Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

GALLUP: Ärsyttävin/tyhmimmän kuuloinen MURRE?

Vierailija
13.01.2014 |

Minusta Jyväskylän seudulla/Keski-Suomessa puhutaan ylivoimaisesti junteinta murretta. Jotenkin sitä puhuvat ihmiset kuulostavat hiukan vajailta/hitailta. Hyvänä kakkosena tulee Tampereen murre...

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin Murre. Ärsyttää, kun ulisee päivät pitkät omistajan mentyä töihin. Tietenkin myös naapurin baarireissujen ajan ulisee läpi yön, joskus jopa pitkälle seuraavaan päivään.

Vierailija
62/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkuun ei korva totu. Ylipäätään itämurteet itselle tutumpia ja korvaan sopivampia. Tykkään kyllä kaikista murteista, ne on rikkaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitila, Uusikaupunki. Hyi helvata.

Vierailija
64/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:01"]Kaikki muut murteet on ärsyttäviä ja tyhmiä paitsi oma murre. Kaikki ovat samaa mieltä. Ei tarvitse jatkaa tätä ketjua. Asia on loppuun käsitelty.

I must disagree. Olen tamperelainen ja musta kaikki paitsi neutraali yleiskieli kuulostaa vajaalta. Myös tampereen murre. Esimerkiksi en voi sietää d:n korvaamista r:llä. Totta kai omaan murteeseen tottuu korva niin ettei se enää osu korvaan. Monen puhe on nykyään myös aika neutraalia. Inhokkini ovat lapin murre, pohjanmaa ja savo. Vajaalta kuulostaa varsinkin jos sitä murretta pitää vääntämällä vääntää. Lievä aksentti ei ole niin karmean kuuloista. Inhoan erityisesti tiettyjä murresanoja kuten "niinko". Yök! Varsinkin kirjoitetussa kielessä käytettynä pistää murteen käyttö v***ttamaan.

Ja sitten ite käytät sanaa musta, etkä minusta :D

Vierailija
65/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oulussa on ärsyttäviä murresanoja ja tapana jättää kaksoiskonsonantteja pois. Mie sanan käyttö ärsyttää joissain murteissa, sie sana ei niinkään.

Vierailija
66/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen keskisuomalainen enkä puhu sanoja venyttämällä enkä hitaasti.

niinhän sä luulet...

Vierailija
67/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muut murteet on ärsyttäviä ja tyhmiä paitsi oma murre. Kaikki ovat samaa mieltä. Ei tarvitse jatkaa tätä ketjua. Asia on loppuun käsitelty.

Suomessa on onneksi vielä useita murteita jäljellä. Hienoa, että niiden taitajia vielä on. Harmittelen, kun itse olen asunut niin monella eri paikkakunnalla ympäri Suomea elämässäni, että aito oman seudun murre on kadonnut ja luonnollisesti toisen alueen murre on "soinniltaan" erilaista, joten vain jotkin hauskat sanat tarttuu.

Eli ei, ne ole kanssasi samaa mieltä.

...ja Rauman murre on mielestäni hauskalla tavalla erilaista, koska se on niin erilaista. Toki pakko myöntää, että olen ihan uuvuksissa, jos minun tarvitsee ymmärtää sitä.

Vierailija
68/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oulussa on ärsyttäviä murresanoja ja tapana jättää kaksoiskonsonantteja pois. Mie sanan käyttö ärsyttää joissain murteissa, sie sana ei niinkään.

Miksi ensimmäinen virkkeesi alkaa pienellä alkukirjaimella? Miksi et käytä yhdysviivaa?

Vierailija
69/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turku - Rauma akseli. Ei sillä murteella voi mitään järkevää ja viisasta sanoa, kuka ottaa tosissaan.

Tämä. Tästähän osuva vitsikin siitä, kuinka turkulaiset ovat elävä todiste hylkeisiin sekaantumisesta. Tsadi ja Tampere ovat hyviä haastajia.

Vierailija
70/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savo!

