Täytän 40v. -miehellä vauvakuume.
Täytän pian 40v. ja miehelläni on kova vauvakuume. Hän haluaisi toisen lapsen. Nyt mietin, olisiko se vielä kohdallani mahdollista? Onko muita tämän ikäisiä äiteja/odottajia paikalla? Kuinka raskaus on sujunut? Minkälaisia tutkimuksia ja seuloja olette käyneet läpi?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 21:34"]
"mummoäitiydestä" sen verran että minulla on kaveri jonka vanhemmat saivat hänet yli 40 vuotiaina. Ala-aseella tyttö häpesi vanhempiaan, koska kaikki kaverit ihmettelivät hänen iäkkäitä vanhempia. tytön isosiskot olisivat voineet olla hänen vanhempiaan. nyt kun 30 lähestyy, kaverina vanhemmat ovat jo vanhoja, ei toivoakaan että auttaisivat lastenlasten kanssa. Paljonhan on kiinni vanhempien asenteesta, monet näyttävätkin nykyään 5-kymppisinä hyvinkin nuorekkailta. Mutta lapsensilmin katseltuna, minusta lapsia ei pitäisi hankkia enää yli 40 vuotiaana. Monesti unohdetaan katsoa asioita hieman pidemmällä tähtäimellä.
[/quote]
Meillä isovanhemmat ovat seitsenkymppisiä ja vallan mainiosti jaksavat. Iso osa on tuossa iässä varsin terveitä vielä. Viiskymppiset sen sijaan ovat työelämässä eikä lastenlapsille ole samalla tavalla aikaa.
Ja on muuten turha verrata esim. 80-lukua, silloin oli trendinä parikymppisiniä tehdyt 2 lasta. Nykyään olaan palattu takaisin luonnollisempaan rytmiin, jossa myös nelikymppiset kasvattavat perhettään.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 21:49"]
Miksei mies voi hankkia sitä lasta jonkun nuoremman kanssa?
[/quote]
Rumasti sanottu, mutta saattaahan se tehdäkin niin.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 21:34"]
"mummoäitiydestä" sen verran että minulla on kaveri jonka vanhemmat saivat hänet yli 40 vuotiaina. Ala-aseella tyttö häpesi vanhempiaan, koska kaikki kaverit ihmettelivät hänen iäkkäitä vanhempia. tytön isosiskot olisivat voineet olla hänen vanhempiaan. nyt kun 30 lähestyy, kaverina vanhemmat ovat jo vanhoja, ei toivoakaan että auttaisivat lastenlasten kanssa. Paljonhan on kiinni vanhempien asenteesta, monet näyttävätkin nykyään 5-kymppisinä hyvinkin nuorekkailta. Mutta lapsensilmin katseltuna, minusta lapsia ei pitäisi hankkia enää yli 40 vuotiaana. Monesti unohdetaan katsoa asioita hieman pidemmällä tähtäimellä.
[/quote]
Minä taas häpesin vanhempiani jotka saivat minut 19-vuotiana! Kadehdin sen sijaan kaverin lääkäriäitiä, joka taisi olla tasan 40 v kaverini saadessaan.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 21:26"]
Minulla on siis yksi lapsi 6v. Susarusasiaa siis pohdin myös. Itse olen kahden vaiheilla asian kanssa. Mies toi asian esille vasta vähän aikaa sitten. T. AP
[/quote]
Niin, se on teillä varmaan valinta nyt tai ei koskaan. Toiset saa ensimmäistä 40 v iässä toiset on silloin jo mummoja. Jos kunto ja jaksaminen on ok, niin miksipä ei. Lasten kouluikäiset kaverit, joilla on iäkäämmät vanhemmat voi ihan hyvin, jos ei paremminkin kuin nuorempien lapset. Ja näiden lasten vanhemmat on mukana samallatavalla menossa kuin muutkin. Ovatpa sattuneet olemaan vielä ihmisiä jotka ovat mukavia ja joilla on arvot kohdillaan. t.toinen 40
Hyvin voi vielä saada vauvan. Olen 40 ja odotan kolmatta. Raskaus on sujunut hyvin, tässä iässä ei meidän kaupungissamme ole mitään ylimääräisiä seikkoja vielä. Vanhempani odottavat kovin, että pääsevät osallistumaan vauvan hoitoon, tosin pitkä välimatka hieman estää. Vanhempien lasten kohdalla he olivat työelämässä eivätkä jaksaneet hoitaa lapsenlapsia. Nyt kuulemma on aikaa!
Sain kuopukseni 39-vuotiaana. Raskaus meni samalla tavalla kuin aikaisemmatkin. Synnytys oli helpohko ja entistäkin nopeampi. Lapsi on nyt 3-vuotias, hyvin kehittynyt ja ihana. Kaikki hyvin siis. Itse en ole missään iässä pitänyt vauvavaiheen valvomisesta, mutta sitkeänä ihmisenä olen niistäkin selvinnyt. Kuntoni on hyvä, koska olen aina liikkunut melko paljon. Jos suunnittelet raskautta, suosittelen kunnon kohottamista tärppämistä odotellessa. Jos ei vauvaa tule, ei kuntoilusta haittaa ole, mutta jos tulee, niin jaksat paremmin. Onhan se ihana asia, että voisit täyttää miehesi toiveen, mutta tietenkin sinun on itsekin haluttava lasta. Itse koen "vanhana" äitinä olevani entistä rennompi, ymmärtäväisempi ja parempi muutenkin.