Eikö vaatekaupan nuoret myyjät enää käsitä mikä on berberi?
Menin eilen erääseen melko tunnettuun vaatekauppaan ja nuori naismyyjä kysyi, voiko palvella. Sanoin että etsin berberiä itselleni kun syksykin saa. No myyjä meni punaiseksi naamaltaan ja alkoi mumista ja sanoi ettei sellaista heiltä saa. Kuitenkin kun hetken kaupassa kiertelin, löysin berbereitä ja ostinkin. Sama myyjä oli sitten kassalla ja sanoin että miksi piti itse berberi etsiä ja neiti pyyteli anteeksi ja väitti ettei tiennyt, mikä berberi on.
Eikö myyjille oikeasti anneta mitään koulutusta?
Kommentit (105)
Määrittele ap nuori myyjä.
Mulle se on trenssi. Olen 52 v ja nainen.
(Burberryn tiedän kyllä ruutuvuoristaan.)
Vierailija kirjoitti:
Mä erehdyin kysymään kicksin myyjältä että löytyykö niiltä kakkumascaraa. Myyjätär pyöritteli silmiään ettei ole kuullutkaan sellaisesta. Joe Blascolla on valikoimissaan, stockalla sentään tiesivät.
Mä olisin tiennyt tämän. 70-luvulla lapsena katsottiin, kun äidit räkivät mustaan kakkumascaraan, ja sitten eikun harjalla ripsiin.
Olen useamman kerran kysynyt vaatekaupassa jotain tuotetta minkä nimeä nuori myyjä ei ole tuntenut. Ei kaikkea tarvitse osata, mutta sen verran voisivat koulutuksessa (vai onko sitä enää ollenkaan) opastaa, että voi rohkeasti kysyä asiakkaalta, mikä se on, jos ei itse tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut vaatekaupasta tikkurin, mutta nuori myyjä ei tajunnut, mitä tarkoitin! Ostin sen sitten toisesta myymälästä, moiseen sivistymättömien myyjien kauppaan en enää jalallanikaan astu.
Siis halusit kymmenen oravannahkaa? Mistä kaupasta löysit?
Tikkuri on villatakki, sinä sivistymätön moukka! Kaikki muut versiot on vääriä, minun versioni on oikea ja kaikkien pitäisi ymmärtää se!
Älähän pentu hypi nenille, mitään tuollaisia nykyaikaisuuksia!
Ei varmaan huitukka tiedä, mikä on pomppakaan?
Nuorten sanavarasto on kyllä olematon. Kaikenmaailman lainasanat (wörtti, ihku, jne) ja lyhenteet (OMG, LOL, jne) kyllä tiedetään, mutta suomen kielen sanasto lienee muutama sata sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuorten sanavarasto on kyllä olematon. Kaikenmaailman lainasanat (wörtti, ihku, jne) ja lyhenteet (OMG, LOL, jne) kyllä tiedetään, mutta suomen kielen sanasto lienee muutama sata sanaa.
No eihän ne lue muuta kuin instagrammia! Ei lueta kirjallisuutta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Appi sanoi hannatädinkakkuja pompannapeiksi.
Terveisiä Prismasta. ihan juuri
Varttitunti vierähti kun asiakas oli ostanut kittilastan. Koodi puuttui ja huitukka soittamaan. Aikaa tuhraantui kun huitukka ei tiennyt mikä se on eikä vastapäässäkän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mun ukki aikoinaan puhui berberistä, siksi tiesin, mutta enpä ole aikoihin kuullut tuota sanaa. Tuli ihan muistot mieleen!
Ihan samat sanat! Mun ukin berberi oli ruskea, siinä oli isot napit ja vyö ;D
Samiksia! Ukilla oli usein sen kanssa hattu ja yritän tässä juuri muistaa miksi sitä sanottiin, kun minusta silläkin oli joku oma, vähän erikoisempi sanansa...
Borsalino eli Borsa?
Pitäisi saada patellavyö, vanha vähän venähtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä riittää: vakstuuki, tampuuri, kattohuopa, matrassi, sydvesti...
Teinit ei tiedä
Satakunnassa kyllä vakstuukit ja tampuurit on edelleen aktiivisessa käytössä. Mutta sydvestiä en ole nähnyt pitkään aikaan.
Ainakon vuosituhannen vaihteessa sai Reiman valmistamia lasten sydvestejä.
Vierailija kirjoitti:
????minä olen 62v, enkä ole koskaan kuullutkaan berberi-vaatteesta.
Onneksi olkoon, olet siis vielä nuori! Äitini, sinua reilut 10 vuotta vanhempi, käyttää joskus tuota sanaa. En kuitenkaan itse olisi muistanut muuta kuin että se on jonkinlainen takki. N. 45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 40v enkä tiedä, mikä on berberi. En toki siis ole nuori enkä vaatekaupan myyjä.
Trenssi on sen takin oikea nimi. Berberi tulee Burberrysta joka on valmistanut trenssejä.
Mä olen 46, enkä tiedä berberiä, enkä trenssiä.
Mitäs sä sitten oikein tiedät?
Takeista siis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appi sanoi hannatädinkakkuja pompannapeiksi.
Fiat 600- autoa sanottiin myös Pompannapiksi, kun oli pieni ja pyöreä.
Sellaiseen kotteroon ahtauduttiin koko 4-henkinen perhe ja naapurin muori ja vaari joskus myös.
Muorilla ja vaarilla perperit päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mun ukki aikoinaan puhui berberistä, siksi tiesin, mutta enpä ole aikoihin kuullut tuota sanaa. Tuli ihan muistot mieleen!
Ihan samat sanat! Mun ukin berberi oli ruskea, siinä oli isot napit ja vyö ;D
Samiksia! Ukilla oli usein sen kanssa hattu ja yritän tässä juuri muistaa miksi sitä sanottiin, kun minusta silläkin oli joku oma, vähän erikoisempi sanansa...
Borsalino eli Borsa?
Jep, sehän se oli!
Mä olen nuori, en tosin myyjä, ja tiesin mikä on berberi. Tosin persettähän se nykyään tarkoittaa.
Mun ukki sanoi sitä vilttihatuksi.