Ap mainitsi ihmisten "hitauden". Noh, usein sanotaan että hämäläiset on hitaita ihmisiä, hämeen murre on se hitaiden ihmisten puhetapa. Mutta ei se mua haittaa. Olkoot vaan hitaita, ei mulla ole mikään kiire.

Ja jotkut sanovat että Pohjanmaan murre on hassu kun ne esim sanoo "rippikastike" =dippikastike. Ihan avaruusoliopuhetta! Ja myös Turun murretta on haukuttu hassuksi. Mutta ei se mua haittaa, ei hassuudella ole mulle merkitystä.

Mutta: se Savo! Se ei ole hidasta eikä hassua. Eikä se kuulosta niiden ihmisten "luontaiselta puhetavalta", joltain sanastolta tai ääntämykseltä johon ne vain "sattumalta aikain saatossa on tottuneet". Vaan se kuulostaa veetuilulta! Se kuulostaa sattuman sijaan siltä että ne on ihan tasan tarkalleen tahallaan vain opetelleet veetuilemaan jatkuvasti joka sanallaan ihan kaikille! Kaikki mitä savolaiset sanoo on jotenkin kieroa, halpamaista, valhetta,... en kuuntele sanaakaan!

Vierailija
71/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Pohjanmaan murre on aika kuvottavan kuuloista mun mielestä. Samoin Peräpohjolan murre.

T: 9 vuotta Etelä-Pohjanmaalla asunut savolaissukujuurinen yliopisto-opiskelija

Vierailija
72/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävin on Savo, mutta tyhmimmältä kuulostaa Lahti.

Vierailija
73/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas rrrakastan Tampereen murretta. Nyt kun opiskeluajoista siellä on jo aikaa, voin tunnustaa, että kerran seurasin yhtä puhelimessa puhuvaa tamperelaismiestä kadulla ihan vain siksi, että sain kuulla sitä murretta :D

Vierailija
74/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olga K

Vierailija
75/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmin murre on spanieli

Vierailija
76/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aikoinaan joko Imatralta tai Lappeenrannasta kotoisin oleva opiskelukaveri. Mukava tyyppi, mutta murre oli raastavaa kuunneltavaa.

Vierailija
77/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki murteet tekevät "hulluksi", jopa ulkomaiset, ellei ole jotenkin kiva murre (irlanti). ;) Ainoa jota sietää kunnolla on rauman murre, josta ei saa selvää ja muut eivät pidä siitä. Itä-Suomen murre kuulostaa kuin erityisesti olisivat toiselta planeetalta ja yhteistä kieltä ei löydy, jokin ärsyttää vietävästi murteessa. Samoin muut murteet ärsyttäviä: Pohjanmaa, Turku, Helsinki ja mainittu Jyväskylä. Ihan kuin ihmiset eivät osaisi puhua normaalisti tai tavallisesti mitään, vaikkei puhevikaa ole. Shamaaneille tosin sopii jotkut murteet tai jollekin kivalle ihmiselle. Tampereen murteeseen on tottunut vähän, mutta puhuuko joku sitä oikein vai korostetun junttimaisella tyylillä. Kiitos ja anteeksi.

78/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisissa murteissa joo mutta entä ulkomainen puhumassa englantia? Sofia Vergara tyyppinen terävä puhe. Kuulin samanlaista muuallakin varmaan häneen maamiehiensä tai naisiensa puhumana. Rasittavaa ja ärsyttävää en pystyisi kuuntelemaan sellaista kauaa. Yksi syy miksi en ole sarjaa katsonut missä hän näyttelee. Toinen on jamaikalaisen englanti. 

Vierailija
79/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun murre, Tampereen murre ja Stadin slangi kuulostavat aivan hirveiltä. Saavat jotenkin puhujansa vaikuttamaan todella ylimielisiltä, vaikka eivät sitä oikeasti olisikaan (tosin näillä alueilla kyllä ollaan aina niin tärkeinä :D) 

Vierailija
80/106 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä rumimmasta mutta seksikkäin on ainakin Lapin murre jossa heitellään h:ta