Oletko käynyt HIV-testeissä?
Jos et, niin miksi et ? Ja kuinka monen eri kumppanin kanssa olet ollut ilman testausta?
Itse käyn pari kertaa vuodessa Hiv-tukikeskuksessa, jossa tuloksen saa heti. Kävin tänään, koska olin joitakin kuukausia sitten yhden pojan kanssa ilman kondomia. Oltiin puhuttu taudeista ja hivistä, ja hän kertoi käyneensä testeissä, mutta koska en voinut tietää asiaa satavarmaksi, halusin tarkistuttaa itseni kaiken varalta.
Jos et ole käynyt testeissä, niin eikö mahdollinen hiv-tartunta pelota ollenkaan?
Kommentit (51)
Olen käynyt keskimäärin kaksi kertaa vuodessa. Kumppaneita on ollut (kaikki vakituisia) yhteensä kolme elämäni aikana (nyt olen vähän päälle 30-v.). Ja tosiaan pelkään HIV-tartuntaa - siksi nuo testaukset.
Olen käynyt useamman kerran, vaikka mitään aiheellista pelkoa ei ole ollut. Mieleni rauhoittamiseksi kävin ja ei ole tautia. Mieskin on käynyt.
^ja siis en ole ollut yhdenkään heistä kolmesta kanssa ilman testausta. Riittäisi, että kumppani pettäisi vaikkapa kerran tai valehtelisi testaamisensa osalta asiat, niin riski olisi olemassa.
En ole erikseen käynyt, mutta raskauden aikana tutkittiin muun ohessa.
Joskus menneinä aikoina kävin useamman kerran, nykyään en enää stressaa siitä. Tosin on myös tuo seksielämäkin rauhoittunut ja vakiintunut melkoisesti entiseen verrattuna.
Miten se tukikeskus toimii? Mennäänkö sinne vaan ilman ajanvarausta?
En eläissäni ole käynyt, enkä meinaa mennäkään.
32 kertaa on testattu 18 vuoden aikana.
Aika ajoin on muissa yhteyksissä tehty myös hiv-testi, erikseen en ole käynyt testauttamassa ikinä.
10 jatkaa ja olen ollut vain yhden miehen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 00:16"]
[/quote]
taitaa olla aikamoinen velikulta se sun miehes?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 00:12"]
Miten se tukikeskus toimii? Mennäänkö sinne vaan ilman ajanvarausta?
[/quote] 
Helsingissä ja muissa suuremmissa kaupungeissa on tuo tukikeskus, ja homma toimii niin, että sinne soitetaan ja varataan aika, monesti saa jo samalle viikolle. 
Sinne mennään täysin anonyymina eikä mitään nimiä/tietoja kysytä. Henkilökunta on erittäin pätevää, he vastaavat kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin, kertovat ja kuuntelevat. Siinä sitten otetaan testi, joka vahvistuu 15 minuutissa. Tosin tänään he testasivat myös uudella testillä, johon tulos tuli 15 sekunnissa. Eli tuloksen saa parissa kymmenessä sekunissa. Minä käyn mieluummin tuolla, kuin esimerkiksi terveyskeskuksessa. Parasta hiv-tukikseskuksessa on tosiaan se, että tuloksen saa heti. Olen niin panikoivaa tyyppiä, etten kestä odotella tuloksia sitä paria päivää ja sitten soittaa niistä tuloksista. 
-ap-
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 00:18"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 00:16"]
[/quote]
taitaa olla aikamoinen velikulta se sun miehes?
[/quote]
Eipä se mies kovin kummosesti vaikuta mun verenluovutukseeni... :D
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 00:14"]
[/quote] 
Kärsitkö hiv-pelosta/kammosta?
Kyselen ihan vaan siksi, koska itseäni on kyseinen sairaus 90-luvulta asti pelottanut, vaikka olinkin vasta lapsi, kun kuulin hivistä, tai silloin sitä sanottiin aidsiksi. Minulla ei ole ollut kuin muutama seksikumppani, ja tiedän, että hiv on etenkin Suomessa hyvin harvinainen ja huonosti tarttuva tauti - MUTTA silti......
-ap-
Harva kuitenkaan kutsuu verenluovutusta HIV-testiksi?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 00:14"]
[/quote] 
Kärsitkö hiv-pelosta/kammosta?
Kyselen ihan vaan siksi, koska itseäni on kyseinen sairaus 90-luvulta asti pelottanut, vaikka olinkin vasta lapsi, kun kuulin hivistä, tai silloin sitä sanottiin aidsiksi. Minulla ei ole ollut kuin muutama seksikumppani, ja tiedän, että hiv on etenkin Suomessa hyvin harvinainen ja huonosti tarttuva tauti - MUTTA silti......
-ap-
[/quote]
En kärsi vaan aina verenluovutuksen yhteydessä testataan.
2 kertaa 1997 ja 2003. Irtosuhteet syynä. 2004 aloin seurustelemasn nykyisen mieheni kanssa, enkä ole pettänyt, toivottavasti en hänkään.
Kerran testattu hiv ja about neljä kertaa klamydia ja tippuri.
Kerran kävin kun aloin luovuttaan äidinmaitoa. Mieheni takia en ole käynyt. Tämä ainoa suhde molemmilla koskaan. Joten ei ole tarvetta