E-pillerit. Naisten mielipiteitä?
Ei ne e-pillerit ole niinkään yksiselitteinen asia. Toisten mielestä kamalaa kun yhteiskunta ikäänkuin painostaa nuoria käyttämään niitä. Mitä palstamammat ajattelee niistä?
Kommentit (35)
Tuplaehkäisy on välttämätön paha, kunnes täytän 30. Pidän seksistä, mutta en halua pilata elämääni paskan lainsäädännön takia.
En tiedä ketään jolle pillerit olisi oikeasti sopineet, ensin ehkä luulevat että sopii, kuten itsekin aikoinaan. Olen jutellut monen naisen kanssa, ja sanovat että heidän äitinsäkin on sanonut että ei sovi. Todella ikävää koska muut ehkäisymuodot ovat myös ikäviä.
Mulla oli oireina kauheat raivo-ja itkukohtaukset, itkin joka päivä, ja tietysti syytin siitä huonoa miestä, ja omaa heikkohermoisuuttani, sitten kun oli lapsi, myös lapsi sai siitä kärsiä että äidillä meni hermo liian helposti, kuin pms joka ikinen päivä.
Kun lopetin pillerit, huomasin kuukauden päästä, että en edes muista koska olen itkenyt viimeksi, varmaankin silloin kuukausi sitten, en ollutkaan hermoheikko itkijä, se oli todella helpotus tietää.
Nykyään ehkäisyä ei enää onneksi tarvi, mies kävi vasektomiassa kun lapset oli tehtynä.
Minä uskon kyllä että pillerit eivät ole niin harmittomia naisille kuin annetaan ymmärtää, kyselyt sivuvaikutuksista ovat hämääviä, koska pillereitä aletaan usein syödä kun murrosikä on juuri loppumassa, ja näitä kiukuttelukohtauksia sitten pidetään normaalina, vaikka muuten murrosiän aiheuttamat hormonimyrskyt olisi pitänyt jo loppua.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 22:26"]
Nykyään on pillereitä, joissa on luonnollista estrogeeniä, joka ei ole ympäristölle vaarallista. Ja en, en "ota vastaan" lestatyyliin toistakymmentä lasta, se olisi ympäristölle sata kertaa pahempi juttu kuin pillerit.
[/quote]
Minkä nimisiä nämä pillerit ovat?
siis toi kommenttini avioliitosta ei tarkoittanut, että avioliitossa ei ehkäistäisi. Luin ehkä aloituksen huonosti, kun ymmärsin, että kyse oli erityisesti nuorten naisten ehkäisystä, ei aikuisten. Ajattelin tuoda esiin sen näkökulman, että voi myös nuorille opettaa, että seksin voi ylipäänsä aloittaa myöhemmin, niin ettei nuorena ole tarvetta ehkäisylle.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 22:37"]
siis toi kommenttini avioliitosta ei tarkoittanut, että avioliitossa ei ehkäistäisi. Luin ehkä aloituksen huonosti, kun ymmärsin, että kyse oli erityisesti nuorten naisten ehkäisystä, ei aikuisten. Ajattelin tuoda esiin sen näkökulman, että voi myös nuorille opettaa, että seksin voi ylipäänsä aloittaa myöhemmin, niin ettei nuorena ole tarvetta ehkäisylle.
[/quote]
Ellät haavemaailmassa ystäväni. Jos sinulla on teini ja asenteesi on tuo, niin sinusta tulee pian isoäiti ;)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 22:37"]siis toi kommenttini avioliitosta ei tarkoittanut, että avioliitossa ei ehkäistäisi. Luin ehkä aloituksen huonosti, kun ymmärsin, että kyse oli erityisesti nuorten naisten ehkäisystä, ei aikuisten. Ajattelin tuoda esiin sen näkökulman, että voi myös nuorille opettaa, että seksin voi ylipäänsä aloittaa myöhemmin, niin ettei nuorena ole tarvetta ehkäisylle.
[/quote]
Minkä ikäinen sitten on nuori? Onko parikymppinen vielä nuori, vai koskeeko tuo vain teinejä. Voihan naimisiin mennä jo parikymppisenä, mutta silti saattaa olla ehkäisylle tarvetta. Se, että käyttää e-pillereitä ei tarkoita, että seksielämä olisi aloitettu aikaisin tai että harrastaisi paljon yhden illan suhteita.
Ja se vasta paha olisikin, jos kaikki eläisivät kuin lestadiolaiset. On totta, ettei yhteiskunta toimi, jollei uusia lapsia synny, mutta maapallo ei kestä, jos väestömäärä lisääntyy tolkuttomasti.
Kondomi. Olen käyttänyt myös pitkässä (useampi vuosi) vakiehkäisynä kondomia. Pillerit ei käy, yhdistelmäehkäisypillerit mm nostivat verenpaineeni aivan liian korkeaksi ja minipillereillä oli myös paljon ikäviä sivuoireita. Ei ole kyllä kukaan mies valittanut kondomista, mielummin kondomi kuin äpärä tai veritulppa.
