Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsiperheen pyykkidilemma

Vierailija
13.10.2020 |

Olen pessyt arkikäytössä olevat vaatteet 60 asteessa siitä lähtien kun lapset meni tarhaan. Käytännössä pesen 60 asteen pyykkiä lähes päivittäin, 40 asteessa ehkä kerran viikossa. Tähän saakka järjestely on toiminut uskomattoman hyvin, hajutonta ja tahratonta tulee ja pyykkikorit ovat pysyneet tyhjinä vaivatta. Iso osa lasten arkikäytössä olevista vaatteista tulee lähes ilmaiseksi tehokkaan kierrätyksen myötä, joten en siis itse pääse vaikuttamaan, että mitä tulee. Vaatteet ovat kestäneet aivan loistavasti 60 asteen pesussa pyöräytyksen, mutta nyt lapset on jo hiukan isompia ja alkaa olla paljon vaatteita, jossa on joka lähtöön kaikkea kuvaa ja painatusta ja kaikki ei 60 astetta kestä. Lapset tykkää kuvavaatteista, minä tykkään pestä lastenvaatteet 60 asteessa joten lopputulema on jo muutamaan kertaan kamala harmitus, kun uudesta kivasta paidasta onkin lähtenyt pyykissä kuvat pois.

Nyt tarvisi miettiä, kumpi voittaa - vaivaton pyykinpesu vai 60 asteen pesua kestämättömät kuvat vaatteissa. Vaihtoehdoiksi jäänee:

a) Pesen jatkossakin vaatteet pääosin 60 asteessa ja lapset nyt vaan joutuu hyväksymään sen, että joskus pyykkikone syö kuvat vaatteista

b) alan lajittelemaan päivittäin 40 ja 60 asteen välille, mikä tarkoittaa, että lajittelu ja pestävät koneelliset lähes tuplaantuisivat :(

Nuorimmainen on vielä tarhassa monta vuotta, sotkua riittää ja tulee riittämään jatkossakin, joten toistaiseksi on menty a-vaihtoehdolla. Välillä olen yrittänyt erotella joitakin kuvavaatteita, ettei menisi 60 asteeseen - käytännössä vaan niillä on vain taipumus mennä kuuteenkymppiin. Joko vahingossa muiden vaatteiden seassa tai sitten pyykkikorin pohjalle meinaa jäädä joku 0 euron arvoinen ryhmähaupaita, jolloin on vaan vähän liiankin helppo ratkaisu pestä sekin kuudessakympissä, jotta korin saa tyhjäksi.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ostat lapsille sellaisia vaatteita, jotka voi pestä 60 asteessa, tai sitten pitää vain pestä erikseen eri pesuohjelmilla. Meillä 4 hengen taloudessa pyörii pyykkiä 30, 40, 60 ja 90 asteessa. Kaikki vaatteet pyrin pesemään pesuohjeensa ja käyttötarkoituksensa mukaan.

Vierailija
22/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4 koria: vaaleat ja tummat, molempiin 40 ja 60. 4-vuotias osasi jo lajitella pyykkinsä kun ne oli jaoteltu muumi-kuvilla. Minä samoin pesen 60 asteessa kaiken mikä suinkin kestää, villa, rintsikat ja uudet vaatteet muutaman pesukerran pääsevät viileämpään,. Pyyhkeitä laitan 90°c, niin konekin puhdistuu välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa etten aina ihan ymmärrä miten parissa tuttavaperheessä joissa yksi samanikäinen lapsi enemmän ja esim urheilevat samaan tapaan saavat aikaiseksi _vähintään_ yhden koneellisen pyykkiä joka päivä. Meillä on ihan poikkeusviikko jos pestään yli 4 koneellista.

Heillä on pyykkikone, johon ei mahdu isoa pyykkimäärää, ja/tai pesevät vajaita koneellisia.

Vierailija
24/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa etten aina ihan ymmärrä miten parissa tuttavaperheessä joissa yksi samanikäinen lapsi enemmän ja esim urheilevat samaan tapaan saavat aikaiseksi _vähintään_ yhden koneellisen pyykkiä joka päivä. Meillä on ihan poikkeusviikko jos pestään yli 4 koneellista.

Heillä on pyykkikone, johon ei mahdu isoa pyykkimäärää, ja/tai pesevät vajaita koneellisia.

