Oletko ollut Roomassa, Italiassa? Mitä pidit?
Kommentit (52)
Roomaan kannattaa mennä keväällä (huhti-toukokuu) tai syksyllä (syys-lokakuu). Itse kävin huhtikuun alussa 2019, jolloin Roomassa kevät oli pidemmällä kuin Helsingissä, mutta sattumoisin se aika, jonka olin Roomassa, oli kylmempää ja sateisempaa kuin samaan aikaan Helsingissä.
Ruoasta on jäänyt sellainen fiilis, että kevyttä, välimerellistä ei oikein ole tarjolla. Tuhtia pastaa rasvaisella possunlihalla, pecorinolla, parmesanilla ja kermakastikkeella kyllä ihan riittämiin. Hyvää pizzaa löytyy ja lisäksi on paljon turistirysiä, jotka kannattaa välttää etukäteissuunnittelulla. Roomasta löytyy tietoa esim. matkailublogeista paljon.
Turisteja on aina suomalaiseen makuun runsaasti, mutta erityisen kova ryysis on heinä-elokuussa. Moniin nähtävyyksiin (esim. Colosseum, Vatikaani) kannattaa etukäteen ostaa opastettu kierros. Opastus toki maksaa verrattuna pelkkään pääsylippuun, mutta aikaa säästyy tunteja, kun ei tarvitse jonottaa sisäänpääsyä. Ja oppaan kanssa saa vierailuista enemmän irti kuin vaeltaessaan sen muun turistivirran mukana. Jo huhtikuun alussa high season on aluillaan ja jonot nähtävyyksiin jopa useiden tuntien mittaisia.
Kaunis kaupunki, Trastevere on ihana. Ja tosiaan historiaa on joka kadunkulma väärällään. Roomalaiset itse elävät "ulkoilmamuseossaan" kuin kotonaan. Samat eurooppalaisen suurkaupungin ongelmat ja lieveilmiöt siellä ovat kuin esim. Lontoossa, Pariisissa ja Barcelonassakin.
Olen käynyt muutaman kerran. Pidän kovasti kunhan lähtee pois keskusta-alueen turistipyydyksistä (toki ne täytyy kerran edes nähdä). Kivoja kaupunginosia ja junalla pääsee Rooman "rannalle" Ostiaan kätevästi 30 minuutissa. Matkan varrella Ostia Antica, mielenkiintoinen sekin. Muutenkin Rooman ympäristössä on viehättäviä kyliä ja viinialueita.
Joku piti Milanosta, omalla kohdalla se on ehdottomasti viimeinen Italian isoista kaupungeista. Ankea, suurin osa 60 ja 70 luvun rumaa arkkitehtuuria (vähän kuin Helsingissä).
Itse viihdyn paremmin pohjois-Italian kylissä ja kaupungeissa (esim Torino, Ferrera, Parma, Bologna). Sisiliaa rakastan myös, ollut sielläkin useamman kerran. Puglia, Basilicata ja Calabria käymättä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ja yllätyin positiivisesti. Äärimmäisen negatiivisen Barcelona-kokemuksen jälkeen olin varma, että en halua Etelä-Eurooppaan enää koskaan. Olin Roomassa työmatkalla ja harrastin samalla hieman kulttuuriturismia. Tosi paljon oli nähtävää, ruoka äärimmäisen hyvää (paikallisten suositukset kunniaan!) ja kohdalleni sattui kohteliaimpia ihmisiä, mitä olen koskaan suurkaupungissa tavannut - enkä edes osaa italiaa. Huijauksiin en törmännyt hirveän tiheään, niitä toki varmasti on paljon liikenteessä.
Multa siis peukku ylös Roomalle! Barcelonalle ehdottomasti alas.
Jäi kiinnostamaan että mikä vika Barcelonassa?
Se ei ole historiallisesti mikään arvokas kaupunki, kaikki on kuin jostain USA:sta. Gaudin kirkko ja pari stönöä ja Miron museo siinä nähtävyydet. Ja hirveästi turisteja kaikkialla!
Espanjan kaupungeista suosittelen pienempiä, enintään miljoonan asukkaan kaupunkeja kuten Valencia, Bilbao, Sevilla.
Turistipaikat kuten Colosseum ovat kauniita, muuten Italia on ihan perseestä. Taskuvarkaita kaikkialla ja turvattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ja yllätyin positiivisesti. Äärimmäisen negatiivisen Barcelona-kokemuksen jälkeen olin varma, että en halua Etelä-Eurooppaan enää koskaan. Olin Roomassa työmatkalla ja harrastin samalla hieman kulttuuriturismia. Tosi paljon oli nähtävää, ruoka äärimmäisen hyvää (paikallisten suositukset kunniaan!) ja kohdalleni sattui kohteliaimpia ihmisiä, mitä olen koskaan suurkaupungissa tavannut - enkä edes osaa italiaa. Huijauksiin en törmännyt hirveän tiheään, niitä toki varmasti on paljon liikenteessä.
