Mitä teet koronan ansiosta säästyneillä rahoilla?
Olen ostanut osakkeita kaikilla koronan ansiosta säästyneillä rahoilla. Entä te muut? Mihin saatte kaiken ylimääräisen rahan kulumaan vai makuutatteko niitä vaan tilillä?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis miten sitä rahaa on säästynyt koronan avulla?
Etätyö -> ei työmatkakuluja
Etätyö -> ei aterioita lounasravintolassa
Pandemia -> ei ulkomaanmatkoja
Ei meillä olla etätöissä yhtään sen enempää kuin ennenkään, eikä meillä ole ennenkään syöty missään lounasravintoloissa. Edullisten ulkomaanmatkojen sijaan on pitänyt tehdä sikahintaisia kotimaanmatkoja. En keksi edelleenkään että mistä niitä säästöjä olisi pitänyt tulla?
No se on teidän tilanne, mutta monilla on etätyömahdollisuus ja on ennen pandemiaa käynyt lounasravintoloissa syömässä. Kaikilla ei myöskään ole ollut tarvetta vaihtaa ulkomaanmatkoja sikahintaisiin kotimaanmatkoihin vaan on oltu esim mökillä tai ihan vaan kotona.
Kyllä se etätyöläinenkin jotain syö työpäivän aikana. Ja jos etätyö oikeasti tarkoittaa sitä että tekee jotain hyödyllistä työnantajalle, ei ole aikaa ruveta itse tekemään lounasta ja se tulee tilattua jostain kotiinkuljetettuna.
Ei nyt tarvitse olla ihan niin uusavuton. Kun tekee päivällistä riittävän määrän, siitä lämmittää seuraavana päivänä mikrossa itselleen lounaan.
No miksi ylipäänsä olisi koskaan käynyt syömässä lounasravintolassa jos tykkäisi ottaa edellispäivän ruokaa evääksi työpäiväksi?
a) ei tarvitse kantaa eväitä mukanaan töihin
b) työkavereiden kanssa lounastaminen on sosiaalinen tapahtuma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten säästyy, no:
Ei matkakuluja
Ei lounaskuluja tai muitakaan ulkonasyömisiä
Ei harrastuksia kodin ulkopuolella
Ei matkoja
Ei tarvi uusia vaatteita kun ei käy missään
Ei leffoja, konsertteja, juhlia
Ei käydä sukulaisilla, synttäreillä tms.Lähinnä ruoka ja koti kulueränä
Ja kyllä, säästöön jää yli tonni kuussa.
Aattelin ainakin alkuun ostaa ulkoporeammeen. Sitten säästän tuleviin matkoihin, kai sitä joskus jonnekin taas pääsee. Ostin myös kuntopyörän. Osakkeisiin menee se mitä menee muutenkin.
No itselläni on edelleen kaikkea tuota mitä listallasi on. On työ- ja lounaskulut. On harrastukset, kotimaan matkat, vaatteita tarvii yhtä paljon kuin ennenkin, juhlia ja synttäreitä on, ja sukulaisilla käydään kuten ennenkin.
Me taas yritämme välttää kotonan leviämistä, että tämä tilanne menisi joskus ohi. Lisäksi kaikki harrastukset, juhlat, konsertit, tapahtumat on peruttu. Ravintolaan en mene koronaa hakemaan. Työt on kaikki etänä koko firmassa. Sukulaisia en haluaisi vahingossakaan tartuttaa, jos korona oliskin oireettomana. Kaupassa käyn maski naamalla. Ja ulkoillaan. Kotona on kivaa. Ei kyllä haittaa yhtään tämä.
Sama homma, yritän estää koronan leviämistä. Jos kaikki tekisi samoin, niin olisi nopeammin ohi ja päästäisiin normaaliin elämään. Toisaalta on kyllä mukavaa kun kaikki menot on peruttu. Ei tarvi juosta missään, vaan voi ihan rauhassa himmailla kotona takan ääressä reippaan ulkoilun jälkeen.
Tämmöistä pysähdystä ei ole koskaan aiemmin ollut. Ensin oli outoa, mutta nyt huomaan tämän hienouden. En usko, että palaan suorittamaan elämää enää samalla tavalla kuin aiemmin.
