GALLUP: Ärsyttävin/tyhmimmän kuuloinen MURRE?
Minusta Jyväskylän seudulla/Keski-Suomessa puhutaan ylivoimaisesti junteinta murretta. Jotenkin sitä puhuvat ihmiset kuulostavat hiukan vajailta/hitailta. Hyvänä kakkosena tulee Tampereen murre...
Kommentit (106)
Meidän Murre kuulostaa tosi tyhmältä ja ärsyttävältä kun se haukkuu.
ÄRSYTYSTEN YKKÖNEN: Itäsuomalaisen Helsinkiin muuttaneen "pissit nousi heti hattuun"-henkilön teennäinen stadin murre, jossa on joitakin opeteltuja slangisanoja, siihen lisätty pissismäistä narinaa ja sanan loppuosaa venytetään ärsyttävästi kuten: niin kuin silleen = neäänn-ksss sill-eeee
Rauman murre on aika ärsyttävän kauheaa.....
harva asia kuulostaa yhtä vastenmieliseltä kuin oikein kunnon helsinkiläinen puhetyyli.
Turku - Rauma akseli. Ei sillä murteella voi mitään järkevää ja viisasta sanoa, kuka ottaa tosissaan.
Pahin on suomenruotsin tönkkö murre joka on kauniin ruotsin kielen raiskausta, etenkin kun osa lauseista sisältää suomalaisia sanoja: "jag har varit på jumppa och ska gå och köpa lite pyykinpesuaine på lähimarketti".
Savon murre on kamalaa kuunneltavaa ja mä luulen että se ei vain tee sellaista vaikutelmaa että ovat jälkeenjääneitä vaan he ihan oikeesti ovat. Siihen lisätään vielä äidinmaidosta saatu ylpeys. Huoh taijjan, aijjon, meijjän, miun, kyl mie ossoo vuo em mie kehtoo. Päälle sitä saamarin tekonaurua, ko mie oun niin noheva ja mie se äkkään.......
Kauheinta on tosiaan tuo "Jag har ingen kenttä på min kännykkä" junttisuomiruotsi! :DDD Voidaanko jo olla yksimielisiä tästä asiasta??!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:31"]
Savon murre on kamalaa kuunneltavaa ja mä luulen että se ei vain tee sellaista vaikutelmaa että ovat jälkeenjääneitä vaan he ihan oikeesti ovat. Siihen lisätään vielä äidinmaidosta saatu ylpeys. Huoh taijjan, aijjon, meijjän, miun, kyl mie ossoo vuo em mie kehtoo. Päälle sitä saamarin tekonaurua, ko mie oun niin noheva ja mie se äkkään.......
[/quote]
Niin ja se menee tuosta vaan pahemmaksi kun pääsevät Helsinkiin opiskelemaan/töihin, ja alkavat matkimaan ja vääntämään stadin puhetyyliä, sitten kun puhuvat omiensa kanssa kännykässä niin sieltä se savvvoooo alkaa vyörymään hampaiden välistä ja paljastaa kieron savolaisen. Tosi teennäistä!
Pääkaupunkiseudun lesoilumurre ja njoo, Tampere kuulostaa kans tosi kamalalta.
Savolaisia muutenkin kiinnostaa aina toisten ihmisten tekemiset, raha-asiat ("no ku siulla ja tuolla varmasti sitä rahhoo"... voi luoja!) ja on aina kyräilemässä omiensa seurassa työpaikoilla. Kuvittelevat aina että muiden saamat ja ostamat jutut ovat heiltä rahallisesti pois. Onkohan suurin osa näistä suomalaisista blogistalkkaajista juuri noita savolaisia, eli niitä pahimpia kyräilystalkkaajia jotka penkoo niiden bloggaajien kaikki asiat ja levittää ja spekuloi niitä mm täällä?
Hirveintä on Tampereen murre! Raivostuttavaa kun kuulee sanottavan esim. mennään LEIKKIIN, VARASTAAN, OSTAAN, NUKKUUN. Aaarggh.
Hyvä kakkonen: Hämeenlinnan murre! Aivot kiehuu kun hämäläinen kailottaa: tommoteet, tollatteet, tämmötteet, tällätteet, tällässeet, sellasseet. Voi elämä.
Stadin slangin ja tacallisen puhekielen sekoitus on kuulostaa naurettavalta.
Ärsyttävin on kuitenkin porin murre. Hyi hitto.
Kannattaisi varmaan ensin vähän perehtyä siihen, mitä murteita on eikä keksiä shittiä omasta päästään.
Oma Pohjois-Karjalan murre kuulostaa ihan hirveältä jos sitä kuuntelee ulkopuolisen korvin..
"En mie halluu mennä/männä sinne",
"Millos sie arvelit tulla kottiin?",
"Voe saakeli ku minnuu väsyttääpi".. Kamalaa :D
Oulu. "Ookko nää"
Olin viikon opintoreissussa Oulusta kotoisin olevien kanssa ja meinasi oikeasti palaa hermo 50% ihan vaan siihen murteeseen. En ole valinnut inhota sitä, niin vain on.
Itä-Helsingin murre on nykyään sellaista, josta ei kyllä saa mitään selvää.
Mä olen keskisuomalainen enkä puhu sanoja venyttämällä enkä hitaasti.
Vantaalla on mielestäni järkyintä, pätee kyllä koko pk-seutuun. Edes voimakkaat murteet kuten savon ja karjalan murre eivät ärsytä minua, ainoastaan se lavea stadilaisuus joka saa kukkahattumummelinkin kuulostamaan ehta pissikseltä.
Aiemmin mainitussa Keski-Suomessa ei ole kovin voimakasta murretta, enkä ole jäävi koska en ole sieltä kotoisin, asuin vain jonkun aikaa. En saanut mitään murretartuntaa koska en edes havainnut mitään erityistä murretta.