Miten toimitte jos saatte jossain paikassa aina huonoa asiakaspalvelua?
Mä käyn usein paikkakuntamme Postissa. Palvelu on aina niin jäykkää, äkäistä, huonoa. Esim. olen käynyt kuluneen viikon aikana kaksi kertaa kysymässä poste restante - lähetystä joka ei ole saapunut. (olisi pitänyt siis saapua parissa päivässä). Hampaita kiristellen työntekijä käynyt selaamassa ja kun totean että löytyiskö vanhalla nimelläni, tt huokaa ja toteaa että ei siellä mitään ollut. Kääntyy jo pois kun mietiskelen ääneen että mitäköhän nyt....
Mua niin ottaa päähän kun siellä on AINA SAMA MEININKI. Ja siellä on 5 työntekijää ainakin ja kaikille sama kyrpä otsassa.
Sama lähikaupassa. kymmenestä myyjästä 8 on jotain äkäisiä vanhoja akkoja. Ei tervehditä, ei sanota mitään, tuhistaan vaan vihaisena ja heitellään ostoksia hihnalle. En käsitä miten jaksan käydä siellä monta kertaa viikossa.
Laitatteko yleensä s-postilla palautetta vai annatteko palautetta yleensä päin naamaa?
Mielenkiinnosta kyselen kun pitäis taas tänään käydä postissa kysymässä onko lähetys jo saapunut :) Itse olen siis myös aspa ja hymyilen aina ja yritän asiakasta auttaa. Tietenkään ei aina ole hyvä päivä mutta pyrin siitä huolimatta hymyilemään aina. Mutta ei kai noilla postin tyntekijöilläkään niin kurjat työoltavat ole kun vertaa minun McDonaldsin työoloihin?
Kommentit (29)
Olen työskennellyt asiamiespostissa. Ja kyllä, asiakaspalvelu on ollut siellä ikävimmästä päästä. Jotkut asiakkaat hankalia ja joidenkin asioiden selvittelyyn kuluu paljon aikaa. Siinä muuttuu aurinkoisinkin asiakaspalvelija kyrpäotsaiseksi. Toisaalta hankaluudet eivät johdu ikävistä asiakkaista vaan postin organisaatiosta, joka ei tue hyvää asiakaspalvelua. Eli kun joku asiakas tulee hoitamaan jotain asiaa niin ei voi oikein luvata hänelle mitään..postia ei perimmäisesti kiinnosta asiakkaiden palvelu. Sitä kiinnostaa vain toimintansa tehostus.
Sanoisin, että anna kirjallinen ja asiallinen palaute.
Sen jälkeen voikin nauraa. Ei ketään postin ylempää tahoa kiinnostaa kehittää toimintaa sellaiseksi yksittäisessä postin toimipaikassa, että asiakaspalvelusta tulisi hyvää ja työntekijät olisivat jaksavia. Sympatiani noille työntekijöillle, jotka ovat töissä tuossa paikassa jossa asioit.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 09:01"]
Jos huono palvelu on sitä, että ei hymyillä ja ollaan myrtsin näköisiä,, mutta muuten homma pelaa, en jaksa antaa palautetta.
Jos en saa sitä mitä pitäisi tai homma takkuaa tai luvatusta asiasta ei pidetä kiinni, laitan palautetta. sähköposti on nykyään aika näppärä siihen. Esim. postiin annoin hiljattain palautetta, kun sain kotiin lapun, että teille on isokokoinen paketti, noudettavissa postista A sinä ja sinä päivänä klo x jälkeen. Kun ilmoitettuna ajankohtana mentiin postiin A, sanottiin, että paketti ei ole siellä vielä. kun mentiin seuraavana päivänä, selvisi, että paketti onkin noudettavissa postista B.
[/quote]
mulle kävi sama juttu, laitoin palautetta. Vastaus tuli jossa sanottiin voi voi kun meillä on niin paljon töitä ja tälläistä sattuu.
Laitoin viestiin oman aikatauluni, jossa hyvin selvästi kävi ilmi ettei minulla ole aikaa heillä turhaa vierailla ja jonotella. voi voi
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 09:27"]
Postin palvelu on meilläpäin, Tampereella myös ihan pyllystä. Isossa lähiössä johon juuri on rakennettu niin paljon taloja lisää että pitää ihan koulu perustaa lakkautettiin posti ja siirryttiin asiamiespostiin, paikalliseen Valintataloon. Palvelu on ala-arvoista vanhaan verrattuna. Samat työntekijät pomppivat kaupan kassan ja postin väliä ja molemmissa saat jonottaa tuhottoman kauan. Mitään vähääkään monimutkaisempaa asiaa ei tiedetä, ei edes sitä missä on lähin oikea posti josta saa vaikka pakkausmateriaaleja.
