Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

auttakaa! paha esiintymisjännitys ja lääkäriasemalle soitto?!

Vierailija
13.01.2014 |

Siis kärsin aivan hirvittävästä esiintymisjännityksestä, joka on pahentunut vain tässä iän karttuessa. Alkoi toki jo yläasteella, ja pahimpia ovatkin olleet luokan/jonkun ryhmän edessä esiintyminen ja keskipisteenä oleminen. Olen saanut jopa paniikkikohtauksia esiintyessäni, joka on ollut todella traumatisoivaa!

Ja siis muuten olen normaalisti ihmisten kanssa ihan sosiaalinen, rento, hauska, mulla on laaja ystäväpiiri ja pystyn hyvin käymään pankeissa/ostoksilla/puhumaan puhelimessa tms.

Nyt vaan on taas edessä eräs palaveri töissä, jossa MUN tarvitsisi esitelmöidä eräs asia. Palaveri on viiden viikon päästä, mutta mä vietän jo nyt unettomia öitä ja panikoin aiheesta, sydän hakkaa kun vaan mietinkin tilannetta. Voi kun kyse olisikin vaan siitä, että pelkäisin punastuvani tms. mutta kun pelkään lähinnä ihan totaalista romahdusta, paniikkikohtauksen uusiutumista.

Ajattelin, että jos vihdoin hakisin jotain lääkitystä tähän vaivaan, en taida enää selvitä ilman.

Julkiselle terveyskeskukseen en kuitenkaan uskalla soittaa, koska siellä vastaanotossa työskentelee puolituttuja ihmisiä joille en halua vaivaani selitellä. Googlasin sitten ja löysin lähellä olevan yksityisen lääkäriaseman. Mutta siis, voiko ihan yleislääkäri määrätä minulle vaivaani jotain? Lääkäriasemalla oli yleislääkäreitä, lastenlääkäreitä ja naistentautien erikoislääkäreitä. Vai millainen lääkäri pitäisi olla...?

Ja toisekseen, mitä mä sanon, kun soitan, sanonko että varaisin aikaa koska kärsin esiintymisjännityksestä, vai mitä, siis neuvokaa ihan konkreettisesti mulle sanat suuhun, kiitos etukäteen!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommppaan edellistä. Julkisen puolen kautta tosin ei kovin hevin aikoja saa noin "lievään" oirehdintaa, mikä on erittäin valitettavaa. Mutta siis, netistäkin löytyy jotain apua, esimerkiksi jotain rentoutumisharjoituksia ja pikagooglauksella jopa (netti)kurssejakin -- tai ainakin yksi oli tulossa http://headsted.fi/ Tai ehkä harjoittelet jollakin helpommalla yleisöllä ja hauskemmalla aiheella (vaikka lelunallet, lapset, puoliso, omat vanhemmat, ystävät, ...)

Lääkkeet eivät siis varsinaisesti paranna tuota ongelmaa, mutta auttavat jonkin verran oireisiin.

Vierailija
2/22 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittäjille:

Haluaisin antaa pari hyvää vinkkiä niille, jotka kärsivät esiintymisjännityksestä. Ei ole väliä jännitätkö jokapäiväisiä sosiaalisia tilanteita vai suurelle joukolle puhumista. Näillä eväillä olen itse päässyt pahimmista jännityspiikeistä, joka aiheuttavat inhottavia fyysisiä reaktioita ja täydellistä mielen tyhjenemistä kriittisellä hetkellä... Jos luet tätä, niin tiedät varmasti mistä puhun. Ne, jotka eivät koe esintymisjännitystä, neuvovat etsimään tuttuja kasvoja yleisöstä tai hengittämään rauhallisesti. Toimii takuulla, jos jännitys on lievää. Meille muille ehdotan seuraavaa: EHDOTON ykkösohjeeni on nopea hikitreeni ennen esiintymistä. Fyysisestä kunnosta riippumatta. Jos tiedät että seuraavana aamuna on esitelmä, tai muu vastaava esiintymistilanne, niin laita herätyskello aikaisemmin soimaan ja käy juoksulenkillä ennen koettelemusta. Lihakset rentoutuvat ja tärinä vähenee. Saat myös ylimääräisen annoksen happea. Kunnosta riippuen n. 5-20 minuuttia riittää. En ole itse hyvä juoksija, mutta teen tällaisina aamuina spurtteja noin 15 minuutin ajan. Nopea suihku ja ajan salliessa muutama venytysliike päälle.

