Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turkkilainen nuori vierailulle, syömisistä ov

Vierailija
11.01.2014 |

Meille tulee turkkilainen teini asumaan pariksi viikoksi. Toki tiedämme, että sianlihaa emme tarjoa ja liivatteesta eli gelatiinista kuulin myös  ... kuinkahan tarkkaa on esim. kanan, naudan ja kalkkunan kanssa, pitääkö niiden olla halal-teurastettuja (en pysty hankkimaan ko. raaka-aineita halal-teurastettuna)?

Onko esim. lohi yleensä mieluista? Mitä olisi hyvä tietää ja ottaa huomioon? Paljon on varmasti kiinni itse nuoresta, noudattaako islamin sääntöjä tosi tiukasti vai ei.

Ruoka pitäisi siis paistaa oliiviöljyssä? Oliko näin?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jesus crazy!

Vierailija
2/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tarjottiin ihan tavallista ruokaa, tykkäsi kovasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö pysty kysymään nuorelta itseltään etukäteen? Minä olen tehnyt ruokaa juutalaisille vieraille useaan otteeseen, ja kyllä kaikki ovat kertoneet hyvin auliisti kysyttäessä, mitä he syövät ja mitä eivät. Ja tässäkin on ollut suuria eroja eri henkilöillä. Toiset noudattavat uskontonsa ruokasäännöksiä paljon tiukemmin kuin toiset. Ihan sama pätee varmasti muslimeihinkin.

Vierailija
4/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkista on tullut kyllä ihan tarkat ohjeet sianlihasta ja gelatiinin välttämisestä (tulivat koulun kautta), nuoret tulevat melko konservatiiviselta alueelta Turkista ja aiemmin ongelmana on kuulemma on ollut, etteivät ole uskaltaneet syödä oikein mitään. Kaikille ulkomaan matka on ensimmäinen.

Kyselin toki ruuista itse nuorelta, mutta sain aika ympäripyöreitä vastauksia. 

ap

Vierailija
5/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö siis että on muslimi?

Vierailija
6/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset muslimit ovat tarkkoja halalista, toiset eivät niinkään. Kasvisruoka on aina turvallinen vaihtoehto. Kala maistuu varmasti.

Vierailija
7/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäripyöreitä vastauksia? Tarkoittanee varmaan, ettei ole niin rajoittunut kuin luulette ja on ohjeistettu. Ei suonkaan kaikki turkkilaiset ole ruokarajoitteisia, päinvastoin, kokeilevat ja tykkäävät kokeilla...

Vierailija
8/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohi on aika voimakkaan makuista ja erilaista kuin vaaleat merikalat, joihin turkkilaiset ovat tottuneet. Ei ole mikään takuuvarma suosikki, vaikka niin luulisi. Kirpeät marjat eivät yleensä maistu, makean ja suolaisen yhdistäminen on outoa, samoin savustetut ruoat.

Tuosta halalista teidän ei tarvitse mainita mitään, se ei maistu yhtään erilaiselta, joten voitte antaa vieraan olla siinä luulossa, että liha on halalia, jos se nimittäin on hänelle tärkeää. Nauta ja lammas luultavasti maistuvat, lammasta Turkissa käytetään ehkä eniten lihoista. Kana todennäköisesti myös.

Varaudu siihen, että mikään ei oikein maistu, kun se on "erilaista". Tietysti hyvin käyttäytyvä vieras syö, vaikkei maistuisi, mutta monet turkkilaiset ovat todella nirsoja maistamaan vierasmaalaisia ruokia eivätkä pidä heille oudoista mauista. Erään turkkilaisen vieraamme mielestä kaikki suomalainen ruoka oli makeaa. En oikein tiedä, tarkoittiko se että ruoka on suolatonta ja mautonta, vai mitä, mutta noin yleisesti suomalaiset ruoat eivät uponneet.

Vierailija
9/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei 8! Juuri tuota meille sanottiin, että pitää varautua siihen, että mikään ei maistu ja joskus vuosia sitten monessa perheessä turkkilaiset vieraat olivat uskaltaneet syödä vain tomaattia ja vaaleaa paahtoleipää.

ap

Vierailija
10/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tarjota naudanjauhelihasta tehtyjä lihapullia (köfte) ja riisiä, jotain salaattia ja vaaleaa leipää kaveriksi. Näitä turkkilaiset syövät mielellään, kokemusta on!

Vierailija
11/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun muslimikaverin lempiruoka on pyttipannu. Naureskelee vaan, että älkää kertoko vaimolle... Mä menisin kotiruualla ja kyselisin, että mikä käy mikä ei. Omaa tyhmyyttä ja ennakkoluuloisuutta elää leivällä ja tomaateilla. Mä olin kiinassa joskus ja luoja tietää mitä söin. Kukaan ei puhunut kieliä ja näytettiin listalta arpomalla ruokia.

Vierailija
12/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:39"]

hei 8! Juuri tuota meille sanottiin, että pitää varautua siihen, että mikään ei maistu ja joskus vuosia sitten monessa perheessä turkkilaiset vieraat olivat uskaltaneet syödä vain tomaattia ja vaaleaa paahtoleipää.