Vanha postimme oli aina kovalla käytöllä, hyvin usein sielläkin sai jonottaa. Palvelua oli aivan huippuluokkaa, joka kysymykseen löytyi aina vastaus ja kaikessa autettiin enemmän kun hyvin. Olen laittanut asiasta palautetta postille, ei mitään vastausta tietenkään.
En siis asioi postissa enää ollenkaan. Nythän posti muutenkin rummuttaa niitä pakettiautomaattejaan, taitavat olla menossa aikaan jossa ei saa henkilökohtaista palvelua ollenkaan, vähän niin kuin pankit. Minäkin olen lakannut ostamasta postimyynnistä ja pyrin muutenkin käyttämään postia mahdollisimman vähän.
[/quote]
Arvaapa millaisen perehdytyksen tehtäviinsä saa sellaisessa kaupassa, jossa on posti? Lähinnä vitsinä sitä voi pitää. Perehdyksen jälkeen työntekijä voi suorittaa rutiinitehtäviä, jos hänellä on lähellä joku, jolta voi pyytää apua. Ylempi taho kuvittelee, että ei tarvita kuin päivän koulutus ja sen jälkeen kaikki sujuu kuin vettä vaan. Todellisuudessa postissa tulee sellaisia kysymyksiä, joihin ei ole valmista vastausta, vaikka olisi ollut vuosiakin töissä postissa.
Itse perehdytyksen jälkeen jouduin heti tiskille purkamaan jonoa. Minulla ei ollut ketään, jolta kysyä. En osannutkaan mitään vaan soitin joka asiakkaan kohdalla postin asiakaspalveluun, jotta sain asiakkaiden asiat oikein. Näin posti ja eräs nimeltämainitsematon kauppaketju huolehtivat asiakkaidensa saamasta huippupalvelusta.
Edelleen en tiedä vastauksia asiakkaiden vaikeampiin kysymyksiin eikä minulla ole jonoa purkaessa niitä mitään mahdollisuuksia selvittää (en voi alkaa siinä lukemaan manuaalia). Asiakkaat vittuilevat, että "eikö sinun pitäisi tietää". En ole eri mieltä mutta en voi omaan tietotasooni vaikuttaa, kun pitäisi purkaa jonoa.
23
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 10:13"]
Paikkauntani Sokos on kuuluisia siitä, että palvelua on turha odottaa ainakaan niin, että asiakaspalvelija olisi edes tavallinen, saati että hymyilisi.
Kerran olin ostamassa ripsaria ja meikkivoidetta, ja tarvitsin apua. Odotin, että kassalla olevat kolme myyjää olisivat kääntyneet katsomaan, että asiakas odottaa. Ja odotin sentään siellä Dior ja Chanel - osastolla, jos sillä on mitään merkitystä. Niin ei. Yksi katsoi minua silmiin ja minä yritin näyttää siltä, että tarvtisisin apua. Alkoi vituttaa niin, että mietin etten tee elettäkään että HAEN myyjän luokseni. Odotin muutaman minuutin, juorukerho jatkui. Lähdin jo kävelemään pois, kunnes kai raskaushormoneista johtuen suivaannuin aivan täysin.
Marssin (vaapuin) myyjien luo, ja sanoin "anteeksi (eivät kuulleet heti, joten jouduin toistamaan), minä seisoin äsken tuolla odottamassa, että josko joku teistä kolmesta tulisi auttamaan uusien meikkien valinnassa, mutta teistä ei kukaan ilmeisesti huomannut, vaikka seisoin tuolla monta minuuttia?" Yksi myyjistä oli avaamassa suunsa, toinen näytti pahoittelevalta ja kolmas oli naama norsunveellä. Sanoin, että ostan Diorini muualta ja häivyin.
Ehkä lapsellista, mutta ketutti niin paljon. Laitoin vielä sähköpostia samana iltana, tarkan kellonajankin ja sain vastauksen, että asia on käyty läpi myyjien kanssa ja että kukaan heistä ei huomannut minua?!
[/quote]
Joo ja sitten jostain toisesta liikkeestä olisit ollut valmis laittamaan palautteen, että miksi siellä myyjät tulevat puhuttelemaan ja kysymään tarviiko apua kun sellainen on niiin ahdistavaa?:D
Kyllähän nyt myyjän pitää kyetä aina lukemaan ajatuksia..Jos joku seisoo hyllyn äärellä niin totta kai myyjän on kyettävä heti tietämään, onko hän upputunut ajatuksiinsa eikä halua, että kukaan häiritsee, vai odottaako apua. Tarkoitushan ei ole se, että av-mamma voisi puhutella myyjää, sehän olisi tosi noloa.
Paikkauntani Sokos on kuuluisia siitä, että palvelua on turha odottaa ainakaan niin, että asiakaspalvelija olisi edes tavallinen, saati että hymyilisi.
