Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset suostuu palkattomaan työhön?

Vierailija
09.01.2014 |

Opiskeluihin liittyvät harjoittelut, työkkärin näennäiskurssit ym.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 01:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 00:07"]

Paitsi jos muistaa vaatia harjoittelusta palkkaa...

[/quote]Veikkaan, että aika harvassa tapauksessa harjoittelija toiminnallaan ihan oikeasti tuottaa harjoittelupaikkansa kassaan niin paljon rahaa, että kaikki harjoittelijasta ja harjoittelun ohjauksesta yms. aiheutuneet kulut ja vakityöntekijöiden ohjaukseen yms. käyttämä työaika vähennettynä olisi mahdollista maksaa harjoittelijalle yhtään mitään - ainakaan tessin mukaista palkkaa.

Toki tilanteet vaihtelee hirveästi aloittain, harjoittelupaikoittain ja myöskin harjoittelijan omasta suorituksesta riippuen.

[/quote]

Hei haloo - ne harjoittelut voivat olla 6-12 kk. Siinä ajassa oppii vaikka aivokirurgiksi. Yleensä se ohjaus tarkoittaa talon esittelyä ekana päivänä ja neuvontaa kysyttäessä. Ja sitä paitsi, samalla lailla palkan ne vakinaiset saavat siitä neuvonnastaankin. Ei sitä vapaa-ajalla tarvitse tehdä.

On täyttä hävytöntä paskapuhetta väittää etteikö palkattomista harjoittelijoista hyödyttäisi.

Vierailija
22/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihmettelin samaa kun systeri oli muutama vuosi sitten kauppiksessa, viimeisenä vuotena oli yhteensä 3kk työharjoitteluissa, ihan abc:n yms. kassaoilla istui ja välillä ehkä ryynipakettia laittoi hyllyyn, eli töitä jotka oppii päivässä apinakin. Ihmettelen vaan mitä ne opettajat siellä koululla tekevät silläaikaa palkkansa eteen, se on kuitenkin kolmannes kouluvuodesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opettajilla varmaan on muita ryhmiä opetettavana.

Vierailija
24/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opettajilla varmaan on muita ryhmiä opetettavana.

Vierailija
25/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 00:25"]

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 00:23"]

Työkokemuksen takia tietysti!

[/quote]

Ei se ole työkokemusta jos ei tehdä työsopimustakaan. Se on "harjoittelua".

[/quote]

Muistakaas tää kuolematon totuus, kun virkailija on laittamassa teille sijoitusta johonkin palkattomaan orjaduuniin. Kun pääsee osioon "aina on parempi tehdä jotain vaikka sitten ilman palkkaa tai työsopimusta kuin olla kotona..." sanokaa, että ei se ole työkokemusta jos ei ole työsopimustakaan. Loppuu ainakin se lässytys... ehkä?

Vierailija
26/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollu opetusharjoittelija töissä, ja kyllä kokeneelle opettajalle olisi paljon helpompaa opettaa tunnit itse, kuin pitää harjoittelijan kanssa palaveri aina ennen tuntia, tunnin jälkeen ja tietysti valvoa se itse tunti. Eikä harjoittelijan ohjaajana saa mitään lisäpalkkaa. Ainakin se on harjoittelijan kannalta ihan opiskelua, ei työtä.

Koulutusta moni työnantaja arvostaa, samoin työntekijää, joka haluaa tehdä töitä, vaikka sitten työllistämistöitä. Eli jos haluaa joskus saada hyvän työpaikan, kannattaa ensin tehdä sitä mitä saa.

Vierailija
27/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 07:47"]

Minulla on ollu opetusharjoittelija töissä, ja kyllä kokeneelle opettajalle olisi paljon helpompaa opettaa tunnit itse, kuin pitää harjoittelijan kanssa palaveri aina ennen tuntia, tunnin jälkeen ja tietysti valvoa se itse tunti. Eikä harjoittelijan ohjaajana saa mitään lisäpalkkaa. Ainakin se on harjoittelijan kannalta ihan opiskelua, ei työtä.

Koulutusta moni työnantaja arvostaa, samoin työntekijää, joka haluaa tehdä töitä, vaikka sitten työllistämistöitä. Eli jos haluaa joskus saada hyvän työpaikan, kannattaa ensin tehdä sitä mitä saa.

[/quote]

Harjoittelu puoltaa paikkaansa, jos se on selkeä osa jotain kokonaisuutta, joka johtaa työsuhteeseen tai täyteen ammattipätevyyteen. Kaikki muu on sijaistoimintaa, joka ei todellakaan johda edes töihin saati sitten "parempiin" töihin. Tämä on vain yksi valheellinen virsi, millä näitä ilmaisharjoitteluja on kaupiteltu ihmisille. Työantajat eivät arvosta harjoittelijoita. Harjoittelija on aina sellainen henkilö, joka on ollut todistettavasti valmis myymään oman työpanoksensa polkuhintaan, joten miksi kukaan palkkaisi sellaista työntekijää? Ei oikein sovi tähän yltiökapitalismin henkeen sellainen asetelma.

Vierailija
28/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein harjoittelija  tekee samaa työtä ja vielä yksinään kuin palkalliset. Minullekin tarjottiin palkatonta sijaisuutta, kun harjoittelupaikkaa kyselin. En mennyt enkä usko, että se 'työ' olisi millään tavalla edistänyt työllistymistäni myöhemmin.

Toisaalta varsinkin monelle vastavalmistuneelle nuorelle ura urkenee vasta palkattoman harjoittelujakson jälkeen. Kuka enää nykyään ottaisi noin vaan vakityöhön jonkun tietämättä millainen luuseri sieltä tulee.

Vierailija
29/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 01:25"]

Ammatti johon edetään työharjoittelun kautta, on omalla tavallaan vaativa sekä sellainen ettei sitä voi oppia vain lukemalla. Silloin työharjoittelu on nimenomaan oppimista eikä vielä itsenäistä työskentelyä. Siinä ohjeistetaan työntekijää, hänellä oikeus kysellä sekä opiskella tietynlaisia asioita.

Jossain tapauksissa työpaikat maksavat oppilaistoksille harjoittelijoista jotain ja työsopimus on oppilaistoksen ja työpaikan välinen. Siinä sitoudutaan kouluttamaan oppilas sekä oppilaistos voi puuttua siihen ellei työharjoittelu vastaa tarkoitustaan.

Yksinkertaisessa rutiiniomaisessa työssä ei tarvita työharjoittelua ja siinä se olisi pelkkää orjatyötä.

[/quote]

Nykyisin oppilaitos maksaa työnantajalle, että suostuu ottamaan harjoittelijoita!

Vierailija
30/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan minunkin piti saada harjoittelupaikka. Ajattelin että huhupuheisiin ei kannata niin paljon kuunnella  joten hain myös paikkakunnan huonomaineiselle yrittäjälle. Hän kertoi nauraen että saahan sinne tulla töihin mutta palkkaa hän ei maksa ja vessoja olisin päässyt siivoamaan. Jäi siitä mieleen että ne on ne vittumaisimmat ihmiset jotka pyrkivät kyykyttämään muita ja teettämään ilmaiseksi eikä sellaiseen ei pidä ryhtyä. 

Vierailija
31/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työkkäristä enää mennä työharjoitteluun vaan työkokeiluun. Siinä on kirjallinen suunnitelma siitä, mitä työkokeilussa tulee tehdä ja kuka on ohjaaja. Jos menee tekemään muita juttuja eli ilmaista työtä, saa syyttää itseään.

Vierailija
32/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaisin jonkun alaa opiskelevan palkallisena, kun saisin monta valmista alan konkariakin töihin? Minä tarjoan opiskelijalle mahdollisuuden oppia ja saada työkokemusta. Mielestäni opiskelijan pitäisi maksaa siitä mahdollisuudesta minulle. No tällä hetkellä asia ei ole ajankohtainen.

