Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Askarruttaako sinua jokin vaivasi? Osteopaatti vastaa tänään klo 16.45-17.45.

14.10.2020 |

Hei. Olen ammatiltani osteopaatti. Aiemmalta koulutukseltani hieroja. Teen töitä Vantaalla. Olen työskennellyt monien vaivojen parissa jo pitkään. Olen erikoistunut stressiin/ahdistukseen. Myös tukilihaksisto ja nivelkivut ovat osaamiseni kärkeä.

Nyt on mahis kysyä asioista. En tiedä miksi tulin tänne, mutta se ajatus tuntui hauskalta. Tykkään tehdä elämässäni erilaisia tempauksia. Olen siis ihan ihkaoikea ja jo melko kokenutkin ammattilainen ja valmiina jelppaamaan, ihan vaan siksi kun saan hyvän fiiliksen auttamisesta. Vahvistin nimimerkkini nyt, joten vastaan vain tämän takaa, enkä voi taata etteikö sekavia vastauksia tulisi muilta keskustelijoilta. Kuudelta alkaa fudismatsi, joten ennen sitä olen saatavilla n. tunnin ajan.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, hienoa että sinulle saa esittää kysymyksiä.

Osaisitko kertoa, mistä johtuu kun selkä jumiutuu niin että alaselkä muuttuu ns. lankuksi?

Vuosia sitten minulla ollut välilevynpullistuma, tästä edelleen välillä vaivaa.

Yritän jumpata kivun sallimissa rajoissa, mutta aina silloin tällöin selkä menee spasmiin (esim. pienessä etukumarassa /huonossa asennossa tuntunut luiskahdus, jonka jälkeen n. viikon jumi.)

Kiitos.

22/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Kuulostaa ikävältä, vastasinkin aiemmin yhteen alaselkäkipuun. Nämä ovat hankalia etänä. Hyvä että olet käynyt kuvissa ja sieltä tullut selkeytys. Niinkuin usein, näissä oireiden syyt ovat toiminnallisia, ei rakenteellisia. Tarkoitan siis sitä, että kyseessä on heikko tukilihaksisto tai liika istuminen ja nivelten liiallinen väärä kuormitus. Testaapa pientä testiä: Istu tuolille. Nosta kipeän jalan polve niin kovasti kuin jaksat kohti nenääsi, mutta vastusta sitä kaikin voimin käsillä. Eli tällainen pieni pattitilanne, jossa kädet tai polvi ei liiku vaan ne jää vääntämään toisiaan vasten. Pidä 20-30sekuntia. Nouse ylös, helpottiko kipu yhtään selässä? Tämä on pikatesti s-i-nivel vaivalle. suoliluu (ilium) on tällöin jämähtänyt "istuma-asentoon" eli hieman takakenoon eikä halua antaa sieltä oikein periksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit kylkiluiden painumisella sisään? Painuvatko ne siis painettaessa vai ovatko ne painuneet tässä vuosien saatossa hiljalleen? Onko selkäranka suora?

24/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee hieman sivuun osaamisalueeltani, niinkuin varmaan jo itsekin tiedät, lantionpohjan lihakset ovat ilmeisesti avainasemassa itsehoidossa. Tämän enempää en osaa tästä auttaa. 

25/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Hieronta toki auttaa hetken, mutta niinkuin ortopedi hyvin sanoi, todellinen syy on usein heikoissa kaulrangan tukilihaksissa ja niiden vahvistaminen on tärkein osa hoitoa.

Vierailija
26/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi polveni kipeytyy portaissa ja pyörää polkiessa?

Vierailija
27/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osteopaatti vastaa kirjoitti:

Moi. Tämä menee ravitsemuspuolelle. En voi vastata ammattilaisena. Henkilökohtaisesti käsitykseni on, että on terveellisempää kuin valkoinen sokeri, mutta nyt mennään mutulla.

Valkoinen sokeri (sakkaroosi) muodostuu glukoosimolekyylistä ja fruktoosimolekyylistä.

Vierailija
28/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän voisi johtua, että lenkillä yhtäkkiä oikealle puolelle alaselkää iskee "hermopinne", joka estää lenkin jatkamisen normaaliin tahtiin? Mitä tuolle voisi kotikonstina tehdä?