Kerran olin ostamassa ripsaria ja meikkivoidetta, ja tarvitsin apua. Odotin, että kassalla olevat kolme myyjää olisivat kääntyneet katsomaan, että asiakas odottaa. Ja odotin sentään siellä Dior ja Chanel - osastolla, jos sillä on mitään merkitystä. Niin ei. Yksi katsoi minua silmiin ja minä yritin näyttää siltä, että tarvtisisin apua. Alkoi vituttaa niin, että mietin etten tee elettäkään että HAEN myyjän luokseni. Odotin muutaman minuutin, juorukerho jatkui. Lähdin jo kävelemään pois, kunnes kai raskaushormoneista johtuen suivaannuin aivan täysin.
Marssin (vaapuin) myyjien luo, ja sanoin "anteeksi (eivät kuulleet heti, joten jouduin toistamaan), minä seisoin äsken tuolla odottamassa, että josko joku teistä kolmesta tulisi auttamaan uusien meikkien valinnassa, mutta teistä ei kukaan ilmeisesti huomannut, vaikka seisoin tuolla monta minuuttia?" Yksi myyjistä oli avaamassa suunsa, toinen näytti pahoittelevalta ja kolmas oli naama norsunveellä. Sanoin, että ostan Diorini muualta ja häivyin.
Ehkä lapsellista, mutta ketutti niin paljon. Laitoin vielä sähköpostia samana iltana, tarkan kellonajankin ja sain vastauksen, että asia on käyty läpi myyjien kanssa ja että kukaan heistä ei huomannut minua?!
[/quote]
Välillä siinä juorukerhossa kyllä puidaan ihan oikeasti tärkeitä työasioita. Kukaan ei ole ajatustenlukija ja aina ei riitä, että yrittää näyttää avuntarpeessa olevalta.
Itse olen saanut aina hyvää palvelua, kun olen avuntarpeessa reippaasti etsinyt vapaan myyjän, pyytänyt anteeksi että häiritsen ja kysynyt asiani. Hymyillen ja avoimesti, ei kyräillen siitä, että minua ei ole huomioitu ja ajatuksiani luettu. Nykyään asiakaspalvelijoiden ja myyjien niskaan sälytetään niin hirveästi hommia, että tuntuu kuin työnantajankin mielestä asiakas olisi vain välttämätön paha. Yhdessäkään paikassa nykyään yksikään työntekijä ei ole paikalla pelkästään asiakasta varten, mikä sitten aiheuttaa näitä tilanteita
[/quote]
Olin kerran Sokoksella töissä kausiapulaisena, ja muistan, kuinka vakkareilla oli tapana tulla kassan taakse juoruamaan kun ei ollut asiakkaita. Kun joku asiakas sitten tuli, vakkarit liukenivat paikalta ja jättivät minut palvelemaan asiakasta yksin.
Välillä kassalla oli paljonkin jonoa ja minä yksin siinä palvelemassa, samalla kun vakkarit lymysivät hyllyjen takana muka kiireisinä. Tuli paljon paineltua sitä "Kerroksen *piip* kassalla tarvitaan ruuhka-apua" -nappia niiden viikkojen aikana :D
Kollegat olivat sinänsä ihan mukavia, mutta ketutti vain tuo "kausityöläinen hoitakoon hommat" -asenne.
Minä vaadin aina ystävällistä ja 110% palvelua. Jos en saa sitä, kysyn nimen ja valitan joko esimiehelle tai korkeammalle. Suomessa saa jatkuvasti huonoa palvelua, siellä kun on vielä vanha herraviha.... Täällä Saksassa saa aidosti ystävällistä palvelua ja minä olen joka liikkeessä ”Herr” ja ”Sie”. Eli ”Te”. Suomessa junttimaisesti sinutellaan asiakkaita.
Huono palvelu ärsyttää minuakin!
Ei tarvitse olla super-iloinen, mutta positiivinen pitää olla, niin että asiakas ei tunne itseään häiriköksi.
Valitan, sanon joko ihan suoraan tai sitten lähetän sähköpostia. Jaloilla äänestäminen on paras valinta, jos useasti saa heikkoa palvelua.
Olen yrittäjä palvelualalla. Saamme paljon hyvää palautetta asiakaspalvelustamme. Se on oikeasti helppoa, silloin kun työstään tykkää. Se joka ei tykkää niin rankaksihan se käy. Silloin pitää vaihtaa työpaikkaa.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 08:57"]
sama ongelma. Postia kun ei voi valita.
[/quote]
Mutta sen voi valita, mihin postiin paketti menee. Ei luultavasti toimi suurikokoisiin kirjeisiin. http://www.posti.fi/palvelutverkossa/paketinohjaus/