Näin hyvin olen tienannut osakkeilla!
Sijoitussalkkuni parhaat investoinnit.
Tilanne 15.11.2013
Caverion Oyj. Rakennusten kunnossapitoa ja huoltoa. Osakkeista suurin osa saatu ilmaiseksi YIT:n jakaantumisen yhteydessä, samalla ostettu vähän lisää heinäkuun alussa.
Tuotto 393 %.
Vestas Wind Systems A/S. Tanskalainen tuulivoimaloita valmistava yritys, alansa suurimpia. Osakkeet ostettu syyskuun puolivälissä.
Tuotto 41 %.
Rahaston tuotto:
Franklin European Sm-Md Cap Gr A Acc €. Pieniin ja keskisuuriin eurooppalaisiin yrityksiin investoiva rahasto. Ostettu elokuussa.
Tuotto 9,5 %.
Tilanne 6.1.2014
Caverion, tuotto 498 %
Vestas, tuotto 69 %
Franklin European, tuotto 13 %
Kommentit (64)
Nostan tämän mielenkiintoisen keskustelun. Ap tais hävitä maisemista, kun olis pitänyt laskea ne miinustakin tuottaneet firmat mukaan?
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:46"]
Tämän ymmärtäminenkö oli sinulle ylivoimaista:
Se menee näin. YIT:n jakautumisessa sain kunnon nipun Caverionia ilmaiseksi. Koska en ollut maksanut niistä, arvo-osuustilini ei myöskään näyttänyt niille mitään arvoa splitin jälkeen.
[/quote]
Ei kun sinä et nyt näytä ymmärtävän, miten osakkeiden arvonnousu lasketaan. Vaikka sinä et maksanutkaan suoraan Caverionin osakkeista, olet kuitenkin ilmeisesti joskus ostanut ne YIT:n osakkeet, joiden perusteella sait Caverionin osakkeet, ja maksanut niistä. Sinun pitäisi nyt laskea niiden YIT:n osakkeiden ostohinnasta Caverionia vastaava osuus Caverionin osakkeiden hankintahinnaksi. Osakkeiden todellisen arvonnousun saat, kun vähennät Caverionin osakkeiden nykyarvosta sekä em. laskennallisen hankintahinnan että ostamiesi uusien osakkeiden hankintahinnan.
Vaikka olisit kuinka eri mieltä, niin on ihan oma etusi, että ajattelet tämän nyt läpi niin monta kertaa, että ymmärrät, mitä sinulle selitetään. Muuten maksat liikaa myyntivoittoveroja siinä vaiheessa, kun myyt ne Caverionin osakkeet, jos et osaa tehdä verottajalle oikeaa laskelmaa hankintahinnasta.
Sillä, että verkkopankkisi on niin tyhmä, että se ei osaa splittauksen jälkeen näyttää osakkeiden hankintahintaa oikein, ei ole tässä paljon merkitystä. Minäkin olen ihmetellyt sitä, että Nordean verkkopankki ei osaa enää Koneen osakkeiden splittauksen jälkeen näyttää Koneen osakkeiden hankintahintaa, vaikka kysymys oli mahdollisimman yksinkertaisesta splittauksesta (aikaisempi hankintahinta pitäisi jakaa kahdella, jotta saataisiin osakekohtainen hankintahinta).
Terv. 48-vuotias nainen, joka ei ole aikaisemmin kommentoinut tähän ketjuun
Ap on tyhmä ämmä, ja tuskin ymmärtää pörssistä yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 00:30"]
Sulla on korissa 2 munaa. Siirrät toisen munan toiseen koriin. Tienasitko siis juuri yhden munan? Tällä logiikallahan olet tuon laskenut. Ja unohtanut iloisesti sen yhden munan verran köytyneen korin, jonka arvo droppasi puoleen samalla hetkellä kun siirtosi teit.
[/quote]
YIT:t tietenkin myin heti splitin jälkeen. Sain siitä ihan rahaakin. Ap.
Kuten kunnon pörssikerskuja, niin tässäkin tapauksessa häviöistä vaietaan.
on sanomattakin selvää, että niitä mahtuu mukaan myös.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 09:46"]
[/quote]
Ymmärrän, että olet kateellinen niille, jotka pärjäävät pörssissä paremmin kuin sinä, ja annan kateutesi anteeksi. Tietysti tappiotakin minulle on tullut, mutta hyvin pientä. Oletko itse menettänyt suuriakin summia? Ap.
Hyvältä näyttävät nuo luvut! Kokonaiskuvan kannalta kiinnostaisi tietää myös tappiot (sekä realisoituneet että ne jotka ovat tällä hetkellä miinuksella salkussa).
Olen ostanut elämäni aikana osakeita 2 krt; v. 2000 3000€:lla v. 2009 800€:lla. Myin ekat 6v. myöhemmin hintaan 32500€ ja jälkimmäiset 2v. myöhemmin hintaan 2400€.
