Mikä on hääkarkkien idea?
Joskus on häissä saanut tuollaisia harsoon käärittyjä karkkeja mietelauseen kanssa ja on jotenkin vaivaannuttanut. Miten joku on nähnyt vaivan tehdä pikkuisia pusseja kaikille ja tulostella mietelauseita?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:15"]
Hääkarkit ovat ikivanha tapa. Ennen tarjottiin myös hautajaiskonvehdit (musta kääre, ehkä pitsiä, mukana sopiva lause Raamatusta). Molemmat tavat kuuluivat "paremmalle väelle", rahvaalla ei tietenkään ollut moiseen varaa.
[/quote]
Niin. Ne olivat käsin tehtyjä konvehteja. Ja taidokkaasti koristellut kääreet. Ei mitään mariannekarkkeja hätäisesti sifonkiin sitaistuina.
Kun rahvas yrittää matkia hienoston tapoja, syntyy just näitä sellofaanipussi + kaksi halpaa karkkia -tekeleitä.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 16:42"]
9: Heh, et siis edes lapsena hääkarkkeja ymmärtänyt, mutta silti niitä oli kilokaupalla omissa häissäsi.
[/quote]
En ymmärtänyt sitä, että ne kaksi marianne-karkkia oli pakattu johonkin sifonkipussukaan enkä varsinkaan ymmärtänyt sitä ajatusta siitä mietelauseesta pussin päällä.
varsinkin kun myöhemmin olen havainnut, että kaikissa häissä ne taitaa ottaa ne mietelauseet jostain samasta kirjasta tai nykyisin nettisivulta, samat lauseet toistuu joka häissä...
Jos karkkia haluaa tarjota, niin miksei tarjoa sitä sitten kunnolla. Eikä anna vieraille vaan jotain paria onnetonta mariannea.
[/quote]
Eli hääkarkkia pitää olla paljon jotta ymmärrät sen? Kärsin ärtyneestä paksusuolesta ja pidän karkista, haluaisin kuitenkin syödä sitä vain kotona. Mihin sitä annat minulle mukaan? Pakastepussiin?
[/quote]
Siellä alkuperäisessä viestissä kyllä luki, että karkkeja sai ottaa mukaan pussiin. En tiedä minkälaisia pusseja oli tarjolla, kun en ole kyseinen kirjoittaja, mutta ehkä ne olisivat myös sinulle kelvanneet.
[/quote]
Karkki sifonkipussissa/rasiassa kotiin vietäväksi typerä idea, silti omissa häissä saa ottaa karkkia pussiin kotiin vietäväksi joten ei kai se sitten täysin typerä idea ollutkaan vai oliko kyse karkkien määrästä tai valinnanvapaudesta?
[/quote]
Kyllä, yksi tai kaksi karkkia sifonkipussissa/rasiassa kotiin vietäväksi on typerä idea.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 16:42"]
9: Heh, et siis edes lapsena hääkarkkeja ymmärtänyt, mutta silti niitä oli kilokaupalla omissa häissäsi.
[/quote]
En ymmärtänyt sitä, että ne kaksi marianne-karkkia oli pakattu johonkin sifonkipussukaan enkä varsinkaan ymmärtänyt sitä ajatusta siitä mietelauseesta pussin päällä.
varsinkin kun myöhemmin olen havainnut, että kaikissa häissä ne taitaa ottaa ne mietelauseet jostain samasta kirjasta tai nykyisin nettisivulta, samat lauseet toistuu joka häissä...
Jos karkkia haluaa tarjota, niin miksei tarjoa sitä sitten kunnolla. Eikä anna vieraille vaan jotain paria onnetonta mariannea.
[/quote]
Eli hääkarkkia pitää olla paljon jotta ymmärrät sen? Kärsin ärtyneestä paksusuolesta ja pidän karkista, haluaisin kuitenkin syödä sitä vain kotona. Mihin sitä annat minulle mukaan? Pakastepussiin?
[/quote]
Siellä alkuperäisessä viestissä kyllä luki, että karkkeja sai ottaa mukaan pussiin. En tiedä minkälaisia pusseja oli tarjolla, kun en ole kyseinen kirjoittaja, mutta ehkä ne olisivat myös sinulle kelvanneet.
[/quote]
Karkki sifonkipussissa/rasiassa kotiin vietäväksi typerä idea, silti omissa häissä saa ottaa karkkia pussiin kotiin vietäväksi joten ei kai se sitten täysin typerä idea ollutkaan vai oliko kyse karkkien määrästä tai valinnanvapaudesta?
[/quote]
Siis minusta se hääkarkki on ok, jos se on jokin vähän parempi konvehti kuin mariannekarkki tai joku Fazerin sininen. Joku sellainen, missä on ideaa.
Ja jos se on oikeasti kauniisti vaivaa nähden kääritty johonkin, sekin vielä ok.
Jos ne mietelauseet on vaikka itse keksitty tai pariskunnan lempikirjoista tmv., eikä vaan kopioitu nettisivuilta, niin sekin ihan kiva.
Mutta jos se hääkarkki on jotain ihan taviskarkkia tiimarin sellofaanipussissa ja siinä päällä lukee netistä tulostettu persoonaton mietelause, sitten se ei ole edes koriste. Se on vaan hääkarkkia, kun hääkarkkia on pakko olla.
Mutta jos hääpari on vaikka tavannut Ahvenanmaalla. Ja sieltä on tilattu joka vieraalle käsin tehty pienen konvehtifirman konvehti. Ja se on taidokkaasti askarreltu hääkonvehdiksi 1800-luvun tyyliseen kääreeseen. Ja ne mietelauseet on vaikka pariskunnan lempielokuvasta. Niin sitten se on ok.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 18:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä, yksi tai kaksi karkkia sifonkipussissa/rasiassa kotiin vietäväksi on typerä idea.
[/quote]
Se ei oikeastaan ole idea enää laisinkaan vaan vain muiden matkimista.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:15"]
Hääkarkit ovat ikivanha tapa. Ennen tarjottiin myös hautajaiskonvehdit (musta kääre, ehkä pitsiä, mukana sopiva lause Raamatusta). Molemmat tavat kuuluivat "paremmalle väelle", rahvaalla ei tietenkään ollut moiseen varaa.
[/quote]
Niin. Ne olivat käsin tehtyjä konvehteja. Ja taidokkaasti koristellut kääreet. Ei mitään mariannekarkkeja hätäisesti sifonkiin sitaistuina.
Kun rahvas yrittää matkia hienoston tapoja, syntyy just näitä sellofaanipussi + kaksi halpaa karkkia -tekeleitä.
[/quote]
Niin, sinä itse tietenkin olet paljon ylempänä kuin mainitsemasi rahvas kaikkine käsintehtyine konvehteinesi:) Voihan sitä tietty tälläkin tavalla osoittaa ylemmyydentuntoan, reps.
Kaikki häitä järjestelevät jotka nyt ovat ihan paniikissa siitä että hääkarkki pitää olla jotain supererikoista; useimmat meistä eivät ota häitä niin vakavasti, että välittäisivät pätkän vertaa siitä mitä karkkia on tarjolla. Hääkarkkeja on mukava rapistella seurustelun lomassa.
[/quote]
Aivan. Samaan "sarjaan" kuuluvat ristiäiskaramellit. Minulla on niitä pienessä seinävitriinissä ihan kokoelmakin. Vanhin on vuodelta 1820.
WT väki ei tule koskaan ymmärtämään noita.
Järjellä ehkä, muttei sydämellään.
Se vaatii sen, että on tieto isoisoisoäitisi hääkarkeista ja ehkä yksi hartaasti säilytetty kappale samaisen naisen hautajaiskaramelleista. Kolmannen polven WT on jo vuosikymmeniä (-satoja?) sitten viskannut sukunsa tarinan roskiin tehdäksene tilaa Ikean lautasille....
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 18:32"]
Kaikki häitä järjestelevät jotka nyt ovat ihan paniikissa siitä että hääkarkki pitää olla jotain supererikoista; useimmat meistä eivät ota häitä niin vakavasti, että välittäisivät pätkän vertaa siitä mitä karkkia on tarjolla. Hääkarkkeja on mukava rapistella seurustelun lomassa.
[/quote]
No, jos haluaa erikoista, miksei askartelujen sijaan tee niitä hääkarkkeja itse?
Mä olen kerran ollut häissä, joissa annettiin hääkarkki, sellainen tosi hieno pitsein askarreltu sellofaani-söpöys. Muistaakseni jotkut pikkutyttelit jakoi niitä vieraille, jokainen sai yhden. No mä sit söin sen saman tien, olikin oikein hyvää jotain kinuskia. Niin eikös yks sukulainen siihen, että niitä ei kuulemma saa syödä?? Mulle tuo oli ihan uusi jutu, onko tosiaan näin? Jälkikäteen kyllä voisi ajatella, että kun se karkki oli miljoonaan ruusuukkeeseen ja nauhaan ja lenkkiin tosi hyvin kääritty, niin kyllä sen auki räpeltämiseenkin meni aikaa. Jos se on tarkoitettukin vain koristeeksi...
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 18:37"]
[/quote]
Aivan. Samaan "sarjaan" kuuluvat ristiäiskaramellit. Minulla on niitä pienessä seinävitriinissä ihan kokoelmakin. Vanhin on vuodelta 1820.
WT väki ei tule koskaan ymmärtämään noita.
Järjellä ehkä, muttei sydämellään.
Se vaatii sen, että on tieto isoisoisoäitisi hääkarkeista ja ehkä yksi hartaasti säilytetty kappale samaisen naisen hautajaiskaramelleista. Kolmannen polven WT on jo vuosikymmeniä (-satoja?) sitten viskannut sukunsa tarinan roskiin tehdäksene tilaa Ikean lautasille....
[/quote]
Onko sinulle annettu diagnoosia? Ei kai kukaan voi noin olla omaan hienouteensa tukehtumassa?
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Meillä oli paperipusseja niitä karkkeja varten. Pieniä hopeisia. Niihin sai ottaa itse karkkia mukaan, jos halusi.