arkimaitojuoma
Onko kellään käyttökokemusta Valion markkinoille tuomasta arkimaitojuomasta ?
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 17:51"]
Sitä ei saa juoda sunnuntaina!
Se on nestettä, josta on ensin poistettu rasva, laktoosi ja proteiini ja sitten lisätty vakioitu määrä proteiinia. Siis erittäin keinotekoinen tuote, joka syntyy siitä, kun rasva ja proteiini tarvitaan juustonvalmistukseen. Tämä on nestettä, joka aikaisemmin oli jätettä, mutta jolle nyt on keksitty käyttö. Itse en joisi, prosessin ylijäämätuote vähän kuin kanannahka tai perunankuoret.
[/quote]
Myös tavallisesta maidosta poistetaan ensin rasva ja sitten se määrä vakioidaan, joten onko sekin mielestäsi erittäin keinotekoinen tuote? Tuo arkimaitojuoma ei tietääkseni ole nimestään huolimatta laktoositonta, toisin kuin muut maitojuomat. Proteiinin vakioinnin takia sitä ei vain saa kutsua maidoksi. Itse en ajatellut tätä arkijuomaa käyttää, sillä olen ihan tyytyväinen tavalliseen erittäin käsiteltyyn maitoon. En vain oikein tajua, miksi ihmiset ottavat tästä niin paljon kierroksia.
[/quote]
Maidosta separoidaan pois vain rasva, ei muuta, ja sitten sitä lisätään takaisin vakiomääriä maitotuotteen mukaan. Maitojuomasta poistetaan paljon enemmän ja sen nesteen saaminen takaisin tasalaatuiseksi onkin jo paljon hankalampi prosessi.
Voi hitsi, kamalaa meuhkaamista...
Meillä juodaan valion plusmaitoa, sitä rasvatonta, kamalaa lientä varmasti sekin...
Onhan se halpaa, mutta sitä en usko, että kuluttajat ovat toivoneet, että maidosta pitää poistaa osa proteiineista, rasvasta ja kalsiumista.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 18:08"]
Maidosta separoidaan pois vain rasva, ei muuta, ja sitten sitä lisätään takaisin vakiomääriä maitotuotteen mukaan. Maitojuomasta poistetaan paljon enemmän ja sen nesteen saaminen takaisin tasalaatuiseksi onkin jo paljon hankalampi prosessi.
[/quote]
Okei. Miten arkimaitojuomasta separoidaan laktoosi? Lisäksi tuon Valion linkin mukaan proteiinimäärän ero tavalliseen tavalliseen maitoon on 0,2-0,3 g/100 ml. Montako litraa juot maitoa päivässä, jos tuolla on jotain merkitystä? Minäkin juon mieluummin tavallista täysmaitoa, sillä en näe tarvetta millekään proteiinin määrän vakioinnille, mutten kyllä tarkkaan ymmärrä, miten se proteiinin määrän vakiointi on ratkaisevasti pahempi kuin rasvan. En edelleenkään tiedä, mitä "paljon enemmän" siitä poistetaan.
Miksi te juotte tällaisia keinotekoisia litkuja? Leikitte omalla ja lasten terveydellä, koska tällaiset juomat on kaikkea muuta kuin luonnonmukaisia ja verrattavissa periaatteessa mehuihin. Poistetaan ravinteet, poistetaan maidon positiiviset komponentit ja jätetään jäljelle teollisen prosessin läpikäynyt litku, jonka voi varsin hyvin korvata vedellä ja oikealla maidolla.
Se on nestettä, josta on ensin poistettu rasva, laktoosi ja proteiini ja sitten lisätty vakioitu määrä proteiinia. Siis erittäin keinotekoinen tuote, joka syntyy siitä, kun rasva ja proteiini tarvitaan juustonvalmistukseen. Tämä on nestettä, joka aikaisemmin oli jätettä, mutta jolle nyt on keksitty käyttö. Itse en joisi, prosessin ylijäämätuote vähän kuin kanannahka tai perunankuoret.
Ei. Mutta kovasti naurattaa,kun mukamas kuluttajajien pyynnöstä tulee..en ole kyllä nähnyt mikä maito kyseessä,mutta onko kukaan vielä laskenut montako eri sorttista maitoa jo on? Ihan liikaa:rasvaton,sama hylana,isona,pienenä,laktoosittomana. Ykkös maito,kevyt maito,hylana,isona,penenä,pillinä,laktoosittomana. Punainen+edellä mainitut. Lisäkalsium maidot.. Vieläkö puuttuu jotain? Ai niin:ingman,pirkka,arla,arla ingman,valio..huoh.. En tiennytkään,että joukosta vielä uupui yksi maito. Hyvä kun kekkasivat tuoda hyllyille. Liika on liikaa.