Säästöön jää joka kk 1500-2000 e. Ostin kalliin ja hyvän tietokoneen. Rahaa menee nyt vain ruokaan ja asumiseen.
Samanlaisia ajatuksia. Nyt on hyvin huomannut, miten suuri osa kiireestä on aiemmin ollut ihan itse aiheutettua. En aio palata enää entiseen. Työnantajakin on jo ilmoittanut, että etätyöstä ei tarvitse enää luopua, jos ei halua.
Miten sitä rahaa muka on säästynyt? Molemmat (mies ja minä) ollaan oltu lomautettuna 3 kk koronan takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä olla etätöissä yhtään sen enempää kuin ennenkään, eikä meillä ole ennenkään syöty missään lounasravintoloissa. Edullisten ulkomaanmatkojen sijaan on pitänyt tehdä sikahintaisia kotimaanmatkoja. En keksi edelleenkään että mistä niitä säästöjä olisi pitänyt tulla?
No se on teidän tilanne, mutta monilla on etätyömahdollisuus ja on ennen pandemiaa käynyt lounasravintoloissa syömässä. Kaikilla ei myöskään ole ollut tarvetta vaihtaa ulkomaanmatkoja sikahintaisiin kotimaanmatkoihin vaan on oltu esim mökillä tai ihan vaan kotona.
Kyllä se etätyöläinenkin jotain syö työpäivän aikana. Ja jos etätyö oikeasti tarkoittaa sitä että tekee jotain hyödyllistä työnantajalle, ei ole aikaa ruveta itse tekemään lounasta ja se tulee tilattua jostain kotiinkuljetettuna.
Ei nyt tarvitse olla ihan niin uusavuton. Kun tekee päivällistä riittävän määrän, siitä lämmittää seuraavana päivänä mikrossa itselleen lounaan.
Tämähän voi olla taas niitä tapauksia, joissa mies syö kaiken päivällisruuan, vaikka sitä tekisi 15 hengelle, ja päälle vetää lasten vanukkaat ja haukkaa palan vielä keittiön verhoistakin :D
Jonkun verran bensaa säästynyt mutta ei juuri muuta. Laittanut säästöön ja ostanut musiikki levyjä.
Minullakin jää normaalia enemmän säästöön.
Olen onnellisessa asemassa, kun korona on lisännyt minulla töitä ja kasvattanut tuloja. Olen pysynyt normaalissa säästö- ja sijoitussuunnitelmassa. Näitä "ylimääräisiä" tuloja olen käyttänyt harkitusti, uusin kaikki tyynyt ja peitot (oli aikakin!)ja ostin kalliin valaisimen mistä olin haaveillut pitkään, nämä oli kivijalkakaupoista ja suomalaisia tuotteita!
Lisäksi käytin näitä paikallisia palveluja: Käytin talvitakin kavennuksessa ompelijalla, autoon tehtiin huolto joka ei ollut välttämätön mutta ajomukavuus parani, kävin jalkahoidossa ja hemmotteluhieronnassa. Mitään näistä en olisi käyttänyt "normaalitilanteessa".
Meillä korona ei ole vaikuttanut mitenkään. Ihan normaalia elämää vietetään täällä maalla.
Minulle jäi säästöön kolme tonnia, joka tavallisesti olisi kulunut perheemme vuotuisessa kesälomamatkassa.
Ostin koiran. Siihen meni tonni. Ostin tarvikkeita, rokotukset, piha-aidan, pari koulutuskurssia, noihin toinen tonni. Nyt se syö kuin hevonen... eiköhän siihen mene kolmas tonni vuoden aikana.
Ei ole ollut kalliita harrastuksia ja menoja ennen koronaakaan niin ei ole säästynyt mitään. Kodin viihde elektroniikkaa ja kalusteita tuli uusittua jotenka kalliimmaksi tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ylipäänsä olisi koskaan käynyt syömässä lounasravintolassa jos tykkäisi ottaa edellispäivän ruokaa evääksi työpäiväksi?
b) työkavereiden kanssa lounastaminen on sosiaalinen tapahtuma
C) ravintoedun hyödyntäminen
Säästän aspiin ja sijoitan. Lisäksi rahaa on riittänyt myös psykoterapian aloittamiseen.
