Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitin omatoimisesti antibioottikuurin

Vierailija
08.01.2014 |

Diagnosoin juuri itselläni keuhkoputken tulehduksen kun helvetillinen kurkkukipu ei helpottanut viikossa, yskökset muuttuivat kokonaan vihreiksi ja syvään hengittäminen alkoi sattua ja kipu tulla muutenkin "syvemmältä". En ole syönyt vuosiin antibiootteja mut nyt meno hermo. Aloitin Kefexin 750mg x 3 (viikon ajan), sellainen kuuri löytyi kotoa ja tiedän että lekuri määräis tod. näk saman ja tolla annoksella... Silti vähän ns tuhma fiilis toimia tällee ominpäin. Mielipiteitä?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä keltä aina otetaan crp:t ja muut kun tk:ssa käyvät, eivät varmaan asu ainakaan Itä-Helsingissä tai -Vantaalla.

Täällä ihan normi käytäntö että jonotat ensin vuoronumerolla 3-5tuntia hoitajalle hoitotarpeen arviointiin, joka useimmiten kuitenkin päättyy niin että hoitaja sitä mieltä että tavallinen hengitystieinfektio, et pääse lääkärille, mutta soittaa lääkärille että tekee puhelinreseptin, lääke noudettavissa tänään kolmen jälkeen, seuraava!

Kerran esim. tyttären pitkittyneen kurkkukivun ja korkean kuumeen takia hakeuduimme tk:hon, jonotimme 4½h hoitajalle joka sitä mieltä että tavallinen flunssa, kotiin lepäilemään ja kolmen jälkeen on sitten antibiotti noudettavissa. Vaikka kuin yritin selittää että korkea kuume jatkunut jo 6pvä enkä ihan pienestä edes lähtisi tulemaan niin saatiin vaan lämmintä kättä. "Tällä hetkellä päivystysjonokin ihan täys".

Nooh, seuraavana päivänä tytöllä vaan oireet paheni (oli poissaoleva, ei syönyt, juonut, jaksanut istua saati pysynyt hereillä) ja takaisin tk:hon, jossa taas todettiin vaan että ei se tavallinen flunssa päivässä parane ja korkea kuume ja voimattomuus kuuluu lapsilla asiaan, ja eihän se antibiottikaan ole kerennyt vaikuttamaan. Seuraavana yönä tytön hengitys lakkasi, lanssilla jorvin lastenpäivystykseen ja kuinkas ollakkaan tytöllä keuhkokuume ja tulehdusarvot päälle 200. Lastenklinikalla tuli sitten vietettyä rattoisat 1½kk parannellessa. 

Sitten hän jonka mielestä 13:sta ei ollut tarpeeksi kipeä kun ei päivystykseen lähtenyt, ole ikinä ilmeisesti käynyt Peijaksessa. Siihen paikkaan ei kukaan täysjärkinen lähde muuta kuin taju kankaalla lanssilla, ja itselleni näin kerran sattuneena ja Peijaksen sairaalapäivystyksessä heränneenä, voin kertoa että heti kun paikan taju palasi lähti iv:t ja muut, soitin isän kantamaan ulos tarkkailuosastolta ja kuskaamaan haartmannin päivystykseen, jossa ei edes ilme värähtänyt kun kerroin tulleeni suoraan Peijaksesta.

Eli olkaa helvetin kiitollisia jos asutte paikkakunnilla jossa terveydenhuolto toimii, älkääkä tietämättä arvostelko meitä jotka joudumme huonosta terveydenhuollosta kärsimään!

Vierailija
2/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

39, oletpas todella, todella typerä. Luojan kiitos meillä ei ole antibiootit reseptivapaita tai täällä ei eläisi pian enää mikään muu kuin sairaalabakteerit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 02:21"]

39, oletpas todella, todella typerä. Luojan kiitos meillä ei ole antibiootit reseptivapaita tai täällä ei eläisi pian enää mikään muu kuin sairaalabakteerit.

[/quote] 

Minkäs voit jos tilanne on mikä on? Ihmiset joutuvat säästämään kaikessa nykyään ja jakaavat keskenään kaiken jopa lääkkeetkin. Reseptivapaus tekisi sen että he eivät söisi vanhentuneita lääkkeitä. Harvalla on enää varaa käydä lääkärissä ja tutkimuksissa. 

Vierailija
4/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sul o pillereitä kotona

Vierailija
5/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, jos tulee komplikaatioita? Miten selität antibiootin?

Vierailija
6/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain mutsilta tän kuurin joku vuos sitten ku se ei tarvinnutkaan ja voimassa edelleen. Oon joskus syöny samaa (penisilliini) eikä oo tullu reaktioo. Nyt tunti ekan napin odosta, otin pohjalle viel vatsansuojalääkkeen ja nappaan parin tunnin päästä maitohapon koska pakki voi mennä sekasin kuulemma... Ap

Vierailija
7/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyl ite uskaltais

Vierailija
8/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea, siitä vaan. Siinähän selittelet sitten lääkärille jos joudut kuitenkin menemään sinne vielä esim. keuhkokuumeen saat. Olet nyt varmaan todella fiksu omasta mielestäsi. Kohta sitten parjaat täällä lääkäreitä ym.

Vierailija
9/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tässä mitenkään hehkuta fiksu olevani, olen vaan varma että lekuri määräis alkuunsa saman lääkkeen ja sit toista jos ei jeesais jostain syystä. Lisätään tähän kuvioon viel että en asu suomessa ja lääkäriin pääsy on pitkän vaivan takana, suomessa ollessa tilanne olis eri.... Ap.

Vierailija
10/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika riskialtista puuhaa. Mitä jos saat allergisen reaktion, joskus se voi tulla vaikka antibiootti aiemmin sopinutkin?

Vierailija
11/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tehnyt varmaan saman jos olis nappeja kotona ja tietäisin et tehoo. Ei ne lekuritkaan mitään ylijumalia ole ja oma järjenkäyttö joskus sallittua...

Vierailija
12/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti, mulla tulee kefexistä ainakin helvetin huono olo.

Vierailija
13/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toivottavasti on bakteeritulehdus johon ab puree. Tosin jos ei parane niin kyseessä voi olla virus ja jos joudut lekuriin kuitenkin voi olla syytä vaikeampi selvittää kun kokeet huijaa jo aloitetun ab:n jälkeen.

Vierailija
14/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka lekuri sitä muutenkaan alkais ottaa mitään kokeita heti alkuunsa, antibiootin ne kuitenkin määrää ja virustulehdukseen nyt ei mikään auta muutenkaan.

Vierailija
15/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin tekemään saman tempun toissakesänä. Sain juhannuksen joukkotapahtumasta koko pään rööreihin leviävän tulehduksen, flunssan oireet ja kova kuume, silmät turposivat umpeen, enkä kuullut mitään 2 moneen viikkoon. TK:ssa venäläinen lääkäri määräsi amoksisilliinia, johon useimmilla pöpöillä on jo toleranssi. Tulehdusarvot yli 100. Lääke ei tehonnut. Heinäkuun alussa en päässyt puhelimella läpi terkkariin, eikä ollut rahaa yksityiseen. 3. päivänä olin niin huonossa kunnossa, etten jaksanut lähteä päivystykseen istumaan ja todistelemaan sairauttani. Kotona oli puolikas antibioottikuuri (yleisantibiootteja), jotka olin saanut huhtikuun lopulla ison leikkauksen jälkeen kotona otettavaksi, mutta jonka olin lopettanut puolen kuurin jälkeen, koska pakki meni sekaisin ja verta juoksi peräpukamista. Söin kuurin loppuun, pakki meni sekaisin mutta kuulo palais vähitellen.

Luottamukseni suomalaisen terv.huoltoon ja lääkäreihin on lähellä nollaa. Eivät teetä tutkimuksia, eivätkä aina edes usko kokeiden tuloksia, jos ne ovat sen vastaisia, mitä arvon lääkäri on saanut päähänsä taudin olevan. Potilaan omaa kertomusta ei edes viitsitä kuunnella. Kruununa nämä ulkomaalaiset lääkärit, jotka eivät edes ymmärrä suomea kunnolla.

Vierailija
16/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:49"]

Kuka lekuri sitä muutenkaan alkais ottaa mitään kokeita heti alkuunsa, antibiootin ne kuitenkin määrää ja virustulehdukseen nyt ei mikään auta muutenkaan.

[/quote]

Yleensä kuitenkin sen sormenpään tulehusravon ottavat ihan systemaattisesti.

Vierailija
17/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännää miten minä olen aina saanut kuurin tarvittaessa. Ja kovin montaa kertaa ei ole tarvinnut edes hakea. Ei ole tarvinnut itse diagnosoida ja aina on uskottu oireita. Minkälaisilla puoskareilla te kuljette tai jätätte kulkematta. Ja 13 tapauksessa et sitten kuitenkaan tainnut olla tarpeeksi kipeä kun et jaksanut päivystykseen mennä. Parempi niin.

Vierailija
18/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla joku yksityisten juttu ottaa sormenpäästä tulehdusarvo? Multa ei ole koskaan otettu terkkarissa vaikka oon ravannu keuhkoputken tulehduksen takia useamman kerran viimevuosina!

Vierailija
19/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 11:13"]

Taitaa olla joku yksityisten juttu ottaa sormenpäästä tulehdusarvo? Multa ei ole koskaan otettu terkkarissa vaikka oon ravannu keuhkoputken tulehduksen takia useamman kerran viimevuosina!

[/quote]

Ihan kunnallisessa tk:ssa minulta on aina otettu. Ikinä en ole käynyt yksityisellä.

Vierailija
20/41 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo nyt ole mitenkään ihmeellistä. Mulla on myös kaapissa aina varalta kaksi antibioottikuuria.

Toinen on siltä varalta, että juurihoidettu hampaani, jonne jäi pieni pala sitä "piipunrassia" ärtyy. Toinen on äkillisen virtsatieinfektion varalta.

Ihan lääkäriltä saatu reseptillä ja omaharkintaisesti saan aloittaa.

Viimeksi, kun mulla oli vti, soitin terveyskeskukseen. Oli perjantai, ei niillä ollut enää aikoja. En edes saanut lääkäriä puhelimen päähän vaan hoitajan, joka sanoi, että kun ei nyt ole antaa aikoja, saat sähköisen antibioottireseptin apteekkiin.

Miten tuo eroaa siitä, että omaehtoisesti aloittaa antibioottikuurin?

Suomessa ollaan lääkkeiden kanssa hysteerisiä. Jossain Intiassa ihmiset käyttää niitä sumeilematta väärin. Täällä harva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme