Harmittaa toimia ilmaisena iltapäivähoitopaikkana!
Olen itse kotona nuorempien lastemme kanssa, suurin iso kouluikäisten lasteni kavereiden vanhemmista ei. Ongelmaksi ovat muodostuneet äidit, jotka soittelevat päivittäin koulun jälkeen, kuinka heidän lapsensa tahtoisi tulla meille leikkimään. Olen hurjan huono keksimään selityksiä, miksei meille voi tulla, mutta totuus on, että hiljalleen minulta alkavat loppua hermot jatkuvaan hälinään ja rahat vieraiden lasten ruokkimiseen. Ja vaikka olisin sanonut ko. äideille puhelimessa, että meillä syödään puoli viideltä, neljältä pitää kaverin lähteä kotiin, "lupaavat" nämä äidit lapsilleen, että he voivat jäädä meille syömään ja olla pidempään. Miten sanoa nätisti mutta jämptisti, että en ole ilmaisen iltapäiväkerho? En tahtoisi omienkaan lasten vuoksi pilata välejä näiden kavereiden vanhempiin... Laittaisivat vaikka joskus leipäpaketin tai hedelmäpussinpilttinsä matkaan, tulisi eleenä edes parempi mieli. :(
Kommentit (20)
Minä olen ihan tyytyväinen että lapset viihtyvät kavereineen meillä ja pidemmän päälle saisit olla siitä todella iloinen. Ruokaa ei ole pakko tarjota ja lähtökohtaisesti meillä saa välipalaa koulun jälkeen. Ruokaa kyllä joskus tarjoan mutta suurin osa kieltäytyy koska kotona on ruoka illalla myöhemmin. Itsehän tuota ruokaa tarjoat, joten sen voit ihan hyvin lopettaa ja jos kerran ahdistaa porukka niin sanot että " ei voi tulla" mutta se on kyllä minusta ihan turhaa ja todella tylsää lapsillisekin ellei kunnon syytä ole olemassa.
Mulla melkein sama ongelma. Erona vain se, että mä pistän vieraat ulos ennen iltaruokaa. Mutta välipalan tietty meillä saavat. Mua ärsyttää samoin se jatkuva älämölö kotona, ja koko ajan saa olla kuulolla mitä tapahtuu. Loma-ajatkin ahdistaa sen verran, että silloin pitää olla pois kotoa. Muuten kaverit olisi meillä aamusta iltaan..
Miksi te ette sovi lastenne kanssa, koska kavereita voi kutsua ja koska ei. Aamulla voi sopia, onko tänään kaveripäivä vai ei. Näin lapsi ei kutsu ketään silloin, kun se ei teille sovi.
Olette aikuisia ihmisiä, tarkoittaa sitä että te määräätte kodissanne. Aina tulee olemaan muita ihmisiä, jotka eivät ajattele tai toimi kuin haluaisitte. Nyt se suu auki ja sanot niille, että teille ei voi tulla!