Oli oikeasti jännä huomata kuinka paljon olin tuhlannut rahaa vanhassa normaalissa. Pärjään loppupeleissä paljon vähemmällä, ja olen myös tämän vuoden aikana tutustunut kirppareihin. Ennen ajatus vanhoista vaatteista ja huonekaluista tuntui ällölle. Kuinka turhamainen olinkaan. Korona toden totta herätti mut.
Ne etätöistä aiheutuvat säästöt menevät lasteni opiskelun tukemiseen (korona vei kesätyöt).
Muuten puoliso on ihan normisti lähitöissä, joten siitä ei tule säästöä. Ja lapsi harrastaa, joten ei siitäkään säästöä.
Viime kesänä olimme ulkomailla ja toiveena on kyllä päästä ensi kesänäkin. Matkustelun osalta ei siis hirveitä säästöjä ole tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän voi olla taas niitä tapauksia, joissa mies syö kaiken päivällisruuan, vaikka sitä tekisi 15 hengelle, ja päälle vetää lasten vanukkaat ja haukkaa palan vielä keittiön verhoistakin :D
😂😂😂😂
Jotenkin on tuntunut tylsältä käyttää rahaa kodin kunnostukseen, mutta kun rahaa ei muuhunkaan saa kulumaan ja kotona aina ollaan, niin jopa vessaremontti alkaa tuntua houkuttelevalta.
Vierailija kirjoitti:
Säästän aspiin ja sijoitan. Lisäksi rahaa on riittänyt myös psykoterapian aloittamiseen.
Oli oikeasti jännä huomata kuinka paljon olin tuhlannut rahaa vanhassa normaalissa. Pärjään loppupeleissä paljon vähemmällä, ja olen myös tämän vuoden aikana tutustunut kirppareihin. Ennen ajatus vanhoista vaatteista ja huonekaluista tuntui ällölle. Kuinka turhamainen olinkaan. Korona toden totta herätti mut.
Minä kävin ennen paljon kirppareilla. Nyt olen myöntämässä, etten tarvitse sieltäkään mitään. Vaatteita ja muuta on jo liikaa.
Tässä on kyllä huomannut miten vähällä tulee toimeen. Kaikkea on tarpeeksi ja liikaakin. Ruokaa pitää ostaa ja pesuaineita, vessapaperia. Siinäpä se. Downsiftaus on tosi jees. Kampaajalla oon käynyt maskia käyttäen.
Nostettiin asuntolainan maksuerää isommaksi. Meillä on jäänyt ravintoloissa ja kahviloissa käynnit sekä hotelliyöpymiset pois. Ikävää noilla aloille, mutta nyt on alettu tehdä kotona parempiakin ruokia, eikä aina niitä samoja ja voi olla, ettei me enää niin usein käydäkään. Täyty kannatuksen vuoksi joskus kuitenkin, ettei ihan kaikki mene konkurssiin, vaikka ei meidän rovoista niin paljon tulekaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyllä huomannut miten vähällä tulee toimeen. Kaikkea on tarpeeksi ja liikaakin. Ruokaa pitää ostaa ja pesuaineita, vessapaperia. Siinäpä se. Downsiftaus on tosi jees. Kampaajalla oon käynyt maskia käyttäen.
Mulla meni ennen pandemiaa 1000 €/kk säästöön, nyt menee 2000 €/kk. Lapset ovat jo aikuisia ja asuntolaina maksettu aikoja sitten. Tavaraa on riittävästi melkein koko loppuelämäksi. Jotain kodinkoneita varmasti joutuu vielä elämänsä aikana hankkimaan, mutta eipä oikein muuta. Vaatteitakin on vaikka kuinka paljon, sukkia ja alusvaatteita pitää joskus ostaa. Ennen pandemiaa käytin siis aika paljon rahaa ravintoloissa ja kahviloissa käymiseen, teattereihin ja muuhun kulttuuriin, erilaisiin palveluihin (niskahieronta, kampaaja yms) sekä matkusteluun. Olen kans huomannut, että downsiftaus on aika jees.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
b) työkavereiden kanssa lounastaminen on sosiaalinen tapahtumaC) ravintoedun hyödyntäminen
Sehän kannattaa hyödyntää nytkin kun on etätyössä ja siksipä kannattaa tilata lounas kotiin
Ajattelin ostaa palan Nuuksiota.