Opettajat - teettekö lyhennettyä työviikkoa?
Olen ajatellut ehdottaa rehtorille, että syksystä lähtien tekisin vain kolmepäiväistä työviikkoa. Missä vaiheessa kevättä asia kannattaa ottaa esille? Olen vasta aloittanut uudessa koulussa, joten vähän arveluttaa mitä rehtori mahtaa ajatella...
Kertokaa omista kokemuksistanne!
Kommentit (10)
Yläkoulussa olen ja mun työhön pystyviä on samassa koulussa useita. Tuntimääristä tosin en tiedä.
Mä olen ala- asteen opettaja ja teen nelipäiväistä, maanantait olen pois.
Joskus rajoitteena olla käytettävissä olevien tuntien lisäksi luokkatilat ja lukujärjestystekniset asiat. Jos kaikilla aineenopettajilla on jo täyden tai lähes täydet tunnit, eivät he pysty ottamaan sinun tuntejasi.
Missä vaiheessa kevättä rehtorit alkavat suunnitella ensi vuotta, eli milloin kannattaa ottaa asia esille?
tottakai onnistuu alakoulussakin, mutta useimmiten siten, että joko teet lyhyempää päivää viitenä päivänä viikossa tai sitten maksimissaan neljää päivää viikossa. 3 päivää ei onnistu alakoulussa jos sinulla on oma luokka.
Mahdollisimman aikaisin tuota kannattaa kysyä, se kun vaikuttaa sekä lukujärjestykseen että muiden opettajien tunteihin (niiden, jotka ottavat ne sinun tuntisi).
Yläkoulussa tuo onnistuu tosiaan helpommin, mutta ei ole alakoulussakaan mahdotonta.
Eri asia sitten, onko järkevää kysyä tässä vaiheessa jos kerran olet vasta aloittanut kyseisess koulussa.
Olen aineenopettaja yläkoulussa. Palasin itse hoitovapaitten jälkeen töihin 16:lla tunnilla. Ilmoittelin koululle siinä vaiheessa, kun oppilaat olivat tehneet valinnaisainevalintansa, jolloin aineeni tuntimäärät alkoivat hahmottua. Valitettavasti lukujärjestystä ei saatu tehdyksi niin, että olisin saanut läpi vuoden edes yhtä tunnitonta päivää, lyhyitä päiviä kuitenkin (joskus liiankin lyhyitä, tällaiseen kannattaa varautua).
Kuopuksen ope oli luokat 3-5 osa-aikaeläkkeellä. Välillä oli koulussa ti-to ja toisena vuonna ma-ke. Asia oli ratkaistu siten, että hänen eläkepäivinään oli muiden opettajien opettamia aineita (käsityö, liikunta, musiikki, kielet jne). Itse opetti vikana vuonna vain äikän, matikan, hissan ja kuviksen.
Kaikki rehtorit eivät suostu tälläisiin järjestelyihin, jotka voivat tuoda todella paljon lisätyötä ja hankaluuksia lukujärjestysten tekoon.
Voit saada vähemmän opetustunteja, mutta ei ole takeita, että sinulle muödostuisi sen ansiosta opetusvapaa päivä. Se, mitä kursseja minäkin päivänä opetetaan, määräytyy tuntikiertokaavion perusteella.
Jos olet alakoulussa, suunnitelmasi tuskin onnistuu. Aineenopettajana voisi onnistua siinä tapauksessa, että koulussanne on jo työssä saman aineen tuntiopettaja pienellä tuntimäärällä.