Vierailija
29/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori aikuinen, jolle tulee selkäkipua hyvin nopeasti esim tiskatessa/imuroidessa eli kun nojaan tietyllä tavalla eteenpäin. Kipu tulee aina samaan kohtaan keskelle selkää, vähän oikealla puolella.

Mitä tämä on olevinaan? 

Jos joudun samassa asennossa olemaan muutamaa minuuttia pidempään niin aina tulee tuo kipu. 

Kunto muuten hyvä, olen hoikassa kunnossa ym.

30/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Kiva kun olet perehtynyt em. hoitomuotoihin. Ahdistuksen johtumisessa varmasti satoja syitä meillä eri ihmisille. Mutta kysyit, miten hoidan sitä vastaanotollani. Stressissä/ahdistuksessahan aktivoituvat monet kehon suojalihakset kuten mainitsemasi "psoas" (tarkemmin psoas major & iliacus -lihakset). Hengityksemme pinnallistuu, ylävatsan alue voi olla kipeä, pallea passivoituu ja kiristyy, purentalihakset kiristyvät ja yöpurentaa (bruksismia) voi esiintyä, kurkku ja kaula jännittyy. rintaranka kangistuu, tulee närästyksiä ja suolisto-ongelmia. jnejne... Nämä kaikki ovat seurannaista pitkään jatkuneesta lievästi "taistele-pakene"-tilasta, jonka kiire ja huolet ovat hiljalleen aiheuttaneet. Näitä em. alueita lähdetään availemaan oikeilla tekniikoilla. Ohjeistetaan pallean venytysharjoitukset kotiin. Näin lyhyesti vastaten. 

Vierailija
31/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Kiva kun olet perehtynyt em. hoitomuotoihin. Ahdistuksen johtumisessa varmasti satoja syitä meillä eri ihmisille. Mutta kysyit, miten hoidan sitä vastaanotollani. Stressissä/ahdistuksessahan aktivoituvat monet kehon suojalihakset kuten mainitsemasi "psoas" (tarkemmin psoas major & iliacus -lihakset). Hengityksemme pinnallistuu, ylävatsan alue voi olla kipeä, pallea passivoituu ja kiristyy, purentalihakset kiristyvät ja yöpurentaa (bruksismia) voi esiintyä, kurkku ja kaula jännittyy. rintaranka kangistuu, tulee närästyksiä ja suolisto-ongelmia. jnejne... Nämä kaikki ovat seurannaista pitkään jatkuneesta lievästi "taistele-pakene"-tilasta, jonka kiire ja huolet ovat hiljalleen aiheuttaneet. Näitä em. alueita lähdetään availemaan oikeilla tekniikoilla. Ohjeistetaan pallean venytysharjoitukset kotiin. Näin lyhyesti vastaten. 

Kiitos, mielenkiintoista. Toisessa viestissä puhuit ahdistuksen syyn kartoittamisesta, ne on selvillä ja johtuvat asioista joihin ei voi itse vaikuttaa eikä psykoterapiakaan auta. Koen että ahdistus ja trauma ovat menneet keholle ja jääneet sinne ja uskon että jotenkin kehon kautta, liike ja hoidot pystyn sitä jotenkin helpottamaan. Pallean päällä tosiaan tuntuu niin kuin vanne kiristäisi. Pitääpä miettiä tuota palleaa enempi, jooga-palleahengitys onkin jo tuttu. Kiitos vinkeistä!

Olen käynytkin joskus osteopatiassa selkävaivojen vuoksi, minulla silloin oli piriformis vaivana. Hädin tuskin pystyin kävelemään mutta osteopatia auttoi, suosittelen muillekin selkävaivaisille. 