Koneet ovat saman kokoiset, kyläilyn ja keskustelujen perusteella tiedän. Ehkä sitten pesevät monta vajaata koneellista viikossa, tai sitten laittavat kaiken pesuun, vaikka ei olisi likaistakaan, onhan näitäkin.

Vierailija
25/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännä paidat niin että saumat ulkopuolelle ja kuvio sisäpuolelle.

Vierailija
26/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse olisit mieltä siitä, että joku toinen, esim. puolisosi pilaisi lempivaatteesi kerta toisensa jälkeen pelkkään omaan vaivattomuuteensa (ja kenties neuroottisuuteensa saada kori tyhjäksi) vedoten? 

Ruokatahroja, jarrujälkiä, pk:n lattian hajut, hihaan pyyhkäisty nenä + ainainen riski täistä tai kihomadoista. Onko se nyt sitte vaivattomuutta tai neuroottisuutta jos pyykkiä pesee näistä syistä 60 asteessa? Ei sitä kauaa tarvi ihmetellä, miksi se riski nyt ei kauheasti paina, jos nyt käy niin huono tuuri, että 60 asteen ohjelma pesee pois yhdestä paidasta sen muovisen ryhmähaun tai frozen elsan samalla kun kaikki muut vaatteet kestää sen.

Vierailija
27/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erillinen pyykkikori tai pussi 40 asteessa pestäville ja lapset lajittelevat printtipaitansa itse sinne. Niitä vaan sitten pestään vähän harvemmin ja esipesu käyttöön, jos ovat likaisia.

Vierailija
28/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pesee suurissa määrin 60 asteessa pyykkiä niin ei sitä vaan voi lapsiperheen arjessa välttää etteikö sinne menisi joskus se ryhmä hau tai frozen Elsa paita. Se nyt on vaan ainakin meillä ihan arki-illan tosiasia, että ihan jokaista perus arkikäyttöön tarkoitettua vaatetta ei pestä lapun mukaisessa lämmössä. Pieni riskinotto on sallittua ja se on vaan sitten oivoi, jos se muovinen Elsa tai ryhmähau lähtee joku kaunis päivä pesussa. Muksuille voi todeta, että mininkäs teet kun pesukone ja pesuaineet on niin tehokkaita.

Vierailija
29/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erillinen pyykkikori tai pussi 40 asteessa pestäville ja lapset lajittelevat printtipaitansa itse sinne. Niitä vaan sitten pestään vähän harvemmin ja esipesu käyttöön, jos ovat likaisia.

Loppuu tila kesken :( Ainkaan yhtään uutta koria ei vaan mahdu mihinkään järkevään paikkaan. Kai sekin ilta koittaa, että lapset lajittelee likaiset vaatteet itse, en vaan tiedä minä vuonna. Illat on aika villiä menoa pahimmillaan, siinä on vain focus siinä, että saa yövaatteet päälle heille ja nukkumaan. Päivän jäljiltä kertynyt pyykkikasa jää minun huolekseni.

-ap

Vierailija
30/57 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei hankita ollenkaan painettuja lastenvaatteita sen takia, että vaatteet pestään enimmäkseen 60 asteessa. Muksut niitä haluaisi, mutta en laita omia rahoja kiinni niihin vain siksi että pettymys tulee jos se kiva kuva lähteekin pyykissä.

Käytettynä olen kuitenkin ottanut niitä meille kun on käytännössä ilmaiseksi saanut lähipiiristä. Olen pessyt niitä muutamia ekoja kertoja 40, jotta vaatteet ehtii olla jonkin aikaa käytössä ilman riskiä, että kuvat jää pyykkikoneeseen. Sen jälkeen sitten 60, koska suurin osa kuitenkin kestää sen.

Vierailija
31/57 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jokin aika sitten pesin kaiken ohjeen mukaan, mutta kyllä se mitta tuli täyteen pitkään pelkästään 40 asteessa pestyjen vaatteiden hajuja. 60 asteessa tulee vaan raikkaampaa. Käytän hajustamattomia pesuaineita ihon herkkyyden takia, joten eron huomaa. Kuvallisten vaatteiden osalta paremmat 40 ja arkikäytössä olevat 60. Olkoonkin ehkä karua, mutta kyllä minäkin siis vaan pesisin pois lasten arkivaatteista ne kuvat mitkä ei 60 asteessa pesua kestä.

Vierailija
32/57 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittaa vielä. Nyt kun mietin, niin ei ole ihan ongelmaton juttu. Nykyisin pesen täyden koneellisen tummaa käytönnössä joka toinen päivä, 60 asteessa. Välissä sitten vaihtelevasti vaaleampia värejä. Jos alan erottelemaan 60 asteen pesuista kuvallisia vaatteita syrjään 40 pesua odottamaan, pitää joko pestä jatkuvasti vajaita koneellisia niiden takia tai sitten jotkut vaatteet vaan odottaa pesua pitkään ja voi toki tulla riski, että paidat loppuu kesken. Ainakin jos sattuu peräkkäisinä päivinä sitä, että menee yhdellä lapsella kaksikin paitaa päivän aikana likaiseksi.

Se on vaan ollut niin helppoa pestä kerralla pyykkikori tyhjäksi saman värin arkivaatteista. Onpahan ollut puhdasta ja keliin sopivaa vaateusta aina saatavilla ja syyt 60 asteen käytölle täällä onkin jo kerrottu. Siinä on arkikäytössä jatkuvasti pyörivien vaatteiden printtikuvat tuntuneet aika toissijaiselta asialta ja lapset nyt on muutamia kertoja sen tosiasian joutuneet kohtaamaan, että vaatteista saattaa kuvat lähteä kun ne pestään.

Vierailija
33/57 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaattet pitää pestä 60 C? Meillä pestään ainoastaan alusvaatteet, sukat, pyyhkeet ja lakanat 60 C.

Pesen ihan kaiken kuudessakympissä. Vaatteet näyttävät paremmilta jostain syystä ja tuntuvat puhtaammilta. Olisiko sitten, että elastaani palautuu tuossa lämpimämmässä vedessä paremmin. Jotenkin tuntuu teepaidatkin napakammilta. 

Mikään vaate ei ole mennyt pilalle - toki silkit ja villat jne. pesen ohjeiden mukaan. 

Joo, varmasti palautuu, takaisin kaatopaikalle. Elastaania ei missään nimessä saa pestä yli 40 asteessa, jos haluaa pitää sitä vaatetta vielä toisenkin kerran. Ei ihme, että sulla ei ole varaa kuin kirpparivaatteisiin.

Mä en ymmärrä, että miten muka elastaani menisi pilalle kuudenkympin pesussa. Lukemattomat kerrat olen pessyt elastaania sisältäviä vaatteita 60ssä ja hyvin joustaa.

Vierailija
34/57 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pese 40 asteessa ja esipesulla, tulee puhdasta ja kuvat säilyy

Tahrojen poisto ennen pesua (esim. sappisaippuaa) ja huuhteluaineena etikkaa ( etikkaa voi käyttää myös urheilukamojen hajun poistoon).

Vierailija
35/57 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahranpoistona mulla on jauhe vanish, jonka laitan pesuaine lokeroon : D En todella ala joka tahraa hinkuttamaan sappisaippualla :D

-ap

Vierailija
36/57 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa hifistelyä. Arkivaattet 60 asteiseen pesuun ja sillä hyvä.

Vierailija
37/57 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse olisit mieltä siitä, että joku toinen, esim. puolisosi pilaisi lempivaatteesi kerta toisensa jälkeen pelkkään omaan vaivattomuuteensa (ja kenties neuroottisuuteensa saada kori tyhjäksi) vedoten? 

Ruokatahroja, jarrujälkiä, pk:n lattian hajut, hihaan pyyhkäisty nenä + ainainen riski täistä tai kihomadoista. Onko se nyt sitte vaivattomuutta tai neuroottisuutta jos pyykkiä pesee näistä syistä 60 asteessa? Ei sitä kauaa tarvi ihmetellä, miksi se riski nyt ei kauheasti paina, jos nyt käy niin huono tuuri, että 60 asteen ohjelma pesee pois yhdestä paidasta sen muovisen ryhmähaun tai frozen elsan samalla kun kaikki muut vaatteet kestää sen.

Ne täit ja kihomadot ei kyllä häviä vaikka se pesisit joka päivä kaikki talouden vaatteet 60 asteessa. Vaatii vähän muutakin toimintaa.

Vierailija
38/57 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaattet pitää pestä 60 C? Meillä pestään ainoastaan alusvaatteet, sukat, pyyhkeet ja lakanat 60 C.

Pesen ihan kaiken kuudessakympissä. Vaatteet näyttävät paremmilta jostain syystä ja tuntuvat puhtaammilta. Olisiko sitten, että elastaani palautuu tuossa lämpimämmässä vedessä paremmin. Jotenkin tuntuu teepaidatkin napakammilta. 