[/quote]

Tuohon voi olla syynä myös se, että heitä inhottaa, jos samoilla keittiövälineillä on käsitelty sianlihaa. Turkkilainen anoppini ei voisi syödä mitään, mikä on paistettu pannulla, jossa on aiemmin paistettu sianlihaa. Tällä ei ole tekemistä uskonnon kanssa, hän ei ole mikään harras muslimi, vaan se sianlihan inho on niin syvällä tuossa kulttuurissa kasvaneessa. Varmaan sama, kuin meille rotanliha tai vastaava, voisin kuvitella.

8

Vierailija
13/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä asia on kyllä niin, että vieras syö mitä tarjotaan, ja jos Suomeen tulee, niin ruoka on suomalaista. Tietysti allergiat ja uskontoon liittyvät ruokarajoitukset huomioiden.

Vierailija
14/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa joillakin ollut ihmeellisiä turkkilaisia vieraita. Meillä ovat syöneet kaikkea, mitä on tarjottu ja hyvin kelpasi. Lihoista tarjosimme naudanlihaa ja broileria ja kalaruokien yllättävä suosikki oli silakkapihvit :). Ja mitään ei paistettu oliiviöljyssä, sitä eivät kuulemma kotonakaan käytä paistamiseen, vaan ihan voissa paistettiin kaikki.

Vierailija
15/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kebab ranskalaisilla? Mitä järkeä syöttää sille samaa ruokaa kuin kotonakin. Vähän kuinmenis Maroccoon syömään karjalan paistia. Salaatit, pastat, makaroonilaatikko jne. Mitään halalia syö kuin fundamentalistit...

Vierailija
16/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tiedän, että poika on muslimi. Itsekin ajattelisin, että sen pitäisi riittää, ettei meillä ole kotona sianlihaa pojan ollessa kylässä ja käytän oliiviöljyä kuten tavallisestikin ... gelatiinin voin ottaa huomioon myös. Itse olen matkustellut paljon ja haluan syödä ja elää maassa maan tavalla, mutta ymmärrän kyllä, että vieraallemme matka on ensimmäinen kerta ulkomailla.

Joustavuutta siis puolin ja toisin. Laitoinkin hänelle kysymykset halal-lihasta, saa nähdä, mitä vastaa. Toisaalta jos mikään liha ei käy, osaanpahan sitten varata enemmän kalaa ja kasviksia.

ap

Vierailija
17/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:47"]

Mun mielestä asia on kyllä niin, että vieras syö mitä tarjotaan, ja jos Suomeen tulee, niin ruoka on suomalaista. Tietysti allergiat ja uskontoon liittyvät ruokarajoitukset huomioiden.

[/quote]S

Samaa mieltä. Olenkin ilmoittanut niille nirsoille, että jos vielä tulevat Suomeen, voivat ottaa omat eväät mukaan tai syödä ravintolassa. Minä en heidän syömisensä kanssa ala stressata :) Kerroin vaan, mitä voi turkkilaisten vieraiden kanssa olla odotettavissa.

8&12

Vierailija
18/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäävät mausteisista ruuista ja tulisista ruuista! Suolaa saa olla runsaasti ruuassa ja ei makeita mausteita ruokiin tai hilloketta tms ruuan kanssa. Heille kaikki makea on jälkiruokaa ja syödään ihan erikseen jälkiruuaksi jne. Suolapurkki aina pöytään, chilipaprikoita tarjolle myös pöytään, sipulia tarjolle myös siivutettuna ihan sellaisenaan tai siihen suolaa ja sitruunaa päälle jne. Eivät käytä kastikkeita ruuissa yleenä ei lihoissa eikä salaateissa. Eli mielummin tarjolle lihat ja kastikkeet erikseen. Ei ikinä kala-maito yhdistelmää! Heidän uskomuksen mukaan myrkyllistä! Pitävät kalasta sellaisenaan, öljyssä paistettuna ja suolaa ja sitruunaa päälle. Ei kermaa!! Eli kastike erikseen tarjolle, niin oma kotiväki voi kastiketta laittaa. Lammasta syävät lihoista pääasiassa ja halal-lihaa saa esim etnisistä kaupoista. Vaaleaa leipää (patonkia, ranskanleipää jne.) aina tarjolle joka ruuan kanssa se on heillä tapana ja eivät käytä levitteitä! Hyvin se varmasti sujuu :)

Vierailija
19/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halal lihaa on tosiaan nykyisin helppa löytää etnisten kauppojen pakasteista ainakin :) Lihat usein keitetään esim kana kokonaisena kattilassa/lampaan koivet kattilaan ja suolaa vaan veteen. Hyvin harvoin paistetaan esim uunissa tai pannulla lihaa. Kala taas paistetaan aina pannulla.

Vierailija
20/30 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo - aika raskaalta kuulostaa - tuskin ne turkkilaisessa isäntäperheessä osaa varautua mitä suomalainen vaihto-oppilas mahdollisesti haluaisi syödä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme