25h/viikko (ja muutkin osa-aikaiset) - kuinka paljon bruttopalkkanne on?
Ajattelin siirtyä vähän kevyempään viikkoon niin jää enemmän vapaa-aikaa. Muita saman tehneitä?
Kommentit (33)
28h/vko, brutto 3700. Matemaattis-luonnontieteellisellä alalla.
Joku vähän päälle 1800e bruttona + lisät 200-300e. Olen opiskelija joten pieni vähennys palkassa, valmis saa bruttona sen n. 2000e. Teen 80% työaikaa.
Tuttava tekee 3pv työviikkoa (arkisin toimistotyöaikaan), brutto 1750e/kk. Tekee jonkinlaista ns. assari/järjestösihteerin hommaa, hän tekisi mielellään täyttä päivää mutta firma ei tarjoa tähän mahdollisuuksia.
On kuitenkin suhteellisen tyytyväinen
SPR-kirppis-myyjänä 25h/vko brutto 1169€ sen päälle tulee soviteltu työttömyysetuus. Nettona palkka 949€ ja soviteltu ansiosidonnainen 519€ sis. lapsikorotukset kahdesta lapsesta. Eli käteen jää lähes saman verran kuin silloin kun tein täyttä viikkoa edellisessä työpaikassa ja bruttopalkka oli 1969€.
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy vähentämään menoja niin toimii, ite oon tehnyt samoin. Vuokra isoin ongelma koska se vie suurimman osan palkasta.
Mikä ongelma se on, kun on asumistuki.
Teen 80% työaikaa omasta tahdostani. Bruttopalkka tuosta 3400, josta käteen jää noin 2400.
Minulle tarjottiin palkankorotusta jos siirtyisin tekemään täyttä päivää, mutta arvostan vapaa-aikaani enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tuletko olemaan oikeutettu soviteltuun päivärahaan palkan lisäksi?
Itse tein määräaikaisuuksia sen verran, että sain työssäoloehdon täyteen. Jatkoin sitten työssä keikkalaisena ja nostin soviteltua ansiosidonnaista samalla. Päivärahan ja palkan yhdistelmällä käteen jäi suunnilleen yhtä paljon kuin kokopäiväisenä.
Nautin siitä, että pystyin itse sanelemaan työaikani ja pitämään vapaata, kun siltä tuntui. Aikaa jäi muuhunkin, kuin työstä toipumiseen ja arjen pyörittämiseen.
Siis miten tuo käytännössä onnistuu, koska itse kun halusin laskea tunteja, liitosta ja työkkäristä sanottiin etten saa mitään koska itse halusin tehdä osa-aikaisena??
Riippuu minkälainen työsopimus on. Jos on sopimus täysistä tunneista ja itse muuttaa sen osa-aikaiseksi ei ole oikeutettu soviteltuun, muutenhan kaikki tekisi niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön
työnhakija mutta teen välitysfirman kautta tuntikeikkoja ilman työsopimusta. Joskus useassakin paikassa kuukauden aikana. Palkka maksetaan 2 kertaa kuussa. Pitkän aikaa ollut naurettavat 15 tuntia viikossa! Nyt tilanne korjaantunut, kiitos korona, ja oon saanut nettona kuussa noin 2100e. Lauantai ja pyhävuoroja. Tuntipalkka surkea, 12e.Onko tossa nettosummassa siis pelkkä palkka vai sisältääkö se sovitellun myös?
Oot oikeassa, unohin työmarkkinatuen yhtälöstä. Ne sataset on tuossa mukana.
Jos onnistut saamaan soviteltua ansiopäivärahaa niin ota huomioon, että 25-tuntinen työviikko kerryttää työssäoloehtoa ja sen täytyttyä ansiosidonnaisen määrä on enää 80% aiemmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön
työnhakija mutta teen välitysfirman kautta tuntikeikkoja ilman työsopimusta. Joskus useassakin paikassa kuukauden aikana. Palkka maksetaan 2 kertaa kuussa. Pitkän aikaa ollut naurettavat 15 tuntia viikossa! Nyt tilanne korjaantunut, kiitos korona, ja oon saanut nettona kuussa noin 2100e. Lauantai ja pyhävuoroja. Tuntipalkka surkea, 12e.Onko tossa nettosummassa siis pelkkä palkka vai sisältääkö se sovitellun myös?
Oot oikeassa, unohin työmarkkinatuen yhtälöstä. Ne sataset on tuossa mukana.
Suojaosan korotusta on päätetty jatkaa vuoden loppuun saakka!
45 000 eur/vuosi, keskimääräinen viikkotyöaika tuon 25 h/vko kausittain vaihdellen. Suosittelen ehdottomasti, itse en vaihtaisi täyteen työaikaan enää kirveelläkään (ja vähempikin palkka siis riittäisi, lisääntyyttä vapaa-aikaa ja sen mukanaan tuomaa hyvinvointia ei rahassa mitata 😊)
Onko tossa nettosummassa siis pelkkä palkka vai sisältääkö se sovitellun myös?