Vierailija
33/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:06"]

Miksi ottaisin jonkun alaa opiskelevan palkallisena, kun saisin monta valmista alan konkariakin töihin? Minä tarjoan opiskelijalle mahdollisuuden oppia ja saada työkokemusta. Mielestäni opiskelijan pitäisi maksaa siitä mahdollisuudesta minulle. No tällä hetkellä asia ei ole ajankohtainen.

[/quote]

Tässäpä ainakin pöhöttynyttä ammattiylpeyttä kerrakseen! Kyllä niistä harjoittelijoista useimmiten maksaa joku muu taho työnantajalle kaikki kulut.

Vierailija
34/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:02"]

Ei työkkäristä enää mennä työharjoitteluun vaan työkokeiluun. Siinä on kirjallinen suunnitelma siitä, mitä työkokeilussa tulee tehdä ja kuka on ohjaaja. Jos menee tekemään muita juttuja eli ilmaista työtä, saa syyttää itseään.

[/quote]

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Eri nimikkeillä kikkailu on osa tätä pakettia, jolla vaan hämätään ihmisiä uskomaan samaan soopaan eri "tamineissa".

Vierailija
35/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla opiskelijasta on kyllä hyötyä (syöttää, käyttää vessassa ja suihkussa jne.), mutta toisaalta ohjaajan työaikaa menee arviointikeskusteluihin ja ihan siihen ohjaamiseen. Minä sain valmistumisen jälkeen töitä harjoittelupaikastani, esimies soitti ja pyysi tulemaan pitkään sijaisuuteen. Palkaton työharjoittelu siis kannatti.

Vierailija
36/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lukuisissa erilaisisssa palkattomissa työharjoitteluissa, jotka kestävät viikko- ja kuukausia! Yhdestäkään en ole oppinut mitään enää ekan viikon jälkeen, vaan olen tehnyt työtä kuin muutkin. Muut ovat jopa voineet pitää vapaita kun olen ollut paikalla sijaistamassa! 

Ja minun oppilaitokseni maksaa siitä, että joku ottaa palkattomaan harjoitteluun. Sitten siellä ohjaajaksi joutuva nyrpistelee nenää kun joku tulee jalkoihin pyörimään (mutta kuitenkin pian tekee jo muiden työt). 

Nyt saimme ohjeeksi mennä palkalliseen harjoitteluun viimeisellä vuodella. Hiljaista on.. 

Vierailija
37/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat työantajat jotka tarjoavat töitä ilmaiseksi tehtäväksi saattavat suuremmalla varmuudella olla niitä jotka voivat vaatia muitakin palveluita. Olkaa siis varovaisia näitten kanssa. Huonolla maineella on aina taustansa ja jos olette kuullut että kyseisellä työpaikalla on ollut seksuallista ahdistusta niin ei ehkä kannata omalta osalta lähteä kokeilemaan onnensa 

Vierailija
38/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:02"]

[/quote]

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Eri nimikkeillä kikkailu on osa tätä pakettia, jolla vaan hämätään ihmisiä uskomaan samaan soopaan eri "tamineissa".

[/quote]

Työkokeilussa on ihan eri ehdot kuin aikaisemmassa työharjoittelussa. Työkokeiluun ei pääse, jos on tuore ammattipätevyys ja osaamista eli työkokeilija aidosti ei osaa välttämättä mitään.

Vierailija
39/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmät?

Vierailija
40/44 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhöntutustuminen voi olla palkatonta mutta työharjoittelu johon sisältyy näytöt pitää olla palkallista. Tuo tieto on ihan kaikkien nähtävillä netissä.

Enpä kuitenkaan löytänyt ainuttakaan harjoittelu paikkaa josta suostutaan maksamaan. Millähän tuohon saisi muutoksen? Tällä hetkellä työnantajat käyttävät opiskelijoita törkeästi hyväkseen.