32/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Kuulostaa ehdottomasti selän tukilihaksiston ja hallinnan ongelmalta. Eli ryhtiä ja tukilihaksiston kuntoa täytyy kartoittaa, onko lantio oikeassa asennossa, miten seisontaryhti, onko polvet lukossa? Kippaako lantio eteen tai taakse. Näissä hyvä osteopaatti tai ehkä fysioterapeuttikin osaa auttaa. Jos haluat kokeilla jotain itse, olisi alaselän tukilihaksiston harjoituksista paljon hyötyä. voit yrittää googlata tai youtubesta tsekata esim. "quadratus lumborum exercise" (yksi selän tärkeimmistä tukilihaksista, sijaitsee aivan rangassa kiinni molemmin puolin selkää). Toinen tietysti mitä tulee mieleen on kuuluisat syvät vatsat. "Syvien vatsojen vahvistaminen" googleen, niin luulisi löytyvän hyvää matskua. Kolmas vielä mitä voisit youtubesta hakea on "multifidus exercise" eli selän syvien lihasten jumppa. Tsemppiä!

Vierailija
33/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä voi johtua, kun tiettyjä harrastukseen soveltuvia kenkiä käyttäessa kantapäiden alle tulee mustelman tuntuinen kohta? Miten asian voisi korjata?

34/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Onko kulumaa? Ikä? Joskus portaita alas kävellessä voi takareiden kireys kivistellä polveen asti. Toinen yleinen polvea kiusaava lihas on todella vähän tiedetty "popliteus". KOKENUT hieroja saattaa osata käsitellä sen auki. Myös sisemmän etureisilihaksen "vastus medialis" polvilumpioon tulevat säikeet ovat monesti aivan tukossa, niitä voi yrittää itsekin hieroa polvilumpion reunasta 5cm alueelta. googlaa kuva vastus medialis. Tsemppiä!

Vierailija
35/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu kropassa joka puolella olevat kivut..Kivut vaihtaa paikkaa ja esim. Molempiin ranteisiin vihloo, sitten kipu voi hypätä muualle...kivut vähän samanlaisia kun lihaskipuja kuumeessa ilman kuumetta..tällainen tilanne ollut minulla jo useamman vuoden 😑mistä tutkimuksesta tulisi aloittaa?

36/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Toki riippuu paljon siitä minkä ikäinen olet, onko ranka ja lihaksisto kunnossa, eli mikä on alkuasetelma. Mutta kuulostaa selän hallintaongelmalta näin alustavasti arvioiden. Ehkä juoksussakin voi olla jotain mikä ei toimi. Netissäkin taitaa olla monia "juoksukoulu" verkkokursseja, josko sieltä löytyisi apuja. Toki kannattaa piipahtaa osteopaatilla asiasta. 

Vierailija
37/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikkua vuan! Ookkohan kuitenni hieroja Hirvaalta? Pientä kutinaa täs on kyllä.

Vierailija
38/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Kuulostaa ehdottomasti selän tukilihaksiston ja hallinnan ongelmalta. Eli ryhtiä ja tukilihaksiston kuntoa täytyy kartoittaa, onko lantio oikeassa asennossa, miten seisontaryhti, onko polvet lukossa? Kippaako lantio eteen tai taakse. Näissä hyvä osteopaatti tai ehkä fysioterapeuttikin osaa auttaa. Jos haluat kokeilla jotain itse, olisi alaselän tukilihaksiston harjoituksista paljon hyötyä. voit yrittää googlata tai youtubesta tsekata esim. "quadratus lumborum exercise" (yksi selän tärkeimmistä tukilihaksista, sijaitsee aivan rangassa kiinni molemmin puolin selkää). Toinen tietysti mitä tulee mieleen on kuuluisat syvät vatsat. "Syvien vatsojen vahvistaminen" googleen, niin luulisi löytyvän hyvää matskua. Kolmas vielä mitä voisit youtubesta hakea on "multifidus exercise" eli selän syvien lihasten jumppa. Tsemppiä!

Kiitän. :) 

39/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Kuulostaa siltä, että lantion tai selän hallinnassa ja asentotottumuksissa voisi olla jotain probleemaa, jota voisi yrittää fiksata katsomalla ryhtiasennot uudelleen ja kartoittaa tukilihasten kuntoa selästä. Onko arjessa tai työssä ehkä jotain mikä toistuu samoissa asennoissa yhä uudelleen?

Vierailija
40/45 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikkua vuan! Ookkohan kuitenni hieroja Hirvaalta? Pientä kutinaa täs on kyllä. Mikäs avuksi, hohhoijakkaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi