Hammasproteesit tulossa
Mulla ollaan aloittamassa hoitoa jossa poistetaan kaikki ylähampaat ja osa alahampaita, ja tilalle laitetaan ylös ns. kokoproteesi ja alas ns. osaproteesi. Ikää mulla on "vasta" 38v eli hirvittää ihan kamalasti se mitä tulossa on! :( Pelottaa miltä ne tuntuu, huomaako kaikki muut ja mitä kaikki sanoo...
Kuulisin mielelläni kaikki mahdolliset kokemukset ja tiedot kyseisestä kokemuksesta. Ainakaan hammaslääkärin mukaan en ole ainoa laatuani tässä iässä, mutta kai tää aika harvinaista vielä tässä iässä on. Ja ei kiitos moralisoijille, kyse ei ole hoitamattomuudesta vaan siitä että mun hampaat on yksinkertaisesti hoidettu loppuun!
Kommentit (21)
Nykyisin aika harvinaista sinun ikäiselle. Mutta aiemmin ei ollut mitenkään erikoista, että alle 20 v. laitettiin tekohampaat. Useimmat tottuvat proteesihin hyvin. Proteesit tehdään yksilölliset, joten ulkopuolinen ei huomaa eroa omiin hampaisiin ellet itse kerro. Onhan ihmisillä silmälaseja, kuuulolaitteita, erilaisia käsi-, jalka- tms. proteeseja. Ei niitä minun mielestä tarvitse hävetä.
Sinulle voi olla suurikin helpotus, kun pääset jatkuvaa korjaamista vaativista huonoista hampaistasi.
No se on tosiaan se juttu miks uskalsin, kun en vaan enää jaksa jatkuvia juurihoitoja ja paikkauksia ja uudestaan alusta jne. Ihan älytöntä! Olihan se päätös tosi vaikee tehdä, mut nyt se on menoa ja en enää peru... Mut jännitys on ihan mieletön ja öisin pyörii mielessä. :(
Siis otatko irrotettavan palikan vai tuleeko se implanteilla kiinteästi?
Herraisä, miten tuo on nykypäivänä edes mahdollista?? Oletko jättänyt hampasi hoitamatta jossain kohdassa? Huolehtiko sun vanhemmat yhtään?
Tsemppiä, mä oon 50v eikä oo yhtään reikää ollu vuosikymmeniin ;/
On kai se mahdollista nykypäivänä ja huomenna, luultavasti oli eilenkin, eihän se proteesi tiedä minkä ikäiseen suuhun se pannaan. Vähemmän jeesustelua kiitos.
2 jatkaa
Tavallisesti proteesihin tottuu yllättävän nopeasti. Ensimmäiset päivät tietenkin saattavat olla vähän hankalia. Puhumista voi harjoittaa lukemalla ääneen. Pidä proteesit vain sinnikkäästi suussasi, vaikka ne aluksi tuntuvatkin vierailta.
Jos tulee kipeitä kohtia ei kannata jäädä odottamaan, että ne paranisivat itsestään. Varaa aika hoitaneelle hammaslääkärille. Hän hioo proteesia ja kipu häviää samantien.
Mitäpä tuosta. Monenlaisia terveysongelmia meillä ihmisillä on, yhdellä yhden- toisella toisenlaista. Tsemppiä. Niin ja onnea uusille hampaille, tuskin kukaan huomaa. Kun olet noin nuori, hyvät hampaat nuorentavat. 70-vuotiailla näyttävät liian nuorilta, kun ovat niin täydelliset, mutta sinun ikäiselläsi vain hyvä juttu. Huolitellun ulkonäön saat. Kiva kampaus ja meikki vielä ja olet upea.
Onnea matkaan!
Proteesien kanssa tärkeetä, että on hyvä hammaslääkäritiimi takana jolta uskaltaa kysyä ja mihin pääsee käymään heti jos on tilanne päällä tai ahdistaa. Kivuista ei tarvitse kärsiä, ei asentaessa eikä sen jälkeen. Mieti tarkkaan mihin meet.
Itelle tehty n vuosi sitten smiledesignilla http://www.smiledesign.fi/smiledesign/palvelut/proteettinen-hammashoito
Hei !
Olen 34vuotias nainen sain tänään ylhäälle koko proteesin ja alhaalle osa-proteesin tosin kun proteesia olen yrittänyt pitää joudun yökkimään kokoajan
Olen 15v ja hommaan ylös koko proteesin ja alas osa proteesin, kun en ole hampaistani huolehtinut... Päivä päivältä kipeämmät😁
Hampaita menetetään aikuisiällä eniten parodontiitin takia. Itse olen hoitanut hampaan aina hyvin, mutta silti tuli parodontiitti. Hammaslääkärit eivät tietääkseni koskaan mitanneet ientaskuja, kunnes yksi hammaslääkäri huomasi yhden hampaan liikkuvan. Sitten diagnosoitiin tuo parodontiitti. Onko täällä muita parodontiittia sairastavia?
Eiks implantit olisi paremmat. Ystäväläni pistettiin syövän takia yli puolet alaleuasta, rakennettiin uudestaan, mutta hänellä implantit, enkä huomaa eroa entiseen.
Mulla on parodontiitti, ollut jo vuosia. Pari hammasta heiluu, ei ole saatu pysäytettyä. Edessä on siis minullakin proteesit piakkoin.
Implantteihin ei ole varaa, eikä niitä minulle voi tietystä sairaudestani johtuen asentaakaan.
Onnekkaat he, joilla ei ole hampaiden terveyteen vaikuttavia sairauksia.
Mummoni otti nuorena proteesin. Ei tottunut joskaan ja aina varmitteli.
Oletan, että tekniikat ovat kehittyneet.
Itselläni myös paro. Luulin, että ylähampaat ovat menetetty,
mutta alahampaat olivatkin ne, joista jouduin luopumaan ensin. Sain proteesin alas. Kyllä oli hankalaa totutella . Tuntui, kuin olisi ollut jotain ylimääräistä suussa jatkuvasti. Kieli ei tuntunut mahtuvan suuhun. Itselläni 3 viikkoa kesti tottua näihin värkkeihin. Mutta nyt olen sinut näiden tekareiden kanssa. Pysyvät hyvin ja syöminen onnistuu. Mieluummin nämä siistinnäköiset tekohampaat, kuin vanhat rumat ja kipeät omat. Pääson eroon kivuista ja tulehduksista.
Olen 42-vuotias ja hampaat aivan sökönä. Kuusi viisureitten lisäksi jo vedetty pois, juurihoidettuja kasa. Hampaat näyttääkin jo rumilta, jos nyt ei koskaan Hollywood-hymy ole ollutkaan. Meni hermot keväällä noiden poistojen takia ja nyt sisuunnuin. Hampaat on nyt hoidossa ja aion kruunuttaa kaikki juurihoidetut + teettää pari siltaa, esteettistä hoitoa hymylle ja ainakin kaksi implanttia tarvitaan. Maksoi, mitä maksoi. Otan luottoa. Maksan niitä sitten seuraavat vuodet, mutta haluan nyt sijoittaa tämän itseeni.
En ole koskaan oikein osannut hoitaa hampaita, nykyään osaan, mutta tilanne pääsi niin pahaksi. Mies ei kyllä hoida juurikaan paitsi pesee kerran päivässä, ikääkin enemmän ja vasta kaksi juurihoitoa takana....
Itselleni parodontiitti vei alahampaat. Syynä huono hoito kouluhammashoidossa. Siellä ei hoidettu kunnolla. itse hoidin, miten osasin, mutta hammasvälien puhdistamista kukaan ei kukaan opettanut. Äidilläni oli proteesit, hän ei opastanut hoitamaan hampaita. Ostin hammaslankaa 15vuotiaana, kun menin kesätöihin. Minulla ollut alaproteesit jo 25vuotta. Aluksi oli vaikea tottua, mutta ne olivat pelastus. Ei ole tarvinnut kärsiä tulehduksista, eikä säryistä. Ylähampaat vielä jäljellä, mutta tiedä sitten, kuinka kauan. Olen tyytyväinen, kun on kuitenkin siistit hampaat naisena.
Jos sulla on lapsia, huolehdi heidän hampaista hyvin, lun omasi olet jo menettänyt.