Synnytin syöksyllä (15min)
Kuinka kauan synnytyksesi kesti? Itse synnytin viidennen lapseni syöksyllä, 15min. Kaikkialtaan. Ekasta supistuksesta vauvan ulostuloon. Nyt pelottaa että on sama edessä!!
Kommentit (34)
Syöksysynnyttäjillä seuraava synnytys voidaan ihan hyvin käynnistää vaikka pari vk ennen laskettua aikaa turvallisuussyistä.
Pressa on kylläkin naimisissa lapsettoman ihmisen kanssa.
Epäilin lapsiveden tihkumista ja lähdettiin tarkistamaan. Ekat kunnon supistukset tulivat synnärin odotustilassa. 12 minuuttia siitä kolmas lapsemme oli syntynyt.
Kyllä tuollaisen synnytyksen jälkeen sinut otetaan sairaalaan hyvissä ajoin ja käynnistetään synnytys ettet joudu kotiin synnyttämään. Onnea tulevasta vauvasta äläkä stressaa.
Mistä se synnytyksen alkaminen lasketaan? veden menosta vai siitä kun alkaa säännölliset supistukset vai siitä kun kirjataan sairaalaan, kuten nro 18 :) ? Sit mullakin kesti vain puol tuntia.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 00:30"]
Kolme lasta on ja se riittää.
Ehkäisy on keksitty. Mitään järkeä ole tehdä puolta tusinaa tai enemmän.
[/quote]
Saanko kysyä että mitäs järkeä noissa kolmessa lapsessa sitten on? Olisi ehkä sinun tapauksessa saaneet jäädä nekin tekemättä, kusipäitä on jo tarpeeksi.
34 lisää, että itsellä ainakin tuo aika laskettu vesien menosta. Ensimmäinen tuntemus siitä, että synnytys voisi olla lähelläkään oli 20min ennen lapsen syntymää ja ne oli epäsäännöllistä supistelua. Sitten ei oikein ollutkaan mitään muuta kun hieman epämukava olo ja painon tunnetta alakerrassa, mutta tiesin, että kuuluu asiaan ja en sen enempää miettinyt.
Mut olin onneksi valmiina sairaalassa, joten kävelimme rauhassa saliin päin (mut oli tarkoitus käynnistää) ja jutustelinkin synnärin ovella vielä huumorijuttuja ja kertoilin tilanteesta sekä vastailin kysymyksiin.
Sänkyn kun pääsin pari minuuttia ennen vauvan syntymää niin muistan kuinka mut tarkistettiin ja sanottiin ettei vielä ole kipulääkityksen aika että korkealla ollaan vielä ja kestää onkin aikaa. Tämä lääkäri lähti kävelemään ovesta ulos kun kääntyikin takaisin eikä meinannut hanskojaan saada ajoissa käteen kun vauva vaan tuli. Siis ponnistutti kyllä ja kovin, mutta pelästyin itsekin, että jos hetki sitten en ollut alkuunkaan valmis niin kuinka pahasti käy ja onko repeäminen vain pienin ongelma.
Pidättelin minkä pystyin ja kun sain hoitajaan myöntyvän katsekontaktin niin lapsi syntyi ulos heti.
Raskausdiabetes olikin sitten toinen juttu....
tuolloinkin sokerit romahti kummallakin. Se ei ollutkaan raskausajan vaan ihan oikea diabetes, jota ei silloin vielä tiedetty/uskottu. Vauva sai apua, mutta onneksi mulla oli onni matkassa sillä kukaan ei sokeriani mitannut ei ennen eikä jälkeen.
Vaatikaa käynnistystä ihan oikeasti jos yhtä lyhyitä löytyy muillakin ja haaveena lapsia lisää. :)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 09:18"]
Mistä se synnytyksen alkaminen lasketaan? veden menosta vai siitä kun alkaa säännölliset supistukset vai siitä kun kirjataan sairaalaan, kuten nro 18 :) ? Sit mullakin kesti vain puol tuntia.
[/quote]
Silloin kun mä sain muksuni laskettiin säännöllisistä supistuksista. Eli 5 min väli niin katsottiin alkaneeksi.
t. se jolla kesti 42min lyhimmillään.
Minulla on alkaneet synnytykset heti kovalla voimalla. Eka kesti alusta loppuun 5 h (tunti ponnistusta poikkeavan tarjonnan takia) ja toinen 2 h. Ei sentään syöksyjä, mutta tosiaan heti alkaneet kovat supistukset kuin taikaiskusta.
Itselläni kesti toinen synnytys vesien menosta 1h 40min. Sairaalassa kerkesin olla sen tunnin. Olisikohan mahdollista saada käynnistys tähän seuraavaan synnytykseen? Edellinen oli karmea, kesto supistus päällä kokoajan, mitään lääkitystä en saanut ja ponnistus vaihe oli tuskaa. Merkittiin papereihin syöksysynnytykseksi!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 09:06"]
Pressa on kylläkin naimisissa lapsettoman ihmisen kanssa.
[/quote]
Mutta pressalla on lapsia. Ja Jennikin ehtii vielä, jos haluaa.
Mun kaverini on syntynyt ns. ekasta supistuksesta olohuoneen sohvalle. Jotakin epämiellyttävää kaverini äiti oli kyllä tuntenut ennenkin pitkin päivää, mutta ei ollut tajunnut, että supistukset voivat olla niin lällyjä. Oli ollut lenkillä yms ihan normaalisti.
Kesken puoli yhdeksän uutisten tuli eka supistus ja pakko ponnistaa ja homma oli siinä. Kaverin isä oli ollut vielä ns. istunnolla vessassa ja ehti hommaan mukaan, kun hartiat oli jo pihalla.
Minä synnytin neljännen lapseni ihan samalla ajalla! =)
Mut viidennestä pelkäsin kovasti kun piti mennä sektioon, että synnytys yllättää eka. Siksi sektio tehtiinkin etuajassa, sillä alateitse syntyminen olisi koitunut isoksi riskiksi kummallekin.
Että ainoa on kai apuna sitten harkittu käynnistys sairaalassa tai vaan ottaa riski. :)
4. synnytys 9 supistusta - 42 min. Onneksi olin jo sairaalassa kun alkoi.
2-3 synnytykset 1h 20 min