Se ei ole historiallisesti mikään arvokas kaupunki, kaikki on kuin jostain USA:sta. Gaudin kirkko ja pari stönöä ja Miron museo siinä nähtävyydet. Ja hirveästi turisteja kaikkialla!
Espanjan kaupungeista suosittelen pienempiä, enintään miljoonan asukkaan kaupunkeja kuten Valencia, Bilbao, Sevilla.
Käsittämätön kommentti, kuin USA? Onhan sielläkin keskiaikainen vanha kaupunki.
Olen asunut Roomassa. Aivan ihana kaupunki, rakkain kaupunki maailmassa. Pakko aina välillä vierailla. Rakastan sitä elämää siellä. Ruoka on mahtavaa, piazzat yms. Ilmasto on hieno. Asuin hieman Rooman kaupungin ulkopuolella. Pitkät ja kuumat elokuun yöt rannalla, ravintolassa perheen kanssa, gelatot.
Eläminen Roomassa/Italiassa sitten taas on haastavampaa suomalaiselle. Jotkut asiat ovat halvempia, viini, ruoka, ulkona syöminen. Kallista on asuminen, lastenhoito jne. Talot ovat homeisia talven jäljiltä, putket täynnä p****a, byrokratia on syvältä, verokierto ja korruptio on joka päiväistä.
Vierailija kirjoitti:
Turistipaikat kuten Colosseum ovat kauniita, muuten Italia on ihan perseestä. Taskuvarkaita kaikkialla ja turvattomuutta.
Napolissa ehkä? Olen matkustanut ja asunut italiassa viimeiset 18 vuotta ja yhden kerran Milanossa yritettiin käsilaukku varastaa. Normaali varovaisuus ja tarkkaavaisuus riittää. Ihana maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kaupunki kunhan ei lankea turistihuijauksiin, jos siis turistina olisit menossa. Terve epäluulo kaikkia kadulla esitettyjä tarjouksia ja väitteitä kohtaan esim. "Siellä on valtava jono, mut multa saat liput helposti kun tulet meidän kiertueelle". Kannattaa suorittaa etukäteistutkimusta asioista joita haluat tehdä netistä löytyy paljon vinkkejä esim. "mistä liput paikkaan x kannattaa ostaa".
Näin juuri. Maksoin muistaakseni noin 30 euroa siitä, että pääsin Vatikaanin museoihin muka ilman jonotusta. Todellisuudessa siihen aikaan ei ollut kovin paljon jonoa muutenkaan, eikä edes sillä 30 euron panostuksella kuitenkaan selvinnyt kokonaan jonottamatta.
No sulla kävi kyllä sitten pulla tuon kanssa. Itsellä jäi Vatikaanin museo nälkemättä, kun koko viikon jono kiersi kolme korttelia. Mutta se lippu mikä ostetaan Palatiumille + Colosseumille kannattaa, sillä oikeasti ohittaa koko Colosseumin jonon. Ja sekin kiertää usein koko helkkarin pytingin...
Olin ostanut sen lipun muistaakseni aivan aikaiselle aamulle. Olisikohan se tapaaminen ryhmän kanssa ollut klo 8 aamulla tms. Tosiaan kannattaa yrittää mennä niihin kohteisiin erikoisiin aikoihin, jotta välttyy pahimmalta jonottamiselta.
Olen asunut Italiassa Roomassa, Padovassa, Venetsiassa, Triestessä ja Milanossa ja aumisaikaan lomaillut useaan otteeseen Italian Rivieralla. Eniten tykkäsin Padovasta ja Triestestä, vähiten Roomasta ja Venetsiasta. Milano oli kiva samoin kuin Rivieran lomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan ja painotan että tosiaan oli vain mun oma kokemus. En yleistä, mutta kerron silti oman kokemukseni.
Barcelona oli likainen, haiseva ja kallis. Täynnä turisteja myös, olin huhtikuussa.
Hidas palvelu ja juuri näitä turisteja inhoavat ja halveksuvat, niskojaan nakkelevat paikalliset. Erittäin huonot käytöstavat kaikilla! Tämä on mulle oikeasti tärkeä asia, barcelonalaiset tuntuivat ihan hirveiltä junteilta koko ajan. Monikin tarjoilija haukkui tilausvalintojani ja liian pienet juomarahat jopa heitettiin takaisin, siis kolikot paiskattiin rintaani! Kyllä ihmetytti, että nämä ihmiset siis saavat turismista tulonsa?
