Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muuton vaikutus opintotukeen?

Vierailija
10.01.2014 |

Pää hajoaa tähän miettimiseen. Aion siis tänä syksynä päästä kouluun, 18km päähän kaupunkiin. Asun nyt asumisoikeus-yksiössä ja täältä asti olisi rasittavaa lähteä matkustamaan kahdella eri bussilla kouluun. Olenkin siis päättänyt muuttaa kaupunkiin, etsiä vuokra-asunnon alueelta josta olisi kätevä kävelymatka kouluun sekä kaupungin keskustaan. Jos nyt saisin koulupaikan, laskin että opintotukeni tässä nyk. asunnossa asuessa olisi 747€. Voidaankohan sitä laskea jos muuttaisin täältä kaupunkiin tarkoituksenani päästä lähemmäs, mutta EN kuitenkaan koulun asuntolaan (koska sitähän katsotaan myös tuossa opintotuen myöntämisessä)? Asuntolaan en voisi ikinä muuttaa eläimineni ja huonekaluineni eikä minulla olisi muutenkaan paikkaa mihin heivata ne kuin ainoastaan oma asunto.

Eli..kannattaisiko minun yrittää päästä muuttamaan ennen koulupaikan saamista (joka on kyllä käsittäkseni aika mahdotonta koska olen työtön), VAI hakea asuntoa juuri koulupaikan varmistuttua nyt kesällä että olisi edes enemmän tuloja kun saisin opintotukeakin, VAIKO käytyäni jo koulua jonkun aikaa ja kuljettuani siellä täältä hevonkuusesta asti? Nykyinen vastikkeeni on 351€ ja kaupungissa se voisi olla n. 530€. Vaikuttaako se opintotukeen jos kesken opiskelun muuttaa halvemmasta asunnosta kalliimpaan päästäkseen lähelle koulua mutta ei asuntolaan jota tietenkin tyrkytetään kaikille ykkösvaihtoehtona?

Apuaaaahh.. :( Ahdistaa tämä monimutkaisuus ja kun kaikki tulevat ongelmat pitäisi pystyä katsoman kristallipallosta etukäteen miten toimia ettei tipahtele esteitä eteen.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sun opintotuki voi olla noin suuri? Vai onko noi nousseet viime vuosina kovastikin siitä kun oon itte opiskellut jokunen vuosi sitten?

Vierailija
2/11 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa summassa on luultavasti opintolaina mukana, ei muuten voi olla noin suuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan laskurilla mulle ainakin tulee tuollainen määrä. Laskin sen viime vuonna ja nyt näyttää ihan samaa summaa. Käsittääkseni sehän on se perus määrä vieläpä? Vaikuttaisiko sekin että olen jo täysi-ikäinen.. t.ap

Vierailija
4/11 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan laskurilla mulle ainakin tulee tuollainen määrä. Laskin sen viime vuonna ja nyt näyttää ihan samaa summaa. Käsittääkseni sehän on se perus määrä vieläpä? Vaikuttaisiko sekin että olen jo täysi-ikäinen.. t.ap

Vierailija
5/11 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis HÄH? laskit että opintotukesi olisi 747 € ? miten?? En muutenkaan ymmärtänyt mikä varsinainen kysymys oli... mutta sen verran tiedän, ettei asumislisää myönnetä omistusasunnossa asuvalle. asumisoikeusasunnosta en ole varma. epäilen sitäkin.

mä asun vuokralla ja saan maksimituet (opintotuki+ asumislisä) yht n. 489 €/kk. Kuntana Helsinki, eli pk-seudun ulkopuolella tuo maksimiopintotuki on pienempi. tästä ylimenevä osuus vuokrasta (mikäli ei riitä vuokranmaksuun) maksetaan sitten opintolainalla, jonka nosto-oikeutta mulla on valtiontakaamana 2000€ kevätlukukaudelle 2014. 

Vierailija
6/11 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan laskurissa on mukana laina siinä loppusummassa, kato niitä eriteltyjä summia...

