Kuinka paljon kokematon voi juoda alkoholia saamatta KRAPULAA?
Tausta: Oon yli 2-kymppinen ja ollut koko elämäni absolutisti ja yhden kerran vaan siideriä maistanut pari vuosi sitten. Olen vieroksunut suomalaista läträämiskulttuuria. Suurin syy on kuitenkin ollut jonkinasteinen emetofobia eli oksentamisfobia. Oon karttanut asioita, joiden seurauksena oksu ryöpsähtäisi vessanpönttöön. Viimeksi olen oksentanut 9-vuotiaana, joten aika hyvin oon onnistunut välttämään ja tuuriakin ollut myös. Kop kop! Elämäni ei siltikään ole erikoisemmin ollut rajoittunutta ja harvoin koko fobiaa edes ajattelen. Haluan kuitenkin joskus tulevaisuudessa saada lapsen, vaikka raskauspahoinvointi jo hieman pelottaakin. Ja Aasiaan haluan myös joskus matkustaa, vaikka siellä onkin suuri vatsatautiriski. Eli pelko pitää kohdata, mutta kaikki ajallaan. :)
The main thing: Nyt kiinnostaisi opetella alkoholin käyttöä. Ykkössyy on, että oon aika ujo uusien ihmisten illanvietoissa, joten jotain hyötyä vois olla alkoholista. En siis halua teinien tapaan opetella kantapään kautta vaan tehdä oikein projektin tästä. :D Aattelin lähteä siideristä liikkeelle. Eli kuinka paljon kannattais juoda ekalla kerralla? Pitäisikö eka juoda 1/3-osaa ja seuraavalla kerralla puoli pulloa? Painoindeksini on normaalipainon alarajalla. Tälläkin kai merkitystä? Mietin jos jollain lomalla opettelisin, niin voisin juoda vaikka joka toinen ilta ja nostella sitä määrää vai onkohan liian tiheesti. Vai pitäisikö arkiviikkoina vkloppuisin eli viikon välein nostella sitä... Kuinka korkeaan humalatilaan voi päästä ilman sammumistilaa tai krapulaa? Kuinka suuresta määrästä tulee nousu- ja laskuhumala? Jos joskus pääsen siideriä väkevempiin asti, mitä kannattaisi kokeilla ensiksi ja sitten toiseksi? Muuta huomioitavaa tai vinkkejä? Kuinkahan nopeaa elimistö ylipäänsä tottuu vastaanottamaan alkoholia... En tosiaan halua seuraavana päivänä päänsärkyisenä halata vessanpönttöä! :)
Kommentit (23)
Kannattaa juoda vaan hiprakkaan asti ja se tulee nopeaa vastaan. Jos haluaa pitää linjoistaan kiinni, laitti-sidukat paras vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 22:05"]
Seurustelujuomista kuohuviini ja valkoviini on sellaisia, joita kannattaa opetella juomaan. Juomia ei pidä koskaan juoda sekaisin! Silloin on varma krapula taattu.
[/quote]
Tämä yleinen uskomus on pelkkää legendaa, sillä alkoholin määrä ratkaisee. Sellaisisissa tilanteissa, joissa on tarjolla monia erilaisia alkoholijuomia, tulee helposti juoduksi enemmän kuin vain yhteen lajiin keskittyessä. Ääriesimerkki on oluen kittaamisen väliin heitellyt snapsit, siis saksalaiseen tyyliin. Krapula on taattu, mutta ei sekoituksen vaan suuren alkoholimäärän takia.
Krapula ei tarkoita oksentamista. Join perjantaina 9 annosta (painan 58kg), olin humalassa joo ja eilen oli krapula. Eli väsytti, oli vähän heikko olo ja pää kipeä. Oksentamiseen mulla vaaditaan joko tyhjään mahaan juomista tai ihan tolkutonta määrää.
Syö ennen kuin alat juoda, juo mietoja ja hitaasti ja ota lasi vettä juomien välissä. Kun tulet kotiin, juo puolesta litrasta litraan vettä. Myös chlorella ehkäisee krapulaa ennen alkoholia otettuna.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 15:19"]Syö ennen kuin alat juoda, juo mietoja ja hitaasti ja ota lasi vettä juomien välissä. Kun tulet kotiin, juo puolesta litrasta litraan vettä. Myös chlorella ehkäisee krapulaa ennen alkoholia otettuna.