Toinen ohjeeni on ottaa Propral, joka on monille tuttu lääke. Painosta ja toleranssista riippuen (niille joille tämä lääke sopii) 10-40mg tuntia ennen esiintymistä yhdistettynä aamulenkkiin. Olen vuosien varrella saanut monelta eri lääkäriltä 40mg reseptin kertomalla lyhyesti esiintymisjännityksestä.

Itse punastelen ja jännitän ihan tavallisiakin sosiaalisia tilanteita, jopa kavereiden kanssa. Tänään selviydyin kahden tunnin tv-ohjelman kuvauksista näillä ohjeilla ilman tärinää tai punastumista. Vaikka jossain vaiheessa en tiennyt mitä sanoa, en juossut takaovesta vaan sain koottua itseni. Toivon samaa sinulle :) Kaikkia ei ole tehty esiintymään, mutta toivottavasti näillä ohjella sinäkin selviät pakollisista esiintymistilanteista ilman pysyviä traumoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loisia.. ja paljon. Olkaa onnellisia siitä, ettei immuunipuolustus ole reagoinut vielä niihin voimalla, saattaisi nimittäin muodostua plakkeja keskushermostoon sekä aivoihin, ja siis MS-tauti kaupan päälle.

Vierailija
4/22 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:14"]Siis kärsin aivan hirvittävästä esiintymisjännityksestä, joka on pahentunut vain tässä iän karttuessa. Alkoi toki jo yläasteella, ja pahimpia ovatkin olleet luokan/jonkun ryhmän edessä esiintyminen ja keskipisteenä oleminen. Olen saanut jopa paniikkikohtauksia esiintyessäni, joka on ollut todella traumatisoivaa!

Ja siis muuten olen normaalisti ihmisten kanssa ihan sosiaalinen, rento, hauska, mulla on laaja ystäväpiiri ja pystyn hyvin käymään pankeissa/ostoksilla/puhumaan puhelimessa tms.

Nyt vaan on taas edessä eräs palaveri töissä, jossa MUN tarvitsisi esitelmöidä eräs asia. Palaveri on viiden viikon päästä, mutta mä vietän jo nyt unettomia öitä ja panikoin aiheesta, sydän hakkaa kun vaan mietinkin tilannetta. Voi kun kyse olisikin vaan siitä, että pelkäisin punastuvani tms. mutta kun pelkään lähinnä ihan totaalista romahdusta, paniikkikohtauksen uusiutumista.

Ajattelin, että jos vihdoin hakisin jotain lääkitystä tähän vaivaan, en taida enää selvitä ilman.

Julkiselle terveyskeskukseen en kuitenkaan uskalla soittaa, koska siellä vastaanotossa työskentelee puolituttuja ihmisiä joille en halua vaivaani selitellä. Googlasin sitten ja löysin lähellä olevan yksityisen lääkäriaseman. Mutta siis, voiko ihan yleislääkäri määrätä minulle vaivaani jotain? Lääkäriasemalla oli yleislääkäreitä, lastenlääkäreitä ja naistentautien erikoislääkäreitä. Vai millainen lääkäri pitäisi olla...?

Ja toisekseen, mitä mä sanon, kun soitan, sanonko että varaisin aikaa koska kärsin esiintymisjännityksestä, vai mitä, siis neuvokaa ihan konkreettisesti mulle sanat suuhun, kiitos etukäteen!
[/quote]
Varaa aika netitse, vaikka yleisl.

Vierailija
5/22 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esiintymisjännitykseen auttaa osaltaan myös niinkin yksinkertainen asia kuin esitykseen valmistautuminen etukäteen. Kun on suunnitellut esityksen rungon ja on perillä asiasta jota on esittämässä, luo sekin luottamusta itseensä.

