Miksi ihmiset suostuu palkattomaan työhön?
Opiskeluihin liittyvät harjoittelut, työkkärin näennäiskurssit ym.
Kommentit (44)
Minä teen ilmaista työtä puolet viikosta. Tämä työ on niin mielenkiintoista ja haastavaa, ja siinä oppii uutta kokoajan. Voisin olla töissä kellonympäri tarvittaessa, ja olisin onnellinen.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:27"]
Minä teen ilmaista työtä puolet viikosta. Tämä työ on niin mielenkiintoista ja haastavaa, ja siinä oppii uutta kokoajan. Voisin olla töissä kellonympäri tarvittaessa, ja olisin onnellinen.
[/quote]
Raukkaudesta voi elää. Raukkaudesta työhön voi elää mutta sillä ei täytä vatsaa eikä maksa vuokraa. Joutuu sitten ottamaan vaikkapa ilta tai yötyön jotta saa laskut maksettu että raskasta pidemmänpäälle tuokin rakkaus.
Minä tein puoli vuotta ilmaistyötä aikana, jolloin työkkärissä vielä oli työharjoittelut (enää ei ole, koska yritykset käyttivät systeemiä hyväkseen törkeästi). Minulle syötettiin kaikkialta mielikuvia siitä, miten "saisin jalkani oven väliin" ja "kokemusta ansioluetteloon". Todellisuudessa kävi kuitenkin näin:
* Koska todistuksessa lukee, että olen ollut harjoittelemassa, kukaan ei suhtaudu siihen kuten työtodistukseen. Tein aivan samoja hommia kuin palkkaa saavatkin.
* Töitä en tietenkään saanut, vaikka sain erinomaiset arvostelut ja rohkaisua lähteä kys. alalle. Seuraava ilmaistyöntekijä vaan sisään, kiitos...
* Jokaisessa työhaastattelussa, jossa tuo harjoittelu on tullut ilmi, kiinnostus palkata minut omalla rahalla on loppunut siihen. "Tulisitko meillekin harjoittelemaan?", kysytään silmät kiiluen.
Ei, jatkossa EN tee ilmaistyötä edes karenssin uhalla. Se on orjatyötä, oli nimi mikä tahansa, siitä ei makseta palkkaa eikä se edesauta uraa mitenkään.
Kävin itse aikoinani opiskeluihin kuuluvan puolen vuoden harjoittelun palkattomana ja jatkoin siitä vielä kesätöihin pienellä palkalla (alan tasoon nähden), olisiko ollut 1500e/kk tms kun normaalisti vastaavista tehtävistä maksetaan ainakin 2500-3000e. Vastuullani oli todella isoja juttuja, tuntuu ettei yritys edes tajunnut kuinka paljon maineestaan ja isosta tuotteestaan laski palkattoman harjoittelijan harteille. Näin jälkeenpäin ajateltuna firma sai kyllä suhteettoman paljon etua minusta ja taidoistani ihan ilmaiseksi ja myöhemmin pienellä rahalla.
Toisaalta tuo työsuhde on vieläkin mukana CV:ssäni vaikka takana on jo useiden vuosien menestyksekäs työura, koska sisällöltään tuo on edelleen erittäin kuranttia ja silloin tällöin siihen tulee vieläkin työhaastattelussa viitattua. Ja ihan työkokemuksena olen tuon merkinnyt, eivät työnantajat sanojen kanssa pelaamisesta ole kiinnostuneita, sama se millä tittelillä työtä tehdään, sisältö ratkaisee. Eli minulle tuo harjoittelupaikka toimi todella hyvänä ponnahduslautana uralle. Kaksiteräinen miekka siis.