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 14:05"]
Olen itse kotona nuorempien lastemme kanssa, suurin iso kouluikäisten lasteni kavereiden vanhemmista ei. Ongelmaksi ovat muodostuneet äidit, jotka soittelevat päivittäin koulun jälkeen, kuinka heidän lapsensa tahtoisi tulla meille leikkimään. Olen hurjan huono keksimään selityksiä, miksei meille voi tulla, mutta totuus on, että hiljalleen minulta alkavat loppua hermot jatkuvaan hälinään ja rahat vieraiden lasten ruokkimiseen. Ja vaikka olisin sanonut ko. äideille puhelimessa, että meillä syödään puoli viideltä, neljältä pitää kaverin lähteä kotiin, "lupaavat" nämä äidit lapsilleen, että he voivat jäädä meille syömään ja olla pidempään. Miten sanoa nätisti mutta jämptisti, että en ole ilmaisen iltapäiväkerho? En tahtoisi omienkaan lasten vuoksi pilata välejä näiden kavereiden vanhempiin... Laittaisivat vaikka joskus leipäpaketin tai hedelmäpussinpilttinsä matkaan, tulisi eleenä edes parempi mieli. :(
[/quote]
Törppöjä! Mun lapsi oli koulupäivän jälkeen aina kaverinsa luona jossa myös taaperoikäinen&toinen mahassa, ja omat eväät oli repussa, ihan ohjeet oli että ne syödään ja jos tarjotaan niin saa syödä kylässä mutta muuten automaattisesti omat eväät. Ihan älytöntä miten ajattelemattomia vanhempia voi olla, meille oli ensisijaista että kaverin äidin voinnin mukaan on lapsi siellä ja hyvin usein hän oikein toivoi että lapseni menisi sinne, koska nämä kouluikäiset aina leikkivät taaperon kanssa. Se oli myös meillä ohje lapselle, että siellä kyläpaikassa pitää osallistua kotitöihin ja taaperon leikittämiseen.
Otan osaa ap, ymmärrän tuskasi. Meillä on nyt ongelma erään lapsen luokkakaverin kanssa joka ei suostu ymmärtämään, että jos me sanotaan että ei voi tulla yöksi, se ei ruinaamalla parane. Lapselta saattaa tulla 20 tekstaria että miksi miksi miksi . Hän myös kutsuu omia kavereitaan meille, ja kun sanotaan että ei niin alkaa sama ruljanssi. Kun tämä lapsi on meillä, ei voi ikinä olla rauhassa omassa kodissa kun tämä lapsi vaatii kauheasti silmällä pitoa, roikkuu kaiteissa, hyppii lasipöytää vasten, ja saa päähänsä ihan älyttömiä leikkejä yms. ja koko ajan pitää olla kieltämässä (nelosluokkalaista).
Eikä tosiaan auta, että ollaan hänen kanssaan juteltu, jos kielletään niin lapsi haukkuu meidät meidän lapselle ja kehottaa kapinaan (huoh).
Mutta tosiaan, ap:lle vaan rohkeutta ottaa yhteys vanhempiin. Kerro että teille saa tulla jos on omat eväät ja lapsi osallistuu kotitöihin tms. ja jos sekään ei sovi, kerrot sen. Sun koti, sitä pitää vieraiden kunnioittaa.
Älä vastaa puhelimeen tai tekstiviestiin, älä päästä ketään teille
Ihan oikeasti? Onko tuollaisia vanhempia olemassa? Sanot, että nyt ei sovi ja piste. Älä ihmeessä anna ihmisten käyttää sinua hyväksi noin :(
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 14:05"]
[/quote]
Törppöjä! Mun lapsi oli koulupäivän jälkeen aina kaverinsa luona jossa myös taaperoikäinen&toinen mahassa, ja omat eväät oli repussa, ihan ohjeet oli että ne syödään ja jos tarjotaan niin saa syödä kylässä mutta muuten automaattisesti omat eväät. Ihan älytöntä miten ajattelemattomia vanhempia voi olla, meille oli ensisijaista että kaverin äidin voinnin mukaan on lapsi siellä ja hyvin usein hän oikein toivoi että lapseni menisi sinne, koska nämä kouluikäiset aina leikkivät taaperon kanssa. Se oli myös meillä ohje lapselle, että siellä kyläpaikassa pitää osallistua kotitöihin ja taaperon leikittämiseen.
Otan osaa ap, ymmärrän tuskasi. Meillä on nyt ongelma erään lapsen luokkakaverin kanssa joka ei suostu ymmärtämään, että jos me sanotaan että ei voi tulla yöksi, se ei ruinaamalla parane. Lapselta saattaa tulla 20 tekstaria että miksi miksi miksi . Hän myös kutsuu omia kavereitaan meille, ja kun sanotaan että ei niin alkaa sama ruljanssi. Kun tämä lapsi on meillä, ei voi ikinä olla rauhassa omassa kodissa kun tämä lapsi vaatii kauheasti silmällä pitoa, roikkuu kaiteissa, hyppii lasipöytää vasten, ja saa päähänsä ihan älyttömiä leikkejä yms. ja koko ajan pitää olla kieltämässä (nelosluokkalaista).
