen ollut työttömänä 2 viikkoa ja työelämää on takana viitisentoista vuotta. Ehkä on käynyt hyvä tuuri, tai sitten olen tehnyt asialle vain enemmän kuin keskimäärin ihmiset. En tiedä, ehkäpä työ voitte arvostella.
Viimeisen 17 vuoden aikana olen vaihtanut osoitetta 23 kertaa, joko naisen, opiskelupaikan tai työpaikan vuoksi. Töihin olen mennyt sinne, missä niitä on. Siinä sivussa on tullut koettua murheita ja menetyksiä, mutta myös iloja ja intoa, ja pari ammattikorkeakoulututkintoakin on tehty. Nyt olen taasen töissä ja siinä harrastuspuolella rakentelen omaa yritystä.
Sitä sitten tietysti voi aina verrata myös ajankäytön suhteen. Koulunpenkkiä olen sen peruskoulun jälkeen kuluttanut 13 vuotta, josta 5 vuotta työn ohessa. Päivät on olleet pitkiä, varsinkin silloin kun opiskelin täysipäiväisen työnohessa. Lomia ei ole pahemmin keretty pitämään, koska työsuhteetkin ovat olleet katkonaisia välillä. Ylitöitä on tehty toisinaan vuosittaiset maksimit. Ja tosiaan, joskus on ollut niitäkin päiviä, että ei oo se oma työ napannut yhtään, mutta silti on töissä tullut käytyä. Jollain noin 3 viikon sairaslomilla olen koko työurani pakertanut.
Tämäkin päivä on iloa täynnä. Laitoin piruuttani hakemuksen menemään yhteen duuniin ja nähtävästi sitten pitäisi haastatteluun mennä. Kyll elämä maistuu hyvälle.
Kaikkea hyvää teille ja tsemppiä töiden hakuun, sekä yrittämiseen. Suomessa on monta tyhjää tointa täyttämättä.
[/quote]
No ei käy kyllä yhtään kateeksi. Ei voi olla elämä niin työkeskeistä, ettei ehdi edes lomia pitää tai vapaa-ajasta nauttia. No hupinsa kullakin, mutta itse olisin mieluummin se työtön, kun tuollainen työnarkomaani. Viisas pärjää vähemmällä.
Mieheni jäi työttömäksi lokakuussa 2012, eikä saanut työpaikkaa lukuisista hakemuksista huolimatta. Haki niin oman alansa (it-ininööri) kuin muunkin alan hommia.
Minultakin loppui hommat sitten viime talvena.
Emme käytä alkoholia (ei edes työttömyysaikana ;)) koti siisti ja nätti, lapsilla aina nätit vaatteet ja kunnolliset ulkoilutamineet, pyörät jne.
Ja aika usein meille tuli kavereita koulun jälkeen (myös aiemmin, olin pph) ja lapset tykkäs kun oli aikuinen lähellä. Talvella mentiin puistoon, termarissa mukana lämmintä kaakaota ja pullaa tai muuta syötävää. Kyllä oli lapsilla kavereineen hauskaa! Vaikka usein seisoskelin vain puiston reunassa, oli heillä selvästim ukavan turvallinen olo, koska mulle käytiin paljon juttelemassa ja kertomassa asioita. Ei se työttömyys niin paha ole, lapset on niin yksinäisiä ja turvattomia usein Suomessa!
Kesällä muutimme Saksaan. Mies sai alansa töitä. Viihdytään. Minä kotona. Eikä täällä kukaan kysele miksi en ole töissä, jokaisella oma elämä elettävänä.
Asutaan suht pienellä paikkakunnalla miehen kanssa. Olen käynyt kaikki kuppilat, kippolat, kaupat ja toimistot läpi, että tarviiko työntekijää, siis vaikka siivoojaa minimipalkalla mitä nyt voi maksaa. Mutta ei, ei tarvita hyllyn täyttäjää tai varastomiestä eikä mitään apua missään. Olen kysynyt myös lähikunnista, semmoisista jonne pääsee bussilla, mutta ei tarvita sielläkään ketään. Olen kosmetologi, valmistuin vähän aikaa sitten, mutta todellakin valmis mihin tahansa työhön, jos vaan löytyisi!! Täytyis keväällä vrmaan hakea johonkin kouluun, että saa edes jotain tekemistä arkeen. Kyllästyttää ja masentaa niin tämä, kun joka paikasta sanotaan EI EI EI.
En siis ole mikään juoppo, vaan ihan normaali parikymppinen nainen.