Onko tavallista että tulee raskaaksi samantien?
Kun netin keskustelupalstoja lukee vauvakuumeilijoista ja yrityksen aloittaneista niin tosi monella tuntuu kestävän jopa vuosi ennenkuin tulee raskaaksi ja moni joutuu jopa käymään hoidoissa. Useat ovat ihan nuoriakin ilmeisesti. Itse yllätyin että tärppäsi heti ensimmäisestä kerrasta ilman että edes vahtasin ovulaatiota vaan ajatus oli että ei ole mikään kiire, tärppää sitten kun tärppää. Onko tämä yleistä? Nyt olen raskaana 14 viikolla ja kun luen ketjuja jossa moni tuskailee raskaaksi tulon kanssa mietin vain kuinka hyvä tuuri minulla kävi.
Kommentit (46)
Voisiko olla niin, että niillä palstoilla kirjoittavatkin ne, jotka eivät heti tule raskaaksi? Suurin osa nuorista taitaa raskautua aika nopeasti.
Keskusteluissa korostuvat ne, joille raskautuminen on vaikeaa, koska he luonnollisesti kaipaavat vertaistukea ja ehtivät asiasta pidempään kirjoitella.
Myös niitä on todella paljon, joilla tärppää ekasta tai tokasta kierrosta.
Ette siis ole poikkeuksellisia, mutta onnea silti!
Mä tulin vuoden aikana 4 kertaa raskaaksi eli joka kierrolta, jolla yritettiin. Sain tosin kolme keskenmenoa, neljännestä syntyi lapsi. Eli helposti voi tulla, mutta sehän ei vielä takaa, ettei voisi olla muita ongelmia lisääntymisen kanssa.
Kiitos vastauksista! Ihan järkeenkäyvää tosiaan, että useimmiten eivät helposti raskautuvat niin paljon kirjoittele asiasta. Halusin myös korostaa, että en siis kuvittele, että olisin jotenkin ihmeellinen tai erityinen tämän asian takia vaan mielenkiinnosta kysyin, että mikä on yleisintä :)
- Ap
Tuleekohan suurin osa alle 25-vuotiaista n. puolen vuoden sisällä raskaaksi?
löysikö äijä lopulta oikean läven
https://www.vaestoliitto.fi/@Bin/8083050/Raskaaksi%20tulemiseen%20kulun…
Tässä on tilasto, joten 20-25-vuotiailla hyvin tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan suurin osa alle 25-vuotiaista n. puolen vuoden sisällä raskaaksi?
Lähes 80 % tulee.
Tavallista jos mies on sonni eikä mikään tuhkamuna.
Kaksi lasta.
Ensimmäinen toisesta kierrosta ja toinen ensimmäisestä.
Ikää oli 29 vuotta.
Ensimmäistä raskautta yritettiin ajallisesti melkein 1,5 vuotta, mutta todellisuudessa niitä kertoja, jolloin olisi voinut tärpätä oli vain 7. Pillereiden lopettamisen jälkeen minun kiertoni sekosi noin vuodeksi ja sitten joinakin kuukausina ei pystytty/keritty/jaksettu harrastaa seksiä hedelmällisten päivien aikaan, kun vuorotyö molemmilla ja miehellä harrastus, joka vie ajoittain aika paljon aikaa.
Minäkin tulin melkein heti raskaaksi. Olin juuri täyttänyt 28 vuotta, ja syötyäni e-pillereitä kahdeksan vuotta, niiden poisjättämisen jälkeen ehti tulla yhdet luomumenkat. Pelkäsin, että varsinkin pillerien pitkäaikaisen käytön jälkeen raskaaksi tuleminen olisi vaikeaa, mutta vielä mitä. Mies oli silloin 29.
Riippuu ihmisestä..itse olen tullut 6kertaa raskaaksi heti kun toivottu sitä..viimeisin 41-vuotiaana
Meilläkin tärppäsi käytännössä heti. Mäkin olin etukäteen lukenut ja kuunnellut näitä juttuja, miten yritetään kuukausi- tai vuositolkulla ja ei vaan onnistu ja olin henkisesti varautunut siihen, että saadaan pettyä monta kertaa. Taitaa olla molemmat ihan tavallisia ilmiöitä, että joko kestää kauan tai sitten tärppää heti. Meitä ihmisiä kun on niin paljon tässä maailmassa. En livenä juurikaan kertoile tästä että raskauduin saman tien, sillä tiedän että siitä voi tulla kuulijalle aika paha mieli, jos itsellä ei onnistu millään.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäistä raskautta yritettiin ajallisesti melkein 1,5 vuotta, mutta todellisuudessa niitä kertoja, jolloin olisi voinut tärpätä oli vain 7. Pillereiden lopettamisen jälkeen minun kiertoni sekosi noin vuodeksi ja sitten joinakin kuukausina ei pystytty/keritty/jaksettu harrastaa seksiä hedelmällisten päivien aikaan, kun vuorotyö molemmilla ja miehellä harrastus, joka vie ajoittain aika paljon aikaa.
Lisään vielä sen, että ensimmäisen raskauden kohdalla oltiin myös enemmän sillä ajatuksella liikkeellä, että tulee jos on tullakseen. En esim. seurannut ovulaatiota mitenkään. Nyt toista raskautta yrittäessä tilanne onkin sitten toinen. Toisesta yrityskerrasta tärppäsi, mutta olikin sitten hyvin varhainen keskenmeno.
- 32
On tavallista. Ne joilla tärppää helposti ei ehdi sinne yritysketjuihin keskustelemaan ennen kun ovat jo raskaana.
No laskehan todennäköisyydet omalle kolemukselleni.
Ekan raskauden alkamisen liki kolme vuotta. Toinen raskaus alkoi oikein käytetyn ehkäisyn läpi.
Että joo, on oikein tavallista tulla raskaaksi. Se, kauanko siihen menee, ei vaan yleensä liity omaan erinomaisuuteen, vaan on täysin sattuman kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei vaan ole hyväksyttävää mainita, ettei joku lapseton pahoita mieltään...
Tai sitten se on enemmänkin se tyyli, miten kerrotaan.
Usein kun kerrotaan, miten minä en mitään oviksia tikutellut tai stressaillut, niin raskauskin alkoi heti.
Moniko oikeasti alkaa heti yrityksen alettua tikuttamaan tai muutenkaan seuraamaan ovulaatiota? Kyllä ne on enemmän niitä toimia, joita tehdään kun raskaus ei ehkäisyn poisjätettyä alakaan.
Uskoisin, että on melko tavallista tulla raskaaksi suunnitellusti 1-2 kuukaudessa. Perustelen tämän sillä, että nykyään on iso syntyvyypiikki kesä-heinäkuussa. Varsinkin opettajat tuntuvat kaikki saavan esikoisensa kesä- tai heinäkuussa, ja pari tuntemaani opettajaa on myöntänytkin, että näin oli ”kätevää”.
Aiemmin lapsia syntyi eniten maalis-huhtikuussa, juhannuksen kertalaukauksen seurauksena. Itsekin olen tullut helposti raskaaksi ja saanut kaksi kevätvauvaa.
Me alettiin yrittää miehen kanssa vauvaa ja olin suurin piirtein katsonut, että silloin taisi olla ovulaation aika. En siis etukäteen mittaillut mitään lämpötiloja tai muita, vaan katsoin, että se oli suurin piirtein kuukautisten puoliväli. Taisin sitten tulla raskaaksi ensimmäiselllä suojaamattoman yhdynnän seksikerralla tai ihan viimeistään toisella. Oltiin molemmat miehen kanssa 34-vuotiaita.