Ruotsinkielinen amk-koulutus
Onko niihin helpompi päästä kuin suomenkieliselle puolelle?
Kommentit (12)
Missä niitä on? En löytänyt oppilaitosten omilta sivuilta.
Arcada ja Hanken löytyy Helsingistä, mutta ne taitavat olla yliopistoja. Jos äidinkielesi ei ole ruotsi, joudut tekemään ruotsinkielen soveltuvuuskokeen, siitä pitää saada hyväksytty jotta voit osallistua pääsykokeeseen. En osaa sanoa onko helpompi päästä.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:35"]
Arcada ja Hanken löytyy Helsingistä, mutta ne taitavat olla yliopistoja. Jos äidinkielesi ei ole ruotsi, joudut tekemään ruotsinkielen soveltuvuuskokeen, siitä pitää saada hyväksytty jotta voit osallistua pääsykokeeseen. En osaa sanoa onko helpompi päästä.
[/quote]
Arcada on amk ja Hanken yliopisto....
Ap:lle, riippuu varmasti paljon koulutusohjelmasta, johon olet hakemassa ?
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:32"]
Missä niitä on? En löytänyt oppilaitosten omilta sivuilta.
[/quote]
Mikä oppilaitos/mitkä oppilaitokset?
Minulla on yksi yliopistotutkinto ruotsiksi ja olen työskennellyt ruotsiksi parikymmentä vuotta eli en usko, että kieli nousee ongelmaksi.
Ajattelin jotain liiketalouden tapaista... Onkohan Hankenille vaikea päästä?
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:42"]
Minulla on yksi yliopistotutkinto ruotsiksi ja olen työskennellyt ruotsiksi parikymmentä vuotta eli en usko, että kieli nousee ongelmaksi.
Ajattelin jotain liiketalouden tapaista... Onkohan Hankenille vaikea päästä?
Ap
[/quote]
Hankenin sisäänpääsyprossat tuolla sivun alalaidassa, http://www.hanken.fi/public/intradesprov Täältä löytyy kuinka noi pisteet lasketaan, http://www.hanken.fi/public/kandidat_poangberakning Ja täältä Hankenin koko hakuopas ensi keväälle, http://www.hanken.fi/public/kandidat_ansokningsguide
Lisäksi Hankenille hakiessasi sun pitää tehdä ruotsinkielentesti, lisätietoja Hankenin sivuilta.
Arcadan hakutilasto viime vuodelta, http://www.arcada.fi/sites/www.arcada.fi/files/sokandestatistik_2013.pdf Täältä löytyy kuinka nuo liiketalouden pisteet lasketaan, http://www.arcada.fi/sv/ansoknings-anvisningar/yh-examen-pa-svenska-bachelor/antagningsgrunder/poangrakning-foretagsekonomi-2014
Arcadiaan vaaditaan myös hyväksytty ruotsintesti, http://www.arcada.fi/sv/ansoknings-anvisningar/yh-examen-pa-svenska-bachelor/spraktest
Sen verran korjaan noita edellisiä postauksiani, että kun sinulla on yo-tutkinto ruotsiksi, sinun ei tarvitse tehdä kielitestä em. oppilaitoksiin.
My bad, luin huonosti vastauksesi.
Oon ite Arcadassa nyt, ihan suomenkielisenä opiskelijana. Sisäänpääsy ei ollut itsestäänselvyys, mutta ei turhan vaikeetakaan. Pääsykokeen tein suomeksi, koska ykköshakukohteeni oli suomalainen amk. Tosin jälkeenpäin olen tyytyväisempi Arcadaan pääsystä ja tuskin ruotsinkielinen pääsykoe olisi ongelmia tuottanut, kun olisi saanut käyttää sanakirjaa. Ja luonnollisesti ruotsin soveltuvuuskoe, joka meni mun mielestä suulliselta osaltaan huonosti, mutta pääsinpä silti :D
Opiskelen siis Arcadassa liiketaloutta (företagsekonomi) ja pääsin sisään 2012, mutta pidin välivuotta. Koulu on ollut tosi kivaa ruotsiksi. Aluksi oli vähän hepreaa mulle, mutta totuin kieleen hyvin ja oon kehittynyt kielessä ihan valtavasti. Kursseista olen saanut 3 ja 4 arvosanaksi :)
11, kuinka vaativaa se opiskelu muuten on? Kuinka paljon läsnäolopakkoa jne.? Millainen pääsykoe? Kerro kaikki!
Minulla ruotsin kielen taito on sellaista lähes-natiivia, mutta ajattelin, että jos opiskelisin ruotsiksi, saisin kielitaidon hiottua vielä paremmaksi ja lyötyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla...
ap
Läsnäolopakot vaihtelee kurseittan. Yleisesti opettajilla on käytäntö, että ilmoittavat etukäteen, mitkä luennot vaatii pakollista läsnäoloa. Kuitenkin pakollisen poisjättäytymisen voi korvata kompensaatiotehtävillä. Opiskelu muuten ei ole mitenkään vaikeeta. Lähinnä työlästä, kun tehdään todella paljon isompia töitä ja varsinkin laajempia ryhmätöitä. Mutta ne on ihan hauskoja :)
Pääsykoe oli mulla tosiaan suomeksi, mutta se oli se ihan sama koe mikä noilla ruotsinkielisillä (heillä vaan sitten ruotsiksi). AMK kokeet on aika pilkunviilausta. Pääsykoemateriaalit kannattaa osaa ulkoa, kun niistä kysytään nippelitietoa monivalintakysymyksissä. Vääristä vastauksista saa miinuspisteitä. Liiketaloudessa matikan osuus pääsykokeessa on aika helppo, tosin mun kokeessa pari tehtävää kymmenestä oli aika kompia. Vuodesta riippuen koulut järkkää joko haastattelun tai esseen. Ne koskaa yleensä pääsykoemateriaalia, mutta ne on ihan mukavia kun saa vähän laajemmalta kantilta käsitellä aihetta, eikä vaan muistella yksityiskohtia.
Silloin kun aloitin koulun, niin koin ongelmaksi sen, että kohteliaisuudesta muut opiskelijat vaihtoi suomen kieleen kun kuulivat äänestäni etten ole natiivi :DD Mutta pikkuhiljaa kurssikaverit tottu siihen, että haluan puhua ruotsia vaan, kun sinne oon tullut. Pelkäsin jopa vähän että kieli ei koheniniskaan, kun välillä vaan on niin että jostain syystä porukassa puhutaan suomea plus meillä on ollut poikkeuksellisen paljon opintoja englanniksi (joku opintosuunitelma uudistus) No pelot osottautui turhaksi. Olin meinaan niin perinteinen suomijuntti kun sinne menin, mun ruotsi vaan jotenki tökki mun suusta ulos. Sanoja, sanojen perään ja tosi kankeeta! Puolen vuoden jälkeen mä jo puhua pälpätän muille ja alan kuulostaa yhä enemmän natiivilta suomenruotsalaiselta :D oon myös oppinut puhumaan kieltä, sen kummemmin miettimättä että mitä eri sanat on suomesta ruotsiksi tai ruotsista suomeksi. Oon jopa oppinut jotain uusia sanoja ruotsiksi, joidenka merkitystä en ikinä muista suomeksi, mutta tiiän miksi ja missä sitä sanaa käytetään.
Mulle ruotsinkieliseen kouluun meneminen oli loistava päätös! Luentojen aiheet on ihan kivoja, kieli on kohentunut ja arkeen tulee omaa särmää kun saa olla vähän erilaisessa ympäristössä, jossa ei äidinkieli solise jatkuvasti. Tärkeintä on että oppi käyttää kieltä luonnollisesti eri arjen tilanteissa ja samalla oppii sitä itse asiaa mitä tulikin opiskelemaan :)
Suosittelen! Ja kysele ihmeessä lisää, mitä tulee vaan mieleen. Koitan vastata parhaani mukaan :)
Katso hakutilastoista.