Mikään vaate ei ole mennyt pilalle - toki silkit ja villat jne. pesen ohjeiden mukaan. 

Joo, varmasti palautuu, takaisin kaatopaikalle. Elastaania ei missään nimessä saa pestä yli 40 asteessa, jos haluaa pitää sitä vaatetta vielä toisenkin kerran. Ei ihme, että sulla ei ole varaa kuin kirpparivaatteisiin.

Mä en ymmärrä, että miten muka elastaani menisi pilalle kuudenkympin pesussa. Lukemattomat kerrat olen pessyt elastaania sisältäviä vaatteita 60ssä ja hyvin joustaa.

No itse väitän, ett elastaanivaatteen, jota on pesty 60 asteessa käyttöikä on huomattavasti lyhyempi kuin jos se olisi pesty 30 tai edes 40 asteessa. Ja kun se on muovia, jokainen kaatopaikalle päätynyt vaatekappale elelee siellä sellaisen parituhatta vuotta, ennen kuin valuu pohjaveteen mikromuoveina. Että ihan luonnon kannalta, peskää ne muovivaatteet niin, että ne kestävät edes sen muutaman vuoden. 

Vierailija
39/57 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoittaa vielä. Nyt kun mietin, niin ei ole ihan ongelmaton juttu. Nykyisin pesen täyden koneellisen tummaa käytönnössä joka toinen päivä, 60 asteessa. Välissä sitten vaihtelevasti vaaleampia värejä. Jos alan erottelemaan 60 asteen pesuista kuvallisia vaatteita syrjään 40 pesua odottamaan, pitää joko pestä jatkuvasti vajaita koneellisia niiden takia tai sitten jotkut vaatteet vaan odottaa pesua pitkään ja voi toki tulla riski, että paidat loppuu kesken. Ainakin jos sattuu peräkkäisinä päivinä sitä, että menee yhdellä lapsella kaksikin paitaa päivän aikana likaiseksi.

Se on vaan ollut niin helppoa pestä kerralla pyykkikori tyhjäksi saman värin arkivaatteista. Onpahan ollut puhdasta ja keliin sopivaa vaateusta aina saatavilla ja syyt 60 asteen käytölle täällä onkin jo kerrottu. Siinä on arkikäytössä jatkuvasti pyörivien vaatteiden printtikuvat tuntuneet aika toissijaiselta asialta ja lapset nyt on muutamia kertoja sen tosiasian joutuneet kohtaamaan, että vaatteista saattaa kuvat lähteä kun ne pestään.

On todella iso dilemma nyt tässä. Itsekin olen joutunut muokkaamaan pyykkäystapoja lasten ja heidän vaatteidensa muuttuessa. Annan nyt 2 vaihtoehtoa mietittäväksi.

1. Pese pyykit kerran viikossa. Näin tein itse kun lapset oli koululaisia ja vähän allekin.

Laitoin kasaan eri pyykit. Värin ja lämpötilan mukaan esim tummat 60, vaaleat 60, tummat 30 tai 40 ym.

Viisi koneellista yleensä riitti. Kuivaursumpuun ja osa narulle. Seuraavana päivänä kaappiin.

2. Näin teen nykyään. Pojalla paljon 30 asteen pyykkiä. Pesen n viiden päivän välein 3 koneellista. Useimmiten tummat ja vaaleat 30 astetta. Sama 40 astetta ja jotain lakanoita ja pyyhkeitä 60 astetta.

Pesen aina pesuohjeen mykaan. Voin laittaa myös alhaisempaan lämpötilaan, esim 30 asteeseen myös 40 asteen pyykit. En sekoita koskaan tummia ja vaaleita.

Ole hyvä!

Vierailija
40/57 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin nää kuvat vaatteissa nykyään kestää. Jotkut ehkä muistaakin kun paksusta kumista tehtyjä kuvia alkoi tulla lastenvaatteisiin. Alkuun eivät kestäneet ollenkaan kuumaa pesua, mutta silloin oli ihan normaalia että kaikki pestiin kuudessakympissä ja niinhän siinä sitten kävi, että useammasta vaatteesta suli kuvat jo ekassa pesussa. Vähitellen näitä opittiin pesussa varomaan, mutta lopulta kuitenkin joku avulias lastenvahti aina sulatti vaatteista kuvat pesemällä ne 60 asteessa