Itseäni huolettaa pitkäaikainen, jatkuva pillereiden popsiminen (alkaen 16-vuotiaasta), mutta hormonittomia vaihtoehtoja on tosiaan harmillisen vähän. Minua kiinnostaisi kokeilla ehkäisytietokonetta. Uskon, että ehkäsymenetelmät kehittyvät tuohon, luonnnolisempaan ja hormonittomampaan suuntaan tulevaisuudessa. Tällä hetkellä epäilyttää tuon toimivuus (ehkäisyteho)... ehkä kokeilen tuota, kunhan saamme mieheni kanssa opinnot päätöksen/vakkariduunit ym elämäntilanne vakiintuu sen verran, että "ylläribebe" ei haittaisi.
Olen paljon pohtinut, miten pillereiden (erit. minipillerit) syönti vaikuttaa naisen hedelmällisyyteen? Lääkäreiden mukaan ei aiheuta lapsettomuutta, mutta olen kyllä mielessäni tätä kyseenalaistanut. Mitä mieltä olette?
Itse giedän lähipiiristä kolme tapausta, joissa kroppa on mennyt pillereiden lopetuksen vuoksi niin sekaisin, ettei oma hormoonitoiminta ole käynnistynyt kuukausiin. Kaikilla edellä mainituilla oli siis ongelmia raskautua vuosien pillereiden syönnin jälkeen. Kaikilla jouduttiin käynnistämään hormonitoiminta, jotta saatiin kuukautiset taas normaalisti tulemaan. Lääkärin mukaan tämä hyvin yleistä nykyään.
Olen 23-vuotias normaalipainoinen nainen. Söin e-pillereitä viisi vuotta kunnes jouduin lopettamaan ne tänä syksynä niiden aiheutettua minulle kaksi veritulppaa. Verenohennuslääkkeitä syön vielä useamman kuukauden ajan, ja kaikki hormonaalinen ehkäisy on kielletty loppuelämäni ajan. Suvussanikaan ei edes ole aiemmin ollut veritulppia. En suosittele e-pillereitä kenellekään! Oma pillerimerkkini oli Mercilon.
Itselläni on käsivarressa ihon alla kolmivuotinen ehkäisykapseli. Söin ennen pillereitä, joita en kyllä suosittelisi kenellekään, mm. terveys- ja ympäristösyistä. Toimiihan kapselikin hormonipohjaisesti, mutta mielestäni parempi vaihtoehto pillereille koska vapauttaa hormonia tasaisesti. On myös pitkällä aikavälillä edullisempi, eikä tarvitse kriiseillä unohduksen sattuessa. Suomessa jostain syystä promotaan vain pillereitä, omassa asuinmaassani ei niinkään. Olen suositellut kapselia ystävilleni, jotka kertoivat gynensä suorastaan ohittaneen kyselyt kapselista ja jatkaneen "... mutta siis nämä e-pillerit on kyllä sulle hyvä vaihtoehto..." Mistäkohän johtuu ;) Kapselini vanhentuu keväällä ja aijon ehdottomasti jatkaa uudella moisella.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:56"]Öö eikö voi vaan panna tyttöä anaaliin? Paljon helpompaa ja halpaa.
[/quote]
Anukseen.
Anus on peräaukko, anaali- on peräaukkoon liittyvä etuliite.
Olen käyttänyt e-pillereitä kolmisen vuotta. Minulla on paha akne, johon olen syönyt monia eri lääkekuureja. E-pillereistä (diane nova) olen nyt saanut toistaiseksi apua. Ja akne todellakin on niin paha etten voi edes nukkua normaalisti aknen ollessa tulehdusvaiheessa.
Jos lopetan pillerit, akne palaa n. kahdessa kuukaudessa.
Näin ollen käytän pillereitä myös ehkäisyyn. Kuukautiset pidän 2-3kk välein. Elämäni on huoletonta, ja voimme harrastaa aviomieheni kanssa seksiä huolettomasti. Irtosuhteissa käyttäisin kuitenkin kondomia, sillä se on ainoa taudeilta suojaava ehkäisymuoto.
Ymmärrän toki ettei hormonaalinen ehkäisy sovi kaikille, sillä kaikilla lääkkeillä (etenkin hormonivalmisteilla!) on sivuvaikutuksia. Joillekkin taas e-pilkerit ovat se paras vaihtoehto. Täysin terveen, nuoren ihmisen en kuitenkaan suosittelisi e-pillereitä käyttävän.
Nykyään on pillereitä, joissa on luonnollista estrogeeniä, joka ei ole ympäristölle vaarallista. Ja en, en "ota vastaan" lestatyyliin toistakymmentä lasta, se olisi ympäristölle sata kertaa pahempi juttu kuin pillerit.