Vierailija
7/11 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asunnon kustannukset ovat n. 250 euroa kuussa, asumistuki on jo maksimissaan. Kalliimman asunnon vuokraaminen ei siis nosta tukia (opintorahaanhan se ei vaikuta muutenkaan).

Vierailija
8/11 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto vaikuttaa opintotukeen niin, että opintotuen asumislisä muuttuu vuokran muuttuessa. Opintotuen asumislisää saa muistaakseni 80% vuokrasta, kuitenkin maksimissaan joku 200€. Ja koska saat tuolla vuokralla ne maksimi asumislisät, niin opintotuki ei muutu kun muutat.

Vierailija
9/11 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 00:03"]Kelan laskurissa on mukana laina siinä loppusummassa, kato niitä eriteltyjä summia...

[/quote]

Aah, niimpä onkin. No joka tapauksessa koko opintotuki sis. sen lainan olisi tuo 747€.

Ja miten joku ei ymmärtänyt kysymystä? :D Siis asuntolaahan tarjotaan ensimmäisenä asumisvaihtoehtona kun opintotukea hamuaa. Jos siitä kieltäytyy hyväksyttävin syin, niin mietin vain voidaanko saamaani tukea pienentää kesken opiskelun mikäli olisin muuttamassa tästä halvemmasta asunnosta kalliimpaan mutta lähemmäs. Vuokra-asunnon ja asumisoikeusasunnon vaihtamisella ei näkynyt olevan vaikutusta tuohon tukeen..

Vierailija
10/11 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 00:03"]Kelan laskurissa on mukana laina siinä loppusummassa, kato niitä eriteltyjä summia...

[/quote]

Aah, niimpä onkin. No joka tapauksessa koko opintotuki sis. sen lainan olisi tuo 747€.

Ja miten joku ei ymmärtänyt kysymystä? :D Siis asuntolaahan tarjotaan ensimmäisenä asumisvaihtoehtona kun opintotukea hamuaa. Jos siitä kieltäytyy hyväksyttävin syin, niin mietin vain voidaanko saamaani tukea pienentää kesken opiskelun mikäli olisin muuttamassa tästä halvemmasta asunnosta kalliimpaan mutta lähemmäs. Vuokra-asunnon ja asumisoikeusasunnon vaihtamisella ei näkynyt olevan vaikutusta tuohon tukeen..

Vierailija
11/11 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään olen ainut joka ymmärsi mitä Ap kysyi. Ja ihan miettimisen arvoinen kysymys kyllä, mikä monelta vähemmän terävältä jääkin huomaamatta. Ja kaikista tuistahan kannattaa pitää kiinni. No tässä vähän luin Kelan sivuja niin löysin tällaisen kohdan:

"Et voi yleensä saada asumislisää vuokra-asuntoon, jos sinulla on oikeus asua oppilaitoksesi asuntolassa maksuttomasti. MUTTA: Voit kuitenkin saada asumislisää, jos sinulla on jo ennen opiskelupaikan hakemista ollut asunto, josta käsin voit suorittaa opintojasi (asunto on opiskelupaikkakunnalla tai sellaisella paikkakunnalla, josta on mahdollista matkustaa opiskelemaan päivittäin)."

Eli tuon mukaan, Ap, saisit juuri tuon 747€ opintotukea mikäli kävisit koulua nykyisestä asunnostasi käsin, koska kouluunhan tuskin olet vielä hakenut kun yhteishakuaikahan alkaa vasta ensi kuussa. Mutta jos hakisit ensin kouluun ja vasta sen jälkeen asuntoa, et ilmeisesti saisi siihen asuntoon sitä asumislisää. :/ Eli vastaus toiseen kysymykseesi; opintotukesi kannalta suosittelisin sinun muuttavan ennen kouluun hakua, tai käyvän koulun vain nykyisestä asunnostasi käsin niin saat pitää sen asumislisän eivätkä katso pahalla asunnonvaihdostasi kesken koulun. :/ Voithan toki kysyä vielä Kelalta miten he tapauksessasi toimisivat.