Vierailija
6/22 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks.ajanvarauksessa ei tarvitse vaivojaan selitell, ei kuulu ajanvarauksen henkil., kerrot sitten lekurille.

Propral on ihan painoneutri, eli annosta ei painon mukaan katsota samoin siihen ei toler.synny.

Vierailija
7/22 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samantapaisia ongelmia, tosin ei ehkä noin rankasti. Eniten pelkään juuri esiintymistä, mutta myös puheluiden soittamista vieraisiin numeroihin. Joskus olen alkanut itkemään kesken powerpoint-esityksen. Epäonnistumisista, nolostumisista olen kuitenkin päässyt yli huumorin keinoin. Olen yksinkertaisesti käynyt epäonnistumisia läpi nauramalla niin kauan ettei asia enää "vihlo". Kaverit ovat auttaneet myös paljon rohkaisemalla, tukemalla ja olemme kehittäneet asennetta kohottavan "IHAN SAMA!" huudahduksen, jota sitten keskenään huutelemme, kuin sotahuutona :D 

Lääkkeitä en ole koskaan käyttänyt, mutta joskus menen esiintymään tarkoituksella niin että olen nukkunut vain pari tuntia. Väsyneenä olen hoksannut, että yksinkertaisesti energia ei riitä pelontunteisiin ja esitykset ovat menneet erinomaisesti. Olen opiskellut nyt alaa, jossa esiintymistä on paljon ja olen harjaantunut nyt yhä enemmän pois pelosta. Ehkä voisit ottaa jonkun harrastuksen, joka harjaannuttaisi sinuakin?    

Vierailija
8/22 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aloitus, mutta olisin ehdottanut ap:lle työterveyshuoltoon menoa.

Vierailija
9/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tilasin aikoinaan yksityiseltä lääkäriltä ajan, koska minulla oli tulossa paljon töiden kautta esiintymistilanteita ja kärsin esiintymisjännityksestä. Kuvittelin, että lääkäri kirjoittaisi jotain rauhoittavia, mutta hän kirjoittikin reseptin (en muista lääkkeen nimeä) ihan varsinaisen jännityksen oireisiin eli yksi keltainen nappula otettiin tuntia ennen esiintymistä ja lääke vei käsien hikoilun, sydämen tykytykset, punastelun ym. fyysiset oireet. Oli yllättävän halpa, paketti maksoi alle 2 euroa ja jos olisin tiennyt, että tuolainen helpotus esiintymisjännitykseen on, olisin jo aikaa sitten hankkinut niitä pillereitä.

Vierailija
10/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle voi varata netissä ajan ja ajanvarauksen yhteydessä voi lyhyesti kertoa oireistaan. Yleislääkäri voi määrätä lääkityksen ja laittaa tarvittaessa lähetteen eteenpäin.

Toimivin lääkinnällinen apu ovat rauhoittavat. Kannattaa kuitenkin huomioida, että ne saattavat tehdä liian suurena annoksena käytöksestäsi sekavaa, mikä ei myöskään ole toivottavaa.

Vierailija
11/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:36"]

Yleislääkärille vaan aika. Ja ihan hyvin voi ilmoittaa aiheeksi 'esiintymisjännityksen'. Se on todella yleistä. Ei herätä lääkäriasemalla ja ajanvarauksessa millään tavalla huomiota. Hyvin monet ammattiesiintyjätkin popsivat ainakin betasalpaajan ennen esiintymistään. Tiedän monta vakio-tv-kasvoa, yliopiston luennoivaa proffaa ja ison firman esimiestason esiintyjää, jotka kaikki nappaavat lääkepurkista tukea esiintymiseensä. No panic :)

[/quote]