Just tein oman avauksen siitä että meidän S-Market sitten poistanut näköjään kokokaan Rainbowin maidon valikoimistaan ja ottanut tuon Arkimaidon tilalle. En tykkää!
[/quote]
Mitä vikaa perunankuorissa? Ei mitään. Kanannahkakin menee joskus. Erikseen en kumpaakaan ostaisi, kuten en varmaan arkimaitoakaan, kun juodaan muuta maitoa...
Höh,
sen takia sitä kaivattiin kun se on halvempaa!
Tervetullutta, meillä menee maitoa noin 14 litraa vkossa ( 3 lasta ).
kuinkahan paljon havempaa tämä jäteliemi on ?
[/quote]
Myös tavallisesta maidosta poistetaan ensin rasva ja sitten se määrä vakioidaan, joten onko sekin mielestäsi erittäin keinotekoinen tuote? Tuo arkimaitojuoma ei tietääkseni ole nimestään huolimatta laktoositonta, toisin kuin muut maitojuomat. Proteiinin vakioinnin takia sitä ei vain saa kutsua maidoksi. Itse en ajatellut tätä arkijuomaa käyttää, sillä olen ihan tyytyväinen tavalliseen erittäin käsiteltyyn maitoon. En vain oikein tajua, miksi ihmiset ottavat tästä niin paljon kierroksia.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 17:55"]
Just tein oman avauksen siitä että meidän S-Market sitten poistanut näköjään kokokaan Rainbowin maidon valikoimistaan ja ottanut tuon Arkimaidon tilalle. En tykkää!
[/quote]
Valio dumppaa arkimaitojuomaa kaupoille niin alhaisella hinnalla, että kauppias saa siitä kunnon katteen. Kaupassa on vain tietty määrä kylmätilaa ja kauppias laskee, millä maitokombinaatiolla hän saa parhaan tuoton ja silloin jostain täytyy luopua. Väitetään, että osassa maata Valio maksaa kauppiaalle siitä, että tämä ottaa maitojuoman myyntiin parhaalle paikalle. Se on kuitenkin vain valkoista nestettä, jossa on proteiinia, lähentelee tankinpesuvettä.
Mies juuri toi tuota kaupasta mulle, kun luuli sen olevan laktoositonta... Mutta siis se ei ole laktoositon maitojuoma!
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 17:56"]
Höh,
[/quote]
Oikeasti juotat niille tankinpesuvettä?
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 17:56"]
Höh,
[/quote]
Hei kun se ei ole MAITOA vaan MAITOJUOMAA.
Siitä on vähennetty PROTEIINIA ja samalla KALSIUMIA. Jotka juuri ovat tärkeitä kasvaville lapsille. Se vakiointi tarkoittaa sitä että proteiinia on VÄHEMMÄN kun maidossa yleensä. Eli vähän kuin sekoittaisit vettä sen "kalliimman" maidon joukkoon, sama lopputulos, mutta tarvitsisi kantaa kotiin pari purkkia vähemmän.
Minä en pidä tästä ajatttelusta että maitoa sorkitaan.
Me ollaan siirrytty kokonaan luomumaitoon.
Luomumaito sopii myös meidän laktoosi-intolerantikolle, samaa olen kuullut muiltakin.Ja sitä menee ne samat 14 litraa viikossa. Täysmaito ruuanlaittoon tähän päälle.
tutkiessani tuoteselosteita jääkaapin purkeista huomasin, että myös Valion Gefilus-piimässä on proteiinia tuo tasan 3%. Eli voisi päätellä että on vakioitua sekin jo.
Tämä muutos ? lienee tehty kaikessa hiljaisuudessa. Jos maito/maitojuoma- erottelua ei laki vaatisi, niin kaipa sitte olisi maitoakin muokattu yhtä lailla hissun kissun ?
http://www.valio.fi/tuotteet/artikkeli/valio-hyva-suomalainen-arki-maitojuoma-on-kuluttajien-toivoma-raikas-uutuus/
(Kuluttajat on siis erityisesti toivoneet että maidosta poistettaisiin sen arvokkaimpia ainesosia...)