Eikä tosiaan auta, että ollaan hänen kanssaan juteltu, jos kielletään niin lapsi haukkuu meidät meidän lapselle ja kehottaa kapinaan (huoh).
Mutta tosiaan, ap:lle vaan rohkeutta ottaa yhteys vanhempiin. Kerro että teille saa tulla jos on omat eväät ja lapsi osallistuu kotitöihin tms. ja jos sekään ei sovi, kerrot sen. Sun koti, sitä pitää vieraiden kunnioittaa.
[/quote]
Kuulostaa niin karsealta!!!!!!! Oletko ollut yhteydessä lapsen vanhempiin?
Kouluikäiselle lapselle voi ihan suoraan sanoa, että tänään ei sovi tulla meille leikimään. Ja ruoka-aikaan , hyvissä ajoin ennen kattamista, sanotaan vieraalle lapselle : Nyt meillä on ruoka-aika sinun tulee lähetä kotiin, vanhemmat varmaan siellä jo odottelevat :)
OMalle lapselle kerrotaan aamulla saako tänään tulla kaveri kyllään vaiko ei :)
joka päivä ei ole kaveripäivä !
meillä ainakin toimitaan näitn.
omalla lapsella on harrastuksia, joihin on lähdettävä, sitä ennen on tehtävä läksyt, syötävä, harjoiteltava soittamista, ja ihan vaan rentouduttava :)
eli koululainen on päivät älämölössä, joten kyllä tarttee ihan lapsikin hiljaisuutta ja omaA arauhaa
olkaa sii s itse jämptejä !
ja vanhemmat sopikaa keskenänne, vuoroin vieraissa käydään.
toki ihanaa, ettei lasten tartte olla yksin koulun jälkeen, mutta rajansa kaikelle
ja kyllä se oikeesti maksaa ne välipalatkin ja etenkin lämminateria, jos sitä joka päivä tarjoaa yhdelle ylimääräiselle,puhumattakaan kun/jos niitä ylimääräisiä on monta ! kun ne , jotka ei töissä ole, ovat usein khh tuella tms, eli tulot on pienet!
eli voisi ne , jotka lapsiensa hoidon järkkää tälleen lupaa kysymättä, niin edes joskus viedä lapsia vaikka leffaan tms kivaa järkätä
mula siis myös kokemuksia noista lapsista , jotka asuisi meillä, jos antaisi.....vanhemmat ei perään kysele ennen iílta klo 20
ajan myötä opin pitämään puoliani, ja hyvin on lapsilla kavereita sitlitkin
Miksi ihmeessä et ohjaa lasta sitten pihalle silloin klo 16? Tulet jatkossa olemaan todella pahoissa ongelmissa jos et osaa/uskalla sanoa edes lastesi kavereille suoraan, että nyt leikkiaika on loppu.
Toisekseen ei sinun tarvitse selitellä lasten vanhemmille mitään - kun sinulta kysytään, voiko joku tulla niin vastaa "voi, tänään ei välitettavasti käy". Sinun ei todellakaan tarvitse sanoa mitään muuta tai selitellä, miksi ei tänään käy.
Ja lapsille tosiaan sanot "nyt leikkiaika loppui ja teidän täytyy lähteä"..
Ei tarvitse olla töykeä, röyhkeä tai muutakaan.
Jaa, minä olisin vaan iloinen, että lapsellani on kavereita ja toki kestitsisin myös heitä kotiruualla, kun muutkin murkinoivat.