[/quote]
Unohdin vastata otsikon kysymykseen, mutta 3-4 on varmaan maksimi kokemattomalle. Painan saman verran kuin ap, ja juon yleensä 5-9 annosta illan aikana riippuen siitä, miten aikaisin aloitan.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 15:19"]Syö ennen kuin alat juoda, juo mietoja ja hitaasti ja ota lasi vettä juomien välissä. Kun tulet kotiin, juo puolesta litrasta litraan vettä. Myös chlorella ehkäisee krapulaa ennen alkoholia otettuna.
[/quote]
Unohdin vastata otsikon kysymykseen, mutta 3-4 on varmaan maksimi kokemattomalle. Painan saman verran kuin ap, ja juon yleensä 5-9 annosta illan aikana riippuen siitä, miten aikaisin aloitan.
Se on täysin yksilöllistä. On ihmisiä, jotka eivät saa krapulaa vaikka juovat kaatokännit (eli sammuvat lopuksi). Jokun saa krapulan lasillisesta punaviiniä, jotkut kun ovat herkkiä punaviinissä oleville sivuaineille.
Huonoiten krapula tulee kirkkaasta viinasta, sillä siinä ei ole mitään sivuaineita. Krapulaa voi estää syömällä juomisen aikana ja juomalla joka toisen lasillisen alkoholitonta. Ikivanha kikka on syödä pari raakaa kananmunaa ennen juomista, niin alkoholin imeytyminen on kuulemma hitaampaa. Mene ja tiedä.
Varminta on juoda vain kaksi-kolme annosta kirkasta, syödä ennen ja juomisen aikana jotain ja nauttia myös muuta nestettä. uskoisin, että vain muutama prosentti aloittelijoista saa tästä krapulan.
Muuten varoitus: Hiilihapolliset juomat imeytyvät salamannopeasti. Vaarallisia aineita ovat siis shampanja, kuohuviini ja siiderit, ja onhan oluessakin jonkin verran hiilihappoa. Näistä saa nopean kännin ja helposti myös krapulan. Ja kaikki ne janottavat lisää.
Sanotaan, että olut sammuttaa janon. Se on markkinamiesten puhetta. Tarjosin kerran saunavieraille vettä janoon, mutta jokainen kieltäytyi kahden lasillisen jälkeen. Mutta kun tarjosin olutta, kukaan ei kieltäytynyt kahden pullollisen jälkeen. Vesi sammuttaa janon, olut kiihdyttää sitä.
Painoindeksi ei paljon vaikuta, vaan paino. Satakiloinen voi juoda enemmän kuin 50-kiloinen ja naiset vain 2/3 siitä mitä samanpainoinen mies.
Kiitos tiedoista! Kuulostaa hankalalta, siksi en ole aiemmin jaksanutkaan perehtyä tähän. Noi kirkkaat tuntuvat tosi pelottavilta, en osaa sanoa uskallanko.
Aijaa, se meneekin pelkän painon eikä kehon kokonaisvaltaisen massan mukaan. Oon 57 kg.
-ap
Oman kokemuksen mukaan keho tottuu hyvinkin nopeasti, toleranssi kasvaa. Aloita juomalla vain yksi annos, pidä taukoa ja kuulostele oloa. Ekan illan aikana kannattaa juoda korkeintaan 2-3 annosta, mutta seuraavana päivänä (tai vaikkapa yli 10h edellisten jälkeen) voit taas ottaa vähän enemmän.
Aloittelijoilla ongelmaksi koituu yleensä itsetuntemus: humalatila pääsee yleensä yllättämään, eikä omaa humaltumista huomaa. Jos olo tuntuu hilpeältä, alkoholi maistuu hyvältä ja tuntuu että voisi juoda vielä lisääkin, niin silloin kannattaa lopettaa. Jos juo yli tuon rajan, paha olo voi myöhemmin yllättää.
Muista aina pitää lukua, montako annosta olet kuluttanut!
Lykkyä pyttyyn t. Helposti oksentava
Mun mielestä kannattaa aloittaa siidereistä, lonkeroista tai oluesta. Prossa on 4,5-4,7. Ne eivät ole aloittelijan kannalta salakavalia.
Otat yhden, siiderin, sitten toisen. Rauhallisesti ja niin, että n. 1h menee pulloa kohti. Voit juoda vaikka 5 siideriä, niin varmasti ei ole krapulaa. Joka pullon välissä lasi vettä.
Otat yhden, siiderin, sitten toisen. Rauhallisesti ja niin, että n. 1h menee pulloa kohti. Voit juoda vaikka 5 siideriä, niin varmasti ei ole krapulaa. Joka pullon välissä lasi vettä.