Itse olen matkannut maailmaa paljon ja osaan monia kieliä (en kylläkään espanjaa, sen myönnän). Tiedän olevani aina peruskohtelias joka tilanteessa, joten vika ei ollut minussa.
En koskaan ole tuntenut yhtä selvästi olevani vain kävelevä rahapussi, joka halutaan kyniä ja sitten heittää ulos mahdollisimman nopeasti. Tiedän, että tätähän turismi käytännössä monesti on, mutta tuolla se asenne hönki koko ajan aggressiivisesti päälle. Paikka yökötti ja olin oikeasti onnellinen koneessa matkalla Suomeen.
Siellä on kyllä hei kiva aurinko ja nättiä arkkitehtuuria. Whoopdi-doo. Mikä tahansa kohde mieluummin mulle, vaikka se Rooma uudestaan koska tahansa. :)
Barcelona on Katalonian pääkaupunki, jossa moni paikallinenkaan ei puhu espanjaa äidinkielenään. Se kannattaa muistaa, vaikka osaisi espanjaa. Viime vuosien aikana varsinkin nuorten katalaanien keskuudessa myös entistä enemmän noussut periaatteellinen vastustus Espanjaa, espanjalaista kulttuuria ja espanjan kieltä kohtaan. Toisaalta edelleen Barcelonassa englannin kielen taito ei ole itsestäänselvyys. Silti en itse espanjaa (tai katalaania) osaamattomana englantia puhuvana turistina ole saanut siellä tylyä kohtelua osakseni. Paikalliset yrittävät, vaikka eivät osaisikaan kieliä.
Yleisesti olen kuullut siitä, että barcelonalaiset ovat aivan kurkkujaan myöten täynnä turisteja, mutta itselleni ei ole tällaista käsitystä muodostunut henkilökohtaisen kokemuken perusteella. Olin kaupungissa joulun välipäivinä vuonna 2017. Turisteja oli joulusesongin vuoksi liikenteessä paljon. Niin ulkomaalaisia kuin myös muualta Espanjasta tulleita.
Kyllä Roomassa taksit on epärehellisiä!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt. Kaupunkihan on varsin kiinnostava nähtävyyksineen. Löytyy normaalitilanteessa myös paljon kulttuuritarjontaa sekä fantastisia ruokaelämyksiä. Mutta: Vierailin Roomassa huippusesongin ulkopuolella lokakuussa, ja silti kaupunki oli aivan täpötäynnä turisteja. Siinä syy, miksi en aio mennä uudestaan. Olen silti erittäin onnellinen, että olen saanut mahdollisuuden nähdä nämä upeat nähtävyydet.... Michelangelon freskot, Vatikaanin museoiden aarteet, Pantheon, Colosseum, Espanjalaiset portaat, Trevin suihkulähde, Forum Romanum. Paikkahan on tosiaan kuin valtava ulkoilmamuseo. Kerrassaan häkellyttävä.
Täällä juuri on kipuiltu Roomaa, tasan vuosi sitten kävelin Colosseumilla. Syyslomalla olimme siellä neljä päivää, turisteista oli paljon näin lokakuussakin, kaikki nuo mainitsemasi paikat käytiin, ja ihan niin kuin sanoit, paikkahan on yksi valtava ulkoilmamuseo. Puhumattakaan ruokatarjonnasta. Mahtava paikka, emme myöskään kokeneet mitään huijausyrityksiä. Vain se ihmismäärä oli negatiivinen yllätys. Ehkä joskus vielä uudestaan, mutta onnellinen siitä, että ehdimme käydä.
Turistienvihaajilla on nyt kissanpäivät - eipä ole turisteja nyt juurikaan häiritsemässä ja ostamassa palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Rooman takseista ihan suht neutraaleja kokemuksia. En tullut huijatuksi. Mutta se liikenne.. Se todella heikompaa hirvittää. Taksitkin ajelivat niitä kapeita mukulakatuja pitkin kuin viimeistä päivää. Kuin olisi jossain Fast and the furious-leffan takaa-ajossa ollut. Yhden liikenneonnettomuudenkin todistin, kun jollekin skootterikuljettajalle oli käynyt huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan ja painotan että tosiaan oli vain mun oma kokemus. En yleistä, mutta kerron silti oman kokemukseni.
Barcelona oli likainen, haiseva ja kallis. Täynnä turisteja myös, olin huhtikuussa.
