Elokuva, joka on parempi, kuin
alkuperäisteos ? Siis aiemmin kirjoitettu kirja.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 22:51"]
Yritän nyt kovasti miettiä tuollaisia tapauksia... Varmaan kaikki versiot Moby Dickistä, koska kirja oli aivan kamalan tylsä ja jäi kesken vaikka kuinka yritin pinnistellä.
[/quote]
Sama täällä, varmaan ainoa kirja joka kaikesta yrityksestä huolimatta jäänyt kesken aivan liian monta kertaa. Teemasta silti useita filmatisointeja, mikä se sitten kellekin lopulta lie, siis se suuri valkoinen valas ja vihollinen ja tavoite samalla kertaa, mutta edes Moby Dick mainitaan.
Mutta itse kysymykseen: pakko sanoa se BBC:n Ylpeys ja ennakkoluulo kai sitten, vaikka kirjakin oli tosiaan hyvä. Monet klassikot todella huonosti filmatisoitu ja taas monet kirjalliset ns. sekundat tosi hyvin. Useinhan käy niin, että niitä hyviä elokuvia ei ole lukenut lainkaan kirjoina.
Vierailija kirjoitti:
Njaa... sanoisin, että Rosemary's Baby. Jonkun muunkin kohdalla muistan ajatelleeni näin, mutta nimi ei nyt just tuu mieleen. Kerron jos muistan!
Rosemary's Baby on tosiaan elokuvana parempi kuin Ira Levinin romaani. Miljöö on huikea, ja näyttelijät aina ulkonäköä myöten ovat karmaisevan osuvia, erityisesti Castevetin pariskunta ja muut Bramfordin noidat. Luin kirjan vuosia sen jälkeen, kun olin nähnyt elokuvan, ja vaikka se oli hyvä, elokuva on huikeampi.
Täytyy myös mainita Stephen Kingin Hohto sekä oikeastaan Carriekin. Syynä ei ole, että King olisi huono kirjailija, vaan Kubrickin ja De Palman taitavuus. Tykkäsin kyllä Carriestä kirjanakin tosi paljon.
En ole lukenut romaania, jolle Hitchcockin Psyko (Robert Bloch: Psyko) perustuu, mutta olen varma, että elokuva on parempi kuin kirja!
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Pilvikartasto. Elokuva oli lumoava, kirjaa en vaan jaksanut.