En ole koskaan hävinnyt senttiäkään.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 09:51"]
Hyvältä näyttävät nuo luvut! Kokonaiskuvan kannalta kiinnostaisi tietää myös tappiot (sekä realisoituneet että ne jotka ovat tällä hetkellä miinuksella salkussa).
[/quote]
Juurikin näin.
Itse olen säästänyt pörssiin 25 vuotta välillä realisoinut ja käyttänyt esim asunnon ostoon.
Tän hetken tilanne on että olen pistänyt sisään 60k€ ja arvo on nyt 110k€.
tuo on 7 vuoden saldo ja siinä on osingot palautettu osakkeisiin.
Tavoite on saada 500k€ ennen eläkkeelle siirtymistä. vaikuttaa minusta realistiselta
Itse onnistuin 30 vuoden aikana saamaan kasaan noin 500 k€ salkun. Salaisuutena oli hajauttaminen (vähintään 10 pörssiyhtiötä) ja ajallisesti pikkuhiljaa aina hiukan pistämällä lisää säästäen palkastani. Minulla on ollut myös moukan tuuri - hankin Nokian osakkeita vuonna 1984 ja sen jälkeenkin. Joskus vuonna 1998 aloin niitä myydä pois vähitellen. En siis saanut huippuhintaa (vuodelta 2000) mutta ihan mukavasti kuitenkin. Myös kaikenlaisia tappioita on tullut muttei mitään dramaattista. Osasin pysyä poissa erilaisista muotiosakkeista kuten SKOP, A-company, Leipurien tukku ja mitä niitä milloinkin oli. Olen ostanut vakaita teollisuusosakkeita (Fiskars, Kone jne) ja palvelutoimintoja, joilla on ollut oikeata, vakaata liiketoimintaa.
[/quote]
Sijoitusvoitoilla kerskutaan palstoilla ja baaritiskeillä. Sijoitustappioiden kanssa mennään iltapäivälehden toimitukseen itkemään. Että tekisikö joku jutun pankin ja pörssin julmuudesta pientä ja tietämätöntä sijoittajaa kohtaan, joka ei enää muistakaan olleensa vielä hetki sitten rautainen pörssihai. Siis omasta mielestään.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 10:57"]
[/quote]
Sijoitusvoitoilla kerskutaan palstoilla ja baaritiskeillä. Sijoitustappioiden kanssa mennään iltapäivälehden toimitukseen itkemään. Että tekisikö joku jutun pankin ja pörssin julmuudesta pientä ja tietämätöntä sijoittajaa kohtaan, joka ei enää muistakaan olleensa vielä hetki sitten rautainen pörssihai. Siis omasta mielestään.
[/quote]
Pahimmassa tapauksessa myös poliitikot astuvat kuvioon irtopisteitä keräämään. Odottelen, milloin joku vaatii valtiota tai mieluummin pankkeja korvaamaan piensijoittajien tappiot Talvivaaran osakkeista.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 00:21"]
Miten olet laskenut tuon Caverionilla "tienaamisen"? Splitissähän se arvo lohkaistiin omistamastasi YIT:stä, ja ekana pörssipäivänä arvo ollut n. 4,5e. Tänään päätöskurssi 8,40e (5.-6.1. 8,55e). Tuohon vielä päälle vielä ne myöhemmin ostamasi lisäosakkeet. Millä matikalla olet siis saanut prosenteiksi lähes 400?
[/quote]
Se menee näin. YIT:n jakautumisessa sain kunnon nipun Caverionia ilmaiseksi. Koska en ollut maksanut niistä, arvo-osuustilini ei myöskään näyttänyt niille mitään arvoa splitin jälkeen. Siksi ostin vähän lisää. Sen jälkeen osakkeille ilmestyi arvo, ja sehän muodostuu tietysti niin, että maksamani pieni summa jaetaan per osake kaikkien omistamieni Caverionien kesken, siis myös niiden ilmaisten. Silloin yhden osakkeen arvoksi tulee niin pieni summa, että myöhempi nousu nykyiseen arvoonsa tietenkin synnyttää satojen prosenttien voiton. Prosenttiluku on suoraan arvo-osuustililtäni sellaisena, kuin osakkeenvälittäjä sen on laskenut. Ei kovin vaikeaa matematiikkaa, vai mitä? Ap.
[/quote]Sä olit maksanut niistä YIT:n osakkeista, joilla "sait" Caverionit, joiden arvo siis revittiin suoraan toisen omistuksesi arvosta. Oikea lähtöarvo Caverille pilkkua nussien olisi siis 22,63% siitä summasta, minkä alunperin YIT:n osakkeistasi maksoit. Jos et tätä ymmärrä niin fine. Olet sen verran tyhmä etten jaksa kanssasi vänkätä. Mitään +500% arvonnousua sulla ei kuitenkaan ole, edes siellä virtuaalimaailmassa.