Ymmärrän täysin ap:tä ja tuo tilanne on tosi hankala jos lasten vanhemmat ei ole ymmärtävinään esim. näitä ruokailusääntöjä. Jotain keittoa nyt voi riittääkin parille ylimääräiselle, mutta montaa muuta ruokaa ei riitä.
Meillä oli uskomattomin juttu kun yksi tytön ystävä tuli meille perjantaina ja sanoi, että hänen äitinsä lupasi että hän saa olla meillä niin kauan kuin haluaa. Tyttö meinasi olla sunnuntaihin saakka.
Mikä tuossa harmittaa. Jos ovat siivosti teillä, niin nauti kotisi suosiosta. Jos sotkevat ja riitelevät, ja jos erityisesti ovat ikäviä omalle lapsellesi, niin sitten en enää kutsuisi.
Jotkut vanhemmat tosiaan on
uskomattoman törppöjä tällaisissa asioissa. MIten ihmeessä sellaisen terveen vastavuoroisuuden toteuttaminen on niin vaikeaa? Oma poikani käy välillä iltapäivisin kaverillaan leikkimässä. Tätä varten meillä on kuitenkin kotona selväty sävelet.
a) Kaverin äidiltä kysytään aina onko ok tulla leikkimään.
b)Meillä on keittiössä tietyssä paikassa evästä, jota poika osaa aina viedä mukanaan jos menee kyläilemään. Esim. kuivattuja ja tuoreita hedelmiä hedelmiä. Näistä siis osaa jo ihan itse aina ottaa jotain pientä mukaan viemisiksi.
c) Kaveria, jonka luona käydfään iltapäivisin, kutsutaan usein meille viikonloppuisin. Oli juuri tuossa joululomalla meillä yökylässä 2 päivää ja vietiin pojat uimahalliin ja leffaan. Mm. näin kompensoidaan sitä kyläilyä siellä heillä.
Jotkut vanhemmat tosiaan on
uskomattoman törppöjä tällaisissa asioissa. MIten ihmeessä sellaisen terveen vastavuoroisuuden toteuttaminen on niin vaikeaa? Oma poikani käy välillä iltapäivisin kaverillaan leikkimässä. Tätä varten meillä on kuitenkin kotona selväty sävelet.
a) Kaverin äidiltä kysytään aina onko ok tulla leikkimään.
b)Meillä on keittiössä tietyssä paikassa evästä, jota poika osaa aina viedä mukanaan jos menee kyläilemään. Esim. kuivattuja ja tuoreita hedelmiä hedelmiä. Näistä siis osaa jo ihan itse aina ottaa jotain pientä mukaan viemisiksi.
c) Kaveria, jonka luona käydfään iltapäivisin, kutsutaan usein meille viikonloppuisin. Oli juuri tuossa joululomalla meillä yökylässä 2 päivää ja vietiin pojat uimahalliin ja leffaan. Mm. näin kompensoidaan sitä kyläilyä siellä heillä.
Mua ihmetyttää näissä ketjuissa se, että miten lapset ehtii kyläillä joka päivä? Meillä lapsella on kaksi kertaa viikossa harrastusilta, jolloin koulun jälkeen on heti tehtävä läksyt ja syötävä ruoka, koska ilta menee sitten siellä harrastuksessa. Monella kaverilla on näitä harrastuspäiviä enemmänkin. Hyvä jos kerran viikossa ehtivät kyläilemään.
Lisäksi välillä on sovittu, että mennään perheen kanssa uimaan, käydään ostoksilla tai lääkärissä tai mummoa moikkaamassa tms. jolloin ei myöskään ehdi kaveeraamaan kenenkään kanssa. Tai sitten lapsi on pihalla vähän aikaa kavereitten kanssa, mutta kukaan ei mene toisten kotiin koko iltapäiväksi.
Lisäksi vielä ainakin mun lapsi ihan itse haluaa pitää myös "vapaailtoja", jolloin saa vain olla kotona ja lukea tai katsoa tv:tä tai touhuta omiaan. Ei siis edes halua kavereita kylään ihan joka päivä.