Kiitos paljon näistä kommenteistanne ja vinkeistänne! Tää ei ole minulle ihan pikkujuttu tosiaan aloittaa. Jännä nähdä mitä tästäkin seuraa, ehkä kokemusmaailma vähän laajenee, kun mielensopukoita tuolleen höykytetään jollain aineella. :) Vaikka en tiedä jääkö alkoholi elämääni kovinkaan suureen asemaan. Ja kun en saunastakaan tykkää, niin tän kokeiluprojektin myötä minusta tulis edes vähän enemmän suomalainen... ;D
-ap
Mä juon alkoholia 1-3 kertaa vuodessa. Tänä vuonna olen juonut kerran koska osui vaan yhdet juhlat koko vuodelle..kotona en tykkää tissutella. Koska inhoan syvästi krapulaa ja sen tuomaa morkkista mulla on viiden juoman sääntö, yleensä pysyttelen shamppanjassa, kuoharikin menee ja joskus jopa siideri. Viidestä en ole aamulla tippaakaan krapulainen eikä edes maistu sellainen vanha viina suussa. MUTTA juon pikkuhiljaa illan aikana ja viiden juoman jälkeen, jos ilta jatkuu, siirryn veteen..kotona ennen nukkumaanmenoa vielä syön jotain. Vainoharhaista joo mutta inhoan niin krapulaa.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 20:33"]
[/quote]
Minä en ainakaan suosittelisi viiden pullon vetäisyä heti kättelyssä.
Krapulan esto -vinkkini on juoda maitoa illan päätteeksi ennen nukkumaanmenoa. Nuorempana tämä toimi minulla hyvin. Nykyään juon harvoin.
Seurustelujuomista kuohuviini ja valkoviini on sellaisia, joita kannattaa opetella juomaan. Juomia ei pidä koskaan juoda sekaisin! Silloin on varma krapula taattu.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 19:55"]
Kiitos tiedoista! Kuulostaa hankalalta, siksi en ole aiemmin jaksanutkaan perehtyä tähän. Noi kirkkaat tuntuvat tosi pelottavilta, en osaa sanoa uskallanko.
Aijaa, se meneekin pelkän painon eikä kehon kokonaisvaltaisen massan mukaan. Oon 57 kg.
-ap
[/quote]
Ihan syytäkin olla varovainen niiden kirkkaiden kanssa. Itselleni ne eivät sovi ollenkaan. Vatsa ei kestä, ja koko sisältö tulee ylös kerralla. Tämä ei ole kiva juttu huomata opiskelijasitseillä, jonne on puketunut hienosti, ja joilla nostetaan vodkamaljoja jo alkuruuan kanssa.
Olin itsekin muuten vuosia todella varovainen alkoholinkäytössä, vaikken absolutisti ollutkaan. Sellaiset 3-4 alkoholiannosta saattoi kulua illan aikana ystävien kanssa, jaettuna vähintään yhtä monelle tunnille. Ensimmäisen kerran olin krapulassa 21-vuotissyntymäpäivieni jälkeen, jotka sattuivat olemaan yliopiston fuksiaispäivänä. Johtui siitä, että juhlajuomaksi varaamani, kaverin kanssa puoliksi juotavaksi tarkoitetun kuoharipullon lisäksi sain opiskelukavereilta lahjaksi toisen. Kaikkea en juonut itse, mutta varmaan sellaiset noin 10 annosta tuli juotua... Seuraavaan krapulaan menikin sitten taas hetki.
Vuosien kuluessa olen kyllä huomannut, ettei se, kuinka usein tai paljon juon, hirveästi vaikuta krapuloihin. 5-6 annosta pystyn juomaan niin, että aamulla on vain lievästi paha olo. 7-8 annosta on sellainen määrä, että tiedän suunnitelmien muuttuvan seuraavalle aamulle. 9+ annoksesta on seuraava päivä pilalla iltapäivään saakka. Nuo kaksi jälkimmäistä vaihtoehtoa ovat niin epämiellyttäviä, etten tuohon tilanteeseen tietoisesti hakeudu. Mutta joskus vain seura on niin hauskaa, että jossain vaiheessa iltaa unohdan laskea annokset.
Ei kannata lähtee mihinkään baariin tai bileisiin harjoittelemaan, ettei homma lähde lapasesta ja joku äijä vielä hyväksikäytä. Kirkkaat kihahtaa hattuun ja kontrolli menee sen siljän tien. Mieluummin vähäisiä annoksia mietoja juomia. Noviisi kun ei ole niihin tottunut, niin ne jo rohkaisevat tarpeeksi. Nousut ja laskut tulee helposti, varsinkin jos ei ole aiemmin käyttänyt. Ite meen aina ennen laskuhumalaa nukkumaan...