Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jätänkö 2,5 vuotiaan päiväunet pois, niiiin väsyttää tämä taistelu?!

23.07.2006 |

hei,

Kyseessä siis 2,5 vuotias poika,jonka kanssa erittäin suuria vaikeuksia päiväunissa ollut n. kolme kuukautta ja viimeisen kuukauden aikana mennyt ihan mahdottomaksi.Yritetty nukuttaa niin hyvällä ja sitten kun ei riitä niin mikään ei tehoa, keksii kaikkea mahdollista ja sitten tunnin jälkeen minulla alkaa olla mitta täysi.Olen kokeillut kaikkea mahdollista tapaa hienovaraisesti, muuttamatta tuttuja rutiineja. Olen ollut sitä mieltä, että nukkumisrituaaleja syömisten jälkeen ei tule turhaan pitkittää, vaan pisut, pesut, halit, pusut ja hyvän yön tai päiväunien toivotukset tapahtuvat aina lapselle tutuilla tavoilla ja nukkumaan mennään sitten aika pian näiden jälkeen. Olen myös ollut koko ajan sitä mieltä että päiväunet nukutaan ainakin kolmevuotiaaksi. Yöunille saadaan poika n. 20.30 ja aamulla herää usein jo 5.30 - 6.00. Tämä on jo jonkun aikaa laittanut miettimään, että lyhyiden yöunien takia olisiko parempi jättää ne useimmiten tunnin päiväunet pois, että korjaantuisiko yöunen määrä siten. Meillä on myös pieni vauva ja on todella raskasta taistella varsinkin päivällä pojan kanssa kun pienikin vaatii oman huomionsa. Hermot on välillä nimenomaan tämän uniasian kanssa välillä tosi tiukalla. Ymmärrän kyllä, että pojalla uhmaikäisenä on ollut melkoinen mullistus pikkuveljen syntymä ja hän oireilee sitäkin myös tässä uniasiassa. Neuvolassa vaan toistetaan koko ajan, että päiväunet olisi kyllä hyvä nukkua..., mutta eikö jokainen lapsi ole oma yksilönsä myös unien suhteen? Antakaa vinkkejä, neuvoja, ajatuksia asiasta, tiedän että kovin tuttu aihe.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitäisin päiväunista kiinni. Meillä aika lailla sama tilanne. Poika reilu 2v ja vauva tulossa ja herää myös aikaisin n 6.00 aikaan. Ihan oikeasti koko päivä ilman päiväunia on mahdoton ajatus. Poika olisi niin väsynyt illalla että koko ilta menisi ihan pipariksi. Meillä ollut ajoittain ongelmia nukkumisessa, mutta uskon vakaasti siihen, että lapset yrittävät aikansa aina aika ajoin, mutta luovuttavat kun huomaavat, että ei onnistu; nukuttava on, tekisi mitä tahansa. Meillä nukutetaan poika omaan sänkyynsä ( ei pinnasänky) ja ollaa samassa huoneessa kunnes nukahtaa. Ei juttelua, ei silittelyä ei mitään " palveluja" . Pölisee aikansa ja nukahtaa sitten. Mihin aikaan laitat päiväunille? Meillä mennään usein jo 11.30, koska kun herää noin aikaisin niin liian myöhäiseksi ei saa päästää, koska on liian yliväsynyt nukahtaakseen. Itse asiassa nukahtamiset helpottui huomattavasti, kun aikaistettiin tuota nukkumaan menemistä.Ennen oli hyvä, jos ennen 13 nukahta, nykyään on kuin kello että nukahtaa ennen kuin kello lyö 12. Eli tuo asia ainakin kannattaisi tarkistuttaa kuntoon, kun te heräätte joskus jopa viideltä eli vielä aikaisemmin. Jos vauva ontullut hiljattain, poika ehkä kokeilee rajoja uudelleenja protestoi " muutosta" , joten siksikään ei pidä antaa periksi. Uni on tosi tärkeää alle 3-vuotiaille ja itse asiassa alle 4-vuotiaille.Suurimmat ongelmat yleensä johtuvat yliväsymyksestä. Toivottavasti tästä oli jotain apua. Tsemppiä!

Vierailija
2/9 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei,

laitan pojan päiväunille n. 11.45-12.00. On nukkunut omassa sängyssä n. 2 - vuotiaasta lähtien omassa huoneessa. Se vaihe ennen nukkumaan menoa ei ole vaan mitään omaa juttelua, oliskin vaan. Silloin käydään läpi sängystä nousemiset monta kertaa, peiton ja unilelujen kanssa pelataan, täytyisi kutittaa, laulaa, kertoa tarinoita jne. Ja jos ei näitä tee niin aloittaa sinnikkään vastarinnan erilaisine temputuksineen, monesti tämä sängystä pois nouseminen ja kovaääninen itku. Olen sitä mieltä, että tämän ikäisen lapsen tulisi jo opetella ja osata nukahtaa itsekseen ilman viihdyttelyjä ja seuran pitoa, mutta keinot alkavat olla käytetty loppuun. Sitä jämäkkää otetta ollaan käytetty lukuisia kertoja, mutta samat temput poika yrittää tehdä,ja on siinä todella sinnikäs ja periksiantamaton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luetaan sekä päiväunille että yöunille mentäessä. Rauhoittaa mukavasti lapsen. Oli meilläkin kyllä just tuolloin 2,5-vuotiaana varsinaisia temppuiluja nukkumaan menon kanssa, mutta sitkeesti vaan aina nukutin niin kyllä ne siitä sitten tokeni. Poika nukkuu edelleenkin päiväunet, on 3v5kk.

Vierailija
4/9 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätin vajaa kolme vuotiaan pojan päiväunet pois. Poika ei yksinkertaisesti enää nukahtanut päivällä, oli vaikka kaksikin tuntia hissukseen omassa huoneessaan-- vaan ei nukahtanut.

Nykyään poika (3v 2kk) saattaa nukahtaa autossa jos ollaan iltapäivällä asioilla, muuten menee päivät ilman unia.

Tämä sopii meijän perheelle hyvin, päiväuniaikaan luetaan kirjoja, tehdään palapelejä tai oleskellaan meijän terassilla. Vauva (10kk) nukkuu unensa sisällä klo 12-15 välisenä aikana.

Esikoinen nukkuu kuitenkin vuorokaudessa riittävästi eli menee nukkumaan klo 19 ja herää aamulla vasta ysin aikaan.

Minusta on kivaa, että muksut ovat jo unten mailla tähän aikaan, ehdin vaikka surffailla netissä tai viettää laatuaikaa miehen kaa.

Vierailija
5/9 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan ketjun, jos löydän. Meillähän jätettiin päikkärit pois 2,5v koska tyttöä ei saatu nukkumaan ennen puoltayötä, jos nukkui päivällä.

Vierailija
6/9 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan taisteltu ainakin neljä kuukautta päikkäreiden kanssa, nyt yhtäkkiä rupesi taas nukkumaan, tänään kolme tuntia! Varmasti riippuu lapsesta, meidän pojasta kyllä näki että ylikierroksilla käydään jos ei nukuta.

Vierailija
7/9 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saahan ne otettua takaisin ohjemistoon jos siltä tuntuu. Yöunet saisivatkin olla sitten pitemmät. Olisko pikkuinen huomionkipeä? Voisiko häntä huomioida hyvissä ajoin ennen uniaikaa esim. sadun lukuhetki sohvalla sylikkäin ja sitten sänkyyn?

Meillä kaikki (3,5v,5v,6v) nukutetaan edelleen lukemalla satu. Päiväunille saa nukahtaa vanhempien sänkyyn,vauvan imetys onnistuu siinä samalla ja voipi äitikin torkahtaa " vahingossa" . Mutta illalla yritän jaksaa nukuttaa omiin sänkyihin mutta jos oikein väsyttää otan viereen jotta saan itsekin maata ja nukahtaakin.

Nyt ei tosin enää isommat nuku kuin noin kerran viikkoon.

Vierailija
8/9 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei,

kokeilin tänään sitten pojalleni laittaa päiväunille vähän aikaisemmin, klo. 11.30 ja en valvonut hänen uniaan vieressä, vaan istuin hänen huoneen sohvalla suostumatta ylimääräisiin jutteluihin, kutitteluihin jne., olin vain hiljaa ja jos yritti pois sängystä, ohjasin takaisin. Vähän aikaa yritti tätä, mutta nukahtipa kuitenkin vajaassa puolessa tunnissa. Olikohan tämä vain sattumaa...? Mitenkähän voisin säilyttää tämän saman tavan sillonkin kun olen yksin nukuttamassa, kun / jos pienemmälläkin on samaan aikaan omat tarpeensa, ettei menisi ihan molempien luona juoksuksi?! Mutta sitä kai se enemmän tai vähemmän on kun päivät ja tilanteet ovat vauvan kanssa vielä niin vaihtelevia.

Kiitos joka tapauksessa päivänsäteelle vinkistä, tänään se ainakin toimi!

Vierailija
9/9 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväunet pois!! Ei mitään järkeä nukuttaa väkisin! Meillä poika kolme eikä ole nukkunut puoleen vuoteen päikkäreitä ja sitäkin ennen nukkuminen päivällä oli yhtä taistelua. Joskus satunnaisesti saataa vielä päivällä nukkua jos on erityisen väsynyt. Mut jos joka päivä kunnon päikkärit nukkuu niin nukahtaa illalla vasta kahentoista aikaan. joten ei mitään järkeä!!