Hidas palvelu ja juuri näitä turisteja inhoavat ja halveksuvat, niskojaan nakkelevat paikalliset. Erittäin huonot käytöstavat kaikilla! Tämä on mulle oikeasti tärkeä asia, barcelonalaiset tuntuivat ihan hirveiltä junteilta koko ajan. Monikin tarjoilija haukkui tilausvalintojani ja liian pienet juomarahat jopa heitettiin takaisin, siis kolikot paiskattiin rintaani! Kyllä ihmetytti, että nämä ihmiset siis saavat turismista tulonsa?
Itse olen matkannut maailmaa paljon ja osaan monia kieliä (en kylläkään espanjaa, sen myönnän). Tiedän olevani aina peruskohtelias joka tilanteessa, joten vika ei ollut minussa.
En koskaan ole tuntenut yhtä selvästi olevani vain kävelevä rahapussi, joka halutaan kyniä ja sitten heittää ulos mahdollisimman nopeasti. Tiedän, että tätähän turismi käytännössä monesti on, mutta tuolla se asenne hönki koko ajan aggressiivisesti päälle. Paikka yökötti ja olin oikeasti onnellinen koneessa matkalla Suomeen.
Siellä on kyllä hei kiva aurinko ja nättiä arkkitehtuuria. Whoopdi-doo. Mikä tahansa kohde mieluummin mulle, vaikka se Rooma uudestaan koska tahansa. :)
Mä en pidä myöskään Barcelonasta, joku about viitisen kertaa tullut käytyä, ei kiinnosta kyllä yhtään paikkana. Italia taas on ihana, noin 40 vierailukertaa takana, Rooma myös kaupunkina tosi jees :)
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen yleistys maasta, joka ulottuu Sisiliasta Välimeren rannalta Rooman ja Milanon suurkaupunkeihin ja Pohjois-Italian Alppeihin ja viinialueisiin. Italia on pitkä maa.
Ei Suomeakaan voi määritellä pelkän Helsingin ydinkeskustan perusteella. Saaristomeren idyllistä Lapin tuntureille on pitkä matka, ja aika paljon erilaisia tunnelmia mahtuu sillekin välille.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, olen ollut siellä n 20 kertaa ilman ongelmia. Jopa kerran auto 6h parkissa ovet lukitsematta ja koko omaisuus sisällä:)
On totta ettei pieniä (turisti)lapsia voi esim Sisiliassa päästää yksikseen kadulle leikkimään mutta silti en ole ikinä kohdannut mitään uhkaavaa. Sama lasten valvominen pätee pohjoismaita lukuunottamatta kaikkiin maihin!
Vierailija kirjoitti:
Ja Prahassa! Ja Bangkokissakin! VOI EI!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kaupunki kunhan ei lankea turistihuijauksiin, jos siis turistina olisit menossa. Terve epäluulo kaikkia kadulla esitettyjä tarjouksia ja väitteitä kohtaan esim. "Siellä on valtava jono, mut multa saat liput helposti kun tulet meidän kiertueelle". Kannattaa suorittaa etukäteistutkimusta asioista joita haluat tehdä netistä löytyy paljon vinkkejä esim. "mistä liput paikkaan x kannattaa ostaa".
Näin juuri. Maksoin muistaakseni noin 30 euroa siitä, että pääsin Vatikaanin museoihin muka ilman jonotusta. Todellisuudessa siihen aikaan ei ollut kovin paljon jonoa muutenkaan, eikä edes sillä 30 euron panostuksella kuitenkaan selvinnyt kokonaan jonottamatta.
No sulla kävi kyllä sitten pulla tuon kanssa. Itsellä jäi Vatikaanin museo nälkemättä, kun koko viikon jono kiersi kolme korttelia. Mutta se lippu mikä ostetaan Palatiumille + Colosseumille kannattaa, sillä oikeasti ohittaa koko Colosseumin jonon. Ja sekin kiertää usein koko helkkarin pytingin...
Olin ostanut sen lipun muistaakseni aivan aikaiselle aamulle. Olisikohan se tapaaminen ryhmän kanssa ollut klo 8 aamulla tms. Tosiaan kannattaa yrittää mennä niihin kohteisiin erikoisiin aikoihin, jotta välttyy pahimmalta jonottamiselta.
Vatikaanin lippu netistä, pääsee jonottamatta sisälle.
Colosseumilla opiskelijat keräävät ryhmiä jotka pääsee nopeammin sisälle
Miksi ihmeessä lähtisin jonnekin Roomaan? Tungos, turistit, huonot tavat, likaisuus, hygienian puute... Huh, helpommin ja halvemmalla pääsen Lahteen.