Sano seuraavan kerran kun vanhemmat soittavat sano : Olen pahoillani, mutta nyt alkaa tuntumaan, että olen lapsien iltapäivähoitaja. Tämä siksi, että sinun lapsen lisäksi meille tulee aina kolme muuta lasta. Joten voimmeko tehdä nyt niin että rauhoitetaan tilanne ja otetaan tauko (tai jokin ajanjakso) vierailuille. Lisäksi se, että lapsenne söisivät meillä harmittaa minua koska haluaisimme syödä perheemme kesken ja jutella siinä samalla päivän kuulumiset.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:10"]
Mua ihmetyttää näissä ketjuissa se, että miten lapset ehtii kyläillä joka päivä? Meillä lapsella on kaksi kertaa viikossa harrastusilta, jolloin koulun jälkeen on heti tehtävä läksyt ja syötävä ruoka, koska ilta menee sitten siellä harrastuksessa. Monella kaverilla on näitä harrastuspäiviä enemmänkin. Hyvä jos kerran viikossa ehtivät kyläilemään.
Lisäksi välillä on sovittu, että mennään perheen kanssa uimaan, käydään ostoksilla tai lääkärissä tai mummoa moikkaamassa tms. jolloin ei myöskään ehdi kaveeraamaan kenenkään kanssa. Tai sitten lapsi on pihalla vähän aikaa kavereitten kanssa, mutta kukaan ei mene toisten kotiin koko iltapäiväksi.
Lisäksi vielä ainakin mun lapsi ihan itse haluaa pitää myös "vapaailtoja", jolloin saa vain olla kotona ja lukea tai katsoa tv:tä tai touhuta omiaan. Ei siis edes halua kavereita kylään ihan joka päivä.
[/quote]
Meil on kaksi iltaa viikossa harrastus mutta muut illat on vapaata. Aina saa mennä koulun jälkeen kaverille koska mä oon koulussa neljään, ja sitten kotimatkalla poimin kyytiin. Joskus menevät meille suoraan koulusta. Yhdessä tekee kavereiden kanssa läksyt ja syövät välipalan, ja hyvin ehtii olemaan myös kotona. Kyllä joka päivä voi nähdä kavereita eikä se ole kotiajasta pois, paljon kivempaahan se lapselle on kun saa olla kaverin seurassa kuin yksin kotona. Toisinaan voi yökyläillä myös viikolla, mutta lapsella on vain yksi sellainen kaveri jonka "uskallan" ottaa kouluviikolla yöksi, ei tule nukkumisongelmia. Meillä on vain yksi lapsi, niin on ihanaa kun lapsi on sosiaalinen ja haluaa olla kavereiden kanssa joten kyllä meille saa aina tulla. :) En oikein ymmärrä taas vanhempia jotka pyhittävät viikot perheelle, ja vain vknloppuisin saa nähdä kavereita? Jos pari tuntia koulun jälkeen saa hengata vielä parhaan kaverin kanssa, ei se voi olla huono juttu. :) Jos harrastustoiminta haittaa kaverisuhteita huomattavasti, pitää ehkä miettiä onko harrastuksia liikaa. Lapseni paras kaveri harrastaa joka viikko neljästi ja silti lähes joka päivä näkevät myös kouluajan ulkopuolella ja silti ovat sitten illat "perheen parissa". :)
Kuulostaa tosi oudolta... Erityisesti tuo, että vaikka sanot, että neljään voi olla, lapselle sanotaan, että syö siellä ja voi olla pidempään. oletko varman, että äiti on sanonut lapselle niin vai onko se lapsen oma tulkinta?
Sun pitää opetella sanomaan jämptisti ei. Harjoittele sitä etukäteen. "Valitettavasti meille ei tänään käy, meillä on muita suunnitelmia, katsotaan joku toinen kerta. Hei, hei."