No en kyllä tätä tietä suosittele. Samalla vois vetää aina kännit kun on vaikea asia edessä. Esiintymisjännitys liittyy häpeään, riittämättömyyden tunteeseen, pelkoon tulla näkyväksi ja antautua arvostelun kohteeksi. Se on syntynyt jostakin, vastasyntynyt ei pelkää ilmaista itseään. Ongelman ratkaisu löytyy sieltä mistä se on tullutkin, eli jos oikeasti haluaa eroon esiintymisjännityksestä, ja se on siis todella paha ja syvällä, tarvitsee mennä terapiaan jossa voi purkaa ne aiheutuneet tarumat. Kaikki muu on korviketoimintaa. Kokemuksesta puhun.  Mutta usein ihminenon sen verran mukavuuden- ja turvallisuudenhakuinen että pelkää kuollakseen kohdata näitä asioita ja selvittää ne. Ja siksi kaikki pillerit, alkoholi ja muut riippuvuudet kelpaavat paremmin. Ongelmaa ne eivät kuitenkaan hoida, koska se on syvällä tunnemuistissa. Siksi suosittelenkin ap:lle terapiaa, ei pelkkää puhetta, vaan toiminnallista. Samalla elämä paranee muutenkin huomattavasti.

Erilaiset esiintymisjännitystä poistavat harjoitteetkin toimivat, kun jännitys on lievä, mutta tuskin silloin kun panniikihäiriöllä mennään. Paniikkihäiriö kertoo siitä, että oikeasti kannattaisi kohdata niitä sisäisiä kipujaan. Ja mitä tulee lääkäriin soittamiseen, vaikka on helpommin sanottu kuin tehny, siitä että että kärsii paniikista tai jostain muusta ei ole mitään hävettävää. Mun ainoa neuvo ap:lle on, että yritä alkaa hyväksyä itseäsi sellaisena kuin olet, eli mm paniikkihäiriöstä kärsivänä ihmisenä. Sulla on oikeus olla sellainen kuin olet, traumoinesi päivinesi. Ja usko pois, hyvin moni vahvaltakin vaikuttava ihminen on jossakin elämänsä aikana jollain lailla särkynyt. Eli hyväksy se että nyt olet tuollainen ja sulle kuuluu tuollaista. Siitä on sitten helpompi lähteä johonkin suuntaan.

Vierailija
12/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:58"]

Yleislääkärille vaan aika. Ja ihan hyvin voi ilmoittaa aiheeksi 'esiintymisjännityksen'. Se on todella yleistä. Ei herätä lääkäriasemalla ja ajanvarauksessa millään tavalla huomiota. Hyvin monet ammattiesiintyjätkin popsivat ainakin betasalpaajan ennen esiintymistään. Tiedän monta vakio-tv-kasvoa, yliopiston luennoivaa proffaa ja ison firman esimiestason esiintyjää, jotka kaikki nappaavat lääkepurkista tukea esiintymiseensä. No panic :)

[/quote]

No en kyllä tätä tietä suosittele. Samalla vois vetää aina kännit kun on vaikea asia edessä. Esiintymisjännitys liittyy häpeään, riittämättömyyden tunteeseen, pelkoon tulla näkyväksi ja antautua arvostelun kohteeksi. Se on syntynyt jostakin, vastasyntynyt ei pelkää ilmaista itseään. Ongelman ratkaisu löytyy sieltä mistä se on tullutkin, eli jos oikeasti haluaa eroon esiintymisjännityksestä, ja se on siis todella paha ja syvällä, tarvitsee mennä terapiaan jossa voi purkaa ne aiheutuneet tarumat. Kaikki muu on korviketoimintaa. Kokemuksesta puhun.  Mutta usein ihminenon sen verran mukavuuden- ja turvallisuudenhakuinen että pelkää kuollakseen kohdata näitä asioita ja selvittää ne. Ja siksi kaikki pillerit, alkoholi ja muut riippuvuudet kelpaavat paremmin. Ongelmaa ne eivät kuitenkaan hoida, koska se on syvällä tunnemuistissa. Siksi suosittelenkin ap:lle terapiaa, ei pelkkää puhetta, vaan toiminnallista. Samalla elämä paranee muutenkin huomattavasti.

Erilaiset esiintymisjännitystä poistavat harjoitteetkin toimivat, kun jännitys on lievä, mutta tuskin silloin kun panniikihäiriöllä mennään. Paniikkihäiriö kertoo siitä, että oikeasti kannattaisi kohdata niitä sisäisiä kipujaan. Ja mitä tulee lääkäriin soittamiseen, vaikka on helpommin sanottu kuin tehny, siitä että että kärsii paniikista tai jostain muusta ei ole mitään hävettävää. Mun ainoa neuvo ap:lle on, että yritä alkaa hyväksyä itseäsi sellaisena kuin olet, eli mm paniikkihäiriöstä kärsivänä ihmisenä. Sulla on oikeus olla sellainen kuin olet, traumoinesi päivinesi. Ja usko pois, hyvin moni vahvaltakin vaikuttava ihminen on jossakin elämänsä aikana jollain lailla särkynyt. Eli hyväksy se että nyt olet tuollainen ja sulle kuuluu tuollaista. Siitä on sitten helpompi lähteä johonkin suuntaan.

[/quote]

Sinun "ainoa neuvosi" ei kyllä auta, jos esiintymiseen on muutama viikko aikaa. Ilman muuta ap:lle suosittelen beetasalpaajia, jotka ovat monen meidän jännittäjän pelastus. Tabletti puoli tuntia ennen esiintymistä, niin kaikki häiritsevät elementit (punastelu, hikoaminen, käsien tärinä) jää pois ja voi keskittyä jopa nauttimaan omasta esillä olosta. Jossain vaiheessa kun beetasalpaajien avulla uskaltaa mennä noihin tilanteisiin useamminkin, niin voi huomata ettei edes tarvitse lääkitystä. itse olen kärsinyt esiintymisjännityksestä pitkälle keski-ikään asti ennenkuin "kehtasin" pyytää apua lääkäriltä. Jos olisin tiennyt, miten vaivaton, turvallinen ja edullinen apu beetasalpaajat on tähän vaivaan, niin moni tilaisuus ei olisi mennyt sivu suun turhan pelon takia.

Vierailija
13/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:16"]

[/quote]

[/quote]

Sinun "ainoa neuvosi" ei kyllä auta, jos esiintymiseen on muutama viikko aikaa. Ilman muuta ap:lle suosittelen beetasalpaajia, jotka ovat monen meidän jännittäjän pelastus. Tabletti puoli tuntia ennen esiintymistä, niin kaikki häiritsevät elementit (punastelu, hikoaminen, käsien tärinä) jää pois ja voi keskittyä jopa nauttimaan omasta esillä olosta. Jossain vaiheessa kun beetasalpaajien avulla uskaltaa mennä noihin tilanteisiin useamminkin, niin voi huomata ettei edes tarvitse lääkitystä. itse olen kärsinyt esiintymisjännityksestä pitkälle keski-ikään asti ennenkuin "kehtasin" pyytää apua lääkäriltä. Jos olisin tiennyt, miten vaivaton, turvallinen ja edullinen apu beetasalpaajat on tähän vaivaan, niin moni tilaisuus ei olisi mennyt sivu suun turhan pelon takia.

[/quote]

Niin, noihan se varmasti on, ja ehkä ap saa avun lääkeistä. Minulla ei ole kokemusta beetasalpaajista, nehän ovat kai sydänlääkkeitä? Itse olen sitä mieltä- ja tästä minulla on kokemusta, että aina on parempi selvittää syyt sen sijaan että hoitaa vain oireita. Mutta sekä lääketiede, että ihmisen oma mieli usein haluaa vain hoitaa ne oireet. Ja jokaisella on vapaus valita miten elämäänsä suhtautuu. Jos tilanne on noin hurja kuin ap:lla on todella surullista olla hoitamatta jatkossa ihan itse ongelmaa. Esiintymisjännitys ei tule turhasta, vaan sillä on tekemistä suomalaisen häpeäperinteen kanssa, joka rajoittaa ihmisten kykyä nauttia elämästään monin tavoin muutenkin. Tsemppiä ap:lle, toivottavasti saa tarvitsemansa avun.

Vierailija
14/22 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin, noihan se varmasti on, ja ehkä ap saa avun lääkeistä. Minulla ei ole kokemusta beetasalpaajista, nehän ovat kai sydänlääkkeitä? Itse olen sitä mieltä- ja tästä minulla on kokemusta, että aina on parempi selvittää syyt sen sijaan että hoitaa vain oireita. Mutta sekä lääketiede, että ihmisen oma mieli usein haluaa vain hoitaa ne oireet. Ja jokaisella on vapaus valita miten elämäänsä suhtautuu. Jos tilanne on noin hurja kuin ap:lla on todella surullista olla hoitamatta jatkossa ihan itse ongelmaa. Esiintymisjännitys ei tule turhasta, vaan sillä on tekemistä suomalaisen häpeäperinteen kanssa, joka rajoittaa ihmisten kykyä nauttia elämästään monin tavoin muutenkin. Tsemppiä ap:lle, toivottavasti saa tarvitsemansa avun.

[/quote] AP, yksi juttu laakkeiden ohella auttaa, harjoittele esitelmaasi peilin edessa niin kauan etta osaat sen vaikka unissasi. Peilista huomaat etta et muutu punaiseksi etka siniseksi vaan olet ihan normaalin nakoinen. Jos sinulla on jotain maneereja niitakin voi harjoitella jattamaan pois.

Laakariaikaa varatessa olen sanonut etta on joku normaalista poikkeava tilanne mutta kun en ole laakari niin en osaa siita nyt diagnoosia tehda ja siksi tarvitsen ajan. Asun kylla USAssa ja taalla yleensa saa ajan huomiseksi ellei ihan samaksi paivaksi.

Ja muista etta kylla sina ihan hyva olet kun on kerran valittu muille esitelmoimaan, paa pystyyn.

Vierailija
15/22 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettiajanvaraus?!

Vierailija
16/22 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useilla lääkäriasemilla voit varata ajan netin kautta.

jos soitat niin sanot vain että tarvitsisin ajan yleislääkärille ja vaikka kerrot että mielellään iltapäivällä (tai aamupäivällä) kumpi sulla sopii paremmin. (ei sun sinne ajanvaraukseen tarvitse selitellä mitään syitä) Tästä on  hyvä lähteä. Hän kyllä sitten neuvoo sinua jos tarvitset Psykologin tms. arviota

tilanteestasi.

Vierailija
17/22 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/22 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beetasalpaajia on kirjoitettu parille tutulle juuri satunnaiseen esiintymisjännitykseen. Ihan perusterveyskeskuslääkäri on reseptin kirjoittanut.

Sinuna kertoisin lääkärille ihan tuon saman, mitä aloituksessasikin kerroit. Kuulostaa suomalaisittain erittäin normaalilta. Sun tilannehan on juuri sellainen, mihin ainakin noita beetasalpaajia usein kirjoitetaan eli tilapäiseen työhön/opiskeluun liittyvään esiintymisjännitykseen. Veikkaan että jännityslääkkeitä syö Suomessa yksi jos toinenkin, joka joutuu ammatin takia satunnaisesti esiintymään eli varmasti tuttu tarina lääkärillekin.

Aikaa varatessa pyytäisin, kuten kirjoitit, apua tilapäisen esiintymisjännityksen hoitoon.

Vierailija
19/22 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleislääkäri voi sua auttaa. Saat tod.näk. beetasalpaajia alkuun ja ehkä rahottavia.

Mainitse ajanvarausta tehdessäsi, että kärsit sosiaalisten tilanteiden pelosta. Toisaalta saattaa ohjata sua psykologille tai psykiatrille sillä sieltähän sen todellisen avn saat itse ongelman selättämiseen eikä vain sen aiheuttamien oireiden hoitoon.

Mut yleislääkäri auttaa alkuun ja voi suositella psykiatria tai tehdä lähetteen kunnalliseen mielenterveystoimistoon.

Psykologi voi siellä selvittää auttaisiko kohdallasi esim. terapia.

Vierailija
20/22 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se syy kannattaa aikaa varatessa sanoa (tai kirjoittaa infokenttään jos käyttä nettiajanvarausta). Yleislääkäri on ihan hyvä, mutta saman lääkärikeskuksen yleislääkäreistä joillain voi olla parempi tuntuma vaivaankuin toisilla. Ajanvaraaja osaa varata sitten sulle parhaiten sopivan lääkärin.