Sikiö ei vastannut viikkoja
Kävin ylimääräisessä ultrassa ja viikkoja piti olla 16+0, sikiö vastasi 15+5 ja viimeksi nt-ultrassa sikiö vastasi 12+1 viikkojen ollessa 12+0. Miten se yhtäkkiä vastaa 3 päivää pienempää. Huoli on kova, ja sen myös kätilö ilmaisi🧐 Kokemuksia?
Kommentit (10)
En olisi huolissani. Minulla alkuraskauden ultrassa sikiö vastasi viikkoja 6+1 vaikka viikkoja oli jo 8+3 (mutta uskon olleen tunarilääkärin mittausvirhe) mutta viikon päästä hoitajan tekemässä uä:ssä sikiö vastasi viikkoja. Nt-ultrassa sikiö vastasi taas muutaman päivän pienempää, rv 17 uä:ssä vastasi päivälleen viikkoa ja rakenneuä:ssä sikiö vastasi 20+1 vaikka viikkoja oli 20+5.
Ja raskaus eteni normaalisti ja terve vauva syntyi kuukausi sitten 😊
Koita olla murehtimatta.
Miten tuollaiset muutaman päivän heitot olisi niin vaarallisia? Jos on vain vähän pienikokoisempi? Oletko itse pieni?
Mulla meni taas ihan pieleen painoarvio. 5 päivää ennen esikoisen syntymää arvioitiin 3,2 kg ja syntyi 3920g. Mulla pitkä selkä ja vatsa oli aika pieni ulospäin, kun vauva mahtui olemaan kohdussa aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sama vai eri lääkäri ultraamassa?
Eri lääkäri oli.
Tuntuu kurjalta kirjoittaa tämä, mutta... Käyrien alapuolella kasvanut sikiö meni kaverillani lopulta kesken joskys viikon 20 tienoilla. Syynä oli tutkimusten perusteella viallinen istukka, ei siis saanut kasvuun tarvittavaa happea ja ravinteita riittävästi. Tällaisten tapausten takia kai kätilö on huolissaan. Muistaakseni kaverillani tuo "heitto" oli kyllä isompi, joten toivottavasti teillä kaikki menisi kuitenkin hyvin. :/
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kurjalta kirjoittaa tämä, mutta... Käyrien alapuolella kasvanut sikiö meni kaverillani lopulta kesken joskys viikon 20 tienoilla. Syynä oli tutkimusten perusteella viallinen istukka, ei siis saanut kasvuun tarvittavaa happea ja ravinteita riittävästi. Tällaisten tapausten takia kai kätilö on huolissaan. Muistaakseni kaverillani tuo "heitto" oli kyllä isompi, joten toivottavasti teillä kaikki menisi kuitenkin hyvin. :/
Minulla myös sama kokemus. Sikiö oli yksityisessä ekassa ultrassa pieni, samoin julkisen puolen tarkastuksissa.
Keskemeno ja dignoosina istukan puuttuva/huono verenkierto. Lapsi menehtyi kohtuun20+0.
Kuten joku jo aiemmin sanoi, miittaajat ovat olleet eri henkilöitä. Jo se vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös sama kokemus. Sikiö oli yksityisessä ekassa ultrassa pieni, samoin julkisen puolen tarkastuksissa.
Keskemeno ja dignoosina istukan puuttuva/huono verenkierto. Lapsi menehtyi kohtuun20+0.
Tämmöstä, jos kirjoittaa, vois olla täsmällisempi ja laittaa tarkkoja lukuja, jotta ap ei ole ihan huolesta soikeana.
Ohis
Ei pari päivää mitään meinaa, ei sikiöllä eikä syntyneellä lapsella, kun mitataan ja verrataan keskiarvoihin
16+0 ja 15+5 on kaksi päivää. Sillä on ollut jalat vähän enemmän koukussa tms.
Sitten kun alkaa heitää viikkotolkulla, niin on eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku jo aiemmin sanoi, miittaajat ovat olleet eri henkilöitä. Jo se vaikuttaa.
Ei sen kyllä pitäisi nykyään vaikuttaa, kun se laite ja tietokone laskee siinä koko ajan automaattisesti mitat ja niiden mukaan viikot. Ei se ultraaja sitä laske, vaan kone.
Mutta minullakin ultraaja antoi koneen ottaa uudelleen joitain mittoja, jos epäili että sikiön asento vaikutti mittaan vääristäen.
Oliko sama vai eri lääkäri ultraamassa?