Xylipastillit ja ripuli lapsella
Onko kellään kokemusta siitä että lapsen selittämättömön ripulin syyksi on paljastunut xylitoli? Ja tyyliin yhdestä tai kahdesta pastillista päivässä, ei mistään tolkuttomasta määrästä?
huomattiin vaan että kun muksu on hoidossa muutaman päivän niin ripuli häviää.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 20:53"]
Kiitokset kaikille vastaajille! Päätettiin nyt että kaikki missä vähänkin xylitolia jätetään pois ja vältetään kaikkea missä sorbitolia. Katsotaan sen jälkeen miten jatkuu.
[/quote]
Mikset voisi kokeilla jättää D vitam. pois, kun se on se jota ei saanut mummulassa ja aiheuttaa tosi monelle ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 21:01"]
Kiitokset kaikille vastaajille! Päätettiin nyt että kaikki missä vähänkin xylitolia jätetään pois ja vältetään kaikkea missä sorbitolia. Katsotaan sen jälkeen miten jatkuu.
[/quote]
Mikset voisi kokeilla jättää D vitam. pois, kun se on se jota ei saanut mummulassa ja aiheuttaa tosi monelle ongelmia.
[/quote]
Ollaan jätetty D-vitamiinitkin pois kun niissä oli xylitolia, mietin vaan että pitääkö jättää maitokin minne on lisätty d-vitamiiniä (hyla-maidoissa taitaa olla usein lisätty d-vitamiini).
Niin ja jos jollain on ideoita mitä voisi viedä päiväkotiin annettavaksi kun muut muksut saa pastillin? Ei mitään karkkia tietenkään kun annetaan hampaiden hyväksi. Se on vaan kolmevuotiaille iso pala kun muut saa namin mutta hän ei saa.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 21:01"]
[/quote]
[/quote]
Ollaan jätetty D-vitamiinitkin pois kun niissä oli xylitolia, mietin vaan että pitääkö jättää maitokin minne on lisätty d-vitamiiniä (hyla-maidoissa taitaa olla usein lisätty d-vitamiini).
[/quote] AP, etsi tietoa englanniksi. Vatsavaivathan on juuri se suurin syy miksi xylitolia ei hehkuteta missaan muualla kuin Suomessa missa se on suurinpiirtein taivaanlahja ihmiskunnalle.
Xylitolille herkistynyt saa yleensä oireita kaikista sokerialkoholeista: xylotoli, sorbitoli, mannitoli, maltitoli. Itsellä myös inuliini on vastaavien oireiden lähde.
Jos on epäilys siitä, ettei xylitoli sovi, sen antaminen on heti lopetettava. Itselläni vuosikausia diagnosoimatta ollut laktoosi-intoleranssi aiheutti pysyviä vaurioita imeytymiseen. Toinen syy on, että laksatiivit löysistyttävät suolta ja lopulta tulee ummetusta ilman niitä.
Xylitoli-hypetys on yksi typerimpiä päätöksiä tässä maassa. Uskokaa pois, 20 vuoden päästä takuulla joka toisella on IBS tai jokin vakavampi tauti.
Voisko ongelmat johtua kuitenkin maitotuotteista? Panin merkille, että mummolassa ilmeisesti käytetään vähemmän prosessoituja maitotuotteita kuin teillä kotona.
Mulla ei ole lapsia, mutta mun maha ei kestä makeutusaineita. Jostain syystä xylitolpurkka ei aiheuta ongelmia, mutta kaikki sokerittomat pastillit sitäkin enemmän. Ja ihan jo muutama pastilli voi aiheuttaa ongelmia, ei ehkä ihan ripulia mutta valtavia ilmavaivoja kyllä.
Tämän perusteella en pitäisi mahdottomana tuota juttua.
Voi hyvin olla syynä. Xylitoli, Sorbitoli jne makeutusaineet voi aiheuttaa ripulia. Ei nyt ehkä 1-2 pastillia mutta suurempi määrä. Olisiko jokin muu ruoka-aine joka voisi aiheuttaa ripulin? En tiedä voiko xylitolille olla allerginen... Kysyisin ehkä lekurilta.
Olen aikuinen ja en voi pureskella purkkaa 5min kauempaa tai kärsin loppupäivän ilmavaivoista ja vatsa voi mennä sekaisin. Ksylitolihan nimenomaan aiheuttaa laksatiivisia vaikutuksia, kuten niissä tuotteissa aina mainitaan... Me toiset vain olemme herkempiä.
Ei noin pienestä määrästä, meillä mahan löysälle menoon tarvitaan isompi määrä pastilleita, puoli askia about.
Olisikohan teidän ja hoitopaikan ruuissa joku muu ero - esim. maidossa tai viljoissa? Jos siellä hoidossa esim. juodaan laktoositonta maitojuomaa ja teillä kotona tavallista maitoa?
Nyt ei ole kyse purkasta vaan tarhassa annettavista xylipastilleista. Muksu on vähän alle kolme ja mitään ilmavaivoja ei ole.
-ap
Laktoositonta ruokaa saa joka paikassa ja se ei ole auttanut asiaan.
Ap.
Kolmonen jatkaa. Itse en myöskään käytä maitoa kun vähän, aamulla kahvissa loraus. Olen myös laktoosi-intolerantikko joten muut maitotuotteet täysin laktoosittomia. Itse lopettaisin dnsin vitamiinit ja pastillit. Jos auttaa, niin syypää niissä. Maitotuotteet kuten ennenkin. Luulen että maidon ja d-vitamiinivalmisteiden vitamiini jotenkin eri miodossa jonka takia maito ei aiheuta suuria ongelmia.