Mitäs muuten tykkäsit Caverin tän päiväisestä negarista ja sen aiheuttamasta kurssisyöksystä? Alas mennään ja kovaa, HEXin ykköslaskija.
[/quote]
Huomaan tekstistäsi, että olet nuori mies, joka on katkeroitunut tekemistään huonoista osakekaupoista. Kirjoitat raivokkaita vihakirjoituksia minulle, kirjoitat omia tekstejäsi kehuvia vastauksia, alapeukutat minua minkä ehdit jne.
Et ymmärrä pörssistä yhtään mitään. Caverion laski tänään rajusti, koska se ilmoitti, että liikevaihto tulee alittamaan aiemman ennusteen, 1,3 miljardia, ja tulee olemaan "vain"1,29 miljardia. Mietipä hetken, miten "dramaattinen" ero noissa luvuissa on! Mieti!
Caverion laski, koska tuulipukusijoittajat joutuivat paniikkiin pikkusumman takia. Caverion nousee myöhemmin. Lupaan sinulle sen, joten älä panikoi. Isompana poikana opit tajuamaan asioita paremmin. Ap.
[/quote]Ei saakeli mikä pässi :D
Jos ennustat pörssikurssit yhtä hyvin kuin tuon niin sano hei hei rahoillesi.
Oon muuten nainen, ja "tienannut" itselleni osakesalkun jonka käypä arvo tänään n. 40ke - sijoittamatta siihen omia rahojani penniäkään!!!
[/quote]
Oho! Olet siis nainen? Minkä ihmeen takia sinä et sitten kirjoita naisellisesti, vaan kirjoitat kuin mikäkin nuori kovanaamapoika? Oletko poikatyttölesbo? Ap.
[/quote]Minkä takia sä kirjoitat kuin vitun tyhmä apukouluvajakki? Koska olet sellainen?
[/quote]
Rauhoitu, lapsi rakas, rauhoitu! Eivätkö isi ja äippä ole opettaneet käyttäytymään asiallisesti ja kohteliaasti? Vai onko sinulla edes isiä? Ap.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 23:15"]
Miten olet laskenut tuon Caverionilla "tienaamisen"? Splitissähän se arvo lohkaistiin omistamastasi YIT:stä, ja ekana pörssipäivänä arvo ollut n. 4,5e. Tänään päätöskurssi 8,40e (5.-6.1. 8,55e). Tuohon vielä päälle vielä ne myöhemmin ostamasi lisäosakkeet. Millä matikalla olet siis saanut prosenteiksi lähes 400?
[/quote]
Se menee näin. YIT:n jakautumisessa sain kunnon nipun Caverionia ilmaiseksi. Koska en ollut maksanut niistä, arvo-osuustilini ei myöskään näyttänyt niille mitään arvoa splitin jälkeen. Siksi ostin vähän lisää. Sen jälkeen osakkeille ilmestyi arvo, ja sehän muodostuu tietysti niin, että maksamani pieni summa jaetaan per osake kaikkien omistamieni Caverionien kesken, siis myös niiden ilmaisten. Silloin yhden osakkeen arvoksi tulee niin pieni summa, että myöhempi nousu nykyiseen arvoonsa tietenkin synnyttää satojen prosenttien voiton. Prosenttiluku on suoraan arvo-osuustililtäni sellaisena, kuin osakkeenvälittäjä sen on laskenut. Ei kovin vaikeaa matematiikkaa, vai mitä? Ap.
[/quote]Sä olit maksanut niistä YIT:n osakkeista, joilla "sait" Caverionit, joiden arvo siis revittiin suoraan toisen omistuksesi arvosta. Oikea lähtöarvo Caverille pilkkua nussien olisi siis 22,63% siitä summasta, minkä alunperin YIT:n osakkeistasi maksoit. Jos et tätä ymmärrä niin fine. Olet sen verran tyhmä etten jaksa kanssasi vänkätä. Mitään +500% arvonnousua sulla ei kuitenkaan ole, edes siellä virtuaalimaailmassa.
Mitäs muuten tykkäsit Caverin tän päiväisestä negarista ja sen aiheuttamasta kurssisyöksystä? Alas mennään ja kovaa, HEXin ykköslaskija.
[/quote]
Huomaan tekstistäsi, että olet nuori mies, joka on katkeroitunut tekemistään huonoista osakekaupoista. Kirjoitat raivokkaita vihakirjoituksia minulle, kirjoitat omia tekstejäsi kehuvia vastauksia, alapeukutat minua minkä ehdit jne.
Et ymmärrä pörssistä yhtään mitään. Caverion laski tänään rajusti, koska se ilmoitti, että liikevaihto tulee alittamaan aiemman ennusteen, 1,3 miljardia, ja tulee olemaan "vain"1,29 miljardia. Mietipä hetken, miten "dramaattinen" ero noissa luvuissa on! Mieti!
Caverion laski, koska tuulipukusijoittajat joutuivat paniikkiin pikkusumman takia. Caverion nousee myöhemmin. Lupaan sinulle sen, joten älä panikoi. Isompana poikana opit tajuamaan asioita paremmin. Ap.
Oon muuten nainen, ja "tienannut" itselleni osakesalkun jonka käypä arvo tänään n. 40ke - sijoittamatta siihen omia rahojani penniäkään!!!
[/quote]
Oho! Olet siis nainen? Minkä ihmeen takia sinä et sitten kirjoita naisellisesti, vaan kirjoitat kuin mikäkin nuori kovanaamapoika? Oletko poikatyttölesbo? Ap.
[/quote]Minkä takia sä kirjoitat kuin vitun tyhmä apukouluvajakki? Koska olet sellainen?
[/quote]
Rauhoitu, lapsi rakas, rauhoitu! Eivätkö isi ja äippä ole opettaneet käyttäytymään asiallisesti ja kohteliaasti? Vai onko sinulla edes isiä? Ap.
[/quote]Voi voi. Ottaako se mummeli-rassua noin koville, että kaikki eivät ole syntyneet samanlaiseen persaukiseen perheeseen kuin hän itse :)
Voisitko vielä muistutuksen vuoksi kertoa kuinka paljon olitkaan saanut rahaa Caverionista? Ja kuinka kamalan kateellisia me kaikki sinulle olemme :)
[/quote]
[/quote]
[/quote] No eipa ole iso summa, en paljon kehuskelisi asiantuntemuksellani ennenkuin puhutaan sadoista tuhansista, itsellani paljon yli millin.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 23:40"]
No eipa ole iso summa, en paljon kehuskelisi asiantuntemuksellani ennenkuin puhutaan sadoista tuhansista, itsellani paljon yli millin.
[/quote]Ei se paljon olekaan kuin korkeintaan ikääni ja omaan 0-panokseeni nähden. Ja arvatenkin ap:n salkkuun verrattuna... Hänen kateuskorttinsa oli ainoa syy miksi sen edes mainitsin.
Itse asia oli kuitenkin se, että ap:n hehkutus +500% tienaamisesta Caverionilla ei mitenkään pidä paikkaansa. Siihen ei vaikuta se mitä minä mahdollisesti olen tai en ole.
Miten nollapanoksella voi pörssissä tienata 40000?
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 00:07"]
Miten nollapanoksella voi pörssissä tienata 40000?
[/quote]Esim. monet vanhemmat tai isovanhemmat ovat ostelleet osakkeita alaikäisille lapsilleen tai lapsenlapsilleen ja maksaneet niistä koituvat mahdolliset verot. Tienaaminen = no miten ap termin määrittelikään, sen hetken kurssi? Tosin osinkoa maksavista yhtiöistä kertyy vuosien mittaan ihan oikeaa tuottoakin.
Näytti ap:lle ottavan koville, kun oma tietämättömyys paljastui Caverion-sekoilussa. Voi voi. Kannattaa tehdä ne kotiläksyt huolella, ettei tule sitten verottajan kanssa ikäviä yllätyksiä.
Me ollaan säästetty meidän lapselle syntymästä asti ja nyt on 13-vuotiaalla 40k€:n salkku. Olen ollut tosi pitkään kotiäitinä ja nytkin työttömänä ja välillä on ollut aika tiukkaa, mutta lapselle säästämisestä ei ole tingitty. Tuossa sen näkee, että pienelläkin summalla pääsee ajan kanssa ihan hyviin tuloksiin. Aluksi säästettiin pelkkä lapsilisä ja noin viidennestä vuodesta eteenpäin verovapaa maksimi, joka on tällä hetkellä 222€/kk. Pieni summa kuukaudessa, mutta jo nyt tytön netto-osingot on 1200€ vuodessa ja siitä olen tosi iloinen. Tuollainen pieni pesämuna auttaa kummasti sitten kun pitää päästä elämässä alkuun.
Se säästäminen kannattaa aloittaa heti paikalla, turha sitä on miettiä. Aika kuluu joka tapauksessa ja sitä menetettyä aikaa ei saa rakaisin. Aika on sijoittajan puolella ja jauhaa tuottoa. Meilläkin nuo tytölle säästetyt rahat olisivat helpolla menneet arjen menoihin ilman että oltaisiin edes huomattu mitään eroa. Mutta nyt on ihan kiva potti kasassa ja aika hieno fiilis nähdä, miten hyviin tuloksiin pitkäjänteisellä osakesäästämisellä pääsee.
[/quote]
[/quote]
[/quote]